קשה להתווכח עם המספרים: השוק הישראלי פשוט לא סופר את הגרסה הידנית של מיצובישי ספייס סטאר. מאז הגיעה לישראל בחודש יוני ועד לסוף שנת 2013, נמכרו בישראל 1876 מיצובישי ספייס סטאר מהגרסה האוטומטית - ורק 75 מכוניות עם תיבת הילוכים ידנית. השאלה המתבקשת היא מדוע הצרכן הישראלי מתעלם ממכונית שעולה אלפי שקלים פחות וגם מציגה צריכת דלק עדיפה? את זה ננסה לבדוק.
מיצובישי ספייס סטאר, בנזין 1.0 ליטר, ידנית, 71 כ"ס, 66,900 שקל |
יתרונות | חסרונות |
מרווח פנימי | מנוע חלש |
צריכת דלק | אבזור דליל |
נוחות ותמרון בעיר | חלוקת הילוכים לא מדויקת |
מיצובישי ספייס סטאר, הגרסה הידנית. נראית רעננה בצבע ירוק-תפוח / צילומים: נועם רייןעיצובהספייס סטאר היא לא מכונית מעוצבת כמו קיה פיקנטו או פורד פיאסטה, אבל היא בהחלט חמודה. הגרסה הידנית נראית קצת יותר פשוטה מזו האוטומטית, בגלל מספר הבדלים עיקריים: ידיות הדלתות ומראות הצד שחורות ולא צבועות בצבע הרכב, והחלונות מאחור לא קיבלו את הציפוי הכהה. כמו בגרסה האוטומטית, ניתן לקחת את הספייס סטאר בצבעים ססגוניים וגם עם מדבקות ייחודיות שמוסיפות לאווירה.
גם מבפנים התחושה מעט יותר פשוטה, בגלל מערכת שמע בהתקנה מקומית (ברכב המבחן הותקנה מערכת מולטימדיה, שלא מגיעה כסטנדרט) וגם בגלל היעדרם של כמה גימורי כרום.
תא הנוסעיםכאן המנוע ותיבת ההילוכים לא משחקים תפקיד, והספייס סטאר שומרת על המאפיינים המוכרים: העיצוב פשוט, איכות החומרים בסיסית והמרווח לנוסעים טוב מאוד. הנהג יוכל לארח 3 נוסעים נוספים, אפילו מבוגרים, ואפשר במקומם גם למקם כסאות בטיחות בנוחות יחסית. תא המטען מציע נפח סביר ביחס למכוניות מיני, אך לא מרשים בהשוואה למכוניות הסופר מיני.
הגרסה הידנית, שמגיעה ברמת האבזור Invite (לעומת רמת האבזור Style באוטומטית) מחסירה מספר פריטים בסיסיים: אין חיישני גשם ותאורה וגם לא חימום למראות הצד, וחסרים גם חיבורי AUX ושני חלונות חשמל מאחור. אז מה כן נשאר? זוג חלונות חשמל מלפנים, 6 כריות אוויר, מערכת שמע בסיסית עם שקע USB ועוגני ISOFIX לכסאות הבטיחות. מפרט סביר עבור מכונית מיני, אבל לא מספיק כדי להתחרות בסופר מיני'ז.
נוחות נסיעהמפתיע לגלות את זה במכונית בסיסית כמו הספייס סטאר: נוחות הנסיעה בעיר טובה מאוד. המתלים הרכים סופגים היטב את השיבושים בעיר, ומשום מה הגרסה הידנית הרגישה לנו נוחה יותר. ייתכן שהפחתת המשקל לעומת הגרסה האוטומטית היא זו שעשתה את ההבדל. מחוץ לעיר עדיין נדרש שיפור ביציבות הרכב.
הספייס סטאר הידנית הרבה פחות פחות רועשת מאחותה האוטומטית, שם הגיר הרציף מייצר רעש מתכתי לא נעים, במיוחד בהאצות. רעשי רוח נשמעים, אם כי לא ברמה שתפריע.
המחמאה שאי אפשר שלא להעניק שוב לספייס סטאר, גם אחרי כמה מפגשים עם המכונית, היא יכולת התמרון המצוינת בעיר. תנוחת הישיבה גבוהה, שדה הראיה מעולה, וההגה ארוך ומאפשר למיצובישי הקטנה להשתחל לכל חור בקלילות נעימה.
מנוע ותיבת הילוכים1,000 סמ"ק יש לספייס סטאר הידנית, לעומת 1,200 סמ"ק באוטומטית. 71 כ"ס לעומת 80, והפער בביצועים מורגש - אם כי לא באופן דרמטי. ההבדל בתאוצה ל-100 קמ"ש הוא בסך הכל 8 עשיריות השניה, אבל הסיבה לפער בתחושות היא תיבת ההילוכים: בעוד עם התיבה הרציפה הספייס סטאר מגיבה מהר ובזריזות ללחיצת דוושה, הורסיה הידנית דורשת מהנהג קצת יותר השקעה בשביל לקבל תנועה זריזה.
המנוע הזה, עם מומנט דל של 9 קג"מ בלבד, מייצר את הכוח שלו בסל"ד גבוה. במכוניות כמו פיג'ו 107 למשל התגברו על הבעיה הזו עם הילוכים קצרים, ששומרים את המנוע בתחום היעיל ומייצרים קצב התקדמות זריז; במיצובישי ספייס סטאר, לעומת זאת, ההילוכים ארוכים. כדי להתקדם בזריזות בין רמזור אחד למשנהו צריך "למשוך" את ההילוכים, אחרת נופלים לבורות שבין הילוך אחד לשני. פניה סטנדרטית בתוך העיר בהילוך שני מפילה את המנוע לתחום הלא יעיל, והורדה לראשון היא צעד מוגזם תוך כדי נסיעה - ובסופו של דבר הספייס סטאר מתקדמת בעיר בקצב קצת עייף.
מחוץ לעיר קל יחסית לשמור על קצב טוב ולהגיע למהירויות גבוהות, ואין לספייס סטאר בעיה להישאר שם גם לאורך זמן. לא תהיה לה בעיה לעלות לירושלים בקצב הסטנדרטי של התנועה, אם כי רוב הזמן זה יהיה בהילוך שלישי. לזכותה של המיצובישי הידנית יש לציין גם את התפעול הנוח והקל של ידית ההילוכים והקלאץ, למרות תחושת ערפול מסוימת בהעברת ההילוכים.
צריכת הדלק מצוינת בגרסה זו, ועדיפה על התיבה הרציפה בפער גדול יותר מכפי שמספרים הנתונים. ב-3 ימי מבחן מדדנו 17.9 ק"מ לליטר. מרשים.
התנהגות כבישכאן אפשר להעתיק, מילה במילה כמעט, את מה שכתבנו על הספייס סטאר האוטומטית: עזבו אתכם משטויות. זו מכונית מרושלת ולא מספיק יציבה כשמגיעים לכבישים המפותלים, וצריך פשוט לנסוע בזהירות בתנאים האלה. כיול המתלים, ההיגוי, והשלדה לא מייצר תחושת בטחון. בכל כביש אחר היא מתפקדת בסדר גמור.
סיכוםהגרסה הידנית של מיצובישי ספייס סטאר שווה יותר ממה שהיא מוכרת. היא מרווחת למדי, נוחה לנסיעה וחסכונית מאוד - והביצועים ממילא לא צריכים להוות שיקול עיקרי ברכב כזה. אז איפה בכל זאת הבעיה שלה? מחיר שגבוה ב-12,000 שקל משברולט ספארק, וקרוב מאוד לזה של סיאט איביזה, מציב את הספייס סטאר הידנית בתחרות קשה מאוד.
לדגמי מיצובישי בישראל -
מיצובישי
פורסם לראשונה ב- 08.01.14
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות