את התואר "המכונית הטובה ביותר בעולם" מרצדס S קלאס לא תקבל מאיתנו במבחן הזה, מאותה הסיבה שבגללה אנחנו לא מכתירים מנצחת במבחנים השוואתיים. זה לא בגלל שהיא מכונית לא טובה, אלא פשוט כי אנחנו לא מאמינים שיש דבר כזה "הכי טוב". לכל רכב יש לקוחות שונים עם צרכים שונים, ולא נוכל למצוא אף מכונית שתענה על כל הצרכים בצורה הטובה ביותר שאפשר.
אבל אם יש מכונית שללא ספק משתדלת מאוד לענות על מירב הצרכים האפשריים, זו ללא ספק מרצדס S קלאס. כבר כמה עשרות שנים שיצרנית היוקרה הגרמנית מטמיעה בספינת הדגל שלה את הטכנולוגיות המתקדמות ביותר על מנת להפוך אותה למכונית הנוחה, המפנקת, הבטוחה והנעימה ביותר מכולן. באופן מסורתי, בתוך כמה שנים מגיעות הטכנולוגיות של ה-S קלאס גם לרכבים עממיים.
אז האם ה-S החדשה באמת טובה כל כך? איפה היא קצת פחות מושלמת, ואיך תיראה המכונית שלכם בעוד עשור או קצת פחות? אלה דברים שבהחלט כדאי שנבדוק.
ככה בדיוק צריכה להיראות מרצדס S קלאס. סופר-אלגנטית, סופר-יוקרתית, מזוהה באופן מיידי עם השושלת - אבל גם נבדלת מספיק מקודמתה, כדי שכל מי שצריך לדעת יבין שכאן מדובר בדגם החדש. שני צבעים בלבד שולטים במכונית הגדולה הזו - שחור עמוק וניקל מבריק, ושניהם מספקים את ההדר המתבקש. עם שני דגלונים קטנים בצידי מכסה המנוע, זו בקלות יכולה להיות מכונית שרד נשיאותית.
כניסה פנימה גורמת גם לציניקנים הגדולים ביותר לפלוט "וואו" קטן מתחת לשפם. כורסאות עור עצומות, בריפוד קלאסי, מקבלות את פני הנוסעים. מסך מולטימדיה ענק בטכנולוגיית OLED חולש על הדשבורד, ומצידיו נפרשים לוחות עץ, מתכת ועור באיכות משובחת. ה-S החדשה נראית ומרגישה פשוט נפלא.
תא הנוסעים
תישארו מרוכזים, הפרק הזה הולך להיות ארוך. לפחות כמו ה-S עצמה. נתחיל בבחירת החומרים ב-S קלאס, שהם לא רק איכותיים להפליא, אלא גם מדויקים מאוד. מה הכוונה? במקום בו מניחים את הידיים, חשובה הרכות אך גם העמידות - ולכן יש במשענות היד עור מוחלק שעוטף ריפוד רך במידה. על ההגה (הגדול מדי) יש דיפון מבריק מעץ, וכך גם לרוחב הדשבורד - בגוון שחור שנראה מעט מלוכלך במבט ראשון, אך מעניק ל-S מראה מכובד מאוד. הכפתורים בדלתות עשויים מתכת חסונה שגם מעניקה פידבק מדויק ללחיצה, על ההגה ישנם משטחי מגע עדינים ורק בקונסולה המרכזית ישנו תא אחסון גדול שמכוסה בפלסטיק שחור מבריק, מהסוג שנוטה לצבור לכלוך וסימני אצבעות.
בבדיקה קפדנית מצאנו עוד כמה ליקויים, מהסוג שרק ב-S קלאס אפשר לחפש מבלי להיות קטנוניים. במהירויות נסיעה נמוכות נשמע זמזום חריג מכיוון דלת הנהג, ואילו כפתור הניתוק של המערכת לדימום מנוע בעמידה - שממוקם בצמוד לכפתור ההנעה - הרגיש לנו מעט רופף.
מסך המולטימדיה של ה-S גדול באופן חריג - 12.8 אינץ', והוא ניצב במרכז הרכב בפורמט אנכי. יש לו איכות נהדרת בזכות תצוגת ה-OLED, והכפתורים שעליו גדולים וברורים, כך שקל מאוד לתפעל אותו. הוא גם נהנה מתמיכה מלאה בעברית וממהירות פעולה יוצאת דופן - פועל יוצא של שימוש בזיכרון RAM של 16 ג'יגה-בייט ובכונן SSD של 320 ג'יגה בייט.
לוח המחוונים, לעומתו, מבריק פחות. יש לו אמנם תצוגות דיגיטליות מתחלפות, אך אין הרבה אופציות רלוונטיות לבחירה. תצוגת התלת מימד היא בעיקר גימיק.
התצוגה השלישית היא כבר מוצג לפנתיאון. מדובר בתצוגה עילית שמקרינה את נתוני הנסיעה על גבי הכביש בצורה גדולה וברורה, ומשלבת גם תצוגת "מציאות רבודה". כך, ה-S קלאס מסמנת "מתחת" לכל מכונית על הכביש פס ירוק אם אתם שומרים ממנה מרחק בטוח, ופס אדום אם התקרבתם יותר מדי; חיצים יופיעו על הכביש לפני עקיפה, ואם בחרתם להשתמש במערכת הניווט המקורית של הרכב אז תקבלו גם חיצים שמופיעים על הנתיבים עצמם לפני פניה. מרשים במיוחד, רק חבל שזה לא עובד גם בניווט דרך וייז.
עוד טכנולוגיות? בבקשה. ברכב המבחן הותקנה מערכת השמע הבסיסית בהיצע, מבית Burmaster עם 15 רמקולים ופעולה בתלת מימד (כלומר - סאונד מובחן במימד הרוחב, האורך והגובה של הרכב). זה נשמע יוצא מן הכלל, ומרשים אפילו יותר כשמפעילים את פונקציית ההתאמה האישית ונותנים למערכת "ללמוד" על העדפות הסאונד של הנהג והנוסעים. גרסה משודרגת של המערכת, אגב, מציעה כבר 31 רמקולים ופעולה בארבעה מימדים - כולל תנועות של הכסא.
המושבים הקדמיים מציעים כמובן אוורור וחימום, כאשר את החימום אפשר להפעיל על פי דרישה גם בגלגל ההגה ובמשענות היד שבדלתות ובמרכז הרכב. בנוסף ניתן להפעיל לא פחות מ-10 תכניות עיסוי שונות, כולל עיסוי חם, ברמת ביצוע שטרם נתקלנו בה במכונית כלשהי.
גם בתחום הבטיחות ניתן למצוא כמה טכנולוגיות מרשימות. מערכת התאורה כאן מבוססת על לא פחות מ-2.6 "פיקסלים" של תאורת לד אדפטיבית, שמאפשרת הארה מדויקת במיוחד בעיקולים - בין היתר תוך התבססות על נתוני מערכת הניווט. בנוסף מאפשרת המערכת הארה על הולכי רגל שצועדים בצידי כביש חשוך, למשל.
עוד בבטיחות, מציעה ה-S - לראשונה בהיסטוריה - צמד כריות אוויר קדמיות לנוסעים מאחור, ובסך הכל לא פחות מ-12 כריות אוויר. הרכב עצמו מסוגל להתרומם על גבי מתלי האוויר כדי להגיע לפגיעה הבלתי נמנעת בזווית אופטימלית ככל הניתן, וגם מסוגל להתחמק מתאונה אל נתיב פנוי במידה ויש כזה. סורקי רשתית שמותקנים מול עיני הנהג מאפשרים לרכב לזהות עייפות או הסטת מבט מסוכנת.
ההפעלה הקולית תומכת כאן ב-27 שפות, אף אחת מהן היא לא עברית, אבל גם באנגלית לא הצלחנו לתקשר עם המערכת. משונה לאור העובדה שבדגמים אחרים השתמשנו ונהנינו. חלק גדול מפונקציות ההפעלה הקולית יהיו זמינות רק לאחר חיבור הרכב לאינטרנט, מה שאמור לקרות בעתיד.
המושבים האחוריים הם עוד חוויה יוצאת דופן. למי שלא התנסה ברכבים מסוגה של ה-S, ניתן לדמות את זה למושבי מחלקת עסקים במטוס או למושבי קולנוע באולם VIP. המרווח אינסופי, הכורסאות נוחות להפליא וכוללות גם משענת ראש רכה ונעימה, וניתן לכוונן אותן באופן חשמלי וליהנות מוילונות צד חשמליים, חימום ואוורור בגוף המושב, כשהכל נשלט גם מטאבלט נשלף שמותקן בין המושבים. העיסוי, ברכב המבחן, נותר נחלתם של היושבים מלפנים בלבד.
תא המטען של ה-S קלאס מציע נפח נדיב, אם כי לא עצום. שתי מזוודות יכנסו אליו, יותר מזה כנראה שלא צריך.
נוחות נסיעה
זה הולך להיות קל: נוחות הנסיעה ב-S קלאס היא מהטובות ביותר שפגשנו במכונית כלשהי מזה זמן רב. ספינת הדגל הגרמנית מצוידת במתלי אוויר כסטנדרט, ומסוגלת לספוג ולשכך את תחלואי הכביש באופן מעורר השתאות.
היא נוחה עד כדי כך שלא פעם תהינו מה יכולה כבר להוסיף מערכת המתלים המשודרגת, זו שכוללת מצלמה הסורקת את פני הכביש 1,000 פעמים בשניה ומתאימה את רמת השיכוך לכל שיבוש בנפרד.
אבל נוחות מעולה פגשנו גם ב-S הקודמת וגם ברכבי פאר אחרים. לעומת זאת, כושר התמרון של ה-S בסביבה העירונית הוא משהו שלא הצלחנו לדמיין לפני שניסינו בחיים האמיתיים. הגלגלים האחוריים נהנים מהיגוי עצמאי ומסוגלים לפנות בזווית מקסימלית של 10 מעלות, יחד עם כיוון ההגה במהירויות נמוכות או בניגוד אליו במהירוית גבוהות. התוצאה היא רדיוס סיבוב קטן אפילו מזה של A קלאס קומפקטית. פשוט מדהים. אל החניה הביתית, שכוללת כמה תמרונים צפופים ומאתגרים במיוחד, הכנסנו את ה-S בקלילות כמעט מרגיזה. וכאשר היכולת הזו מגובה במערך היקפי של מצלמות באיכות נדירה, כולל תצוגת תלת מימד משובחת, אפשר להרגיש איתה מאוד בנוח למרות מימד אורך של 530 ס"מ.
בידוד הרעשים גם הוא קרוב לשלמות, עם נטרול כמעט מוחלט של רעשי כביש, רוח ומנוע. למה רק כמעט? על כך בפסקה הבאה.
מנוע ותיבת הילוכים
ה-S קלאס התייצבה למבחן בגרסת ה-S500. המפרט של יחידת ההנעה הזו כולל מנוע בנזין עם 6 צילינדרים בנפח 3.0 ליטרים, מגדש חשמלי ומערכת מיקרו-היברידית במתח 48 וולט. ההספק עומד על 435 כ"ס ב-6,100 סל"ד והמומנט הוא 53 קג"מ שמושגים בטווח שביו 1,800 ל-5,800 סל"ד. ההנעה היא לכל הגלגלים, תיבת ההילוכים היא אוטומטית עם 9 מהירויות והתאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 4.9 שניות בלבד.
בכל מכונית שהיא לא מרצדס S קלאס, כנראה שהיו לנו רק מחמאות כלפי המנוע הזה. וגם ב-S בכבודה ובעצמה, מדובר במנוע באמת מצוין: הוא חלק בצורה כמעט מוחלטת, שקט מאוד רוב הזמן, נעים לנסיעה וגם חזק מאוד כשדורשים ממנו כוח מתפרץ. אמנם, מעטפת הבידוד של הרכב לא מעניקה תחושה של 4.9 שניות ל-100 קמ"ש, אבל המספרים שרצים על המחוג מאשרים את הנתון שמופיע במפרטים. גם התיבה מייצרת החלפות חלקות למשעי.
ומה בכל זאת לא מושלם פה? בנסיעה עירונית פעולתה של המערכת לדימום מנוע בעמידה מורגשת יותר מהרצוי, במיוחד לאור העובדה שמותקנת כאן מערכת מיקרו-היברידית. בפולקסווגן גולף, למשל, זה פועל בצורה חלקה יותר.
בנסיעה מנהלתית ובתאוצה קלה נשמע קולו של המנוע לעיתים, ואין לו גם את האלגנטיות והאופי ה"מלכותי" של מנועי 6 ו-8 צילינדרים מהסוג שמקובל לפגוש בעולמות ה-S. הוא קצת "מתאמץ", קצת רוטט, קצת לא S-קלאסי. יש לו גם השהיה מסוימת ב"קיק דאון", שמתקצרת מאוד במצב הנהיגה הספורטיבי - אך במצבים האחרים ישנו עיכוב בהחלט מורגש בביצוע עקיפות, למשל.
צריכת הדלק היתה בהחלט הפתעה טובה. למרות גודלם של הרכב והמנוע, סיימנו את המבחן עם נתון של 10.5 ק"מ לליטר.
התנהגות כביש
הציפיה ממכונית כמו ה-S קלאס היא בראש ובראשונה להתנהגות בטוחה, עם אחיזת כביש אבסולוטית ואפס מקום להפתעות. את זה מקבלים פה עד הסוף. באופן מפתיע, יש לה גם קריצה ספורטיבית עדינה: במיוחד במצב הספורטיבי, שמקשיח את המתלים, היא נכנסת לעיקולים בצורה חדה ומהירה מאוד. זה קורה בין היתר בזכות ההיגוי האחורי, אבל גם בגלל שלדה מצוינת והיגוי מהיר.
סיכום
מרצדס S קלאס מצליחה לעשות את זה שוב. כמו תמיד, היא מכונית פאר נפלאה - נוחה, מרווחת, חזקה, מרגיעה ומפנקת במיוחד. וכמו תמיד, היא מציגה טכנולוגיות שעד לאחרונה היו נשמעות כמו מדע בדיוני, ומשדרגת את התמורה ללקוח בעוד כמה פרמטרים חשובים.
היא לא מכונית מושלמת - אחרי יומיים של מבחן, גילינו גם כמה חסרונות - אבל היא ללא ספק מציבה סטנדרטים טכנולוגיים חדשים ומאתגרת יותר מתמיד את תעשיית הרכב כולה. כמו כל S קלאס עד היום.
לצפייה בכל דגמי מרצדס בישראל
פורסם לראשונה ב- 20.05.21
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות