המונח AMG הפך לנחשק בשנים האחרונות, בין אם הוא אכן הודבק על אחוריה של מרצדס ראויה ובין אם נרכש כמדבקה בלבד. סדנת AMG הגרמנית שיפרה דגמים קיימים של מרצדס, עד שנרכשה במלואה ע"י היצרן בשנת 2005. עכשיו קחו את רכב הפנאי הקומפקטי והנאה מרצדס GLC, עצבו אותו כרכב פנאי-קופה, תוסיפו תבליני AMG - ותקבלו מכונית נחשקת מאוד ללקוח הישראלי.
עיצוב
כמו שבתחילה היה קצת קשה להגדיר את ה-X6 ולאחריו את ה-X4, שניהם של ב.מ.וו, כיום לא פשוט להגדיר את מראהו של GLC. בשורה התחתונה הוא נראה כמו רכב פנאי ספורטיבי. הפרצוף של ה-GLC מרשים ודומה למבחר הדגמים הנוכחי של מרצדס. גריל היהלומים מוסיף למראה. יחידות התאורה האחוריות משוות ל-GLC מראה מתוחכם מאחור. הספוילר הקטן נראה כמו תוספת מאוחרת. הפרופיל של ה-GLC הוא המוטיב העיצובי המיוחד שלו. העיצוב עגלגל, זורם וגם בעמידה הרכב נראה כאילו הוא מאיץ. מכסה המנוע נמתח קדימה עם סרח עודף קטן מעבר לציר הקדמי, נראה ערוך להכיל את מנוע ה-V8 של גרסת ה-63. חישוקי כוכב מרשימים בקוטר 19 אינץ' מוסיפים למראה הספורטיבי.
אומנם מרצדס ויתרו על הניקלים במסגרות החלונות, אבל הם השלימו את החסר ביחידות התאורה האחוריות ובידיות הדלתות. אחרי כל התיאורים הללו קל להבין מדוע על הכביש ה-GLC משמש כמגנט מבטים, ובצדק.
תא הנוסעים
תא הנוסעים של ה-GLC קופה משדר פאר ויוקרה. סביבת הנהג עוטפת בצבעים כהים: שילוב גוונים של שחור וחום כהה עם נגיעות מתכתיות. חגורות הבטיחות אדומות, עם קריצה לצד הספורטיבי. החומרים איכותיים מאוד ואיכות ההרכבה מעולה. עור איכותי ממלא את חלל התא: דלתות, משענת יד, קונסולה ומסביב ללוח המחוונים. לא הייתם רוצים להכניס לכאן איזה טבעוני או אקטיביסט למען בעלי החיים. דיפוני העץ מרשימים למראה ואיכותיים למגע. תאורת האווירה התכלכלה נעימה לעין.
ה-GLC משופע בתאורה: בידיות החיצוניות והפנימיות, בדלתות, בספי הכניסה הקדמיים ולקינוח תאורה משולשת בתא המטען. הנדסת האנוש מצוינת פרט לפסנתר הכפתורים בקונסולה הראשית שודורש הסתגלות קלה טרם יציאה לדרך. משטח המגע של ממשק המשתמש גם הוא לא מצטיין, וקל יותר להשתמש בגלגלת הצמודה אליו.
בהיבט הבטיחות, ה-GLC בגרסתו הרגילה (לא קופה) גרף ציון גבוה של 5 כוכבי בטיחות במבחני הריסוק של Euro NCAP, שלפיהם הציון חל גם על גרסת הקופה. ה-GLC עמוס לעייפה במערכות בטיחות אקטיביות וכעיקרון אין לנו תלונות לגבי הנושא. נתקטנן ונציין שמערכת התיקון סטיה מנתיב מעבירה תחושת התנגדות קצת מעצבנת בהגה, גם אם לא סטית מהנתיב. את הנקודות שגורפת מצלמות ה-360 מעלות מסביב לרכב, מפסידה מערכת המולטימדיה שמגיעה ללא תוכנת ניווט.
הכניסה והיציאה מ-GLC קלה ונוחה במפתיע. המרחב לשני הנוסעים מלפנים מצוין. למושבים החשמליים יש תמיכה מעולה לירכיים אבל התמיכה למותניים ומעלה פחות מרשימה.
המושב האחורי מרווח מספיק לשני מבוגרים גבוהים, למרות הגג הנפתח. המרחב לרגליים מצוין עקב מבנה חכם של המושבים הקדמיים. אם צריך מקום לעוד נוסע, תנו לו כסף לנסוע במרצדס של אגד, שכן המרווח לראש באמצע לא מצטיין ותעלת ההינע תפריע למרווח הרגליים.
היושבים מאחור נהנים מפתחי מיזוג עם שליטה על עוצמת הזרימה. הייתי די פסימי ביחס לסיכויי ההצלחה של הכנסת שלושת מושבי הבטיחות של הבנות מאחור, אבל ה-GLC הפתיע לטובה. משמח לגלות שמרצדס לא הזניחו את השימושיות רק בגלל המראה הספורטיבי.
תא המטען בנפח 550 ליטרים הינו גדול ושימושי, והוא מציע גם סגירה חשמלית נוחה. תחתית תא המטען ננעלת אם אתם ממש צריכים להחביא משהו יקר ערך.
נוחות נסיעה
היינו סקרנים לדעת איך סמל ה-AMG ישפיע על נוחות הנסיעה של ה-GLC קופה. אז יצאנו לדרך. מערכת המתלים, בדומה לכיול המנוע וההיגוי, מאפשרת בחירה בין מספר מצבי שיכוך: אקו, קומפורט, ספורט, ספורט פלוס ואינדיבידואל, שהוא שילוב של כיול שונה בין הרכיבים לבחירת הנהג.
במצב קומפורט כיול המתלים רך ומאנפף בעיר ומחוצה לה, עם תנודות גוף האופייניות לרכב פנאי, שלא נשכח במה אנחנו נוהגים. בצד השני של הסקאלה, מצב ספורט פלוס מקשיח את הכיול ומצליח להעביר את הזעזוע של מעבר על מכסי ביוב ופסי האטה. למרות זאת, נוחות הנסיעה לא רעה בכלל בהתחשב בחישוקים הגדולים ובחתך הצמיגים הנמוך יחסית.
מהנדסי הקול עשו עבודה מרשימה: רעשי הרוח כמעט ולא נשמעים בזמן הנסיעה, גם במהירויות כביש שש וצפונה. הטרוניה היחידה היא לרעשי כביש שמגיעים מכיוון הצמיגים הרחבים (235 מ"מ מלפנים ו-255 מאחור).
למרות קו החלונות הגבוה, שדה הראיה לפנים ולצדדים בסדר גמור. שדה הראיה לאחור מצומצם - מחיר שנאלצים לשלם לטובת העיצוב היפה.
מנוע ותיבת הילוכים
לחיצה על הכפתור הכסוף והגדול, שמאחוריו מסתתרת האפשרות להניע עם מפתח, והמנוע מתעורר בקול גדול ומרשים. לפנינו נמצא מנוע V6 בנפח 3,000 סמ"ק עם 367 כ"ס ב-5,500 סל"ד ומומנט אימתני של 53.1 קג"מ ב-1,200 סל"ד נמוכים. המספרים האלו מופקים בסיועם האדיב של שני מגדשי טורבו. כל הטוב הזה מזניק את ה-GLC מעמידה למאה קמ"ש ב-4.9 שניות ועד למהירות מירבית מוגבלת של 250 קמ"ש. חבל שאין פה כבישי אוטובאן במדינה הזו. המנוע הגיבור מספק כוח בלתי נדלה והוא בהחלט מצדיק את סמל ה-AMG על ישבן ה-GLC.
הזיווג של המנוע עם תיבת ההילוכים הפלאנטרית, לה יש 9 הילוכים, נוצר בגן עדן. התיבה זריזה, מגיבה מהר לקיקדאון וללא חורים בין 9 ההילוכים. הפיקוד הידני זריז וחלק. הטרוניה היחידה כלפיה היא התחושה האגרסיבית שהיא מעבירה במעבר בין ההילוכים במצב ספורט.
ממוצע צריכת הדלק במהלך המבחן עמד על 7 ק"מ לליטר.
התנהגות כביש
והנה הגענו לחלק המעניין של האירוע. אם נתחיל מהסוף, יהיה זה קל לומר שה-GLC מרשימה מאוד לנהיגה. אחיזת הכביש גבוהה מאוד: תודות להנעה הכפולה ולצמיגים הרחבים קשה מאוד להסיט אותה מהמסילה עליה היא נוסעת בכביש. מערכת ה-Esp במצב הספורטיבי משחררת את ה-GLC מכבלי הפוליטיקלי קורקט ומאפשרת לה להשתולל עם אותם 367 סוסים. ה-GLC מגיבה היטב להעברות משקל, בעיקר כשרוצים לתת לזנב לשחק קצת בפניות.
אבל למרות כל זאת, ה-GLC איננה מכונית ספורט. גם במצב המתלים הספורטיבי ביותר, זווית הגלגול של ה-GLC - ששוקלת יותר מ-1.8 טונות - אינה שטוחה לגמרי והיא נוטה לרכון בפניות. ההיגוי מדויק ובעל משקל נכון אך לא מעביר מספיק מידע לנהג. אין ספק שכל נהג שינהג ב-GLC בכבישים מפותלים יצליח להוציא ממנה ביצועים מדהימים, אבל התחושות הספורטיביות שקיווינו למצוא בה אינן מספיק חזקות.
למרות שה-GLC קופה מוגדר על הנייר כרכב פנאי ויש לו הנעה כפולה, לא עלה בדעתנו לבחון אותו בשטח. בטח ובטח שלא עם צמיגים נמוכי חתך שמתאימים באופן מובהק לכביש.
סיכום
מרצדס GLC קופה, בגרסת ה-43AMG, היא חתיכת מכונה מרשימה. העיצוב מרשים והיא מספיק שימושית בכדי לחיות איתה ביומיום. נוחות הנסיעה הטובה תאפשר לכם לגמוע מרחקים ארוכים בלי להתעייף. יחידת הכוח מרשימה בכל קנה מידה ופשוט בלתי אפשרי להתאפק ולא ללחוץ על הדוושה ימנית. ההתמכרות מובטחת.
במחיר של 600 אלף ש"ח ה-GLC נכנס לטריטוריה המאתגרת של פורשה מקאן, מזראטי לבנטה, ריינג' רובר וולאר וב.מ.וו. X6. למרות הנחיתות מול חלקם בהיבט הגודל או המותג, יחידת הכוח הופכת את ה-GLC הזה לאלטרנטיבה קטנה, מהירה ומאוד נחשקת.
לדגמי מרצדס בישראל - מרצדס
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות