דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מבחן השוואתי - רכבי פנאי קטנים

Getting your Trinity Audio player ready...





העולם עובר לג'יפונים. עד לפני שנה, ניסאן ג'וק וסקודה יטי היו בודדים במערכה. כיום, אין כמעט יצרנית רכב שלא מתכננת רכב פנאי קטן. שברולט, רנו, סוזוקי ופיג'ו כבר השיקו בישראל את הג'יפונים הקטנים שלהן, ובתקופה הקרובה יצטרפו לקטגוריה הזו גם מכוניות מתוצרת פורד, קיה, אופל, מאזדה, יונדאי ועוד. אם בשנים האחרונות נגסו רכבי הפנאי בנתח השוק של מכוניות המנהלים, הג'יפונים הקטנים מציבים במרכז הכוונת שלהם את המכוניות המשפחתיות.

נתחיל הפעם מהסוף, ונגלה לכם שהמכוניות האלו לא באמת מסוגלות להחליף את המכוניות המשפחתיות. סקודה יטי הוא עדיין לא אוקטביה, רנו קפצ'ור קטן משמעותית מהפלואנס וניסאן ג'וק אפילו לא מנסה להתמודד בזירה של טויוטה קורולה. לטעמנו, זה דווקא אחד מהיתרונות המובהקים של הג'יפונים הקטנים הללו.

עד לאחרונה, מי שרצה יותר ממכונית קטנה עבר באופן אוטומטי לקטגוריית המשפחתיות. בישראל ישנם אלפי זוגות מבוגרים בלי ילדים בבית שנוסעים ברכב משפחתי, רק כי הסופר מיני קטנה מדי עבורם. רווקים וצעירים מתנהלים במכוניות משפחתיות משיקולי תדמית, ואמהות נוסעות בעיר עם רכבים שגדולים מדי כדי לכהן כ"רכב שני במשפחה" - פשוט כי זה מה שהיה בשוק עד היום.

רכבי הפנאי הקטנים מנסים לשנות את המצב הזה. הם מהווים אלטרנטיבה מקורית לרכבי הסופר מיני והמשפחתיות גם יחד, ומוסיפים לשוק הרכב האפרורי שלנו המון צבע ושמחת חיים. גם אם התרגלתם לנהוג במאזדה 3, יכול מאוד להיות שכדאי לכם לעבור לאחד מרכבי הפנאי החדשים שמגיעים בימים אלו לישראל. לאיזה מהם? תקראו עד הסוף ותדעו הרבה יותר.

ניסאן ג'וק

הג'וק התחיל את טרנד הג'יפונים הקטנים ב-2011, ותוך זמן קצר כבש את לב הקהל באירופה וגם בישראל. למתחרים לקח זמן להגיב, אבל כיום הקטגוריה הזו הולכת ונעשית צפופה יותר ויותר. מתיחת הפנים הוצגה לאחרונה בז'נבה, והיא כוללת שינויים מינוריים; האם לג'וק עדיין יש מה להציע לעומת המתחרים הצעירים?

עיצוב, אבזור וסגנון
הקסם של העיצוב מסרב להתפוגג. לא מעט אנשים טוענים שהוא מכוער, אבל הג'וק ממשיך למשוך מבטים גם לאחר שאלפים רבים של ג'וקים עלו על כבישי ישראל. לאחרונה הוסיפה היבואנית את חבילת העיצוב בהתאמה אישית (ברכב ההדגמה אלו הגוונים הכתומים) ללא תוספת תשלום, מה שבהחלט משדרג את המראה. גם מבפנים משתולל העיצוב המשוגע, ובמרכז הקונסולה אהבנו את הכפתורים הדיגיטליים שמשנים את צבעם ואופיים בהתאם לתחום עליו הם מופקדים באותו הרגע. האבזור בגרסת ה-Visia מצומצם מאוד, ואנו ממליצים להוסיף מעט ולקחת את ה-Acenta המצוידת. איכות החומרים טובה בדרך כלל, אם כי הרנו והסקודה הרגישו מוצקות יותר.

