שנת 2020 היא שנתם של דגמי הסופר מיני, על כך כבר כתבנו רבות. אחרי מספר שנות האטה במכירות מגיעים בימים אלו מספר דגמים חדשים ארצה, כאשר בסך הכל - מסוף 2019 ועד סוף 2020 - יצטרפו לשוק הישראלי לא פחות מ-7 דגמים חדשים ועוד 2 דגמים מחודשים. ייתכן והמספרים האלו עוד יעודכנו כלפי מעלה.
המבחן שלפניכם עוסק בקצפת של קטגוריית הסופר מיני. אלו שלוש מכוניות לא זולות: הקליאו התייצבה בגרסת ה-RS ליין שעולה 115,000 שקלים; הקורסה הגיעה בגרסת ה-GS ליין שמחירה עומד על 119,000 שקלים; ואילו פולקסווגן פולו נבחנה בגרסת הקומפורטליין החזקה מבין השתיים, שעולה לא פחות מ-124,000 שקלים. אנחנו מודעים לכך שמרבית הלקוחות יעדיפו לרכוש רכב פנאי בסכום כזה. אנחנו גם מודעים לעובדה שמרבית דגמי הסופר מיני נמכרים בסכומים נמוכים יותר. ועדיין, מי שיחפש את מכונית הסופר מיני הטובה ביותר - ימצא אותה ככל הנראה בסביבת המחיר הזו. שנצא לדרך?
כיף להסתכל על כל אחת מהמכוניות במבחן הזה. הפולו נראית בוגרת, אלגנטית ומכובדת, אבל היא פחות מרשימה ומושקעת מהשתיים האחרות. חסרו לנו פריטי עיצוב יחודיים כמו אלו שפגשנו בקורסה (מבחוץ) ובקליאו (מבפנים), חישוקי הגלגלים פשוטים יחסית ותא הנוסעים כהה ושבלוני.
הקליאו מבחוץ דומה לקודמתה, אך פנסי הלד נאים יותר מלפנים ומאחור ובגרסה הנבחנת נוספו חישוקים גדולים ("17), גריל נאה יותר וסופיות אגזוז שונות. מבפנים היא מרגישה יפהפיה, כמעט יוקרתית: אהבנו את הצביעה הדו-גוונית, את תאורת האווירה, את לוח המחוונים הדיגיטלי ומסך המולטימדיה האנכי. כמעט מכל זווית שמסתכלים עליה מרגישים שמדובר במכונית יקרה בהרבה מכפי שהיא.
הקורסה בועטת במסורת הגרמנית המאופקת ומציגה עיצוב ספורטיבי וצעיר - במיוחד בגרסת ה-GS ליין, שמצוידת בחישוקים נאים וגדולים, פנסי ערפל עם תאורת לד, ספוילר אחורי, אגזוזים כפולים ואופציה לגג בצבע שונה. גם הפרופורציות שלה, עם גג נמוך וחרטום רחב, מעניקות לה מראה ספורטיבי. מבפנים היא הרבה פחות מיוחדת - במיוחד לאור העובדה שהיבואנית ויתרה על לוח המחוונים הדיגיטלי וסיפקה במקומו את המחוגים הותיקים מימי ג'נרל מוטורס - אך אהבנו את הפס האדום שעובר לרוחב הדשבורד, את המושבים הנאים ואת העובדה שמסך המולטימדיה פונה לכיוון הנהג.
הקורסה היתה מנצחת את הסעיף הזה לו היינו בוחנים רק את המראה החיצוני, אך תא הנוסעים שלה מוריד לה נקודה ומותיר אותה עם ארבע. הקליאו מובילה כאן בזכות תא נוסעים יפהפה ומראה חיצוני נאה ומודרני, אך הדמיון לדור הקודם גורע חצי נקודה מהציון שלה. הפולו מצטיינת בתחומים רבים - אך עיצוב הוא לא אחד מהם. זו מכונית שמרנית וסולידית למראה.
אבזור ותפעול
הפולו מציגה מפרט אבזור לא רע בכלל, שכולל מערכת מולטימדיה מצוינת ונאה למראה, חלון שמש גדול בגג, כניסה והנעה ללא מפתח ובקרת אקלים מפוצלת. בתחום הבטיחות היא מציעה בלימת חירום אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית, ובקרוב צפויה להצטרף גם מערכת אקטיבית לתיקון סטיה מנתיב הנסיעה. כיום היא מסתפקת במערכת מובילאיי בהתקנה מקומית.
הפולו מצטיינת גם בתפעול המערכות השונות, כמקובל בקבוצת פולקסווגן. מאוד פשוט וקל להפעיל כל פיצ'ר בזמן נהיגה, אבל זה גם נובע מהעובדה שהיא הרבה פחות מאובזרת מהמתחרות שלה - בפער לא מבוטל, וכל זה כשהיא יקרה מהן משמעותית.
בקורסה תמצאו את כל הנ"ל (אם כי בקרת האקלים שלה לא מפוצלת וגג השמש לא נפתח), ובנוסף תקבלו גם תאורת לד מלאה מלפנים, בלם יד חשמלי ומראה נגד סנוור. בתחום הבטיחות מציעה הקורסה את המפרט העשיר ביותר, שכולל בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, ניטור שטחים מתים במראות, זיהוי תמרורים, אורות גבוהים אוטומטיים והתרעת עייפות. שאפו.
מסך המולטימדיה באופל מעט פחות אינטואיטיבי, אבל ביתר הפרמטרים מציעה הקורסה תפעול נוח בהרבה מזה של הקליאו.
גם לקליאו מפרט אבזור עשיר במיוחד, שכולל - בנוסף על זה של הקורסה - גם ריפוד בד משולב עור, לוח מחוונים דיגיטלי, מולטימדיה בעלת מידע נדיב יותר, תאורת אווירה ומערכת חניה אוטומטית, אך אין לה חלון שמש בגג, בקרת שיוט אדפטיבית או מערכת אורות גבוהים אוטומטיים - שבנהיגת לילה בכביש חשוך עשויה להתגלות כפריט חיוני. ובעיקר, סובלת הקליאו מהנדסת אנוש בעייתית. מסכי המידע עמוסים בפריטים רבים, כפתורי התפעול על ההגה (ומאחוריו) לא תמיד ברורים ויותר מדי פריטים מופעלים במגע.
לסיכום סעיף האבזור, הקורסה מובילה בזכות מפרט עשיר ותפעול נוח, הקליאו מאחוריה בגלל הנדסת אנוש בעייתית ומחסור בבקרת שיוט אדפטיבית ואילו הפולו נותרת מאחור למרות הנדסת אנוש מוצלחת - בשל הדלילות היחסית של האבזור.
שימושיות ומרווח
על אף שהפולו לא גדולה ממתחרותיה, מדובר במכונית המרווחת והפרקטית ביותר במבחן הזה - ובפער לא קטן. לנהג היא מציעה מושב נוח עם שפע של אפשרויות כוונון וגם היצע רחב של תאי אחסון. שדה הראיה שלה הוא הטוב ביותר כאן בבירור. במושב האחורי יהנו הנוסעים בפולו ממרווח מצוין לרגליים ולראש, וגם נוסע שלישי - שאמנם יצטופף - יעדיף לשבת כאן ולא בקליאו או בקורסה. החלונות גדולים יחסית ומכניסים אור ואוויר, המושבים עצמם רכים ונוחים, ישנם תאי אחסון שימושיים מאחור וגם צמד שקעי USB לטעינה. שאפו. שאפולו.
הקורסה צפופה משמעותית. מלפנים תנוחת הנהיגה נמוכה וספורטיבית והראות מוגבלת עקב קורות קדמיות עבות ושמשה אחורית קטנה יחסית. מאחור מפתח הדלתות קטן והגג נמוך מאוד, מה שמקשה על הכניסה לרכב וגם על חגירת פעוטות במושבי בטיחות. מרווח הרגליים מצומצם אף הוא (אם כי עדיף על זה שבקליאו) ולשלושה כבר יהיה צפוף במיוחד. הנוסעים מאחור לא יפגשו בתאי אחסון או בתאורות.
בקליאו הגג מעט יותר גבוה (היא היחידה במבחן שלא מצוידת בחלון שמש) אך הידיות הנסתרות של הדלתות ממוקמות גבוה - הרחק מהישג ידם של ילדים. המרווח לראש עדיף במעט על זה שבקורסה, אך המרווח לרגליים מצומצם יותר וצפוף בפני עצמו - עניין מפתיע כשמגלים כי לקליאו בסיס גלגלים גדול מזה של מתחרותיה. לשלושה יהיה כמובן צפוף מאוד כאן.
כל השלוש מציעות תאי מטען בגודל סביר. לקליאו נתון נפח גדול משל האחרות, אך במבט בוחן לא זיהינו יתרון ואולי דווקא להיפך - סף הטעינה גבוה מאוד ויקשה על שליפת חפצים כבדים. לקורסה נפח סביר וסף נגיש, אך ללא אביזרים פנימיים. הפולו מציעה נפח מעט יותר גדול וגם כוללת מדף חלוקת גובה שימושי.
הציונים כאן ברורים: הפולו מובילה בזכות מרווח מצוין עבור מכונית סופר מיני וגם בזכות תא מטען שימושי. הקליאו רחוקה ממנה בפער בולט, אך עדיפה על הקורסה בזכות יתרון במרווח לראש ובהיצע תאי האחסון. הקורסה הנמוכה תהיה צפופה מאחור, וגם מלפנים היא מעניקה תחושה אינטימית משהו.
נוחות נסיעה
גם בסעיף הזה הפולקסווגן בלטה לטובה. מערכת המתלים שלה רכה ומעניקה נסיעה נעימה וספיגה מוצלחת של רוב השיבושים בעיר. חישוקים קטנים מאלו של המתחרות מסייעים אף הם לשיכוך. גם במהירות גבוהה יותר הפולו נותרת נוחה מאוד, מרוסנת ויציבה, מעניקה תחושה של נסיעה ברכב גדול יותר וגם מבודדת רעשים בצורה הטובה ביותר במבחן.
הקורסה, לעומתה, ספורטיבית ונוקשה יותר. פגמי הכביש הקטנים עוברים לתא הנוסעים (אם כי לא באופן דרמטי) ורעשי המתלים יוצרים תחושה עסוקה על כבישים משובשים. עם זאת, שיבושי כביש גדולים יותר, כמו פסי האטה או גלים בכביש מהיר, נספגים כאן טוב יותר בהשוואה לקליאו. יש משהו תזזיתי ונמרץ באופי של הקורסה, כזה שמזכיר מכוניות קטנות של פעם. זה כיף, אבל זה פחות נוח - במיוחד בהשוואה לפולו. בידוד הרעשים טוב לכשעצמו אם כי לא מושלם.
לקליאו גם כן אופי נוקשה וצמיגים נמוכי חתך. את השיבושים הקטנים היא סופגת טוב מהאופל, אך על קמטי אספלט גדולים יותר היא מפגינה תנועתיות רבה ולא נהנית מאותו ריסון מוצלח שפגשנו בקורסה ובפולו. עם זאת, מדובר ברמת נוחות גבוהה לכשעצמה ובשיפור משמעותי ביחס לדור היוצא. גם בידוד הרעשים טוב מאוד.
אף אחת מהמתמודדות במבחן לא אכזבה בסעיף הנוחות, אך הפולו התעלתה והציגה אופי בוגר ונעים יותר משל האחרות. לקליאו ולקורסה רמה גבוהה בפני עצמן, עם יתרונות קטנים לכאן ולכאן.
מנוע וביצועים
גם בסעיף הזה לא נרשמו אכזבות - מדובר בשלוש מכוניות עם ביצועים יוצאים מן הכלל. הפולו היא החלשה מבין השלוש, על אף שלמבחן היא הגיעה בגרסה החזקה שלה 115 כ"ס (קיימת גם גרסת 95 כ"ס). את הנתון הזה היא מפיקה ממנוע טורבו בנפח ליטר אחד בלבד. נתון המומנט עומד על 20.4 קג"מ. במהירות עירונית הרגשנו בפעולה לא חלקה של תיבת ה-DSG כפולת המצמדים, אך היציאה מהמקום זריזה ונחושה. כאשר המהירות עלתה והגענו לקצבים של עקיפות ותאוצות ביניים, מ-80 ל-120 קמ"ש, הפער בהספקים בא לידי ביטוי והפולו היתה איטית מהקורסה והקליאו.
לאופל מנוע משולש צילינדרים בנפח 1.2 ליטרים, עם הספק של 130 כ"ס (בגרסה הנבחנת) ועם מומנט של 23.4 קג"מ. הביצועים כאן יוצאים מהכלל, ולמנוע אופי ספורטיבי ונחוש שמדרבן את הנהג להגיע לסל"ד גבוה. בחירה במצב הנהיגה הספורטיבי "מושכת" את ההילוכים ומשנה במעט את צליל המנוע, אך לא כולם יתחברו לסאונד המחוספס. תיבת 8 ההילוכים האוטומטית - לא עניין מובן מאליו בסגמנט הזה - פועלת באופן מהיר יותר משזכור לנו ממפגשים קודמים איתה בדגמי פיג'ו-סיטרואן, אך התגובות שלה פחות מהירות בהשוואה לאחרות.
לקליאו מנוע גדול יותר, בנפח 1.33 ליטרים עם 4 צילינדרים, הספק של 131 כ"ס ומומנט של 24.5 קג"מ. הצילינדר הנוסף מתבטא בפעולה שקטה וחלקה יותר וגם מעניק גמישות עדיפה - מה שאומר שכאן תידרשו פחות לאמץ את המנוע בהשוואה לשתיים האחרות. זה יתרון שיתבטא גם בצריכת הדלק. הביצועים לכשעצמם מצוינים ודומים מאוד לאלו של הקורסה, אך למנוע של הרנו יתרון באופי הפעולה - הוא חלק יותר, ליניארי יותר ונעים יותר בתנאי יומיום.
צריכת הדלק בשיוט מתון עמדה על 16.1 ק"מ לליטר בקליאו, 15.4 ק"מ לליטר בפולו ו-13.8 ק"מ לליטר בקורסה. בסיום המבחן כולו הפולו תפסה את ההובלה עם נתון של 12.6 ק"מ לליטר, הקליאו היתה מעט מאחוריה עם 12.5 ק"מ לליטר ואילו הקורסה רשמה 10.5 ק"מ לליטר בלבד.
הקליאו מסיימת את הסעיף הזה עם הציון הגבוה ביותר, בשל הביצועים הנהדרים, צריכת הדלק הנמוכה והאופי המוצלח של המנוע. הקורסה לא רחוקה ממנה, עם סגנון ספורטיבי יותר אך עם חסרונות בגמישות ובצריכת הדלק. הפולו זריזה בפני עצמה - אך איטית מהאחרות וגם סובלת מתיבה פחות חלקה.
התנהגות כביש
כשמדובר במכוניות קטנות, ודאי בכאלו עם מנועים חזקים יחסית, ישנה ציפיה להתנהגות כביש מהנה. ואכן, כל השלוש מסוגלות לספק קצב נהיגה מהיר גם בתנאים מאתגרים.
הפולו עושה זאת בזכות אחיזת כביש מעולה, רכינה יחסית מינימאלית ושלדה מצוינת שמאפשרת לה להיות נשלטת, צפויה ובטוחה מאוד. עם זאת, אין לה את הניצוץ הספורטיבי שפגשנו בשתי האחרות. היא לא נכונה לפנות כמותן ולא מציעה היגוי חד או מהיר מאוד.
על הכביש המפותל הקורסה הזכירה לנו שהיא בעצם האחות הכמעט-תאומה של פיג'ו 208. יש לה התנהגות של מכונית כמעט ספורטיבית עם היגוי מהיר, שלדה מתקשרת ומגיבה, כניסה אולטרא-חדה לפניות וגם אחיזת כביש גבוהה. בכל יציאה מסיבוב הקורסה מורחת חיוך קטן על פניו של הנהג ומדרבנת אותו להיכנס קצת מהר יותר לעיקול הבא. כיף של רכב.
הקליאו פחות ספורטיבית מהאופל, אבל נהדרת בפני עצמה. יש לה שלדה חדה עם תגובה מיידית, אפילו קצת פרועה; יש לה גם אחיזת כביש גבוהה, אך ההיגוי שלה מעורפל יותר והיא פחות נשלטת וצפויה על המגבלות.
הקורסה קוטפת בקלות את הציון המירבי בסעיף ההתנהגות, עם אופי של קטנות מפעם ויכולת דינאמית מבריקה. הקליאו מהנה מאוד בפני עצמה גם אם מעט פחות מדויקת ונשלטת, ואילו הפולו בטוחה וצפויה מאוד - אך פחות ספורטיבית באופיה.
סיכום
כל השלוש טובות, כבר אמרנו לא פעם לאורך המבחן הזה, אך כדי להצדיק את המחירים הגבוהים שלהן אנחנו מצפים מהן להעניק ערך מוסף משמעותי.
פולקסווגן פולו תעניק ללקוחות מרווח פנימי מצוין, נוחות נסיעה גבוהה וגם ביצועים טובים ותחושה איכותית ובוגרת, אך היא מציעה עיצוב סולידי ובסיסי, רשימת אבזור דלה ואופי פחות מהנה ונמרץ.
הקורסה היא המכונית לנהג. היא נראית ספורטיבית וצעירה, נהנית מאבזור עשיר והנדסת אנוש מוצלחת, יש לה מנוע זריז והתנהגות כביש יוצאת מהכלל. החסרונות שלה נמצאים בתחומי המרווח, צריכת הדלק ונוחות הנסיעה, על אף שבשני הפרמטרים האחרונים היא לא רעה בכלל בפני עצמה.
גם רנו קליאו היא לא מכונית מרווחת במיוחד, שלא לומר צפופה, והיא גם סובלת מהנדסת אנוש פחות טובה, מרמת נוחות לא מושלמת ומהתנהגות כביש פחות רהוטה. עם זאת, היא הצליחה להתעלות על מתחרותיה במספר סעיפים עם עיצוב מרשים מבחוץ ובעיקר מבפנים, מפרט אבזור עשיר במיוחד, איכות נסיעה גבוהה ויחידת הנעה יוצאת מן הכלל. כבונוס היא גם המכונית החסכונית ביותר והזולה ביותר במבחן.
למאמר זה התפרסמו 14 תגובות