הדור הרביעי והחדש של ה-A קלאס מגיע הפעם עם משפחה מורחבת במיוחד: גרסת האצ'בק כמובן, גם סדאן, B קלאס מיניוואני, פנאי קומפקטי חדש שעונה לשם GLB ומציע אפילו 7 מושבים ובקרוב גם GLA חדשה. כיצד משתלבת ה-CLA, שלטעמי האישי היא היפה מכולן, במשפחה הגדולה הזו? האם יש לה מה לחדש מלבד העיצוב?
עיצוב
אהבנו את העיצוב של ה-A קלאס, אבל אנחנו אוהבים אפילו יותר את זה של ה-CLA. העיצוב החיצוני נאה מאוד, אחות קטנה ל-CLS המהממת. הקווים בחזית חדים, גריל היהלומים מרשים וחלקה האחורי מפוסל לתפארת עם הגג המשתפל. החזית ב-CLA מיוחדת יותר מה-A קלאס האצ'בק או סדאן: הפנסים כאן למשל צרים ומתרחבים ככל שמתקרבים לכנפיים, לעומת האחיות האחרות בהן הפנסים רחבים והופכים צרים ככל שמתרחקים.
עיצוב הפנים ממשיך את הקו המודרני של מרצדס עם שני מסכים דיגיטליים גדולים, 5 פתחי מיזוג בעיצוב טורבינה והגה עם השליטה מרשימה מכפתורי המגע (צד ימין מתפעל את המסך המרכזי, וצד שמאל את לוח המחוונים הדיגיטלי). המושבים הקדמיים ברמת הגימור AMG Line נראים נהדר. העור הלבן והשחור יחד עם העיצוב הספורטיבי, זו פשוט תאווה לעיניים.
תא הנוסעים
והם לא רק נראים טוב, המושבים האלו. הם גם נוחים, אוחזים ומציעים כוונון חשמלי - לפחות עבור הנהג. שדה הראיה לפנים טוב למדי, שכן קורות A לא עבות במיוחד. הראות לאחור קצת פחות טובה בשל השמשה האחורית שמשתפלת. איכות החומרים וההרכבה גבוהה מאוד, כמקובל אצל מרצדס.
חווית הבייבי CLS ממשיכה גם אל המושב האחורי והפעם זה לא בהכרח מבשר טובות. כמו בדור הקודם שלה, גם ב-CLA הנוכחית אין ממש מקום ליותר משני מבוגרים. המושב עצמו קצר ונמוך ומוטה בזווית קלה כדי ליצור מרווח ראש כלשהו, אך הוא עדיין מצומצם. ליושבים מאחור יש ווים נשלפים מהתקרה ותאורת תקרה, אך אין פתחי מיזוג.
מלפנים נמצא תא כפפות שימושי, שקע 12 וולט ולפניו תא שניתן להניח בו את הטלפון הסלולרי, שני מחזיקי כוסות, תא נפתח בין המושבים עם שני שקעי USB בתוכו ותא למשקפי שמש.
ברמת הכניסה Style ישנם חישוקי 17 אינץ', תאורת לד מלאה, מושבים בריפוד בד משולב עור, גג פנוראמי נפתח חשמלית, בקרת אקלים, בלם יד חשמלי עם פונקציית Auto-Hold, מצלמת רוורס, לוח מחוונים דיגיטלי בגודל 7 אינץ' ומערכת מולטימדיה בגודל זהה.
בתחום הבטיחות כולל המפרט מעבר אוטומטי לאורות גבוהים, בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל ומערכת לתיקון סטייה מנתיב שמבדילה בין פס הפרדה רצוף למקווקוו: בקו הפרדה מקווקו המערכת בעיקר מתריעה ואילו בקו הפרדה רצוף, וגם בירידה לשוליים, היא גם מבצעת בלימה קצרה ומתערבת בהיגוי.
רמת הגימור Coupe edition מוסיפה גימורי פנים בעיצוב שונה, מושבים משודרגים, חיפוי עור ללוח המחוונים ולדלתות ומושב נהג מתכוונן חשמלית.
רמת הגימור Progressive זוכה לחישוקי 18 אינץ', גימור פנים מקרבון, מושבי ספורט בריפוד עור, מראות צד מתקפלות, מראה מרכזית ומראה שמאלית נגד סנוור, מערכת מולטימדיה עם מסך 10.25 אינץ' וגם משטח מגע לשליטה במערכת. בתחום הבטיחות מתווספים חיישני חנייה היקפיים ומערכת חניה אוטומטית.
רמת הגימור AMG Line משדרגת את ההופעה החיצונית עם פגושים וחישוקים ייעודיים, המושבים בריפוד עור בשני צבעים וישנה גם תאורת אווירה 64 צבעים. בגרסת ה-CLA250 רמת גימור זו מוסיפה גם לוח מחוונים בגודל 10.25 אינץ' ומערכת התרעה על רכב בשטח מת והתרעת תנועה חוצה מאחור.
הנדסת האנוש טובה והשליטה יכולה להתבצע מפד שליטה במרכז, מההגה או ממסך המגע. כמו ב-A קלאס, גם כאן ישנה מערכת הפעלה קולית אשר נענית לקריאה "היי מרצדס". זה עובד? כן. זה עובד כל הזמן? לא. נסביר: המערכת מגיבה היטב לפקודות כמו בקשה לקירור תא הנוסעים או החלפת צבע בתאורת האווירה ואפילו פתיחת הוילון הנגלל של הגג הפנוראמי. אבל אם ביקשנו "קצת יותר", כמו למשל לפתוח את הגג עצמו, המערכת לא בדיוק הבינה מה אנחנו רוצים. המערכת גם לא מתקשרת בסגנון "סירי" של אייפון כמו המערכת של ב.מ.וו, אך היא יודעת לבצע פעולות גם "מחוץ" למערכת המולטימדיה.
תא המטען של ה-CLA גדול ב-115 ליטרים מזה של ה-A קלאס האצ'בק והנפח עומד על 460 ליטרים (שהם אפילו 40 ליטרים יותר מה-A קלאס סדאן). אבל זה שהוא גדול יותר לא הופך אותו לטוב יותר: סף ההעמסה כאן גבוה יחסית, התא עמוק מאוד ויש לו מדרגה גבוהה - מה שקצת מקשה להוציא ציוד שנכנס עמוק מדי.
נוחות נסיעה
למרצדס CLA מתלים המכוילים על הצד הנוקשה. זה מורגש בעיקר בנסיעה עירונית, אז שיבושים שונים יעברו אל תא הנוסעים. מצד שני רמת הריסון גבוהה במיוחד ואחרי מעבר פס האטה למשל הרכב נותר יציב.
מחוץ לעיר המצב משתפר מאוד. למרות תנודת מרכב (עקב תוספת האורך והמשקל ביחס ל-A), ה-CLA מתמודדת היטב עם כבישי הארץ ומשרה אווירה יציבה ומעניקה בידוד רעשים טוב מאוד.
מנוע ותיבת הילוכים
ה-CLA התייצבה למבחן עם יחידת ההנעה הניצבת במרכז ההיצע, עם מנוע מוגדש בנפח 1.3 ליטרים בהספק של 163 כ"ס ונתון מומנט מירבי העומד על 25.5 קג"מ. נתון ההאצה ל-100 קמ"ש עומד על 8.2 שניות. המנוע משודך לתיבה כפולת מצמדים בעלת 7 הילוכים.
המנוע מגיב בזריזות יחסית לאחר השהיית טורבו קצרה והוא מספק חווית ביצועים לא רעה בכלל. התחושה היא שהוא מספק בדיוק מה שצריך, אבל לא יותר מכך; עקיפות מסתיימות במהירות ובקלות, כבישים הרריים הם לא אתגר משמעותי ובהאצות היא מזנקת בנחישות. מצד שני, זו רחוקה מלהיות גרסה ספורטיבית: כדי להוציא את הכוח מהמנוע הזה, צריך רגל ימין בריאה ולחיצה מתמדת על הדוושה.
התיבה פעולת בצורה חלקה ולעיתים רחוקות בלבד היא מזכירה כי מדובר בתיבה כפולת מצמדים. היא מעבירה הילוכים במהירות וביעילות.
צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 13.5 ק"מ לליטר, נתון נהדר ביחס לביצועים ולתנאי המבחן - וזהה לנתון שמדדנו ב-A קלאס האצ'בק.
התנהגות כביש
מרצדס CLA היא מקרה קלאסי של מתלים נוקשים שפוגמים בנוחות אבל תורמים להתנהגות הדינאמית. ה-CLA מגלה נכונות מפתיעה להיכנס לפניה, והיא עושה את זה בצורה נהדרת. השלדה מגיבה באופן פרוגרסיבי ונשלט, ההגה מדויק ובמצב ספורט צליל המנוע משתפר וגם הבקרות (קצת) יותר ליברליות. עם זאת, נציין כי ההגה לא מתקשר היטב.
סיכום
מרצדס CLA מנסה להינות משני העולמות - עיצוב דמוי קופה לצד שימושיות של מכונית סדאן. את החלק הראשון היא עושה, ובגדול: התוספת לאורך הכללי עומדת על 27.6 ס"מ, וגורמת לה להיראות יוקרתית וגדולה מהרבה מגרסת ההאצ'בק. הגג המשתפל מקנה לה מראה ספורטיבי בהרבה מזה של גרסת הסדאן.
לצד זאת, יש גם מחירים לעיצוב הדרמטי: גרסת הסדאן מציעה מרווח עדיף במושב האחורי ולגרסת ההאצ'בק המקבילה תא מטען פרקטי יותר וגם תג מחיר שזול ב-41,000 שקלים. ה-CLA שימושית יותר ממכוניות קופה עם 2 דלתות, אבל כאן מסתכם יתרון השימושיות שלה.
מרצדס CLA היא מכונית ייחודית ואיכותית, גם אם לא זולה. הודות לעיצוב הדרמטי היא מצליחה למשוך לקוחות שלא זקוקים ליתרונות הפרקטיים של C קלאס וחברותיה, אך מעוניינים במראה בוגר ומהודר יותר מזה של ה-A קלאס. בשלב זה היא גם נהנית מהיעדר תחרות מוחלט, לפחות עד שב.מ.וו תחשוף גרסת גראן קופה לסדרה 2.
לדגמי מרצדס בישראל -
מרצדס
למאמר זה התפרסמו 7 תגובות