ניסאן ג'וק

מרווח, שימושיות ונוחות נסיעה
הג'וק הוא הקטן בחבורה הזו, והנתונים הפעם לא משקרים. מאחור יש מרווח מצומצם לנוסעים, ושני מבוגרים יאלצו להתכווץ בשל הגג המשתפל שפוגע במרווח לראש וגם בשל המרווח המוגבל לרגליים. על נוסע שלישי אין מה לדבר. גם כסאות בטיחות לא יכנסו בקלות, והדלת הקטנה תכריח את ההורים להתכופף בשביל לחגור את הזאטוטים. שדה הראיה החוצה מוגבל, ותא המטען? הוא קטן יותר אפילו מזה של יונדאי i10 הפצפונת. תנוחת הנהיגה פחות גבוהה מבמתחרים, אך היא מעניקה תחושה ספורטיבית. נוחות הנסיעה לא הרשימה, אך לג'וק אין מה להתבייש ביחס לאחרות. על שיבושים קטנים הרכב מקפץ בחוסר נינוחות, אך דווקא פסי האטה נבלעים בדממה מתחת לגלגלים הכתומים.

מנוע, ביצועים והתנהגות כביש
כאן צריך לקחת את הנתונים בערבון מוגבל. למרות שהג'וק קל יחסית, וגם מתהדר בהספק של 117 כ"ס, הביצועים לא משביעי רצון. היציאה מהמקום נותנת תחושה זריזה בעיר, אך כשמנסים לפתח מהירות מגלים שפשוט חסר לו כוח. עקיפות במהירות בין עירונית דורשות תכנון מוקדם וגם סבלנות. למי שמחפש ביצועים סבירים ולמעלה מכך, נמליץ לחכות למנועי הטורבו שצפויים להגיע לאחר מתיחת הפנים. מנגד, התנהגות הכביש טובה מאוד ואף מהנה. מרכז הכובד הנמוך משחק לטובתו של היפני, כאשר גם על שבילי עפר הפגין הג'וק קלילות מהנה.


סקודה יטי

בניגוד ליתר המכוניות במבחן, סקודה יטי לא מבוסס על מכונית קטנה אלא דווקא על רכב משפחתי - פולקסווגן גולף. גם המחירים של היטי קצת יותר גבוהים בהתאם, אבל למרות ההבדלים האלו קשה להתעלם ממנו בסביבה המתפתחת של רכבי הפנאי הקטנים.

עיצוב, אבזור וסגנון
בימים אלו מגיעה לישראל מתיחת הפנים של היטי, אך לטעמנו דווקא הצורה הותיקה והייחודית מחמיאה יותר למראה החיצוני שלו. העיצוב קרבי ורציני אך גם חמוד ומעניין, ורק מבפנים נזכרים שזו עוד מכונית בפס הייצור של קונצרן פולקסווגן. החומרים נעימים למגע אך העיצוב שבלוני ופשוט, וברכב ההדגמה שעבר קצת יותר מ-20,000 ק"מ, הפלסטיקים כבר החלו לקרקש. רשימת האבזור מאוד דלילה בגרסת הבסיס, ואילו גרסת ה-Elegance המאובזרת מטפסת למחיר של יותר מ-150,000 שקל. סביר להניח שבמסגרת מתיחת הפנים ישתפר גם האבזור הבסיסי.

סקודה יטי

מרווח, שימושיות ונוחות נסיעה
הפלטפורמה המשפחתית נותנת את אותותיה. היטי הוא ללא ספק הרכב המרווח ביותר במבחן הזה, גם אם המימדים החיצוניים לא עדיפים משמעותית. דלתות רחבות חושפות מושבים אחוריים גדולים יחסית המתכווננים בנפרד ומאפשרים ישיבה נוחה של 2 ואף 3 נוסעים, כאשר פתחי המיזוג מאחור ינעימו את השהות שם. תא המטען לא חריג בגודלו, אך הוא מציע מבנה שימושי ושפע של ווים ומתלים לעיגון חפצים שונים. נוחות הנסיעה טובה מאוד ביחס למתחרים, למרות שבסטנדרטים משפחתיים הוא בהחלט לא מבריק. הקשיחות של היטי בעיר נסבלת רוב הזמן, ומחוץ לעיר משתפרת הנוחות באופן ניכר. שדה ראיה מצוין מקל על התמרון בשטחים צפופים.

