עד לא מזמן טויוטה והונדה נחשבו כיצרנים המובילים בתחום המכוניות ההיברידיות, ולאחרונה קיה ויונדאי החלו לזנב בהן בתחום. אבל איך שכחנו את מיצובישי? מיצובישי אאוטלנדר ההיברידי, PHEV – plug in hybrid electric vehicle בשפת היצרן, כבר היה בזירה לפני 3 שנים והציג פתרון ייחודי של רכב היברידי עם טעינה מהשקע - פלאג אין הייבריד, עוד לפני שהטרנד הזה הפך נפוץ בשוק היוקרה. כעת, כאשר רכב הפנאי של מיצובישי עושה חיל בשוק המקומי, חוזרת לתמונה גרסת ה-PHEV עם פוטנציאל מעניין לזהור בין שאר המתחרות ההיברידיות.
גרסה זו נמכרת בתצורת 5 מושבים ובשתי רמות איבזור: Luxury במחיר של 209,900 שקלים ו-Supreme במחיר של 194,900 שקלים. לקחנו את גרסת ה-Luxury ויצאנו לבדוק האם ל-PHEV המסקרן יש פוטנציאל הצלחה בשוק רכבי הפנאי הצפוף, האם הוא יכול לספק את צרכיה של משפחה ממוצעת בארץ ואיך זה לחיות עם רכב נטען.
עיצוב וסגנון
בחניון התת קרקעי של מיצובישי, גרסת ה-PHEV די דומה לשאר האאוטלנדרים. מתיחת הפנים עשתה טוב לאאוטלנדר. הפרצוף עדיין נראה עדכני אך עיצוב האחוריים ופרופיל הצד כבר מתחילים להתיישן. לגרסה זו שודכו ספוילרים מלפנים ומאחור וגם חצאיות צד צבועות בצבע הרכב. החישוקים הקלים בקוטר 18 אינץ' נאים מאוד ומתאימים היטב לעיצוב החיצוני. לא בטוח שהשכנים שדואגים לאיכות הסביבה ישימו לב שלאאוטלנדר שלך יש פתחי תדלוק משני הצדדים ולמדבקת תקע החשמל הבולטת על אחד מהם.
רבות דובר על עיצובו הפנימי של האאוטלנדר, וגרסת ה-PHEV לא מחדשת הרבה. עיצוב הפנים של האאוטלנדר לא מבריק בסטנדרטים של 2017, אבל האבזור העשיר, ריפודי העור וידית ההילוכים המעוצבת של גרסת הפלאג אין - כל אלו מעניקים תחושה טובה.
תא הנוסעים
הכניסה לאאוטלנדר כרוכה בטיפוס קל לנוסעים נמוכים. הצבעים הכהים ומושבי העור משרים אווירה יוקרתית. הנדסת האנוש לא מרשימה: כפתורים חשובים לתפעול מפוזרים פה ושם וחלקם אף מוסתר מאחורי ההגה. המחוונים הראשיים הינם אנאלוגיים ובמקום מד סל"ד מוצג "מד ניצול אנרגיה" שמציג את המעבר בין מצבי כוח, חסכון וטעינה. מערכת המולטימדיה מבוססת אנדרואיד, זו המוכרת מדגמי יונדאי ומיצובישי, הינה בהתקנה מקומית, היא אינה מציגה את נתוני הרכב אך מרשימה במגוון תכני השמע שהוסיפו לה.
גרסת PHEV נאלצת לוותר על היתרון הגדול ביותר של האאוטלנדר על מתחריו: שורת מושבים שלישית. למרות זאת, ה-PHEV מספק פתרון הסעה מצוין לחמישה נוסעים. המרחב הפנימי מלפנים ומאחור מצוין, הן בהיבט הרוחב והן במימד הגובה. למען ההורים הצעירים צריך לציין שסידור החגורות מעט מפריע כאשר מצופפים יחד שלושה מושבי בטיחות במושב האחורי.
למרות המידות החיצוניות הזהות ובגלל מיקומו של המנוע החשמלי האחורי שעליו נפרט בהמשך, נפח תא המטען מצומצם משמעותית בהשוואה לגרסת חמש הדלתות (451 ליטר מול 781 ליטר) אך הוא עדיין מציע נפח מצוין ושימושי למשפחה על ילדיה ועגלותיה. משעשע לראות שמחזיקי הכוסות של שורת המושבים השלישית נותרו במקומם המקורי, לטובת החיסכון בעלויות כנראה.
בהיבט הבטיחות, גרסת ה-Luxury שנבחנה מציעה מבחר נאה של מערכות בטיחות כמו התראה על סטייה מהנתיב, התראה על תאונת חזית, בקרת שיוט אדפטיבית ובלימה במקרה חירום. חבל שבגרסת ה-Supreme הבסיסית יותר, מערכות הבטיחות המקוריות מוחלפות ע"י מערכת מקומית של מובילאיי.
נוחות נסיעה
משחררים את בלם היד החשמלי, משלבים את הג'ויסטיק ל-D ויוצאים באופן חרישי לדרך. מיד על ההתחלה אפשר להבין שה-PHEV מציע איכות נסיעה מצוינת. בידוד הרעשים מצוין הן במצב נסיעה חשמלי והן בשילוב מנוע הבנזין. למרות זאת הרגשנו ש-PHEV אינו רך ונוח כמו גרסת הבנזין, בעיקר בכבישים עירוניים. לפרוטוקול יירשם ששילוב המנועים החשמליים והסוללות גובה את חובו עם תוספת משקל של 400 ק"ג בהשוואה לגרסאות הבנזין. תוספת זו כנראה מסבירה מדוע כיול המתלים הינו נוקשה יותר בהשוואה לכיול שזכור לנו מגרסת הבנזין.
חישוקי 18 אינץ' עם צמיגים בחתך 55 רק מחזקים את התחושה ש-PHEV פחות נוח מהגרסאות עם מנוע הבנזין. למרות ההשוואה הלא מחמיאה לגרסת הבנזין, PHEV הוא רכב נוח באופן אבסולוטי, במיוחד בהיבט בידוד הרעשים. למרות מה שרואים בפרסומות וההנעה הכפולה, עם מרווח גחון של 19 ס"מ לא היינו בונים על יכולת שטח משמעותית מעבר לשבילים קלים פה ושם.
מנוע ותיבת הילוכים
והנה הגענו לסיבה האמיתית שלשמה התכנסנו כאן, שכוללת שלוש מנועים תמימים (!). בצד החשמלי של המפרט נמצא שני מנועים - קדמי ואחורי עם הספק זהה (82 כ"ס) אך מומנט שונה (14 קג"מ לפנים, 19.9 מאחור) המניעים את הגלגלים באופן קבוע. בצד של הבעירה הפנימית נמצא מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטר עם 121 כ"ס ו-19.4 קג"מ. מנוע הבנזין משמש לטעינת המצברים, והוא מחובר לגלגלים הקדמיים מעל 120 קמ"ש, מעל 65 קמ"ש בתאוצה חזקה או כשרמת הטעינה של הסוללות יורדת מתחת ל-30%. התחושה שמעניקה יחידת הכוח ככלל היא מצוינת: השילוב בין שלושת המנועים חלק ושקוף לאוחז בהגה. כניסתו לפעולה של מנוע הבנזין אינה מורגשת מדי עקב אותו בידוד רעשים מצוין.
בין המושבים קיימים שלושה כפתורים עבור שלושה מצבי נהיגה: EV - הנעה חשמלית בלבד. Save – שמירת הסוללה לשימוש מאוחר יותר. Charge - שימוש מיידי בטעינה ממנוע הבנזין. התכניות הללו מאפשרות לנהג לתכנן נסיעה בינעירונית ללא חשמל וכך לנסוע בכבישי עירוניים על חשמל בלבד וללא זיהום לסביבה.
מצב EV הוא המסקרן ביותר כאשר התחושה מיחידת הכוח היא חלקה מאוד וזריזה. במצב EV הגענו לטווח נסיעה של כ-35 עד 40 ק"מ בשימוש חשמלי לחלוטין. יש לציין שמדידת הטווח כללה גם נסיעה בכבישים מהירים, למשל כביש 6, שגורמת לצריכת חשמל גבוהה יותר. בנסיעה פקוקה יותר ובכבישים איטיים יותר, היה ניתן להתקרב לנתון הטווח המוצהר של 50 ק"מ.
אפשר לומר שה-PHEV מתאים מאוד לאלו שנוסעים עשרות ק"מ לעבודה בפקקים ויכול להוריד את עלות הנסיעה לשקלים בודדים של טעינה לכל כיוון. בנסיעות ארוכות יותר, כאשר הסוללות כבר התרוקנו ובמצבי הנהיגה האחרים, צריכת הדלק המשולבת עמדה על כ-13.1 ק"מ לליטר כאשר הרכב היה עמוס אך ללא עומס מיוחד בהיבט הביצועים.
נתוני הטעינה הרשמיים טוענים ל-3.5 שעות בעמדת טעינה מהירה (מוד 3). ו-5 שעות טעינה משקע ביתי חד פאזי (מוד 2). בפועל הטעינה מהשקע הביתי שלנו ארכה סביב 4 שעות.
התנהגות כביש
עם מימדים מכובדים ואותה תוספת משקל משמעותית מגרסאות הבנזין, לא ממש ציפינו מה-PHEV לאיזו התנהגות כביש דינאמית. ההתנהגות בטוחה וניטראלית רוב הזמן אך זוויות הגלגול בפניות תלולות למדי. ההגה לא מעביר מידע כלל לנהג אך הוא מדויק מספיק. מערכת הבלימה מספקת בלימה טובה לאורך זמן ותחושת דוושה רגישה. למרות השימוש במנופים שמאחורי ההגה, הבלימה הרגנרטיבית לצורך טעינה אינה מורגשת מספיק בנסיעה בירידות.
סיכום
התחרות בקבוצת המכוניות ההיברידיות התעצמה לא מעט לאחרונה. היפניים הרחיבו את היצע הדגמים, הקוריאניים הצטרפו לקרב עם ארסנל מכובד אבל לאף אחד מהם אין את נשק יום הדין של מיצובישי - רכב פנאי גדול, מאובזר ונטען מהשקע. בהתחשב בנקודת הפתיחה של מיצובישי אאוטלנדר PHEVעם ההצלחה של הדגם בגרסאות הבנזין והאפשרות לטעון אותו מרשת החשמל הביתית, זה לא יהיה הימור פרוע לקבוע שהוא יצליח יותר מקודמו. יכולנו לפלל לשיפור בסביבת הנהג, למערכות בטיחות מקוריות בגרסת הבסיס ולזוג מושבים נוסף, אבל גם כך קשה למצוא רכב פנאי היברידי שעושה את זה טוב יותר.
לדגמי מיצובישי בישראל -
מיצובישי פורסם לראשונה ב- 27.07.17
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות