בזמן שבאודי וביגואר מיהרו להביא לישראל את רכבי הפנאי החשמליים-לגמרי שלהם, למרצדס לקח קצת יותר זמן, אבל עכשיו אפשר לקנות כאן קרוסאובר יוקרתי חשמלי לגמרי, גם אם מעוניינים בסמל הכוכב. את גרסאות ב.מ.וו וטסלה בקטגוריה הזו עוד ייקח זמן עד שנכיר, אבל בואו נפגוש בינתיים את ה-EQC, שמבוסס בכלל על ה-GLC.
אולי הוא מבוסס על ה-GLC, אבל לא ממש רואים את זה, כיוון שמרצדס EQC מעוצב באופן שמבדל אותו משאר דגמי מרצדס, כדגם חשמלי לגמרי. מזהים מיד שמדובר במרצדס, אבל שילוב הגריל הגדול מלפנים (למרות שמדובר ברכב חשמלי…) עם הפנסים המשתפלים מייצרים קו עיצוב שונה מהרגיל. העיצוב הכללי גם מגושם מעט למראה, בשל הצורך לחפות על סוללה גדולה בתחתית המרכב. כדי לפצות על כך, עוצבו קווי הפרופיל והחלק האחורי בסגנון דינמי, קליל ונעים. לכך נוספו אלמנטים ייחודיים, כמו פסי הרוחב, שעוד נראה אותם גם בתוך תא הנוסעים.
תא הנוסעים
גם השמות של רמות הגימור כאן חדשים, ולא ממש מפתיעים… שלוש רמות הגימור הן "אלקטריק", "אלקטריק ארט" - זו שבגרסת המבחן ובצילומים, ו"אלקטריק ארט AMG ליין". כל הגרסאות נהנות ממערך בטיחות מקיף, שכולל מצלמות 360 מעלות וחיישנים שגם הם חולשים על 360 מעלות, מערכת למניעת תאונה בחציית תנועה, התרעות על פתיחת דלת, שמירה על הנתיב ובקרת שיוט שומרת מרחק.
באבזור הנוחות כוללות כל הגרסאות חלון גדול בגג, מולטימדיה שכוללת שני מסכי 10 אינץ' (מסך מגע מרכזי ולוח מחוונים דיגיטלי) ומערכת הפעלה MBUX עדכנית, שמתחברת לאנדרואיד אוטו ולקאר פליי. באלקטריק ארט מקבלים גם מערכת סאונד מתקדמת יותר, של בורמסטר ותצוגת מידע שמוקרנת על השמשה הקדמית (HUD). גרסת ה-AMG ליין עוטפת את הרכב באווירה יותר ספורטיבית, עם גלגלי 21 אינץ' ואלמנטים קישוטיים ברוח AMG.
הכניסה למרצדס EQC, הן מלפנים והן מאחור, דורשת מעט טיפוס, כיוון שצריך לדלג מעל לסוללה הגדולה. ברגע שנכנסים נהנים, בשתי השורות, ממושבים מצוינים. המושבים מרופדים בריפוד ARTICO דמוי עור ושני הקדמיים נשלטים חשמלית ומתחממים. בגרסת ארט מצטרף לחבילה גם עיסוי.
השורה האחורית מרווחת וטובה, גם לראש וגם לברכיים, כל עוד לא מושיבים נוסע גבוה מאחורי נהג גבוה. היושבים מאחור נהנים מפתחי מיזוג ואם הם נוסעים ב"ארט", הם יכולים לשלוט גם בטמפרטורה מפאנל דיגיטלי מאחור.
הגישה אל תא המטען מעט גבוהה מדי, והוא אינו כולל גלגל רזרבי. המרחב בפנים גדול וטוב, אם כי הגישה לחלק האחורי מעט רחוקה. איכות הבנייה כאן מצוינת ואם מרימים את הרצפה, מגלים למטה ארגז מתקפל ושימושי.
נוחות נסיעה
מרצדס EQC הוא כלי רכב די גדול - ממוקם בגודלו איפשהו בין אודי איטרון ובין יגואר אייפייס. ממדים כאלה לא מאוד קל לנהל בתוך העיר הצפופה, בעיקר כשקשה מעט לראות את קצות המרכב. במקרה הזה הטכנולוגיה מסייעת רבות: מצלמות ה-360 מעלות משתלבות כאן במצלמות חניה רגילות וכך אפשר לנהל את הכניסה והיציאה לחניה, או סתם לפינה צפופה, בקלות יחסית.
זה לא סוד שמנועים חשמליים שקטים מאוד, אבל במקרה הזה מצטרפת איכות בידוד גבוהה מאוד, שעושה את הנסיעה ב-EQC לשקטה במיוחד. המשקל הגדול של הסוללה ביחד עם כיול מצוין של המתלים תורמים לריכוך וריסון מצוינים של הדרך, בעיר ומחוצה לה. אלמנט שלישי של נוחות מצטרף בפן האווירודינמי. כדי לנצל כל ואט וואט בסוללה, עבדו מפתחי המכונית שעות נוספות במנהרת הרוח וכך התקבל גוף עם התנגדות מינימלית לאוויר. כל אלה ביחד מייצרים איכות נסיעה גבוהה במיוחד - בשקט מהמנוע ומהרוח ובריסון פגעי הדרך. זהו אחד מכלי הרכב הנוחים שיצא לי לבחון לאחרונה.
והערה בכל זאת במחלקת הנוחות: לא כדאי "להיכנס" מהר בפסי האטה, כיוון שאז מרגישים כאילו הסוללה היא תיבה גדולה שעולה ויורדת עם התנועה החזקה.
מנוע ותיבת הילוכים
קוראים לפרק הזה "מנוע ותיבת הילוכים" אבל במקרה של מרצדס EQC זה לא מדויק, כי יש שני מנועים והילוך אחד… מנוע אחד מניע את הציר הקדמי, והוא מיועד לשימוש המרכזי, היומיומי והיעיל. המנוע השני אחראי על הציר האחורי, והוא מיועד יותר לתרום לדינמיות ולהתנהגות. ההספק המשולב של שניהם הוא יותר מ-400 כ"ס (300 קילוואט).
מה שכן, צריך כאן הספק גבוה, כיוון שמדובר בכלי רכב כבד בהחלט - כ-2.5 טון. אבל למרות כל המשקל, יש תחושה כאילו מישהו תופס אותך בצווארון (או בעניבה…) ברגע שאתה לוחץ על דוושת ההאצה, ומעיף אותך קדימה. התחושה הזו ניכרת בעיקר ביציאה מהמקום, אז פרץ העוצמה בשיאו; תוך כדי תנועה פרץ הכוח פחות אגרסיבי, אבל עדיין מרגישים היטב את הכוח הרב.
צריכת החשמל במהלך המבחן היתה בסביבת ה-280 וואט-שעה לקילומטר. היות שנפח הסוללה הוא 80 קוט"ש, הרי שטווח הנסיעה במבחן היה מעט מעל ל-300 קילומטרים. בנסיעה מעט יותר רגועה ומבוקרת נראה שאפשר להגיע די בקלות לסביבת ה-400 קילומטרים בין טעינות. עמדות הטעינה המהירות ביותר יכולות לייצר כאן בתוך חצי שעה זינוק מכ-10-20% ל-80% סוללה.
התנהגות כביש
הסוללה והמערכת החשמלית מייצרים סביבה שמכבידה מעט על דינמיות מחודדת וספורטיבית. ההיגוי ואופי המערכת מעט מרחיקים את התחושות של הנהג ואת החיבור אליו, אז ה-EQC פחות קלילה וחדה ממכוניות כביש טובות, ואפילו מרכבי הפנאי הטובים ביותר. עם זאת, למרות הגובה והמשקל, הרכב יציב מאוד ומאוזן, וכך אפשר להתנהל איתו במהירות ובבטחון רב.
סיכום
מרגישים ב-EQC שמדובר בקרוסאובר מבית מרצדס, אבל הוא בכל זאת שונה. לצד עיצוב שמייצר ייחוד, וגם מחפה על סוללה מגודלת, ישנם המאפיינים הייחודיים של ההנעה החשמלית, שמתבטאת כאן בשקט מופתי ובנוחות נסיעה משובחת. טווח נסיעה של 300-400 קילומטרים עדיין אינו עומד בסטנדרטים של מכוניות בנזין מקבילות, אבל זה כבר לא מאוד רחוק. מי שיוכל להסתדר עם הטווח הזה, ייהנה ממרחב פנימי טוב, אבזור נדיב ואיכות נסיעה גבוהה במיוחד.
לדגמי מרצדס בישראל - מרצדס
פורסם לראשונה ב- 23.11.20
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות