מבחוץ ה-GLS בעיקר נראה מרצדסי וגדול. הוא לא בומבסטי ומפלצתי, אלא הרבה יותר נעים ונינוח, ועם סגנון משלו. עם אורך של כ-520 ס"מ ורוחב של כ-2 מטרים, הוא בהחלט נוכח. הוא יותר גדול, למשל, מריינג' רובר וגם מה-X7 של ב.מ.וו. את הטכנולוגיה המתקדמת אפשר לראות כבר במבט מבחוץ: סמל מרצדס הענק מכיל מערכות חישה לבטיחות המתקדמת ופנסי ה-LED מלפנים מצוידים בפנסי LED מסתגלים ("מטריקס") עם טכנולוגיה שמאפשרת להם להאיר למרחק של לא פחות מ-650 מטרים.
מי שמכיר את תאי הנוסעים העדכניים של מרצדס, ובעיקר של רכבי הפנאי שלהם, ירגיש בבית גם ב-GLS. יש כאן את הנוכחות ההייטקיסטית המרשימה, עם שני מסכים גדולים מאוד לכל הרוחב, שנראים כאילו הם מחוברים, ועם קוביות המזגן הבולטות והמיוחדות. רוב החומרים כאן איכותיים מאוד, עם אלומיניום מוצק ומרשים למגע, ועם עור מהודק ועצים. פה ושם ההרכבה לא מושלמת, בעיקר בתפרים לא אחידים, אבל התחושה הכללית היא של רכב מוצק ובנוי היטב.
תא הנוסעים
כדי לרשום את כל האביזרים, הסטנדרטיים או התוספות בתשלום, נראה שנצטרך דף באורך של ה-GLS. הרשימה המלאה נמצאת בדף הגרסה, אבל נזכיר בכל זאת כמה מערכות ואביזרים. מערכות הבטיחות האקטיביות כאן מקיפות ואיכותיות, תוצאה של השקעה מיוחדת ורבת שנים של מרצדס בטכנולוגיה הזו, והן כוללות רכיבים ייחודיים. אפשר, למשל, לעבור אוטומטית בין נתיבים במשיכת ידית האיתות. הרכב יעבור, כמובן, רק אחרי שהמערכת מוודאת שהנתיב פנוי. מערכת נוספת מונעת נזק לאוזניים בעת תאונה, כשהיא מזהה תאונה בלתי נמנעת ומגבירה את עוצמת הווליום בהדרגה.
מערכת המולטימדיה מנוהלת ממסך מגע גדול, אבל אפשר לשלוט בו גם מפאנל מגע קרוב יותר, עם היזון חוזר בצליל ובתחושה. אפשר גם לנהל אותו עם שני כפתורים-חיישנים על ההגה עצמו, שאיתם אפשר לשוטט על המסך עם מינימום תשומת לב. דרך המסך אפשר לשלוט גם בכל מיני ערכות נושא לעיצוב ואווירה, וכמובן במערכת סאונד משובחת. עושר המידע והעיצוב מעט מעמיסים על העין, אבל גם מעניקים תחושה עשירה מאוד. החיישנים, פאנל המגע ומבנה הכפתורים השונים ברחבי התא מקלים את התפעול של אוקיינוס הטכנולוגיה.
גם בין שלל תאי האחסון יש כמה ייחודיים: מחזיקי הכוסות מלפנים מתחממים ומתקררים, והמבנה שלהם מאפשר, במפתיע, להחזיק במקום כל גודל של כוס או בקבוק, מכוסית אספרסו ועד לבקבוק 2 ליטר. בשורה האמצעית נהנים היושבים ממגירה ייחודית לשני טלפונים חכמים, בצמוד לשני שקעי USB טייפ C.
המושבים הקדמיים הם בין המצ'וכללים שהיו במרכב עם מנוע וגלגלים. אפשר לכוונן את רוחבם והיקף התמיכה באופן חשמלי, לתכנן את מבנה הגב בדיוק באמצעות דיאגרמה רבת אפשרויות ולחמם או לקרר בכמה עוצמות. נוסף לכך כוללים המושבים מסאז'ים בשלל תוכניות, כולל אחת שאמורה אפילו לאפשר לנהג לעשות מעט כושר… המושב נהנה גם מהתוכנית הקינטית, שמניעה אותו בעדינות לכל מיני כיוונים, כדי להפחית עומס מנסיעה ממושכת. אגב, למרות שמדובר בקרוסאובר גדול ומפונק, המושבים נוחים, אבל מכוילים יותר לתמיכה נוקשה-משהו מאשר לריכוך.
המרחב בשתי שורות המושבים האחוריים מרשים מאוד. בשתי השורות יכולים לשבת מבוגרים גבוהים מאוד, שיכולים לסדר את שתי השורות כך שיסתדרו בקלות ובנוחות בפנים. בשורה האמצעית נהנים היושבים מלא פחות משישה פתחי מיזוג, ומשני אזורי אקלים. לשורה השלישית יש אזור אקלים משלה גם. כדי להיכנס אליה לוחצים על כפתור (כמובן) ושתי שורות המושבים הקדמיות מוסטות קדימה, כדי לפעור גישה כמה שיותר טובה. זו מצוינת לילדים וסבירה למבוגרים. היושבים מאחור ייהנו ממחזיקי כוסות ושקעי טעינה.
כפי שאפשר להבין, גם הבגאז' משופע בטכנולוגיה. כדי לפתוח ולסגור אותו מניפים את הרגל תחתיו. הנפח שלו אינו עצום, אבל בהחלט מכובד וראוי לרכב עם שלוש שורות מושבים. בפנים ישנה סדרת כפתורים שמטרתם לקפל בנפרד כל אחד מצדי שתי השורות האחוריות, כדי להגדיל את המטען. כפתור נוסף מקפל (או מרים) את כולם בבת אחת והכפתור האחרון, כיאה לרכב עם מתלי אוויר, מאפשר להנמיך את הרכב כולו, כדי ששפת ההעמסה תהיה נמוכה ונגישה יותר. במצב הנמוך, היא עדיין גבוהה, אבל פחות.
נוחות נסיעה
מרצדס GLS הוא קרוסאובר גדול. ממש גדול. יותר מ-5.20 מטרים לאורך, שצריך לתמרן בעיר, ברחובות צרים ובחניות. אבל תכנון משובח והרבה טכנולוגיה פותרים כמעט כל אספקט של העניין הזה. צריך עדיין לדחוק את כל האורך לתוך חניה, אבל המון זכוכית, שדה ראיה מצוין, קוטר סיבוב מרשים ביותר, חיישנים ומצלמות בכל כיוון, מקלים מאוד את התמרון. כדי להקל עוד יותר את החניה, מצויד הרכב במערכת חניה אוטומטית, שאם תזהה נגרר, תחנה בקלות גם אותו.
מתלי האוויר שהזכרתי מרסנים היטב את רוב תנאי הכביש, ומעניקים לתושבי המרצדס הגדול איכות חיים גבוהה מאוד. עם בורות ופסי האטה בולטים במיוחד, המתלים אינם מתמודדים היטב, אבל הסך הכל נוח ונינוח מאוד.
במהירויות בינעירוניות נשמרת רמת הנוחות ההיא, וכאן נהנים גם מבידוד משובח ביותר מפני רעשי החוץ. מערכת טכנולוגית (שמרצדס השיק כבר לפני עשרות שנים, אך היא עדיין נדירה בעולם) מהדקת את הדלתות בצורה חשמלית ומייצרת בידוד איכותי במיוחד.
מנוע ותיבת הילוכים
המבחן הזה הוא לגרסת ה-350d של ה-GLS. בגרסה הזו מותקן מנוע ביטורבו-דיזל בנפח 2.9 ליטרים, שמייצר 286 כ"ס ומשמעותי עוד יותר - למעלה מ-60 קג"מ של מומנט, מ-1,200 סל"ד נמוכים ביותר. המנוע (בסיוע הינדוס תבוני) מייצר צליל נעים והאופי שלו חלק, עם נגיעה-מחוספסת קלה שמבשרת על העוצמה בלי להטריד. זהו מנוע חזק ומרשים, אם כי במקרה של GLS הוא צריך להדהיר כ-2.5 טון של SUV, ולכן נוסע מהר, אבל לא נותן תחושה שרירית שאפשר לצפות לה מרכב שעולה יותר מ-800 אלף שקלים.
תיבת ההילוכים היא בת תשעה הילוכים, אוטומטית לגמרי, ועושה עבודה מרשימה. מצד אחד, לעתים יש מעט עיכוב ביציאה מהמקום, אבל העברות ההילוכים תוך כדי תנועה מהירות ומדויקות. נוסף לכך, כשעוזבים את הרגל מהגז, יש תחושה שהתיבה משחררת את ההילוך, כדי למנוע את האטת המנוע שמבזבזת את האנרגיה הקינטית שנצברה במרכב.
שילוב הגיר החכם עם מנוע הדיזל ייצרו במהלך המבחן צריכת דלק ממוצעת של כ-10 ק"מ לליטר. מי שינהג באווירה ספורטיבית יצרוך הרבה יותר, ובנהיגה בינעירונית חסכונית אפשר להגיע גם ל-13-14 ק"מ לליטר לאורך זמן.
התנהגות כביש
רכב פנאי גדול אינו מתכון להתנהגות כביש ספורטיבית, ועם ארבעה-חמישה חברים מהוגנים, בוודאי לא תרצו להשחיז פניות הרריות במהירות גבוהה עם ה-GLS. הוא כן איתן ובטוח מאוד, עם אחיזת כביש גבוהה מאוד וריסון נאה של הרכינה בעיקולים.
שטח
לא סתם שמו של ה-SUV הגדול של מרצדס מתחיל באות G. זוהי רמיזה לקשר המשפחתי עם רכב השטח הקשוח, מרצדס G וואגן, אבל ה-GLS הוא לא באמת גרסה מוארכת או מאובזרת של ה-G, אלא רכב רב-מושבים קשוח פחות ומפונק יותר.
גרסת המבחן צוידה בהנעה לכל הגלגלים ובמתלי האוויר ההם, שמציעים מצב "שטח" שמגביה את המרכב מעבר ל-20 הסנטימטרים של מרווח הגחון הבסיסי ומתכנת את מערכת ההנעה לנסיעה קשוחה יותר. עם זאת, עם בסיס הגלגלים הארוך והחששות לתיקונים יקרים בגחון, העדפנו שלא לבחון את ה-GLS בשטח. מה גם שמרבית הלקוחות לא צפויים לאתגר את ה-GLS במסעות שטח מאתגרים. מי שכן מעוניין לקחת את נוסעיו המפונקים בתנאים קשוחים, יכול לרכוש את חבילת השטח, שמפנקת אותו בכמה אביזרים רציניים: הגבהה משמעותית יותר ואפילו נעילת דיפרנציאל.
סיכום
מרצדס GLS מתאים למי שירצה מוביל נוסעים, אבל יוכל להרשות לעצמו הרים של טכנולוגיה ונוכחות-מרצדסית קלאסית. המנוע בגרסת ה-GLS לא משדר תחושה שרירית מדי והמתלים לא מתמודדים היטב עם פסי האטה בולטים, אבל עם הבידוד המשובח כל כך מרעשים, המרחב הפנימי האדיר, הררי הפינוקים והתחושה המוצקה שהוא מעניק, זהו אחד המבצרים הכי נעימים שאפשר להעביר בהם נסיעה ממושכת.
לדגמי מרצדס בישראל - מרצדס
פורסם לראשונה ב- 07.05.20
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות