בחדירה של ההנעות החשמליות אל לב המיינסטרים של שוק הרכב הישראלי אפשר לציין מספר אבני דרך. הראשונה שבהן היא MG ZS, שהגיעה ארצה בשלב מוקדם עם תמחור אגרסיבי והיתה לחשמלית הנמכרת ביותר ב-2020. השניה היא כמובן טסלה, שעשתה את המפץ הגדול עם מספרי מכירות גדולים בהרבה, והפכה לחשמלית הנמכרת ביותר ב-2021 ובכלל. על השלב השלישי חתומה ג'ילי גיאומטרי C, שכמו MG הציגה פתרון חשמלי במחיר נגיש יחסית, אך עם טווח נסיעה גדול בהרבה שאפשר לה לצבור רשימות הזמנה ארוכות של אלפי לקוחות. היא גם החשמלית הנמכרת ביותר ב-2022, עד כה.
יתכן מאוד ש-BYD אטו 3 תהפוך לאבן דרך נוספת בתהליך החשמול של שוק הרכב המקומי. לא כי היא מביאה בשורה שטרם נראתה כאן, אלא כי היא מצליחה לאסוף את כל הנקודות החשובות, מחברת מראה מוצלח, מפרט עשיר ותמחור הוגן ובעיקר מבטיחה להימכר כאן באלפים רבים, "ללא מגבלות מלאי". העובדה שמאחריה עומדות שתי שחקניות ענק בשוק הרכב הישראלי - צ'מפיון מוטורס וקבוצת שלמה - צפויה בהחלט לעזור למאמצי החדירה. אז איך היא?
צפייה בתוכן נהיגה ראשונה: BYD אטו 3
יופי פנימי
בניגוד לסיניות של פעם, המראה של האטו 3 קל לעיכול. אפשר אפילו לומר שזה רכב נאה. יש לו פרופורציות ג'יפוניות קלאסיות, למרות מרווח גחון מצומק של 15 ס"מ, ואת כל השטיקים שכבר פגשנו בחשמליות אחרות: כונסי אוויר קדמיים שדומים להפליא לאלו של פולקסווגן ID.5, סבכה קדמית אטומה, יחידות תאורה מחוברות מאחור (מישהו אמר קופרה בורן?), ספוילר קטן מעל השמשה האחורית, קורה אחורית מוכספת (א-לה פולקסווגן ID.3) וחישוקי 18 אינץ' אטומים למחצה.
מבפנים המראה כבר עולה כיתה. תא נוסעים כמו של האטו 3 עדיין לא פגשנו: מעוצב, מקורי, בלי תחושה מצועצעת או מתאמצת אבל עם מספיק גימיקים כדי שתפתיעו את כל מי שיכנס לצידכם לרכב. הפיצ'ר הבולט ביותר הוא מסך המולטימדיה המסתובב, שיכול להתייצב במנח אנכי או אופקי. אהבנו גם את ידית ההילוכים בסגנון מצערת מטוס, את פתחי המיזוג המעוגלים עם הגימור הכתום, את הקווים המעוקלים לרוחב הדשבורד, את ידיות הדלתות הייחודיות ואת תאי האחסון שבדלתות, עם מיתרים באורך משתנה שמשמיעים צליל בהתאם.
מסך גדול, מסך קטן
לוח המחוונים הדיגיטלי (5 אינץ') דומה מאוד לזה של ג'ילי גיאומטרי C. זו לא מחמאה: הוא קטן מדי, עמוס במידע ולא תמיד קריא תחת שמש ישירה. מסך המולטימדיה המרכזי נוח בהרבה לתפעול, למרות שליטה כמעט בלעדית במגע. הוא עשיר מאוד בתפריטים ובמידע, אך הכל מסודר בצורה הגיונית למדי עם אייקונים גדולים וברזולוציה גבוהה. תפעול קולי נרחב, תחת הפקודה "Hey BYD" מאפשר לבצע לא מעט פעולות ללא צורך בהורדת ידיים מההגה.
בשלב זה הרכב לא מציע ניווט מקורי וגם לא קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. ביבואנית מבטיחים כי הנושא יסודר בקרוב, ואף יכניסו סעיף מיוחד בהקשר זה אל הסכמי הרכישה. כל הרכבים צפויים לקבל את המערכת בעדכון מרחוק, לכל המאוחר עד סוף הרבעון הראשון של 2023. בהמשך יתכן גם תרגום לעברית עבור המולטימדיה כולה.
מפרטי האבזור נדיבים בהחלט, וכוללים כבר בגרסת הכניסה תאורת לד, מסך מולטימדיה בגודל 12.8 אינץ', גג שמש פנוראמי, ריפוד מושבים דמוי עור, כוונון חשמלי וחימום למושבים הקדמיים, טעינה אלחוטית, מצלמות היקפיות באיכות מצוינת (שמשום מה אפשר להפעיל מההגה גם בנסיעה מהירה) והרשימה עוד ארוכה.
הגרסה הבכירה מבין השתיים מגדילה את המסך ל-15.6 אינץ' ומוסיפה פתיחה חשמלית לדלת תא המטען, תאורת אווירה שמותאמת לקצב המוזיקה וגם פונקציית V2L - כלומר, האפשרות להשתמש ברכב כמקור אנרגיה עבור צרכני חשמל חיצוניים. פריט נדיר ברמת המחיר הזו.
נציין כי בקרת האקלים התקשתה לצנן את הרכב בחלקים מיום המבחן, במיוחד לאחר קטעי נהיגה מאומצת.
אריזה משפחתית
המושבים הקדמיים נוחים למדי. שדה הראיה טוב הודות לתנוחת ישיבה גבוהה יחסית ולמיקום הנמוך של הדשבורד.
מאחור ישנו מרווח מצוין לרגלי הנוסעים, ואילו רצפה שטוחה וספסל רחב יחסית יאפשרו גם הושבה של שלישיית נוסעים. עם זאת, הגג הפנוראמי גוזל מעט מהמרווח לראש ואילו המושב עצמו נמוך וקצר, כך שלא יהיה נוח למבוגרים לאורך זמן. עוד מצאנו מאחור פתחי מיזוג וצמד שקעי USB לטעינה, האחד בגודל הרגיל והשני בטייפ C.
תא המטען מציע נפח נדיב של 440 ליטרים, עם רצפה בגובה משתנה ותאים בתחתית לטובת אחסון כבל הטעינה. גלגל חלופי בולט בחסרונו.
ל-BYD אטו 3 מערך מתלים מודרני הכולל מתלי מקפרסון מלפנים ומתלה רב חיבורי מאחור. אלו, יחד עם הפלטפורמה החשמלית-יעודית שמפזרת את המשקל באופן אחיד וגם תורמת לבסיס גלגלים ארוך יחסית (272 ס"מ), מספקים רמה טובה מאוד של נוחות נסיעה בסביבה העירונית. הג'יפון החשמלי מצליח לשכך היטב את מרבית הפגמים, סופג בקלות פסי האטה ולא משמיע רעשי מתלים מוגזמים.
עם זאת, ישנה רכות מסוימת שעשויה להפריע על כבישים גליים במהירות גבוהה, שם האטו 3 נוטה לנדנוד ולא מצליח לשמור על ריסון. בידוד הרעשים נותר טוב גם במהירויות הגבוהות, למעט רעשי רוח קלים שחודרים ממראות הצד.
על החשמל ובכלל
לאטו 3 נתוני מנוע שמצלצלים מוכר: 204 כ"ס (150 קילוואט), 31.6 קג"מ, הנעה קדמית. יש לא מעט חשמליות עם נתונים דומים או זהים. הודות למשקל עצמי נמוך יחסית של 1.7 טון, התאוצה מרשימה: אמנם ההנעה הקדמית לעיתים מתקשה בהורדת הכוח, ולא נדיר לפגוש בסחרור גלגלים ביציאה חזקה מהמקום, אך הביצועים משכנעים מאוד ולרכב אין כל קושי לעקוף בזריזות או לזנק בנחישות. גם במהירויות גבוהות. נתון היצרן, שמבטיח האצה ל-100 קמ"ש בתוך 7.3 שניות, מרגיש ריאלי.
אל המנוע משודכת סוללה קטנה יחסית, בקיבולת של 60.5 קוט"ש. נציגי היבואנית טוענים כי מדובר בסוללה חדשנית בעלת ניצולת עדיפה ב-50% ביחס לסוללות רגילות, אך בפועל טווח הנסיעה רחוק מלהרשים. נתוני היצרן מבטיחים טווח של 420 קילומטרים; בנהיגת המבחן, שהיתה ברובה בין עירונית בקצב משתנה, השגנו צריכת חשמל של 175 וואט-שעה לק"מ, נתון ששווה קצת פחות מ-350 קילומטרים בפועל.
הרכב תומך בטעינה תלת פאזית, מה שאומר שבעמדת AC ניתן להשיג קצב טעינה של 11 קילוואט. טעינה מהירה מתאפשרת בקצב מירבי של 88 קילוואט. גם כאן, חלק מהמתחרות מציעות טעינה מהירה יותר.
הבלימה הרגנרטיבית טעונה אף היא שיפור. ניתן לבחור באחד משני מצבי בלימה, אך גם במצב המוגבר לא מורגשת כמעט האטה של הרכב.
התנהגות הכביש של האטו 3 סבירה: אחיזת הכביש טובה והשלדה מייצרת תחושת בטחון מסוימת, אך ההיגוי מעורפל, הבלמים חסרי תחושה והרכינה מורגשת היטב.
סיכום ביניים
BYD אטו 3 הוא רכב חשמלי מוצלח, אבל לא חף מבעיות. לזכותו עומדים עיצוב חיצוני נאה ותא נוסעים יפהפה, מפרט אבזור עשיר, מרווח פנימי נדיב, תא מטען גדול, נוחות נסיעה טובה וביצועים מעולים. אלה כמעט כל הסעיפים שמקובל לפגוש במבחן דרכים, וכולם כמעט נמצאים ברשימת היתרונות.
אבל יש גם רשימת חסרונות, ובראשם טווח הנסיעה שרחוק מהבטחות היצרן וגם מזה של המתחרות. גם הבלימה הרגנרטיבית יכלה להיות טובה יותר, וכך גם התנהגות הכביש ורמת הנוחות על כבישים גליים.
האם הוא יהפוך ללהיט מכירות? קרוב לודאי שכן. בעיקר בזכות המלאי שצפויה להשיג היבואנית, אבל גם בזכות התמורה הגבוהה שהוא מעניק למחיר. אבל לא רחוק היום שבו יקום לו מתחרה נוסף, סיני או מערבי, שידרוש מ-BYD לשפר את הטעון שיפור.
המשמעות של סוללה יעילה יותר אינה בהארכת הטווח כי כמות הקילוואטים נתונה. המשמעות היא שנדרש פחות חומר כדי לאחסן את אותם קילוואטים, וזה כנראה מתבטא במשקל קל יותר וכנראה גם בעלות יצור נמוכה יותר.
מאחר ו byd היא יצרן סוללות היה ראוי לצפות לרכב זול מהמתחרים, אבל כנראה שזה מתבטא ברווחיות ליצרן וליבואן במקום לצרכן.
הרכב אצלי כחודש
רכב מושלם ומושקע ברמה נדירה, ביחס למחיר
בנסיעות באזורים מיושבים למרבהצהפלא הטווח נשמר והרכב חסכוני להפליא, ואכן מספק 420 ק"מ אמיתיים. אמנם
בכבישים מהירים עם מזגן הרכב אינו משיג את הטווח הרשום.
דווקא הבלימה הרגרנטיבית עובדת מושלם לא כפי שכתוב בתגובות לעיל, אולי זה קשור לעדכוני תכנה שבוצעו, אך בהחלט מורגש שינוי מהותי בין סטנדרט להיי . בקיצור רכב סיני מפתיע למדי.