מנוע, ביצועים והתנהגות כביש
את מנוע ה-TSI של היטי, בנפח 1.2 ליטר, פגשנו באינספור וריאציות. גם את תיבת ה-DSG כפולת המצמדים אנו מכירים היטב. ברכב ההדגמה מדובר היה באחת מהגרסאות הישנות יותר, מה שהתבטא בהיסוס קל, גמגומים ואף "החלקה" של תיבת ההילוכים בנסיעה עירונית. כשהקצב עלה השתפר משמעותית התפקוד, והיטי היה הרכב המהיר ביותר במבחן (יחד עם הטראקס). הסגנון הקצבי של המבחן פגע בצריכת הדלק של היטי יותר מאשר באחרים, ואת זה צריך לקחת בחשבון. התנהגות הכביש של היטי בטוחה גם אם לא מהנה, ועל השבילים של יער בן שמן הוא הרגיש בבית יותר ממתחריו.


שברולט טראקס

שברולט מנסה למצב את הטראקס קצת מעל הג'יפונים הקטנים. הוא גדול מרוב מתחריו, מצויד במנוע חזק יותר ומעוצב בסגנון שמזכיר רכבי שטח קשוחים וגדולים יותר. האם כל אלו מעניקים לו יתרון?

עיצוב, אבזור וסגנון
הג'וק והקפצ'ור "חמודים", הסקודה "מיוחדת", והטראקס? ובכן, נראה שהתיאור "אגרסיבי" יהלום אותו. הוא נראה ומרגיש גדול יותר מהקטגוריה, ואנחנו גם אהבנו את הצבע הכחול. בתוך תא הנוסעים בולט לוח השעונים שמוכר משברולט סוניק, בסגנון של אופנוע. לנו זה נראה פחות מתאים ברכב מסוגו של הטראקס. איכות החומרים לא גבוהה, והאבזור בסיסי מאוד בגרסת ה-LS. גרסת ה-LT משפרת משמעותית את המצב, ומחמאות מגיעות גם למערכת ה-MyLink עם מסך המגע שמציגה יכולות גבוהות ותפעול אינטואיטיבי ופשוט.

שברולט טראקס

מרווח, שימושיות ונוחות נסיעה
במושב הנהג ניתן בקלות למצוא תנוחה מתאימה, שכן המושב מתכוונן לגובה רב במיוחד. מאחור יוכלו לשבת שניים בנוחות יחסית, אך נוסע שלישי יתקשה להידחק ביניהם. הספסל בנוי בצורה של שני מושבים גדולים בפינות ושרפרף קטנטן ביניהם, וקחו זאת בחשבון בהתאם למספר הנוסעים שאמורים לשבת ברכב. בתחושה הראשונית, הטראקס מרגיש מוצק ויציב על הכביש. אבל כבר במטרים הראשונים מפנה התחושה את מקומה לקופצנות יתר, נדנוד תמידי והרגשה כאילו המתלים כל הזמן עסוקים. זהו כנראה הרכב הפחות נוח במבחן הזה, על אף שגם המתחרים לא מציגים נוחות גבוהה במיוחד. בידוד הרעשים אף הוא אינו מוצלח, ורעשי כביש, רעשי רוח ורעשי מנוע חודרים באופן מוגזם לתא הנוסעים.

מנוע, ביצועים והתנהגות כביש
140 כ"ס יש לטראקס, גם עם מנוע הטורבו בנפח 1.4 ליטרים וגם בגרסת ה-1.8 ליטרים שהתייצבה למבחן. למרות שהטראקס כבד משמעותית ממתחריו, ההספק הגבוה מייצר ביצועים טובים מאוד. התאוצה מהמקום זריזה, ואין לו שום בעיה גם עם מהירויות גבוהות יותר. זהו הרכב היחיד כאן עם תיבה אוטומטית אמיתית, ולא רובוטית או רציפה; התוצאה היא פעולה חלקה בדרך כלל, למעט בהחלפות הילוכים במהירויות נמוכות, שם התיבה מגיבה באופן שאיננו רהוט. המנוע האטמוספרי של הטראקס מייצר רעש רב, וגם צריכת הדלק שלו גבוהה יחסית. את שני האספקטים האלו משפרת גרסת הטורבו שנבחנה כאן בעבר, אם כי הפער איננו משמעותי. התנהגות הכביש לא מלוטשת: הטראקס בולם ופונה בגמלוניות, ולא משרה די בטחון על הנהג.


סוזוקי קרוסאובר

כמו הסקודה, גם סוזוקי קרוסאובר הוא עוף מעט מוזר בקבוצה הזו. הוא לא מבוסס על סופר מיני, לא מגדיר את עצמו כרכב עירוני וגם לא מנסה לשחק את הדוגמן. למרות כל זאת, היבואנית ידעה היטב למה היא בחרה בשם "קרוסאובר". הסגנון הזה הוא שמעניק לו את הייחוד לעומת ה-SX4 הותיקה והאפרורית.

עיצוב, אבזור וסגנון
צוות הבוחנים העניק לסוזוקי את הציון הנמוך ביותר בסעיף העיצוב, אך לא נראה שזה העליב אותה. הסוזוקי לא משתתפת במשחק נעלי העקב של המתחרות, אלא מנסה לקחת למקום קצת שונה את סגנון השטח. מהפרופיל היא נראית משפחתית לגמרי, אפילו סטיישן; החצאיות השחורות, וכמובן מימד הגובה, הם סממני הפנאי הכמעט יחידים שלה. גם מבפנים הכל מאוד "סוזוקי": אפור ופשוט אבל גם אינטואיטיבי ויעיל. למרות שזו המכונית הזולה במבחן, רשימת האבזור שלה עשירה מאוד. גם תוספת של מערכת מולטימדיה בהתקנה מקומית משאירה אותה במחיר הזול ביותר כאן.

סוזוקי קרוסאובר

מרווח, שימושיות ונוחות נסיעה
כיוון שמדובר בתחליף למשפחתית, הסוזוקי מרשה לעצמה להתמתח לאורך של 430 ס"מ - הכי הרבה במבחן. התוצאה היא תא נוסעים מרווח למדי, שרק מימד הגובה של היטי מצליח לגבור עליו. גם כאן שלושה נוסעים לא יתרווחו בנחת, אך המשפחה הממוצעת תאכלס כאן בקלות את ילדיה על כסאותיהם. קו החלונות הנמוך של הרכב נותן לנוסעים תחושה אוורירית, ותא המטען הגדול והשימושי משלים את תמונת המצב המשפחתית בסוזוקי. גם כאן נוחות הנסיעה רחוקה משלמות, והמתלים מתעסקים יתר על המידה בטיפול בחטטי הכביש. רעשי המתלים נוכחים ברכב יותר מן הרצוי, והקופצנות לא מרפה עד שיוצאים מהעיר. על הכבישים המהירים הסוזוקי הופכת נינוחה, שקטה ורגועה הרבה יותר.

מנוע, ביצועים והתנהגות כביש
הוא לא חזק במיוחד וגם לא מהיר מאוד, אבל הקרוסאובר נהנה משיתוף פעולה יעיל בין המנוע לבין תיבת ההילוכים. הפעולה של השניים חלקה ונעימה, ולמעט רעשים קצת מוגזמים מצידו של הגיר הרציף בהאצות חזקות - אין לנו טענות של ממש כלפי השניים. הביצועים בסך הכל בסדר גמור, וצריכת הדלק הטובה ביותר במבחן צריכה להוות שיקול של ממש לטובתו של הסוזוקי. על הכביש המתפתל שמר הסוזוקי על יציבות וגם קיים תקשורת סבירה עם הנהג, מה שנסך בטחון כשהקצב עלה. על שבילי העפר קפצץ הסוזוקי בשמחה, וגרסת 4X4 אמנם לא מבטיחה עבירות גבוהה מאוד, אך בהחלט תשפר את יכולות הטיול של הרכב.


רנו קפצ'ור

אהבנו את הסטייל של רנו קליאו החדשה, ולכן לא יכולנו שלא להתאהב גם בקפצ'ור הקסומה. מנגד, היו לנו כמה טענות חזקות כנגד היכולות של הקליאו - האם הקפצ'ור מתקנת את הליקויים?

עיצוב, אבזור וסגנון
אם אפשר היה לבחור מכונית ולצבוט לה בלחי, היינו בוחרים בקפצ'ור. איזו מותק! העיצוב הססגוני של הקליאו מקבל כאן מימד נוסף של חינניות, ועם שילובי הצבעים השונים (בתוספת תשלום) פשוט לא ניתן להתעלם מהמכונית הזו. גם בפנים הססגוניות נמשכת, בצבעים וגם בפריטים השונים: תא הכפפות נפתח כמגירה, בגב המושבים ישנן רצועות גומי נאות במקום כיסים, ומעל לכל בולטת מערכת המולטימדיה המעולה. המערכת, שקיימת כבר בגרסת הבסיס, דוברת עברית מלאה והתפעול שלה פשוט ונוח להפליא.

רנו קפצ'ור

מרווח, שימושיות ונוחות נסיעה
תנוחת הישיבה בקפצ'ור גבוהה ושלטת, והנהג נהנה משדה ראיה נרחב. מאחור, לעומת זאת, הנוסעים נהנים קצת פחות. הספסל האחורי, כשמו כן הוא, בנוי באופן קשה, שטוח ונמוך יחסית. מצד אחד, זה אומר שיהיה קל למקם עליו כסאות בטיחות, שכן אין בספסל בליטות יוצאות דופן; מצד שני, נוסעים מבוגרים לא ישבו בנוח. גם המרווח לראשי הנוסעים לא מצטיין, ואת המרווח לרגליים ניתן להגדיל על חשבון תא המטען (ולהפך). נוחות הנסיעה טובה רק על שיבושים קטנים, אותם מצליחה הרנו לספוג ללא קושי. על שיבושים גדולים יותר נסגר המתלה הקצר ומעביר זעזוע לתא הנוסעים, מה שהופך את הנסיעה לנוחה רק כאשר הכביש איכותי.

מנוע, ביצועים והתנהגות כביש
מנוע הטורבו של רנו קפצ'ור, בנפח 1.2 ליטר, אמנם מציג נתונים טובים יותר מאלו של הסקודה - אך בפועל היטי הרגיש זריז יותר כמעט בכל מצב. המנוע של הרנו יעיל רק בתחומים מסוימים של קשת הסל"ד, וגם שם הוא מאיץ במתינות ולא מעביר תחושה של כוח מתפרץ. תיבת ההילוכים לא מצליחה תמיד למקם את המנוע באיזור היעיל, כך שבסופו של יום קשה לחלץ מהקפצ'ור ביצועים יוצאי דופן. קצב ההתקדמות טוב אך לא מהיר במיוחד. בידוד רעשי המנוע טוב מאוד, ורק רעשי רוח במהירויות גבוהות הפרו את השלווה. המרכב הגבוה של הקפצ'ור יוצר רכינה מוגזמת בפניות ודורש הורדת קצב. גם על שבילים מומלץ לנסוע בזהירות, שכן מהלך המתלה מוגבל ובורות עלולים להעביר טלטלה לא נעימה לנוסעים.



סיכום

למרות שמדובר ב-5 רכבים מתחרים, קיים ביניהם שוני גדול בגישה וברמת הביצוע. הסקודה והסוזוקי מתמקדים בעיקר בפונקציונאליות; הניסאן והרנו הולכים על הסטייל; והשברולט? הוא מנסה לעשות הכל ובגדול. כדי לבחור את המכונית המתאימה לכם, תצטרכו לבחון היטב את הצרכים: האם אתם משתמשים במושב האחורי ובתא המטען על בסיס קבוע? האם הסגנון והעיצוב עושה לכם את זה? ומה מידת החשיבות שאתם מעניקים לביצועי המנוע?

עיצוב, אבזור וסגנון
אמנם עיצוב זה עניין של טעם, אבל נדמה שכולם יסכימו שהג'וק והקפצ'ור הן הסטייליסטיות שבחבורה, בעוד הסוזוקי נצמדת לקו השמרני. את הטראקס והסקודה אפשר לאהוב יותר או פחות, אבל בהחלט ניכרת המחשבה שהוקדשה לסגנון שלהם.



מרווח, שימושיות ונוחות נסיעה
כנראה שרק היטי והקרוסאובר יכולים לשמש כתחליף למכונית משפחתית של ממש - וגם אז הם כנראה יהיו נחותים מהמשפחתיות המודרניות שמציפות את הכבישים. הטראקס והקפצ'ור מעניקים יתרון מסוים בזכות המבנה הקופסתי והגבוה, והג'וק? שבו במושב הנהג, עזבו את היתר.



מנוע, ביצועים והתנהגות כביש
חורכי אספלט לא נמצאו כאן, רחוק מזה. היטי, הטראקס והסוזוקי יספקו היטב את הצרכים מרכב שכזה. לא הרבה מעבר. לקפצ'ור יש נתונים טובים, אך לא תמיד הוא מצליח למצות אותם. הג'וק עורר בנו רצון למפגש עם מנועי הטורבו החזקים, שיכולים לנצל היטב את השלדה המעולה שלו.





פורסם לראשונה ב- 23.04.14

למאמר זה התפרסמו 10 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה