מתיחת הפנים של מיצובישי אקליפס קרוס יצאה לדרך תחת הסלוגן "היופי שבמסורת". יופי, מכיוון שגם לאחר ארבע שנים האקליפס קרוס הוא עדיין רכב נאה; מסורת, מכיוון שבמיצובישי לא ממהרים להפוך עולמות ולהחליף דגמים קיימים. ה-ASX כבר נמצא איתנו למעלה מעשור, הספייס סטאר מתקרבת לשם בצעדי ענק.
אבל כל זה ישתנה ממש בקרוב. בעצם, השינוי כבר התחיל. הברית של מיצובישי עם קונצרן רנו-ניסאן הביאה לעולם את האאוטלנדר הנוכחי, שמבוסס על פלטפורמת האקסטרייל, ובשנה הבאה יצטרף אליו רכב פנאי חשמלי שיתבסס על פלטפורמה של רנו ויחליף באירופה את ה-ASX. למעשה, האקליפס קרוס הוא כנראה הדגם האחרון שנולד באופן עצמאי תחת כנפיה של מיצובישי. מתיחת הפנים שלו היא אקורד הסיום בפרק הנוכחי של המחזה, רגע לפני העידן החדש של היצרנית היפנית.
המראה של האקליפס קרוס לא השתנה באופן דרמטי, אבל השינויים מספיק גדולים כדי לגרום לו להיראות מודרני, נקי ורענן מבעבר. פנסי החזית הפכו צרים בהרבה, הכרום על הגריל הקדמי הפך שחור, פנסי הערפל קיבלו מראה מצודד ואילו הסבכה התחתונה הוקטנה במעט, ובמקומה הוגדל החלק התחתון של הפגוש.
במבט מהצד ניתן להבחין כי במיצובישי ויתרו על פס הכרום התחתון שמתחת לדלתות, ואילו חישוקי "18 יופיעו מעתה בכל הגרסאות. מאחור חל השינוי הבולט ביותר: האקליפס ויתר על הפס שחצה את החלון האחורי ופגע בשדה הראיה, וזכה למראה מעודן וקל יותר לעיכול. בנוסף קיבלו יחידות התאורה האחוריות מראה שונה, שם הדגם נכתב לרוחב דלת תא המטען וגם כאן הפגוש עוצב אחרת בחלקו התחתון. סיכומו של דבר: האקליפס קרוס קצת פחות "משוגע" למראה, אבל עדיין נראה מצוין עם צללית דמויית קופה וקווים מודרניים. אהבנו.
תא הנוסעים
בסביבת הנהג השינויים פחות בולטים. לוח המחוונים המסורתי של מיצובישי, עם מחשב הדרך המסורבל לתפעול והמחוונים האנלוגיים, נותר כשהיה. כך גם לגבי גלגל ההגה והכפתורים שעליו, כולל מיקומי הכפתורים ה"ריקים". מהקונסולה שבין המושבים הוסר משטח המגע, שממילא לא היה שימושי במיוחד, ובמקומו הופיעו חללי אחסון גדולים.
מסך המולטימדיה המקורי והקטן יחסית, הוחלף כבר לפני מתיחת הפנים במסך מהתקנה מקומית. כעת יש כאן מסך מעט יותר גדול (ועדיין מקומי), שמציע מצד אחד קישוריות לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי - אך מנגד כולל גם אפליקציות מובנות של ווייז, רדיו אינטרנטי ועוד. אנחנו פחות אהבנו את המערכת: המסך סובל מהשתקפויות בשמש, התגובה ללחיצה לא תמיד מיידית והשילוב בין האפליקציות השונות לפעמים מוביל לבאגים שונים. מצלמות החניה באיכות נמוכה. עם זאת, עבור נהגים שלא מעוניינים להשתמש בקישוריות המובנית של הטלפון - אין כיום הרבה מערכות בשוק שכוללות וייז מובנה, כך שזהו בכל זאת יתרון מסוים.
האבזור נותר ללא שינויים מהותיים, והחל מגרסאות הביניים - המפרטים נדיבים בהחלט. גרסת הכניסה "אינטנס" כוללת מלבד המסך גם בקרת אקלים, חיישני גשם ותאורה, חיישני ומצלמת רוורס וחישוקי "18. ה"אקזקיוטיב" מוסיפה בקרת אקלים מפוצלת, תאורת לד עם שטיפה לפנסים הקדמיים, כניסה והנעה ללא מפתח, מראת צד מתקפלות חשמלית, מראה פנימית נגד סנוור, בלם יד חשמלי עם פונקציית "אוטו-הולד", שני רמקולים נוספים (6 בסה"כ), תאורה בסוככי השמש ומשענת יד בשורה השנייה.
ה"פנורמיק" מוסיפה את צמד גגות השמש, ה"אינסטייל" שבה נהגנו כוללת גם מושבי עור סינטטי נוחים מאוד, מושב נהג חשמלי וחימום למושבים הקדמיים, ואילו ה"פרימיום" הבכירה כוללת ריפודי עור מלא כוונון חשמלי גם למושב הנוסע, תצוגה עילית ודיפון דלתות דמוי עור.
בבטיחות נמצא בכל הגרסאות בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, התרעת סטייה מנתיב (ללא תיקון אקטיבי) ומעבר אוטומטי לאורות גבוהים. החל מה"אקזקיוטיב" נפגוש גם בבקרת שיוט אדפטיבית שפועלת היטב, התרעת רכב בשטח מת והתרעת תנועה חוצה מאחור.
במושב האחורי גילינו כי במיצובישי ויתרו על המסילה של המושב האחורי, שאפשרה בדגם היוצא להזיז אותו לפנים ולאחור וכך להגדיל את המרווח או את תא המטען. אבל במצב הקבוע כעת יש מרווח טוב מאוד לשני נוסעים בכל המדדים, כאשר גובה הכסא מקל מאוד על חגירת פעוטות במושבי בטיחות.
נפח תא המטען בדגם העדכני עומד על 371 ליטרים. נתון לא גבוה על פניו, אך המבנה שלו נגיש ושימושי. הסטה של המדף הנגלל מגדילה כמובן את הנפח באופן משמעותי.
נוחות נסיעה
במיצובישי מדווחים גם על סדרה של שיפורים במערך המתלים, החל מחיזוק החיבורים של המתלה האחורי, דרך הגדלת בולמי הזעזועים ועד לכוונון חדש לקפיצים. במבחן התוצאה מורגש שיפור מסוים ביכולת השיכוך של הרכב, בעיקר במהירות עירונית. על כבישים מהירים יותר הוא היה נוח למדי גם קודם לכן, ובכל מקרה מדובר בנוחות מהסוג הרך-האמריקאי, עם נדנוד מסוים אחרי רצף שיבושים ורכינה מורגשת בעיקולים.
בידוד הרעשים לא מצטיין; דווקא תיבת ה-CVT לא רועשת במיוחד, אך רעשי כביש וצמיגים נוכחים בחלל הרכב.
מנוע ותיבת הילוכים
כמו בדגם היוצא, מיצובישי אקליפס קרוס מצויד במנוע טורבו-בנזין בנפח 1.5 ליטרים. עדכוני תוכנה שבוצעו, לצורך הפחתת הזיהום, קיצצו את ההספק מ-163 ל-152 כוחות סוס, בעוד נתון המומנט לא השתנה והוא עומד על 25.4 קג"מ. בדף הנתונים מופיע נתון תאוצה של 10.5 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש, איטי ב-1.2 שניות לעומת הדגם היוצא.
בפועל לא הרגשנו שינוי לרעה בביצועים. יחידת ההנעה של האקליפס קרוס מגיבה היטב, הודות לשילוב הנדיר יחסית של מנוע מוגדש ותיבה רציפה, והיא מצליחה להפוך את הג'יפון הנאה לרכב זריז בהחלט. התאוצות לא חוויתיות או סנסציוניות, אך כוח זמין קיים לכל מטרה סבירה שהיא. בתוך העיר התנועה חלקה מאוד.
צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 12 ק"מ לליטר בנהיגה בין עירונית מתונה. בקטעים ששילבו גם נהיגה עירונית פקוקה ירדה הצריכה ל-10.5 ק"מ לליטר.
התנהגות כביש
בתחום הזה לא הורגשו שינויים של ממש. רכב המבחן צויד בהנעה כפולה, שסיפקה אחיזת כביש מצוינת גם בכבישי הצפון החלקלקים בימי המבחן הגשומים. גם צמיגי הברידג'סטון, ברוחב של 225 מילימטרים, תרמו לאחיזה. מנגד, הרכינה המוחשית, יחד עם ההיגוי המנותק, מוציאים את העוקץ הדינאמי מהרכב - אך תחושת הבטחון לא נפגעת.
סיכום
במיצובישי ביצעו את השדרוג המקובל במסגרת מתיחות פנים מהסוג הזה, ואולי אפילו קצת יותר. מיצובישי אקליפס קרוס, מהדורת 2022, נראה מודרני, עדכני ונעים יותר לעין מקודמו. בנוסף הוא מציע נוחות נסיעה משופרת, הביצועים נותרו טובים (למרות השינוי בנתוני היצרן) וגם בתחומי השימושיות והאבזור מתקבלת כאן תמורה ראויה.
חסרונות? גם הם ישנם: מערכת המולטימדיה המקומית לא מבריקה, בידוד הרעשים בינוני, מערכת לשמירת נתיב מורגשת בחסרונה וצריכת הדלק היתה יכולה להיות חסכונית יותר. אבל כך או אחרת, השיפור מוחשי והאקליפס קרוס יכול בהחלט למצוא את מקומו בשוק הרכב התחרותי של סגמנט רכבי הפנאי הקומפקטיים.
לדגמי מיצובישי בישראל -
מיצובישי
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות