קחו למשל את אודי שהודיעה באירוע השקת ה-A8 (ב-2017) שהיא תצויד במערכת שתאפשר לה נהיגה אוטונומית ברמה 3. היא לא הייתה באירוע ההשקה (כמו עוד מספר מערכות חכמות), אבל ההבטחה, ובכן, הובטחה. אנחנו ב-2023, ולאודי אין עדיין מערכת כזו בייצור סדרתי, למרות שהיא מתעקשת שהיא זמינה ובטוחה ומעולה.
מרצדס, המתחרה הגדולה שלה, הצהירה פחות הצהרות. והנה היא הופכת ליצרנית היחידה שמציעה מערכת נהיגה אוטונומית ברמה 3 במדינת נוואדה, אתר הניסוי הגדול בעולם לאוטו-טק, וגם בגרמניה השמרנית. היצרנית היחידה שמשווקת מכונית שבה אפשר לסמס תוך כדי נהיגה, ובאופן חוקי.
המערכת הנקראת "דרייב פיילוט" זמינה כרגע (ובתוספת תשלום) רק בספינות הדגל, ה-S קלאס וה-EQS. כן, אנחנו יודעים שלטסלה יש מערכת מצוינת (שנמצאת תחת חקירה פדרלית עקב מעורבות אפשרית בתאונות קטלניות), ומכירים את המערכת ש-GM ופורד מציעות המאפשרת נהיגה אוטונומית ללא צורך בידיים על ההגה. אבל הן מחייבות מבט על הכביש ומוכנות לתפיסת ההגה במהירות. המרצדס פחות.
מיקרופונים בבית הגלגל
כל מערכת אוטונומית מתחילה בחיישנים, המחליפים את חושי הנהג ומאפשרים לרכב לקבל תמונת מצב של הסביבה. כאן היא כוללת חיישן לידאר קדמי (משתמש בקרני לייזר לאמוד מרחק ולזהות עצמים במרחקים שונים מהרכב), ומצלמות קדמיות ואחוריות - החוק בגרמניה מחייב כלי רכב לזוז לשול הדרך בהגיע רכב חירום מאחור - יחד עם חיישנים אולטראסוניים ורדאר לקרבה וזיהוי.
מערכות טריאנגולציה לווייניות יחד עם מפות סופר מדויקות בגיבוי ענן קובעות את מיקום הרכב עד לרמת הסנטימטר. יש אפילו מיקרופונים בבית הגלגל שתפקידם לזהות כשהרכב נוסע בשלולית. במקרה כזה נדרש הנהג לתפוס פיקוד, שכן המערכת אינה מאושרת לפעול בכביש רטוב. על כל סימפוניית החישה הזו מפקד מחשב מרכזי שבונה בעזרת הקלט מהחיישנים תמונת מציאות המאפשרת לו להבין היכן הוא נמצא במרחב, היכן משתמשי הדרך האחרים, ולהגיב בהתאם.
במידת מה של התאמה לרוח השמרנית והמכובדת של היצרן, גם הדרך שבה עובדת המערכת האוטונומית כאן מבהירה שתהליך הפיתוח התבצע עקב בצד אגודל, יד ביד עם הרגולטור, וההפעלה היא תחת הגבלות. היא מתאפשרת בתנועה פקוקה עם רכב מלפנים, ביום, במהירות של עד 60 קמ״ש, על כביש מהיר ובאזור שבו אין עבודות בכביש ובימים ללא משקעי מזג אוויר. די דל למול ההבטחות מהעשור הקודם.
כשתנאי הסף האלו מתקיימים, המערכת מאפשרת לנהג להוריד עיניים מהכביש, לצפות בסרט, לשחק טטריס ולבצע כל פעילות חוקית אחרת. אבל היא כן מחייבת עיניים פקוחות ולכן אסור לישון בזמן נהיגה. בדיקת הערנות נעשית באמצעות מערכת סריקת פנים ולכן קריאת עיתון, שעשויה להפריע לה, אסורה. למען הסדר הטוב, מרצדס לא ממליצה להתעסק בטלפון או בטאבלט שכן בעת תאונה, המכשיר עלול להילכד בין פני הנהג לכרית האוויר.
לנצל את הזמן בפקק
איך זה עובד? לא רע. לא רע בכלל. יש להודות שתנאי הכביש בעת הניסוי שערכנו לא היו אופטימליים. בעיקר מכיוון שבניגוד למקובל בשעות הגודש בגוש דן, מצאנו את עצמנו מחפשים ללא הצלחה יתרה פקקים. על כביש מהיר, בלי גשם. כשכל התנאים האלה התגשמו - ולא להרבה זמן - המערכת האוטונומית עשתה את שלה, בדיוק כפי שאנחנו כבר רגילים. עם בקרת שיוט אדפטיבית יעילה מאוד, שמירה על אמצע הנתיב, האטה והאצה בהתאם למרחק מהרכב לפנים. רק עם הבדל אחד - לא הבטנו על הכביש.
שיחקנו עם מערכת המידע, חיפשנו תתי תפריטים חבויים במערכת כיוון המושב של הנוסע מצד שמאל מאחור, כל מיני. ולא עברנו על החוק. כי המערכת הזו היא מה שכולנו מכירים ממכוניות עם רמה אוטונומית 2.5 (ה"חצי" נוסף כנראה כהתנצלות על אמירה כמו "לא הצלחנו 3"), רק יותר. כזו שמאפשרת באמת להחזיר קצת זמן פקקים אבוד.
איך מרצדס מתקדמת מכאן? התוכניות כוללות פריסה רחבה יותר בנוואדה ובקליפורניה, עם הרחבה הדרגתית של היכולת. תחילה לאפשר לה לעבוד עד למהירות של 90 קמ"ש, ואז להתקדם גם ל-130 קמ"ש. כל זאת במקביל לפיתוח יכולת לעבוד גם בגשם, גם באזורים שבהם יש עבודות בכביש וכן, גם מחוץ לאוטובאן. רק אל תבקשו מהם לומר מתי זה בדיוק יקרה.
עד כמה אוטונומי הרכב שלכם?
בתעשיית הרכב נהוג לחלק את רמות הנהיגה האוטונומית לחמש דרגות, החל בזו שכולנו מכירים זה מכבר, וכלה באוטונומיה מלאה שבה אין צורך בנהג כלל, ללא הגה או דוושות. יש גם רמות ביניים שהגדרתן היא בעיקר שיווקית, ויש מי שטוען לחלוקה מפורטת יותר. אבל הבסיס נקבע לפי מידת מעורבות הנהג בפעולת הנהיגה.
רמה 1: מערכות הרכב מסייעות לנהג בהתרעה ואף בפעולה מסוימת, אך עליו לאחוז בהגה, לבלום ולהאיץ בעצמו.
רמה 2: מערכות הרכב מתערבות באופן אקטיבי עם בלימה, סטייה מנתיב, האצה ועוד, אך הנהג נדרש להיות בשליטה מלאה בכל זמן.
רמה 3: מערכות הרכב מאפשרות גם עקיפה וירידה מכביש מהיר ללא התערבות הנהג, ובקטעים מוגדרים מותר לנהג להסיט את העיניים מהכביש. עם זאת, הנהג אמור להיות מוכן לקחת בחזרה את השליטה ברכב בעת סכנה.
רמה 4: הקטעים, בהם לא נדרשת הקפדה על הכביש, ארוכים הרבה יותר, אך הנהג אמור להיות ברכב זמין לשליטה.
רמה 5: הרכב מסוגל לנהוג לגמרי באופן עצמאי, ללא נהג כלל.
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות