. בסין משווקת מקסוס לא מעט דגמים, אך בישראל היא מציעה מבחר מצומצם הכולל בעיקר את מסחרית החשמלית
.
לאחרונה צירפה היבואנית להיצע את הדגם שישתלב בקטגוריית "הלחם והחמאה" של שוק הרכב בישראל - רכב פנאי קומפקטי. מדובר ב-E-יוניק 6 החשמלי והוא למעשה מבוסס על מקסוס D60 שהוצג לראשונה בתחילת שנת 2019. לאותו D60 מנועי בעירה פנימית וגרסת פלאג אין, לצד סידורי ישיבה של 5, 6 ואפילו 7 מושבים. כאן יש חשמל בלבד ועם 5 מושבים בלבד - אבל זה אמור להספיק בשלב זה על מנת להשתלב בשוק הצמא לרכבים חשמליים.
העיצוב החיצוני זהה לזה של גרסת הבנזין הסינית, ובהשוואה לרכבי פנאי אחרים הוא לא מתהדר במראה קשוח. לחזית מראה נקי מאוד, חלק, כמעט Baby Face, עם יחידות תאורה עליונות צרות ועיצוב יחידות התאורה בצידי הפגוש שמדמה כונסי אוויר. קישוטי הפלסטיק על מכסה המנוע מרגישים מיותרים.
מאחור ישנם פנסים צרים יחסית המחוברים בפס תאורה, שם המותג ביניהם באותיות קידוש לבנה ופגוש עם משטח שחור גדול מאוד. לפנסים הקדמיים ולאחורים ישנו "ריקוד" לד חביב בכל פתיחה וסגירה של הרכב. הפרופיל משפר את תחושת ה"שטח" עם מראה שמזכיר את סאנגיונג רקסטון, הודות לחצאיות ובתי גלגלים שחורים ולקו החלונות הגבוה. ובכלל, התמונות קצת מטעות כי ה-E-יוניק 6 גדול יותר מכפי שהוא נראה.
מבפנים העיצוב מודרני עם שיפועים שונים בדשבורד וזוויות חוצות בדלתות. במעלה הקונסולה המרכזית מתנוסס מסך המולטימדיה האנכי ולפניו ידית ההילוכים בעיצוב המזכיר חלק מדגמי הפנאי של אודי.
תא הנוסעים
הכניסה לעמדת הנהג מגלה תנוחת ישיבה גבוהה עם מכסה מנוע גדול מלפנים, מרווח מכובד ושדה ראיה טוב, כך שקל להבין איפה מתחיל ונגמר הרכב. רק לעיתים קורה A השמאלית, זו שקרובה לנהג, דרשה הזזה של הראש כדי להשלים את התמונה, בעיקר בתמרונים צפופים או בפניה הדוקה שמאלה.
המושבים הקדמיים רחבים כך שהם יתאימו גם לעבי בשר. מצד שני הם נוקשים מאוד, בעיקר במשענת הגב וחסרי תמיכה צידית, כך שבנסיעה ארוכה לא תמיד היה נוח.
הנדסת האנוש סבירה בלבד, ולמרות שרוב תפעול בקרת האקלים מתרחש מתוך המולטימדיה, דאגו במקסוס גם לכפתורי עוצמה פיזיים. ידית ההילוכים מאפשרת להניח עליה את היד כדי להקיש במסך המולטימדיה, רק חבל שהחלק מצופה העור קטן מאוד ומגע השחור-פסנתר פחות נעים, במיוחד לאחר שהרכב חנה בשמש. תפעול המולטימדיה לא אינטואטיבי במיוחד ולעיתים נדרשת לחיצה החלטית, וגם התגובות לא תמיד מהירות. תרגום התפריטים לעברית עובר בצורה טובה לרוב, ומתי ראיתם לאחרונה תרגום לעברית עם ניקוד?! בנוסף, יש מקרים בהם לוח השעונים לא יהיה קריא עקב השתקפות.
הכניסה למושב האחורי דורשת הרמה גבוהה של הרגל, אבל פה בערך מסתיימות התלונות. מפתח הדלת רחב מאוד וברגע שנכנסים מגלים מושב מרווח מאוד. מה זה מרווח? ענק. שלושה מבוגרים ישבו כאן בקלות בזכות מושב רחב, רצפה שטוחה, מרווח ראש טוב מאוד ומרווח רגליים מצויין. יש פה פתחי מיזוג, ידיות אחיזה עם וו תליה ותאורה נפרדת, שקע 12 וולט ושקע USB, תאים בגב המושבים הקדמיים ומשענת יד עם מחזיקי כוסות.
מקסוס אי-יוניק 6 משווק ברמת גימור אחת והיא עשירה למדי. יש פה למשל את מסך המולטימדיה שהוזכר קודם בגודל 14", מושבים מתכווננים חשמלית עם חימום, חיישני חנייה מלפנים ומאחור, מצלמות היקפיות שפועלות אוטומטית במהירות של עד 15 קמ"ש (מה שעלול להפריע אם רוצים להציץ במסך הניווט, וגם מושך תשומת לב כשהיא נדלקת ונכבית בזמן נסיעה עירונית או בפקק). יש מזגן חזק ובקרת אקלים עם תצוגה שנראית כמפוצלת, אך בפועל היא לא; יש גם שני שקעי USB בתוך המשענת שבין המושבים, שקע 12 וולט בתא שמאחורי המולטימדיה ועוד שקע USB שנתפס בעקבות ההתקנה המקומית של הווייז. הגג הפנורמי מבודד חום בצורה טובה, אפילו יותר מחלונות הצד.
אבזור הבטיחות כולל בלימת חירום אוטונומית, ללא זיהוי הולכי רגל או דו-גלגלי, התרעת רכב בשטח מת, בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי תמרורים וכמו באי-יוניק 5+, גם הפעם התיקון האקטיבי לסטייה מנתיב סירב להתערב.
איכות החומרים וההרכבה טובה אך לא מצטיינת. העור אינו מרגיש איכותי, בעיקר זה שעל ההגה עם תחושה פלסטיקית. ולמרות שהכל מרגיש די מהודק, בנסיעה על כביש משובש או ברחוב משולב נשמעו לא מעט צקצוקי פלסטיק.
תא המטען בנפח עצום של 906 ליטרים. נתון נדיר גם בקרב רכבים גדולים יותר. בפנים מצאנו תאורת צד אחת חזקה, תא קטן בצד ימין, 2 ווי תליה, מחזיק כוסות אחד (זכר לגרסת 7 המקומות של ה-D60) ותא ענק ומפוצל מתחת לרצפה שיכול להכיל בקלות גלגל ספייר, אבל כאן מסתפקים בערכת ניפוח.
נוחות נסיעה
נוחות הנסיעה במתווה עירוני טובה, על הצד הרך. האי-יוניק 6 סופג שיבושים שונים כמו פתחי ביוב בצורה טובה, אך עם כאלה רוחביים כמו פסי הרעדה, הוא פחות עדין. בנוסף נשמעו רעשי מתלים והריסון לא מושלם, עם נדנוד קל אך נעים.
נוחות הנסיעה בשבילים כבושים טובה גם היא, אך עם הנעה קדמית בלבד ומרווח גחון של 16 ס"מ, אין שום סיבה לרדת מהם. התמרון העירוני טוב מאוד. זווית הפניית ההגה רחבה ואין בעיה להיכנס לחניות צפופות.
הנוחות הבין-עירונית משתפרת ואותו נדנוד קל אינו מחמיר בכביש גלי. גם בידוד הרעשים טוב, עם אוושת רוח שמגיעה רק במהירות דרך מהירה, שם גם רעשי הכביש נוכחים יותר, אך הם לא מפריעים לאיכות הנסיעה הטובה.
יחידת הנעה
למקסוס E-יוניק 6 אותה יחידת הנעה של ה-5 המיניוואני. יש כאן מנוע חשמלי יחיד, הנעה קדמית, 174 כ"ס ו-31.6 קג"מ, כשאת ההאצה ל-100 קמ"ש הוא מסיים ב-9.7 שניות, 2 עשיריות איטי יותר, למרות שהוא קל מה-5 ב-70 ק''ג.
בפועל התחושות זריזות מאוד בתנועה עירונית, עם סחרור גלגלים בלחיצה בריאה על דוושת ההאצה גם במצב Eco או Normal. מצב Sport רק מחדד את דוושת ההאצה, מה שגורם לפרצי האצות חזקות יותר, אך לא מדובר בהאצות שמטיחות את הראש לאחור ובכל מקרה גם בדרך מהירה אין למקסוס הזה שום בעיה להאיץ ולעקוף בקלות.
שימוש בבלימה רגנרטיבית מצריך הזזה ימינה של ידית ההילוכים ובחירה בין 3 דרגות. הבלימה מלווה בהשהייה של כשניה מרגע ההרפיה של הרגל מדוושת ההאצה. ההשהייה מוחשית יותר כאשר מרימים את הרגל לגמרי ומצפים כבר לבלימה. בנוסף, אין אפשרות לנהיגה מלאה בדוושה אחת מה ששולח אותנו אל דוושת הבלם לעיתים תכופות יותר מבחשמליות אחרות.
למקסוס E-יוניק 6 סוללת 70 קוט"ש והבטחה לטווח נסיעה משולב של 354 ק"מ. בסיום המבחן צריכת החשמל עמדה על 220 וואט שעה לק"מ, רק 5 וואט-שעה יותר מהנתון הרשמי. המשמעות היא כי בהחלט ניתן להגיע אל נתוני היצרן.
כדי לטעון את הסוללה תמתינו 11 שעות בטעינה ביתית רגילה, לא תלת-פאזית. בעמדה מהירה תחכו קצת יותר מחצי שעה כדי להגיע מ-20% ל-80%.
התנהגות כביש
למרות סחרור הגלגלים והכוח הזמין, התחושות מהאי-יוניק 6 אינן דינאמיות במיוחד. התחושות מההגה אינן קיימות ממש, הוא יגיב לרצונות הנהג אך לא ישדר מה מתרחש על פני הכביש. לבלמים תחושה ספוגית וגם הרכינה מורגשת עם נטייה ברורה לתת היגוי. אך לצד זאת, אותן מגבלות ברכינה ובנטייה לתת היגוי, דווקא מאפשרות להבין מוקדם היכן עובר הגבול. לא מדובר חלילה ברכב שאינו מרגיש בטוח, אך הוא יעדיף נסיעה מתונה בכביש מפותל.
סיכום
מקסוס אי-יוניק 6, אם נקפוץ רגע לשורה התחתונה, הוא רכב פנאי טוב. זה מקרה קלאסי בו הוא מצטיין בסעיפים חשובים כמו האבזור, המרווח ותא המטען, ופחות בסעיפים אחרים כמו נוחות והתנהגות כביש, הנדסת אנוש וטווח נסיעה קצר מזה שמציעים המתחרים. בשוק הרכב של 2022, יש לו לא מעט מה להציע למשפחה הישראלית.
לדגמי מקסוס בישראל - מקסוס
פורסם לראשונה ב- 09.06.22
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות