DS3 קרוסבק הוצג לראשונה בתערוכת פריז של 2018, ונכנס לתוך סגמנט שעד היום לא ממש קיים. רכבי הפנאי הקטנים ביותר של יצרניות היוקרה - אודי Q2, וולוו XC40, מרצדס GLA ואפילו מיני קאנטרימן ולקסוס UX, מתבססים כולם על פלטפורמות של רכבים משפחתיים-קומפקטיים. לעומת זאת, בקטגוריית ה-B-SUV הצומחת - שבה ניתן למצוא דגמים מבוססי סופר-מיני כמו פיג'ו 2008, טויוטה יאריס קרוס וסיאט ארונה, DS היתה ונותרה שחקנית יחידה מתחום היוקרה.
כעת רכב הפנאי הצרפתי עובר מתיחת פנים ראשונה, שמטפלת לא רק בעיצוב החיצוני ובתיקונים מתבקשים של חלק מפגמי הנדסת האנוש - אלא גם כוללת הצגה של יחידת הנעה חשמלית חדשה, שתוטמע בקרוב גם בפיג'ו 208 ו-308, באופל אסטרה ואפילו בג'יפ אוונג'ר. נהגנו בו לראשונה וחזרנו עם כמה תובנות.
עיצוב: מקצה שיפורים קל
לאחר שהאח הגדול DS7 ויתר על התוספת "קרוסבק" לשם הדגם, כעת גם ה-3 מקצר את שמו ונותר עם המספר בלבד. מבחינה חיצונית ההבדלים לא גדולים: קווי המתאר של הסבכה הקדמית הפכו זוויתיים יותר, פסי הלד של תאורת היום מוצבים כעת במבנה אנכי בדומה ל-DS4 וגם הפגושים עודכנו. יחידות התאורה הראשיות יוצעו מעתה עם תאורת לד כסטנדרט. מאחור השינויים העיקריים מסתכמים בהחלפת המסגרת של יחידות התאורה ובהוספת הכיתוב DS Automobiles לרוחב דלת תא המטען.
המראה נותר מקורי ונאה עם ירידה מרשימה לפרטים, שילובי צבעים, ידיות דלתות נשלפות ודלתות אחוריות במראה שקורץ ל-DS3 המקורית, אז כסופר-מיני עם 3 דלתות, עדיין מבית סיטרואן.
תא הנוסעים עדיין ייחודי בנוף וכולל שימוש בחומרים איכותיים וכמה בחירות עיצוביות ייחודיות בדיפון המושבים או בהחלטה למקם את פתחי המיזוג דווקא בדלתות הקדמיות. גם הנדסת האנוש המוזרה נותרה ללא שינוי ברובה, כולל מיקום משונה של כפתורי החלונות מסביב לבורר ההילוכים.
בין השינויים המינוריים של תא הנוסעים השינויים ניתן למנות גלגל הגה בעיצוב מעט שונה, כאשר כפתורי השליטה על בקרת השיוט האדפטיבית נמצאים כעת על גלגל ההגה עצמו, במקום על מנוף השליטה הנפרד מאחורי ההגה בדגם היוצא. סידור הכפתורים בקונסולה המרכזית השתנה גם הוא מעט, אך עדיין מדובר בכפתורי מגע מסורבלים לתפעול וללא היזון חוזר, שדורשים מספר ניסיונות עד ללחיצה מוצלחת. שיפור משמעותי נרשם במסך המגע המרכזי ("10.3) שזכה למערכת הפעלה חדשה המוכרת מה-DS4, ומאפשרת סידור מותאם אישית של הפקדים על גבי המסך.
שימושיות: עדיין מותאמת לזוג
מלפנים המרווח טוב לשני מבוגרים והמושבים עצמם נוחים ותומכים היטב - בעיקר בגרסאות הבכירות עם הריפודים דמויי רצועת השעון. לעומת זאת, המושב האחורי סמלי בלבד בשל מפתח דלתות מצומצם ומרווח מוגבל לברכיים ולראשי הנוסעים. נפח תא המטען סביר, 350 ליטרים, כך שהרכב יתאים היטב לזוג - אך יאתגר את מי שינסה להשתמש בו לצרכים משפחתיים.
נוחות הנסיעה גבוהה מהמקובל בסגמנט רכבי הפנאי הקטנים, עם ספיגה טובה של שיבושים במהירות עירונית ויציבות כיוונית מרשימה גם במהירויות גבוהות. בידוד הרעשים סביר, כאשר רעשי כביש חדרו לתא הנוסעים בכבישים שאינם איכותיים.
יחידת הנעה: חשמל מתוגבר
היצע המנועים התרמיים נותר דומה, עם מנועי טורבו-בנזין בנפח 1.2 ליטרים וטורבו דיזל בנפח 1.5 ליטרים, שניהם בהספק של 130 כ"ס. גרסת ה-155 כ"ס לא תוצע עוד, אך בכל מקרה היבואנית מתכננת לשווק את הדגם בישראל עם הנעה חשמלית בלבד.
וכאן נמצאות הבשורות המשמעותיות יותר של מתיחת הפנים. המנוע החשמלי תוכנן מחדש ומציע כעת הספק של 156 כ"ס (20+) ומומנט דומה של 26.5 קג"מ. יחד איתו הוחלפה גם הסוללה, שמציעה כעת קיבולת של 54 קוט"ש (4+) בנפח פיזי ובמשקל שנותרו ללא שינוי, זאת הודות למבנה פנימי חדש המאפשר צפיפות אנרגטית גבוהה מבעבר. השיפורים האלו, יחד עם שדרוג מערכת בקרת הטמפרטורה של הסוללה ושיפור אווירודינאמי קל שהושג הודות להחלפת הפגושים, מביאים לשיפור ניכר בטווח הנסיעה שצמח בכ-18% ומגיע כעת ל-404 ק"מ.
אלא שבפועל השינוי לא מספיק נוכח. ההספק המשופר בא לידי ביטוי בעיקר בתגובות מהירות יותר של הדוושה במצב "ספורט", כאשר באופן תמוה נתון התאוצה הרשמי ל-100 קמ"ש נותר ללא שינוי (9 שניות). צריכת החשמל המוצהרת - 12.6 קוט"ש ל-100 ק"מ - אמורה לאפשר את טווח הנסיעה המוגדל, אך בפועל בתנאי המבחן המתונים השגנו צריכה גבוהה יותר ב-25%, מה שמאפשר טווח מעשי של 320 ק"מ.
זוויות גלגול צנועות תורמות לתחושת הבטחון בכבישים מפותלים, כמו גם תגובות שלדה מוצלחות והיגוי מהיר. הבלמים ספוגיים וחסרי תחושה, כאשר בלימה רגנרטיבית מתאפשרת רק בעוצמה אחת וללא אופציה ל"נהיגה בדוושה אחת".
סיכום
מתיחת הפנים של DS3 לא מביאה לשינוי מהותי במתכון המוכר. העיצוב הייחודי נותר הקלף החזק ביותר שלו, וגם איכות הנסיעה גבוהה כבעבר. השיפור במערכת המולטימדיה היה מתבקש, אך היינו שמחים גם לשיפור של יתר הליקויים בהנדסת האנוש.
באשר ליחידת ההנעה, זו אכן מציעה שיפור קל בביצועים ובטווח הנסיעה - אך מתחרים מודרניים יותר, גם מהתחום העממי, מציעים כיום תמורה עדיפה משמעותית בהיבטים האלו. המעבר של היצרנית הצרפתיה לפלטפורמות חשמל יעודיות החל מהשנה הבאה אמור לאפשר לה לסגור, באיחור ניכר, את הפערים המטרידים שנפתחו מול המתחרות בכל הנוגע ליכולות הדגמים החשמליים. עד אז סביר להניח שקצב המכירות של DS3 ישמר על אש קטנה והוא ישאר מחזה נדיר ברחובות ישראל, גם אם היבואנית תשמור על התמחור הנוכחי שעומד על 209 אלף שקלים. אם המחיר יתייקר, האתגר צפוי להיות מורכב עוד יותר.
הכותב היה אורח חברת DS
לצפיה בכל דגמי
DS בישראל
פורסם לראשונה ב- 12.01.23
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות