מרצדס ספרינטר הוא רכב מסחרי בגודל מלא. העובדה שמדובר ברכב עם סמל הכוכב המשולש על החזית מעלה ציפיות לחוויה יוקרתית, אבל לכלי הרכב המסחרי של החברה הגרמנית יש מגוון איכויות אחרות לגמרי שאינן קשורות לסמל אלא יותר ליעוד של הרכב. במשרדי החברה משטוטגארט יושבים חבורה של פרפקציוניסטים. חלק מהם ממוקמים בחטיבת המכוניות הפרטיות ודואגים לרכבי יוקרה נפלאים כמו ה-S קלאס המעולה, בעוד החלק השני דואג לפתח מכוניות מסחריות - ואז הדגש הוא לא על נוחות ואיכות חומרים אלא על היכולת להפוך את הרכב לכלי מסחרי מצויין. השאלה היא, במפגש עם הספרינטר המחודש, היא האם המהנדסים של החטיבה המסחרית הם "ייקים" כמו חבריהם בחטיבת היוקרה. התשובות בהמשך.
עיצובהעיצוב הוא הדבר האחרון שרלוונטי ברכב מסחרי גדול, וזו הסיבה שרכבים רבים כל כך בקטגוריה הזו יכולים לגרום לכאב ראש כבר במבט חטוף. הספרינטר ממש לא נמצא שם. אפילו הוא קיבל את הפנים החדשות של מרצדס עם הפנסים המשוכים לאחור וסמל בגודל של צלחת לווין. צבעו של רכב המבחן היה משהו שבין כסף וזהב - תסתכלו בתמונות ותחליטו לבד - ויחד עם החלונות בצד המראה הסופי מוצלח מאוד.
תא הנוסעיםתא הנוסעים הוא ההפך הגמור מכל מה שמצופה ממרצדס. הפלסטיקים מחוספסים ונקישות עליהם יחשפו את העובדה שיש חלל גדול מאחוריהם. העיצוב עצמו משעמם, במקרה הטוב. היות והספרינטר הוא רכב עבודה הוא אמור להציע תאי אחסון רבים ונוחים, אך בסביבת הנהג של הספרינטר קשה למצוא תאים כאלו במקומות זמינים. יש תא נסתר מעל ההגה ותאים קטנים בחלל העליון, אבל הם לא ממש מתאימים למי שצריך את הציוד שלו קרוב אליו. האבזור תלוי לחלוטין במידת הנכונות של הנהג / החברה לשלם. בגרסאות הבסיס יש מערכת סאונד עם כניסות לנגני שמע, וגם דיבורית בלוטות' מקורית. ברכב המבחן התווספה מערכת המולטימדיה המצויינת של מרצדס.
תנוחת הישיבה מעולה. המושב מתכוונן לכל כיוון וטווח התנועה שלו מאוד גדול. המרווח גם לרגליים וגם לראש טוב מאוד. אבל הכי חשוב הוא סידור ההגה ולוח המחוונים: היות וההגה אופקי יחסית ומתכוונן לעומק, ניתן להגיע לתנוחת ישיבה שמזכירה יותר פרייבט מאשר משאית. ישיבה שכזו הופכת נסיעות ארוכות להרבה פחות מעייפות. בעיר, נהגים פחות גבוהים יצטרכו לרכון קדימה על מנת לראות את קצה הרכב במקומות צפופים, אבל זו טרחה קטנה ביחס ליתרונות של צורת הישיבה הזו. בד הריפוד של המושב מעט לא נעים והמושב עצמו מעט קשה. זה מפריע בנסיעות קצרות אך המושב תומך היטב בגוף בנסיעות ארוכות. צמד המושבים הנוסף בקבינה מציע מרווח טוב מאוד, בעיקר לרגלי הנוסע האמצעי, אך בסיס המושב קשה והמסעד זקוף מדי.
העמסההספרינטר בגרסאות ה-300 מתאים לנהגים בעלי רישיון ב' (שהונפק טרם 2007). לרכב שתי גרסאות מרכב, קצרה וארוכה. רכב המבחן הגיע במידת האורך הגדולה יותר, ומכיוון שמדובר ברכב הדגמה נוספו בו תוספות שונות - דלת הזזה אחת חשמלית ומדרגה שנפתחת אוטומטית עם פתיחת הדלת. לדלתות האחוריות אפשרות פתיחה עד ל-270 מעלות ומגנטים שמקבעים אותן לגוף הרכב. איזור המטען עצמו גדול מאוד וגבוה, ומאפשר העמסת פריטים גדולי נפח. מכיוון שבתי הגלגלים בולטים לתוך הרכב ויש מדרגות פנימיות לצד דלתות ההזזה, מתקבל תא מטען בעל צורה ארוכה וצרה. בפועל שטח ההטענה גדול מאוד. ברצפה ובדפנות יש עיגונים לחבלים או ראצ'טים שמקלים על קיבוע של חפצים גדולים.
נוחות נסיעהרק מי שמעביר את ימיו ב"ספארי" צבאי או על גבי עגלות יכול לצפות מרכב מסחרי לנוחות נסיעה טובה. המרצדס הוא לא רכב נוח ביחס למכוניות נוסעים, אך עם זאת הוא מוצלח ביחס לרוב בני מינו. השילוב בין מהמורות גדולות ומהירות נסיעה איטית יכול לנער היטב את הנוסעים, אך ככל שמהירות נסיעה עולה או כשמדובר בשיבושים קטנים יותר המצב הולך ומשתפר. כמובן שמי שזוכה להתמקם במושב הנהג מרוויח. הכיסא מצויד בבולמי זעזועים והוא הופך את הנסיעה להרבה יותר נוחה עבור הנהג מאשר לשני הנוסעים הנוספים. כצפוי מרכב כל כך גבוה בידוד הרעשים לא מדהים. בנסיעות בין עירוניות רעשי רוח, בעיקר, יאלצו אתכם להרים את הקול יותר ממה שתיכננתם.
מנוע ותיבת הילוכיםב"ליין" ה-300 של הספרינטר יש מנוע דיזל בנפח של 2.2 ליטר, שמוצע בשתי גרסאות: עם הספק של 129 כוחות סוס (313 שמה) ובגרסה חזקה המפיקה בעזרת תוכנת ניהול מנוע אחרת 163 כ"ס (גרסת 316). למבחן התייצב הספרינטר בגרסת ה-316. המנוע מספק את מרכולתו (36.7 קג"מ) ב-1,400 סל"ד וממשיך עד לשיא ההספק ב-3,800 סל"ד. מ-163 כוחות סוס ציפינו ליציאה יותר חזקה מהמקום, אבל המרצדס דווקא מעדיפה לצאת רגוע. זה לא אומר שחסר כוח. גם בעליות התלולות לירושלים הספרינטר מצדיק את שמו ומצליח לטפס למהירויות גבוהות מאוד. גם עם משקל מלא לא נראה שלספרינטר יהיו בעות קשות. מצד שני, זה לא אומר שלא צריך לתכנן היטב עקיפות. תיבת ההילוכים האוטומטית פועלת באופן חלק וכמעט שקוף. העניין בא על חשבון המהירות והיא מעט איטית. ההילוכים הראשונים מעט ארוכים ביחס למקובל ברכבים מסוג זה ויחד עם התיבה זו כנראה הסיבה ליציאה האיטית מהמקום.
התנהגות כבישלמרות שמדובר ברכב ארוך ורחב, נהיגה במסחרית של מרצדס פשוטה כמעט כמו נהיגה בפרייבט. על תנוחת הישיבה כבר דיברנו ולגרמניה יש עוד כמה קלפים בשרוול. ראשית, שדה הראייה ההיקפי של רכב המבחן מצויין. בעזרת החלונות הצדדיים מאחור ניתן להחנות את המפלצת הארוכה בקלות ולעיתים אפילו לא צריך להשתמש במצלמת החניה (שמוצעת כאופציה). להגה יש משקל מדוד. הוא מאוד מדוייק, הוא קל מספיק על מנת להיות נוח בתנועה עירונית אך לא קל במידה שתפריע בנסיעה בין עירונית. התגובות של המרכב הגדול והגבוה לפעולות הנהג מיידיות ונשלטות בצורה שהצליחה להפתיע את מרבית הבוחנים. תנוחת הישיבה הנמוכה והאופקית, יחסית למשאית, גורמת לנהיגה להיות פשוטה ואינטואיטיבית בהרבה מאשר במסחריות אחרות.
הסיפור הגדול במסחרית של מרצדס מגיע מכיוון לא צפוי אבל מאוד חשוב. בתוספת תשלום תוכלו לקבל שלל מערכות בטיחות חשובות שיסייעו לשמור על בטיחות הנוסעים ושאר משתמשי הכביש. מערכת המתריעה על רכבים בשטח המת מסייעת מאוד בחזרות מעקיפה או בתנועה עירונית בסביבה עתירת קטנועים. המערכת למניעת סטייה מנתיב יכולה להיות מעצבנת, אך בנסיעה לילית ארוכה היא הוכיחה את חשיבותה. ישנה גם התראה על התקרבות לרכב מלפנים. ההתרעה הקולית תפעל כנראה רק במצבים של תאונה ודאית והחיווי הויזואלי נמצא בלוח המחוונים והוא קטן מאוד כך שהמערכת לא באמת מצליחה להתריע מוקדם מספיק ובאופן ברור דיו. למרות זאת, כלל המערכות מספקות מעטפת ביטחון חשובה לנהג הטרוד ואנחנו יכולים להמליץ למעסיקים (בלי שום קשר לרכב) לחסוך את הכסף בעתיד על ידי הוספת התוספות (בספרינטר) או התקנת מערכות דומות ש"מתלבשות" על הרכב (במסחריות אחרות).
סיכוםממש כמו בשוק המכוניות, גם בשוק המסחריות מרצדס עם הספרינטר ניצבת בליגה משל עצמה. הספרינטר מעט נוח יותר ממתחריו, מרווח מאוד לנוסעים, מתנהג טוב מאוד ומציע שלל מערכות מולטימדיה ובטיחות מתקדמות. למרבה הצער, גם כאן המרצדס עולה הרבה יותר מהשאר. במחיר של ספרינטר אחד תוכלו לרכוש פיאט דוקטו וחצי. וזה לפני התוספות הרבות שעולות כמובן לא מעט. בסופו של יום מדובר ברכב מסחרי מעולה שנופל ממתחריו רק בשורת המחיר.
לדגמי מרצדס בישראל -
מרצדס פורסם לראשונה ב- 19.03.14
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות