מיצובישי ASX הוצג לראשונה בתחילת שנת 2010. במשך כמעט עשור, הזמן הממוצע בו דגמי רכב מחליפים בדרך כלל שני דורות, הג'יפון של מיצובישי התעדכן זו הפעם הרביעית. בעשור שחלף מאז הושק ה-ASX, נוספו לקטגוריה החמה של רכבי הפנאי הקטנים עשרות דגמים חדשים, כאשר מספר יצרנים מציעים גם יותר מדגם אחד באותה הקטגוריה. במקרה של מיצובישי מדובר ברכב הפנאי הקטן בהיצע, אך הוא לא מאוד קטן בפני עצמו - ולמעשה חולק בסיס גלגלים זהה עם האקליפס קרוס והאאוטלנדר.
במיצובישי מגדירים את העדכון האחרון של ה-ASX כדור חדש - אך לא "חדש לחלוטין". אך גם אם נניח לענייני הסמנטיקה, נמצא לא מעט הבדלים בינו לבין קודמו - חלקם בנראות וחלקם בתחומי האיכות. את כולם ניסינו לבדוק ב-3 ימי המבחן.
עיצוב
שפת העיצוב החדשה של מיצובישי, שפגשנו זה מכבר באקליפס קרוס הגיעה גם ל-ASX הוותיק. היא בהחלט משדרגת את ההופעה. העיצוב עדכני ונאה, מה שגורם לו למשוך מבטים ולבלוט גם ביחס למתחרים הנאים לכשעצמם. החזית החדשה והמחודדת, יחידות התאורה הראשיות עם פנסי הלד, פנסי האיתות שהוטמעו בתוך יחידות תאורה בסגנון "קוביות קרח" – כל אלה מתחברים למראה עדכני בהחלט.
השינוי מאחור פחות קיצוני אך בהחלט נאה. צמד יחידות תאורת הלד שמאחור משדרות מראה מודרני יותר שהזכיר קצת את אלו של לקסוס UX. גם הפגוש האחורי עודכן ונראה קשוח יותר עם מגלש אחורי ופתחי אוורור מדומים.
לעומת השינוי החיצוני, עיצוב הפנים נותר מיושן וזהה כמעט לחלוטין לדגם הקודם. איכות החומרים לא מצטיינת למרות כמה משטחי גומי עבה בדשבורד ובדלתות, שכן ברוב המקומות נתקלנו בפלסטיקה מגורענת ודקה יחסית. איכות ההרכבה גם היא אינה גבוהה, ופגשנו כמה פריטים שהיו זקוקים להידוק נוסף. הבשורה המשמעותית בפנים הרכב היא ההגדלה של מסך המולטימדיה, שבהחלט תורמת לתחושת העדכניות.
תא הנוסעים
המושבים הקדמיים בגרסת ה"פרימיום" הבכירה שנבחנה נאים ונוחים, אך חסרים תמיכה צידית. תנוחת הישיבה גבוהה מאוד גם כאשר מושב הנהג הונמך לגמרי. המשמעות היא שתנוחת הישיבה ג'יפית ומאפשרת להבין איפה מתחיל ונגמר הרכב, עם שדה ראייה די טוב לכל הכיוונים, אך נהגים גבוהים עלולים לפגוש את הגג הפנורמי (הקיים רק בגרסה היקרה ביותר).
המושבים מאחור מרווחים לשני נוסעים והמרכב הגבוה מסייע להכנסה והוצאה קלה של ילדים ממושבי הבטיחות. לשלושה המרווח מצומצם יותר עקב תעלת הינע די גבוהה וקונסולה מרכזית שבולטת לאחור.
מיצובישי ASX העדכני משווק ב-3 רמות גימור שכמעט זהות לאלו של הדגם הקודם. תחום הבטיחות, השתדרג עם תוספת של מעבר אוטומטי לאורות גבוהים בכל רמות הגימור, לצד מערכת בלימת חירום אוטונומית והתרעת סטייה מנתיב (ללא תיקון). הגרסה הבכירה מוסיפה גם ניטור שטחים מתים במראות והתרעת תנועה חוצה מאחור.
בגרסת הכניסה Intense ישנה כעת תאורת לד מלאה ומערכת מולטימדיה חדשה (עדיין בהתקנה מקומית) הכוללת גם אפשרות חדשה לתפעול קולי בעברית. זאת לצד פריטי אבזור כגון בקרת אקלים, חישוקי 18 אינץ' בעיצוב חדש, מצלמת רוורס, חיישני גשם ותאורה, מראה פנימית נגד סנוור, הגה וידית הילוכים בציפוי עור ומנופי שליטה מההגה על תיבת ההילוכים (עליה נרחיב בהמשך).
מגרסת ה-Instyle תמצאו כעת גם מראות צד מתקפלות, לצד כניסה והנעה ללא מפתח כפי שהיה בעבר.
גרסת Premium של רכב המבחן כוללת בנוסף גג פנורמי (שאינו נפתח) עם תאורת אווירה, מושבים קדמיים מחוממים וריפוד בד משולב עור עם תפירה אדומה.
לעיצוב הפנימי השמרני יש גם יתרון בדמות הנדסת אנוש טובה. הכפתורים גדולים יחסית עם כיתוב ברור עליהם, פקדי המיזוג בעלי גלגלות גדולות ו"קליקיות" ולוח המחוונים ברור וקריא. נציין לחובה את תפעול מחשב הדרך באמצעות כפתור בודד, מה שמצריך הרבה לחיצות כדי לעבור בין תפריטים ולשנות הגדרות בסיסיות.
ה-ASX כולל את מרבית תאי האחסון הנדרשים: תא כפפות שימושי, שני מחזיקי כוסות, תאים בדלתות הצד, תא אחד בגב מושב הנוסע ומשענת יד הכוללת בתוכה תא שימושי, מחזיק לעט ואפילו תא קטן שבו ניתן לאחסן חבילת טישו קטנה. חביב.
תא המטען נותר בנפח של 393 ליטרים, הוא אינו גדול במיוחד אך עשוי לספק משפחה קטנה. סף ההעמסה גבוה ביחס לרכבי פנאי אחרים מהקטגוריה הקטנה כך שהכנסה של ציוד מצריכה לעיתים הנפה, אך קל לשלוף את הציוד החוצה. לא תמצאו בו אביזרים שימושיים פרט לשני תאים בצדדים (שנוצרו בעקבות בליטות בתי הגלגלים).
נוחות נסיעה
מיצובישי ASX החדש עבר לתקינה אירופאית והדבר הראשון שמורגש עוד לפני שהנענו את הרכב הוא מעבר למראות צד שאינן מגדילות. נהדר.
מערך המתלים של ה-ASX התעדכן גם הוא ומורגש שינוי משמעותי לטובה בנוחות העירונית. כמו בעבר ל-ASX מתלה אחורי רב חיבורי, אך הוא כויל מחדש וזכה להחלפה של חלקים רבים. אמנם, על רצף שיבושים ה-ASX מרגיש עסוק, אך רמת הספיגה טובה ופעולת המתלה מרוסנת, כך שבתוך העיר הוא מעניק נוחות מוצלחת.
בנסיעה בין עירונית הנוחות דווקא נפגמת בעקבות אותה פעילות מתלים. בכביש גלי או משובש ה-ASX קצת יוצא משלוותו. בידוד הרעשים השתפר גם כן, אך נשמעת תהודה מסויימת מכיוון הגלגלים הגדולים במהירות בינעירונית.
מנוע ותיבת הילוכים
המנוע ב-ASX המעודכן נותר כמעט זהה לדגם הקודם. מדובר במנוע בנפח 2.0 ליטרים המספק 150 כ"ס, אך נתון המומנט התכווץ קלות ב-0.2 קג"מ ועומד על 19.9 קג"מ הזמינים באותם 4,200 סל"ד. המנוע עבר שיפורים ועדכונים שונים הנוגעים בעיקר לתזמון השסתומים, היעילות ופליטת המזהמים (מה שאף הוריד אותו לדרגת זיהום 11 לעומת 13).
המנוע מגיב כמו שאנו רגילים ממנועים אטמוספריים "ישנים וטובים". בתחילת נסיעה ישנה השהייה מסויימת, אך לחיצה ברורה יותר תעורר אותו לחיים והוא ינייד את ה-ASX באופן זריז במהירות עירונית ויהיה שותף גם לביצוע עקיפות יעילות במהירויות ביניים. מערכת "עצור וסע" פועלת בצורה טובה וכמעט בלתי מורגשת. זהו אחד הרכבים הבודדים בהם לא הרגשנו צורך לבטל את המערכת.
המנוע משודך לתיבה אוטומטית רציפה, שגם היא התעדכנה לכבודו של ה-ASX והתחדשה בחלוקה מלאכותית ל-6 הילוכים. בנסיעה שגרתית התיבה מתרגמת את כוחו של המנוע באופן יעיל והתגובות טובות וגם בנסיעה בכביש מהיר ובביצוע עקיפות היא מגיבה בצורה טובה - אך לא מרגישה זריזה כמו תיבות כפולות מצמדים מודרניות.
אותה חלוקת הילוכים מלאכותית פועלת בצורה טובה גם במצב הידני. מאחורי ההגה שוכנים שני מנופי שליטה עשויים אלומיניום, המאפשרים לקבוע את יחסי ההעברה באופן עצמאי.
צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 11.3 ק"מ לליטר. מדובר בשיפור משמעותי לעומת נתון של 9 ק"מ לליטר שהשגנו בדגם הקודם.
התנהגות כביש
למרות הבטחות לשיפור בהתנהגות הכביש, ה-ASX לא הפך להיות דינאמי כמו מאזדה CX-3 או יונדאי קונה. ה-ASX מעדיף נהיגה מתונה – הוא מספק אחיזת כביש טובה ומעניק תחושת ביטחון במידה סבירה.
לצד זאת הוא לא שותף לחווית נהיגה בכביש מפותל – הנטיה לתת היגוי מורגשת ועלולה להוציא את הרכב מאיזון אפילו בהפתעה, רכינת המרכב בולטת ולהגה משקל טוב אך הוא אינו מתקשר.
סיכום
מיצובישי ASX הוא אחד מרכבי הפנאי הבולטים בקטגוריה עם מכירות של מעל 2,800 יחידות בשלושת הרבעונים הראשונים של 2019. זהו נתון הגבוה במעל 600 יחידות מסוזוקי ויטרה ובכ-800 יחידות מיונדאי קונה.
מה הסיבה להצלחה? לטעמנו, הוא פשוט מעניק חבילה שמתאימה מאוד לצרכן הישראלי. גם לאחר מתיחת הפנים ה-ASX ממשיך להציע רשימת אבזור מכובדת לצד מערכות בטיחות מתקדמות כבר בגרסת הבסיס, ומעניק שימושיות, ביצועים טובים, מרווח לא רע ונוחות עירונית טובה.
הוא עדיין רחוק מלהיות מושלם – בידוד הרעשים ואיכות החומרים וההרכבה אינם מצטיינים, עיצוב הפנים מעט מיושן וגם צריכת הדלק עדיין לא מבריקה, אך כשזוכרים מה מציעים המתחרים בקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים, מבינים כי זוהי קטגוריה בה נדרשות פשרות לא מבוטלות כמעט בכל דגם. וביחס לאחרים, ככל הנראה, הפשרות שמציע ה-ASX הן לא מהסוג הדרמטי.
לצפייה בכל דגמי מיצובישי בישראל
למאמר זה התפרסמו 7 תגובות