עד לא מזמן היה נראה שסגמנט קומפקטיות הפרימיום מתחיל להיעלם, אבל בכל הנוגע לשלושת מותגי היוקרה הגרמניים - הסגמנט עדיין פעיל ותחרותי. הדור הרביעי של סדרה A של מרצדס הושק ב-2018 וכעת הגיעה תורה של גרסת הפלאג אין ההיברידית, ה-A250e, להתייצב למבחן דרכים. גרסה זו, שהיא היחידה שמשווקת כיום (מלבד הגרסאות הספורטיביות), מאפשרת טעינה ביתית ונסיעה על חשמל בלבד למרחק של כמה עשרות קילומטרים. קיבלנו למבחן את מרצדס A250e ברמת גימור AMG Line היקרה ביותר (330 אלף שקלים, נכון למועד פרסום הכתבה) ויצאנו לבדוק איך מרגישה יוקרה גרמנית חשמלית בגודל קומפקטי.
גם אחרי 4 שנים על הכביש, סדרה A הנוכחית נראית מצוין לטעמנו. השבכה הקדמית הגדולה היא קריצה לדגמי העבר של היצרן. עיצוב הדפנות והזנב יותר קונבנציונאליים אבל עדיין נעימים לעין. למרות הצבע הלבן הבנאלי של מכונית המבחן, המרצדס נראית אלגנטית ונאה. החישוקים הקלים בקוטר 18 אינץ' בעיצוב כוכב AMG אופייני נאים, אך נראים קטנים מהמצופה בפרופיל. יתכן והחישוקים המקוריים, בעיצוב מרובה חישורים, מתאימים יותר ל-A.
כפי שתוכלו לראות בתמונות, מכונית המבחן שלנו הגיעה עם שלל מדבקות תקע חשמל: על דלת מיכל הדלק, דלת השקע החשמלי ואפילו על דלת תא המטען. יכול להיות שמישהו הזמין יותר מדי מדבקות מבית הדפוס?
גם תא הנוסעים עדיין מציע עיצוב מרשים, בדומה לדגמים היקרים יותר של היצרן. המסכים הדקים ופתחי אוורור בצורת טורבינה האופיניים ליצרן הם פריטי עיצוב ייחודיים גם היום. ההגה הספורטיבי משולש החישורים הקטום בתחתית, המושבים המרשימים למראה ודוושות המתכת מעניקים תחושה ספורטיבית. המוטיב העיצובי של המושבים הספורטיביים ממשיך גם לספסל האחורי של ה-A. המרצדס הזו עושה יופי של עבודה מבחינת העיצוב הפנימי והחיצוני.
תא הנוסעים
כאמור תא הנוסעים של ה-A נראה מצוין וברובו הוא גם בנוי מצוין. השילוב בין ריפודי העור ובד האלקנטרה משובב את הנפש ונעים למגע. בד האלקנטרה עם תפרים אדומים מצפה גם את הדלתות ומוסיף לתחושת היוקרה. תאורת האווירה העשירה בדלתות ובפתחי האוורור מרשימה. עיצוב המראה הפנימית אלגנטי.
המושבים הקדמיים הספורטיביים נראים נהדר, בנויים טוב וחובקים את מי שיושב עליהם. המושב האחורי שממשיך את עיצוב המושבים הספורטיביים מקדימה מתאים לשהייה של שני מבוגרים, אפילו גבוהים. למרות זאת מרגיש שמהנדסי מרצדס לא התאמצו לספק לשוהים מאחור את אותה תחושת עושר ויוקרה שקיימת מלפנים. תאורת האווירה בדלתות פשוטה יותר, יש שקע USB אחד, אין מחזיקי כוסות אבל הטענה העיקרית היא על חסרונם של פתחי מיזוג ליושבים מאחור. בנוסף, הגישה לספסל האחורי מעט צפופה למבוגרים גבוהים.
מסך המידע הראשי הוא בגודל 10.25 אינץ' ואיכות התצוגה מצוינת. התמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי נוחה וקל לעבור ביניהם למערכת הרכב הראשית. השליטה מצוינת עם משטח המגע שמספק היזון חוזר ברטט. איכות הצליל של מערכת השמע עם 6 רמקולים טובה. הנדסת האנוש גם היא מוצלחת בסך הכל: הפקדים בהגה ומסביבו נופלים לידיים ומאפשרים תפעול טוב גם במהלך הנסיעה. לשלילה נציין כי מקבץ הכפתורים מתחת לפתחי האוורור דורש התמצאות מעמיקה יותר ולא היינו ממליצים לחפור יותר מדי בתפריטי המערכת המרובים במהלך נסיעה.
