ברחוב הומה אדם ובתי קפה בירושלים (באמת שיש רחוב אחד כזה), זוג סטודנטים הולכים שלובי ידיים. כאשר עברנו במקום עם פיאט 500 וקיה פיקנטו ספורט, שניהם הסתובבו להביט אחריהן. אנחנו כבר רגילים לאנשים שעוקבים בעניין אחרי רכב מבחן שלנו, זה עניין מקובל כשבוחנים מכוניות ספורט ויוקרה על בסיס קבוע. אבל כשמדובר במכוניות מיני שעולות כ-80 אלף שקל, זה לא עניין מובן מאליו. האיטלקיה והקוריאנית הצליחו לצוד את תשומת הלב של הזוג הצעיר. הבחורה לא התיקה מבטה מה-500 העגלגלה, בעוד הבחור התמקד בגלגלי המגנזיום והאגזוז הכפול של הפיקנטו. זהו בדיוק קהל היעד של שתי מכוניות המיני וזה בדיוק האפקט אותו רוצות להשיג החברות שמייצרות אותן. לקוחות צעירים, המחפשים מכונית מיוחדת בתוך עדר הקטנטנות המשעממות, מבלי לשבור את כל החסכונות שצברו.
פיאט 500 היא לא מכונית חדשה. היא נמצאת בארץ כבר תקופה ארוכה אך היא זכתה בתחילת השנה להוזלה חדה במחיר. הפיקנטו ספורט לעומתה הגיעה זה עתה לארץ עם מנוע זהה למנוע השוכן בגרסה האוטומטית ובמחיר מעט נמוך יותר ממנה. היות ומדובר בגרסה ידנית עם שלוש דלתות בלבד ברור שמדובר במכונית שפונה לקהל מאוד מסויים. צעירים, חובבי נהיגה או חובבי מראה ספורטיבי וקליל שלא מפחדים להשתמש בקלאצ'. גם ה-500 פונה לקהל מאוד מסויים. צעירות, חובבות אופנה ושיק שלא מפחדות להשתמש בקלאצ'. שתי המכוניות יקרות ממכוניות המיני הידניות אך מעניקות בתמורה לא מעט. כמה ערך מוסף הן נותנות והאם הן שוות את תוספת המחיר? זאת בדיוק הסיבה שלקחנו את שתי הקטנטנות למבחן ראש בראש.
פיאט 500עיצוב, אבזור וסגנוןפיאט 500 היא ללא ספק אחת המכוניות הססגוניות שניתן לקנות, ובטווח המחיר שלה (80,000 שקל) אין לה שום תחרות כשזה נוגע למראה. אמנם גרסת המבחן השחורה נראתה אנמית וגם חישוקי הפלדה הבסיסיים לא תורמים למראה, אבל בכל צבע אחר היא פשוט ממתק לעיניים גם שנים לאחר הצגתה. וזה טרם הכניסה לתא הנוסעים. התא של ה-500 נראה מעולה. רטרו-שיק במיטבו. כבר בגרסת הבסיס, הפלסטיק הצבעוני במרכז עם הכיתוב המתבקש, מד הסל"ד הענק והמושבים היחודיים עם הריפוד האדום פשוט מרגישים יקרים בהרבה מהמחיר הנקוב. אם לפיקנטו כתוב מאחור "ספורט", ל-500 כתוב על המצח "שיק". חבל שאיכות ההרכבה לא מתעלה לאותה רמה והיא בינונית. פה ושם נשמעים קרקושים קלים וביחס לפיקנטו כל העסק מרגיש פחות מהודק. האבזור בסיסי: יש מערכת שמע ללא שליטה מההגה, מחשב דרך ו-7 כריות אוויר.
מרווח, שימושיות ונוחות נסיעהממכונית מיני אופנתית קשה לצפות להרבה בסעיף המרווח, אך ליושבים במושבים הקדמיים של הפיאט לא יהיה מחסור במקום. אלו שיתעו ויגיעו למושב האחורי יתקלו בבעיות, למרות שלא מדובר בעניין חריג מדי בקטגוריית המיני. ראשית, מדובר בשני מושבים בלבד מאחור. שנית המרווח לרגליים בינוני, ודבר שלישי, הכניסה והיציאה קשה בגלל הפתח הצר שבין קורות הדלת והכיסא. תא המטען מכובד בגודלו ביחס למכונית מיני. הוא שטוח יחסית, עמוק וקל לשימוש בגלל סף הטענה נמוך. כשיוצאים לדרך ה-500 מזכירה את האמא הרוחנית שלה. המתלים מכויילים באופן רך יחסית (לפיקנטו) והיא מטפלת בשיבושים באופן סביר. אבל הכבישים העירוניים בארץ מזמנים לאיטלקיה שלל שברים וכאשר ה-500 נתקלת ברצף שיבושים היא מגלה צד קופצני יותר ופחות מרוסן מהפיקנטו. יציאה אל הכביש הבין עירוני וה-500 תרגיש פחות מהודקת אך עדיין תשמור על נוחות לא רעה.
מנוע, ביצועים והתנהגות כבישה-500 מגיע עם מנוע בסיסי למדי, 1,200 סמ"ק עם 69 כ"ס ו-10.4 קג"מ ב-3,000 סל"ד. ביחס לפיקנטו ה-500 חלשה אך גמישה יותר. זה בא לידי ביטוי בעיר שם יש פחות צורך בהחלפות הילוכים, אך בכביש הבין עירוני פערי הכוח ברורים והקיה תעלם ל-500 בקלילות. ידית ההילוכים ממוקמת באופן מושלם, ההילוכים קצרים והקלאצ' נקודתי מספיק כדי לסייע בתנועה עירונית. גם שדה הראיה מצויין ומדגיש עד כמה ה-500 ממוקדת כמכונית עירונית. התנהגות הכביש היא רטרו כמו ה-500 עצמה. היא נכונה להיכנס לפניות ומגיבה בשמחה להרפיות דוושה. ההגה עצמו קל מדי ולא מתקשר בעליל. חובבי נהיגה שיתקלו בה יוכלו להנות ממנה למרות שהיא לא מכונית שקונים לשם כך. בסעיף צריכת הדלק הפתיעה ה-500 שעבדה קשה כדי לעמוד בקצב ובכל זאת צרכה ליטר דלק לכל 12 ק"מ, עדיף בכ-10% על הפיקנטו.
קיה פיקנטועיצוב, אבזור וסגנוןאם ה-500 היא מכונית לנשים, הפיקנטו ספורט היא בעיקר מכונית לצעירים. העיצוב קליל ומתחיל בפס אדום סביב הגריל המרכזי, ממשיך ב-3 דלתות וגלגלי מגנזיום, ומסתיים במפלט כפול וספויילר קטן. אם תשאלו כל גבר מה הוא היה מעדיף, התשובה הברורה היא הפיקנטו שמחמיאה לאגו הרבה יותר מהקרמבו החמוד העונה לשם 500. מבפנים ההבדל בין הפיקנטו ל-500 דומה להבדל בין אנג'לינה ג'ולי ואנגלה מרקל. האחת ססגונית ומיוחדת והשניה... לא משנה. את האמת, זה קצת מוגזם כי הפיקנטו לא נראית רעה ואיכויות החומרים וההרכבה בה טובות משמעותית. הפער בהשקעה בעיצוב פשוט עצום, ומשפיע על הרושם הכולל הרבה יותר מהמצב בפועל. האבזור בפיקנטו גם לא מדהים. שני חלונות חשמל, כניסת USB, פנסי ערפל וחלון שמש. אבל זה יותר טוב מבאיטלקיה.
מרווח, שימושיות ונוחות נסיעההמושב הקדמי בפיקנטו מציע מרווח טוב, והמושב האחורי עדיף על ה-500 בהרבה. אמנם רק שני אנשים יתאכסנו בו (למרות שיש שלוש חגורות), אך המרווח לרגלים ולראש טובים. גם הכניסה והיציאה נוחות יותר. תא המטען דומה בגודלו ל-500 אך מבנהו שונה, הוא צר יותר ועמוק. הפיקנטו מרגישה ספורטיבית בכיול המתלים. היא נוקשה ומקפצת על שיבושים קטנים. עם זאת היא מרגישה מרוסנת על שיבושים ומהמורות גדולות. באופן מפתיע היא מרגישה מעט נוחה ביחס לגרסת חמש הדלתות ומטפלת בשיבושים גדולים באופן עדיף משמעותית. בכביש הבין עירוני הפיקנטו מרגישה מרוסנת וגדולה מה-500. בידוד רעשי הרוח אינו מוצלח וכבר ב-100 קמ"ש קשה יהיה לנהל שיחה ברכב.
מנוע, ביצועים והתנהגות כבישהפער בנתונים בין המכוניות בא לידי ביטוי בכביש הפתוח. הפיקנטו מאיצה מהר יותר ומאפשרת קצב גבוה בהרבה. יחס ההעברה של ההילוכים מפתיע. שני ההילוכים הראשונים קצרים מאוד ומאפשרים יציאה מהירה מהמקום בעוד שאר ההילוכים מאוד ארוכים. השילוב בין מנוע שמספק את מרכולתו רק בסל"ד גבוה ובין הילוכים ארוכים מאלץ את הנהג לעבוד הרבה עם ידית ההילוכים. למרות היתרון בהספק, מדובר במנוע פחות גמיש ופחות נעים בשימוש עירוני. באופן מפתיע ולמרות שלא היו ציפיות, הפיקנטו מתגלה כמכונית מוצלחת בנהיגה דינאמית. האחיזה גבוהה ביחס למקובל בסגמנט והשלדה מגיבה נכון ובאופן מיידי. ההגה מצליח, פה ושם, להעביר מידע לידיים, למרות שהוא מעט ארוך ולא מספיק מדוייק. הפיקנטו ספורט מצליחה להיות מכונית מאוד משובבת לנהיגה ותתאים מאוד לחובב נהיגה העושה את צעדיו הראשונים ומעוניין בבת לוויה זולה וזריזה. להוריו נספר שהכוח יהיה די כדי להשתובב אך לא מספיק כדי להתפרע.
סיכוםבמבחנים ההשוואתיים האחרונים שלנו הופתענו מהתוצאות לאור הציפיות המוקדמות שלנו. התוצאות במבחן שערכנו לקיה פיקנטו ופיאט 500 היו הכל, רק לא מפתיעות. הבונבוניירה האיטלקית תקסום למי שאוהב (ובעיקר אוהבת) אקססוריז. היא נראית טוב, בעלת תא נוסעים מקסים ומעוצב ומתאימה מאוד לנסיעה עירונית. הפיקנטו לעומתה מצדיקה את הכיתוב "ספורט" על אחוריה. היא אמנם לא חזקה במיוחד ולא מציעה יכולות גבוהות בתוך העיר, אך ככל שמעמיקים לכבישי הנהיגה המפותלים מגלים שהיא מכונית מהנה למדי ובעיקר כרטיס כניסה מוצלח לעולמם של חובבי הנהיגה. שתי המכוניות הציגו צריכת דלק טובה מאוד (בעיקר בהתחשב במבחן המאומץ שהן עברו) כך שהחלטה תלוייה במי שינהג באוטו בפועל. בשימוש יום יומי הפיקנטו תעלה חיוך על פניהם של הצעירים בזמן שה-500 בהחלט תקסום לצעירות. אם אתם זוג בשנות העשרים / שלושים לחייכם, ועדיין לא חושבים על צאצאים, יש לנו אחלה רעיון בשבילכם. תקנו אחת בשבילה ואחת בשבילו. אם התקציב מספיק לאחת השאלה כבר יותר מורכבת. הבוחנים שלנו, שמאוד אוהבים לנהוג, העדיפו את הפיקנטו. בנות הזוג שלנו, לעומת זאת, מעדיפות את ה-500. וכמו שכולנו יודעים, אתן תמיד קובעות בסוף...
פורסם לראשונה ב- 28.10.13
למאמר זה התפרסמו 8 תגובות