דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

מכוונת גבוה - נהיגה ראשונה בחשמליות של אקספנג

Getting your Trinity Audio player ready...

ההצלחה האדירה של טסלה הביאה לשינויים דרמטיים בתעשיית הרכב המערבית המוכרת, וגם בסין הצעירה יותר, עם שחקניות חדשות שניסו לחקות את היצרנית האמריקאית. כאלה שנולדו כיצרניות רכב חשמלי ולא עברו אליו מייצור מכוניות בנזין, כמו סיניות ותיקות יותר.

אקספנג P7 G9

אחת מהן היא אקספנג (Xpeng), שנולדה כסטארט-אפ צנוע לפני תשע שנים ומאז הספיקה להציב גלגלים גם על אדמת אירופה. בתחילה בשווקים חלוציים וחסידי חשמל כמו נורווגיה, דנמרק, שוודיה והולנד, ועכשיו גם גרמניה, צרפת בריטניה. וגם ישראל, כאן תנחית אותה היבואנית פריסבי (לשעבר קרסו). רגע לפני כן, נהגנו לראשונה בשני הדגמים שינחתו כאן. האם טסלה צריכה להיות מוטרדת?

P7

אקספנג P7
  • מנוע, הנעה: 276 כ"ס, אחורית (473 כ"ס, כפולה)
  • קיבולת מצבר: 86 קוט"ש
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 6.7 שניות (4.1 שניות) 200 קמ"ש
  • טווח נסיעה: 576 ק"מ (505 ק"מ)
  • מחיר משוער: החל מ-250 אלף שקל

ה-P7 היא משפחתית-סדאן שמתחרה ישירות בטסלה מודל 3 וביונדאי איוניק 6 שכבר משווקות כאן, כמו גם ב-NIO ET5 ו-BYD סיל שאוטוטו כאן. העיצוב החיצוני ייחודי ומרשים, ללא הצטעצעות מיותרת, בעיקר בחזית ומאחור עם יחידות תאורה מקוריות מחוברות, ידיות דלתות נשלפות וגג משתפל בחדות מטה. בגרסה הבכירה יש גם אופציה לדלתות "פרפר" הנפתחות כלפי מעלה ומשדרגות את הפוזה, אבל לא נוחות לשימוש.

אקספנג P7

סביבת הנהג התגלתה כאיכותית מהמקובל במותגים סינים (ובמתחרה האמריקאית), עם משטחי עור נדיבים ואיכות הרכבה מרשימה. כמקובל בעידן הנוכחי יש מסכים בשפע. לוח מחוונים דיגיטלי ("10.25, שאינו ברור במיוחד) ומסך מגע ענק ("15) האחראי על תפעול המערכות ומייתר מתגים, אך ללא צימוד מתבקש לאנדרואיד ואפל. בישראל תהיה לפחות אפליקציה מובנית של ווייז. מערכת הפעלה קולית מהיעילות בתעשייה מחפה על ממשק משתמש לא אינטואיטיבי לתפעול בזמן נהיגה. עוד שווה לציין תנוחת נהיגה נמוכה יחסית אך טובה למדי, עם טווח כיוון נדיב להגה - בשונה מהמקובל ביצרניות סיניות.

בורר מצבי נסיעה (לפנים-אחור-חניה) ממוקם מימין להגה ומפנה מקום לתאי אחסון וצמד משטחים לאכסון הסלולארי, אך באופן מפתיע רק לשמאלי משטח טעינה אלחוטי. חלון השמש הענק נטול וילון אטימה וכאופציה יש מערכת שמע משובחת (DynAudio) עם טוויטרים מתרוממים חשמלית. מערך הבטיחות מקיף וכולל 29 חיישנים, מצלמות ורדארים, עם עדכונים מהענן (OTA).

אקספנג P7

בהשוואה למודל 3 היא ארוכה בכ-17 ס"מ (489 ס"מ), רחבה ב-4.5 ס"מ (189.5 ס"מ) עם בסיס גלגלים ארוך ב-12.5 ס"מ (300 ס"מ). ומשום כך די ברור שמרחב המחיה מאחור נדיב מהמתחרה האמריקאית, אם כי המושב נמוך והתקרה - הנמוכה עוד יותר - מגבילה את מרווח הראש. במפתיע, למרות שהיא גדולה מטסלה, תא המטען צנוע ב-154 ליטר (440 ליטר) ובשונה ממנה אין תא מטען מלפנים.

ה-P7 תשווק עם שתי מערכות הנעה: אחורית עם 276 כ"ס ו-6.7 שניות בזינוק ל-100 קמ"ש, או עם צמד מנועים המפיקים 473 כ"ס ומסיימים את המיאוץ הקלאסי ב-4.1 שניות, 0.3 שניות פחות מהמודל 3 LR כפולת הנעה. קל להבין אם כך שהביצועים מספקים לכל צורך שפוי כבר בגרסת הבסיס, אלא אם כן אתם מצפים לתחושת שיגור מהסוג שמדביק את הגב למושב ומורח את הנוף מבעד לחלון.

אקספנג P7

אגב, המהירות המרבית מוגבלת בשתיהן ל-200 קמ"ש, אבל על האוטובאן ראינו קצת יותר מכך. מערכת ההנעה שקטה לגמרי, אבל מערכת הבלימה הרגנרטיבית פחות מבריקה כשגם במצב העוצמתי ביותר היא אינה מאפשרת נהיגה בדוושת אחת. ומעבר בין הרמות השונות מתבצע באמצעות תפריט במסך המגע, ולכן לא נוח לבצע זאת בזמן נהיגה. לשתי הגרסאות סוללה זהה בקיבולת 86 קוט"ש, עם הבטחה לטווח נסיעה מרשים של 576 ק"מ בגרסת ההנעה האחורית, או 505 ק"מ בהנעה הכפולה. טעינה מהירה (175 קילוואט) מאפשרת מילוי מ-10% ל-80% בפחות מחצי שעה.

כבסיס משמשת פלטפורמה ייעודית שפותחה בשיתוף לא אחרת מפורשה, עם מתלי עצמות עצה כפולות מלפנים ורב-חיבורי מאחור הנתמכים בולמי זעזועים אדפטיביים. ניכר שמהנדסי החברה השקיעו רבות בכיול המעניק פשרה טובה בין נוחות נסיעה עם יכולת שיכוך טובה במהירות נמוכה, לשמירה על ריסון מרכב עם זוויות גלגול צנועות ויכולות דינמיות גבוהות, בעיקר בגרסת פרפומנס המצוידת בצמיגי מישלן פיילוט ספורט 4. מערך הבלימה של ברמבו מעניק תחושה טובה ביחס למקובל במערכות משולבות אגירת אנרגיה, ובמהירויות גבוהות יש נוכחות מוגברת של רעשי רוח ודרך.

G9

אקספנג G9
  • מנוע, הנעה: 313 כ"ס, אחורית (552 כ"ס, כפולה)
  • קיבולת מצבר: 98 קוט"ש
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 6.4 שניות (3.9 שניות), 200 קמ"ש
  • טווח נסיעה: 570 ק"מ (520 ק"מ)
  • מחיר משוער: החל מ-320 אלף שקל

ה-G9 ינסה להציע אלטרנטיבה למתחרים כמו ב.מ.וו iX3 ואודי Q8 e-tron. גם כאן יש הופעה מרשימה וייחודית, בעיקר בחזית. תא הנוסעים מרשים לא פחות עם שלושה מסכים הכוללים לוח מחוונים ("10.25) לנהג וצמד מסכי מגע ("15) - האחד מרכזי להפעלת מערכות, השני מופנה לנוסע שמלפנים ומאפשר צפיה בווידאו עם אוזניות בלוטות', בעוד שהוא מוכהה עבור הנהג על מנת למנוע הסחת דעת בזמן נהיגה. איכות החומרים פנטסטית, מהטובות בתעשייה, מרשימה עוד יותר מה-P7 עם שילוב עור נאפה כמעט בכל פינה, לצד גימורי מתכת. אך כמו בסדאן, גם כאן מערכת ההפעלה מסורבלת וחלון השמש נטול וילון אטימה.

בסיס הגלגלים ארוך ממתחריו הגרמניים (300 ס"מ) ומאפשר כך מרחב מחיה נדיב ליושבים מאחור, עם רצפה שטוחה ואופציה לכיוון חשמלי לתמיכת ירכיים וזווית מסעד, ואפילו עיסוי. גם תא המטען גדול (660 ליטר) עם תא נוסף מלפנים (71 ליטר).

אקספנג G9

ה-G9 מוצע בגרסת הנעה אחורית עם 313 כ"ס או כפולה עם 552 כ"ס בה נהגנו. הביצועים? יוצאי דופן לרכב מסוגו עם זינוק ל-100 קמ"ש ב-3.9 שניות, 0.6 שניות מהר יותר מ-SQ8 e-tron, גרסת הקצה של המתחרה הגרמני היקר ממנו פי כמה. בורר הנהיגה מאפשר בחירה בין מצב חסכוני, רגיל, ספורט ושלג-בוץ לנסיעה בדרכים עם מקדם אחיזה נמוך. יש גם ארבעה מצבי בלימה רגנרטיבית, אך גם המצב העוצמתי ביותר אינו מאפשר נהיגה בדוושה אחת כמקובל.

סוללת 98 קוט"ש מאפשרת 520 ק"מ בין טעינות (570 ק"מ להנעה אחורית) עם מערכת חשמל במתח גבוה (800 וולט), דגם סיני ראשון להציע אותה וכזה המאפשר טעינה אולטרה מהירה (300 קילוואט) ומילוי ל-80% ב-20 דקות, כ-10 דקות פחות מהזמן שנדרש למתחריו הגרמנים. גרסת ההנעה האחורית מוצעת גם עם סוללת 78.2 קוט"ש וטווח נסיעה של 460 ק"מ.

ה-G9 מצויד במתלי אוויר אדפטיביים המאפשרים מרווח גחון משתנה ומקנים לו נוחות נסיעה טובה מאוד בכבישים עירוניים, למעט שיבושים קטנים המורגשים בגלל הצמיגים נמוכי החתך. גם היכולת הדינמית מרשימה בהתחשב בממדים ובמשקל של 2.4 טון, בעיקר במצב ספורט המקשיח את המתלים ומצמצם את רכינת המרכב. כמו ב-P7 גם יש נוכחות של רעשי דרך ורוח, בין היתר בגלל דלתות נטולות מסגרת לחלונות.

אקספנג G9

טסלה צריכה לחשוש?

כן, ולא רק היא. גם אם אקספנג לא תהיה ראשונה להתברג לתוך עולמות היוקרה הרווחיים בהם מחזיקה השלישייה הגרמנית הקלאסית, וגם אם לא תציג נתוני מכירות ואדיקות צרכן כמו טסלה, היא בהחלט מציבה תמרור אזהרה גדול בולט ומואר לכל המוזכרות. ולא רק היא, אלא גם סיניות אחרות שיתברגו יותר ויותר לכל קטגוריה אפשרית בתעשיית הרכב, כשהן מציגות גמישות תכנונית והתאמה מיידית לצרכים משתנים במהירות של הקהל. משהו שהאירופאיות המרוצות מעצמן והמסורבלות בתהליכי קבלת החלטות (כן פולקסווגן, אנחנו מדברים עליך) לא מסוגלות לו. ואם פעם, לפני עידן ועידנים בו תדלקו מכלי דלק ממשאבות שמנוניות, הסיניות נתפסו כלא איכותיות, לא מתקדמות ולא מתנהגות, היום הן יכולות לסמן V על כמעט כל משבצת קדמה, ובמחיר אטרקטיבי ויכולת ייצור אינסופית. אקספנג היא דוגמה טובה לתהליך. כן כן, זה קורה.

הכתב היה אורח חברת אקספנג

למאמר זה התפרסמו 35 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

חזור למעלה