מפרט אביזרי הנוחות, בכל הגרסאות הנטענות של ה-A קלאס, כולל גג שמש פנוראמי עם פתיחה חשמלית, הנעה ללא מפתח, בקרת אקלים, בלם יד חשמלי, חיישני חניה היקפיים, לוח מחוונים דיגיטלי, תאורת לד ראשית ועוד. בגרסה הבכירה שנבחנה פגשנו גם במושבים המדוברים, כניסה ללא מפתח, לוח מחוונים דיגיטלי גדול יותר, מראות צד עם קיפול חשמלי, מראות נגד סנוור ועוד.
בהיבט הבטיחות, ה-A נבחנה במבחן ריסוק של NCAP כשהושקה ב-2018 וקיבלה ציון מרשים של 5 כוכבים עם ממוצע ציונים גבוה. מבחינת אבזור בטיחות, גרסת ה-AMG מאובזרת יותר מהגרסאות הזולות יותר וכוללת פרט ל-6 כריות האוויר הסטנדרטיות, המערכת לבלימת חירום אוטונומית, שמירת מרכז נתיב והתרעת עייפות, גם בקרת שיוט אדפטיבית, זיהוי כלי רכב בשטח מת, התרעת תנועה חוצה מאחור והתרעת רכב חולף בפתיחת דלת.
איכות ההרכבה מצוינת ולא נרשמו צקצוקים או פקשושים בהרכבה. התלונה היחידה לרכב במחיר כזה היא איכות החומרים במשטחים שנמצאים מתחת לקו המותניים של הנוסעים. הפלסטיק מרגיש מעט זול בהשוואה לחומרים העשירים והאיכותיים שנמצאים בקומה מעליו.
מאחורי הדלת החמישית (ומדבקת התקע) נמצא תא מטען שנפחו הצטמצם מעט ל-310 ליטרים בגרסה ההיברידית-נטענת. למרות זאת הוא מספיק לצרכים של משפחה קטנה: הרצפה שלו גבוהה ויש תא אחסון נפרד.
נוחות נסיעה
על הכביש המרצדס קצת מקלקלת את הרושם הראשוני המרשים שקיבלנו בעמידה סטאטית. איכות הנסיעה לא עומדת בפסגה של הקבוצה: מהלכם הראשוני של בולמי הזעזועים מעט נוקשה אך המתלים מכוילים לצד הרך יותר בסקאלה. השילוב הזה, יחד עם צמיגים נמוכי חתך במידה במידה 225/45R18, מוביל לנוחות נסיעה בעיר שלא מתעלה לגבהים מרשימים. בידוד הרעשים בעיר סביר אך לאורך כל הנסיעה רעשי כביש חודרים מבתי הגלגלים.
בנסיעה בינעירונית, במהירויות כביש שש מצטרפים לרעשי הכביש גם רעשי רוח קלים. כל זה קורה כאשר המנוע החשמלי לבדו נמצא בפעולה. אחרי שנגמר מיץ החשמל בסוללות ובנסיעה מאומצת כשלוחצים את מנוע הבנזין הקטן, חודר לתא הנוסעים רעש יניקת אוויר מהמנוע. מרגיש שאחרי כל ההשקעה בעיצוב תא הנוסעים המרשים, במרצדס קצת חסכו ב-A בחומרי בידוד ואיכות הנסיעה לא עומדת בקנה אחד עם תחושת היוקרה.
מנוע ותיבת הילוכים
אם עד עתה לא חידשנו יותר מדי לגבי ה-A, אז הנה הגענו לחלק המעניין. מתחת למכסה המנוע המוארך נמצא יחידת כוח היברידית-נטענת: מנוע טורבו בנזין בנפח 1300 סמ"ק המפתח 160 כ"ס ובשילוב עם המנוע החשמלי מתקבלים 218 כ"ס ב-5500 סל"ד ומומנט מרשים של 45.8 קג"מ ב-1620 סל"ד. יחידת הכוח הזו משודכת לתיבת הילוכים רובוטית כפולת מצמדים עם שמונה הילוכים.
כאשר הסוללה טעונה, ה-A מאפשרת נסיעה על חשמל בלבד. במצב הזה היציאה מהמקום הססנית מעט אך הרכב צובר מהירות בצורה משכנעת. כשדוחקים ב-A לנסוע מהר, מנוע הבנזין נכנס לפעולה ומוסיף את הדחף הנדרש. הנתון הרשמי של 6.6 שניות מאפס למאה מרגיש ריאלי במצב הזה. תיבת ההילוכים פועלת בהרמוניה טובה עם המנועים ופעולתה חלקה.
ל-A יש מספר מצבי נהיגה: דינאמי, נוחות ואינדבידואל, והשפעתם היא בעיקר על תגובת יחידת הכוח ומידת תגבור ההגה. כפי שמפורט בסעיף נוחות הנסיעה, רעש מנוע הבנזין נוכח כאשר לוחצים את ה-A וגם ניתן לחוש את השילוב בין המנוע החשמלי למנוע הבנזין. נהגנו בהיברידיות עם יחידות כוח מעודנות יותר.
טעינה מלאה של ה-A בשקע כוח ביתי חד-פאזי אורכת סביב שמונה שעות בפועל ולפי מחשב הרכב אמורה לספק טווח נסיעה של כ-50 ק"מ על חשמל בלבד, זאת באמצעות סוללת 15.6 קוט"ש. בפועל בנסיעה מתונה הגענו ליותר מ-60 ק"מ על חשמל. בדגם ההיברידי קיבולת מיכל הדלק הצטמצמה ל-35 ליטר ועם צריכה ממוצעת של כ-14.7 ק"מ לליטר מתקבל טווח נסיעה של יותר מ-500 ק"מ. צריכת הדלק בנהיגה דינאמית תחת עומס ירדה ל-7.8 ק"מ לליטר. בסה"כ יחידת הכוח עושה עבודה טובה הן בהיבט הדחף והן בהיבט החסכון בדלק.
התנהגות כביש
שילוב האותיות AMG עשוי ליצור תקוות להתנהגות כביש ספורטיבית, אבל בדומה לסימול M בסדרות ב.מ.וו השונות, גם כאן מדובר בחבילת עיצוב ותו לא. במקרה של ה-A הזו התנהגות הכביש טובה אך היא איננה ספורטיבית. יחידת הכוח מאפשרת להגיע למהירויות גבוהות, אחיזת הכביש הכוללת טובה, מגבלות האחיזה גבוהות למרות צמיגי הקונטיננטל המשפחתיים (EcoContact) ותת היגוי צפוי מתקבל כשחורגים מהן.
ה-A מגיבה בצורה טובה להרפיות דוושה ומאפשרת שליטה על סגירת קו הפניה עם הדוושה הימנית. למרות היכולת לצלוח פניות מהירות בצורה טובה, זווית הגלגול די גבוהה ו"משפחתית". ההגה מצידו לא מספק מספיק מידע מכיוון הגלגלים וכאשר עוברים למצב דינאמי משקלו הופך כבד מדי. כמו כן במצב דינאמי תגובת יחידת הכוח תוססת וה-A קצת מתקשה להוריד את מלוא הכוח והמומנט הרב אל הכביש. אם חשקה נפשכם ב-A מהנה יותר לנהיגה, תצטרכו להצפין לדגמי ה-35/45 היקרים והחזקים יותר.
סיכום
מרצדס A250e היא קומפקטית היברידית מרשימה. היא נראית טוב, היא משרה אווירה יוקרתית מבפנים ויחידת הכוח שלה חזקה וחסכונית. האפשרות לנסוע על חשמל בלבד לאורך עשרות ק"מ היא תכונה חשובה בימים האלו שבהם מחירי הדלק משתוללים. על צד החובה ניתן למנות את איכות הנסיעה שלא הרשימה והחסכון על חשבון מי שיושב במושב האחורי. במושגים צרכניים, הבעיה הגדולה של גרסה זו היא התמחור: גרסת הכניסה של הדגם ההיברידי עולה 260 אלף שקלים, סכום שבו תוכלו לקנות כמה מכוניות מנהלים יוקרתיות, גדולות ומרווחות יותר מה-A קלאס. אבל להן לא יהיה את סמל מרצדס בחזית...
לדגמי מרצדס בישראל -
מרצדס
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות