מתיחות פנים של מכוניות הן בדרך כלל אירוע לא ממש מרגש. לרוב זה מסתכם בשינוי זה או אחר בצורת הפנסים והפגושים ולפעמים יש גם נגיעה קלה במפרטי האבזור. נדיר לפגוש שינויים גדולים מזה. בתקופה בה מקובל לעשות שינויים קלים בדגמי הרכב ברמה כמעט שנתית, מתיחת פנים באמצע חיי הדגם היא הזדמנות לתקן עניינים משמעותיים יותר - כאלה שנותנים מענה להתקדמות שביצעו המתחרות בתקופה שחלפה.
אודי A4 כבר חיה אתנו כמעט 4 שנים, כך שהגיע הזמן לעשות גם עבורה מתיחת פנים רצינית. אבל מתיחת הפנים של המשפחתית הגדולה לבית אודי לא באה רק לשפר את העיצוב. היא גם לא באה לתקן את ממשק המשתמש. מתיחת הפנים של ה-A4 היא חלק מתהליך רחב יותר של "יישור קו" בכל דגמי המותג, וכתוצאה מכך היא מביאה איתה שינוי רדיקלי בהרבה ממה שמקובל במתיחות פנים.
ה-A4 היא למעשה משפחה של דגמים. ישנה גרסת הסדאן, גרסת סטיישן, גרסאות ה-S4 הספורטיביות וגם גרסת Allroad שקורצת לעולמות הפנאי. וזה עוד לפני שדיברנו על ה-A5, ה-A5 ספורטבק וה-S5, שמשתייכות גם הן לאותה המשפחה.
4 שנים אחרי שפגשנו לראשונה ב-A4 הזו בצפון איטליה, חזרנו לאותם כבישים ופגשנו מכונית שהשתנתה - ובעיקר כיוון מחשבה כללי שהשתנה בעקבות הפניה החדה שביצע השוק לכיוון רכבי הפנאי.
ובכל זאת, מתיחת פנים
הקווים הכלליים של ה-A4 נשמרו. מדובר במכונית סדאן קלאסית ונקיה למראה, בדיוק כמו שכל כך אוהבים באינגולשטאדט. השינויים המרכזיים בחזית נוגעים לגריל, שגדל וקיבל צורה מעט שונה, ולפנסים שזכו ל"גבות" בצורת אורות LED. בחזית של הדגמים הספורטיביים,יותר, ה-S וה-S Line, יש פס דק מעל הגריל - סוג של הומאז' לאודי Quattro המיתולוגית. מאחור ומהצד ניתן להבחין בבליטות ששינו את מיקומן על מנת להעניק לרכב מראה שרירי וספורטיבי יותר. מאחור גם הוחלפו יחידות התאורה, הפגושים ופתחי המפלט, לטובת שיפור המראה הספורטיבי.
תא הנוסעים עבר שינוי משמעותי הרבה יותר. המסך המרכזי, שהיה קטן יחסית, הוחלף במסך בגודל 10.1 אינץ'. כמקובל בעולם הסמארטפונים, המסך החדש נטול מסגרת חיצונית. לפני העדכון המסך הרגיש כמו טאבלט שהוצמד לדשבורד; עכשיו הוא נראה כמו חלק אינטגרלי בעיצוב הרכב.
עוד שינוי, משמעותי הרבה יותר, נרשם עם הפרידה מפקדי התפעול של מערכת ה-MMI הקודמת, שריכזו את מרבית הפעולות במערכת באמצעות גלגלת וכמה כפתורים. את מקומה של הגלגלת תפס תא אחסון קטן. שאר הפקדים ברכב נותרו אותו הדבר פחות או יותר.
סמארטפוניזציה
שווה להתעכב לרגע ולדבר על השינוי הזה במערכת המולטימדיה, מכיוון שלדעתנו הוא מסמן את הכיוון אליו עולם הרכב פונה. השימוש בפקדים פיזיים, אם הוא נעשה באופן מושכל, הוא כלי נפלא כדי למנוע הורדה של המבט מהכביש והוא גם מסייע בפעולות אינטואיטיביות תוך כדי הנסיעה.
מצד שני, הגלגלת מגבילה מאוד את כמות הפעולות האפשריות ולעיתים גם מסרבלת את הניווט. לא סתם הסמארטפון שלכם מגיע כמעט ללא כפתורים. כניסתן של מערכות בטיחות מתקדמות לכלי רכב רבים אפשרה ליצרני הרכב - בעיקר בעולם היוקרה - לצמצם את מספר הכפתורים בתא הנוסעים ולהעביר יותר ויותר פעולות למקומות אחרים. מרצדס, למשל, בחרה במשטחי מגע קטנטנים על גלגל ההגה; ב.מ.וו הטמיעה מערכות לזיהוי מחוות יד; וולוו הכניסה כל מה שאפשר לתוך מסך מגע אנכי ועצום בגודלו, ואילו באודי עברו למשטחי מגע מסוגים שונים.
ובחזרה ל-A4. בחלק מהמקרים השינוי מעולה ובחלק קצת פחות. מצד אחד, המסך מאפשר פרסונליזציה נדירה: אפשר להזיז כפתורים ולשנות מבנה של תפריטים כך שיתאים לפונקציות שבהן אנו מרבים להשתמש. בנוסף, כל לחיצה מגיבה בצליל ורטט קל שמבהיר לך שהכפתור נלחץ וחוסך את המבט כדי לוודא זאת. מהעבר השני, כמות האבזור ברכב המבחן הייתה יוצאת דופן וקשה מאוד להבין באופן אינטואיטיבי איפה כל פונקציה נמצאת ואיך ניתן לבצע כל פעולה. אנחנו מניחים שכמה ימים נוספים עם הרכב היו פותרים את הבעיה הזו.
גם הפעם זכינו ללוח מחוונים דיגיטלי, באודי קוראים לו Virtual Cockpit. המחוגים ויתר פריטי המידע מוגשים על מסך בגודל 12.3 אינץ', שמגיב במהירות וקל לראות בו את הניווט, חיווי התמרורים, מחשב הדרך ועוד. הוא לאט לאט הופך להיות עמוס יותר (ביחס לרכבים אחרים של המותג) ולכן דורש יותר תשומת לב אבל הוא מאפשר לקבוע את האופן בו המידע מוצג. בחלק מהגרסאות ניתן לקבל יותר מתבנית תצוגה אחת ובגרסאות ה-S הספורטיביות המחוונים מוצגים בצורה מרהיבה.
משפחתית, יוקרתית
איכות החומרים משתנה מגרסה לגרסה. אתם יכולים להיות בטוחים שהאודי A4 שתגיע ארצה תגיע עם חומרים באיכות גבוהה, אך עד כמה? זאת שאלה מעניינת. בגרסת ה-45 בה נהגנו האיכות היתה טובה אך לא מעולה. בד בדלתות, פה ושם פלסטיק קשיח, הרבה פלסטיק רך (אך לא מדי) והגה עם ציפוי נעים אך בסיסי. בגרסת ה-S המצב הרבה יותר טוב. ההגה מרגיש פשוט נפלא ולא תרצו להוריד ממנו את הידים, יש אלקנטרה בדלתות וקרבון מעולה בדשבורד.
המרווח לנהג ולנוסע מאוד מרשים ובאמת שלא היו תלונות בנוגע לתנוחת הישיבה. המושבים ממוקמים עמוק ברכב, באופן שונה מאוד ממה שאתם מקבלים בג'יפונים. גם קו המותניים גבוה.
מאחורה שניים יישבו בנוחות, ורק אם תושיבו שני מבוגרים מאוד גבוהים זה מאחורי זה - מרווח הרגליים יתחיל להיות צפוף. מרווח הראש גם הוא טוב מאוד. המושב השלישי הוא באמת למקרים מיוחדים: הוא צר יותר, גבוה ולכן הראש מתקרב לתקרה ויש תעלת הינע ויציאות מיזוג שמחסלות את המרווח לרגליים.
תא המטען בגודל בינוני ומעלה. ציוד משפחתי יכנס בו, כל עוד לא תגזימו, אך לא יהיה ממש נוח להעמיס בגלל המבנה הרדוד יחסית ובגלל שהפתח לא עצום. גרסת הסטיישן כמובן עדיפה בהרבה, אבל מי בארץ קונה מכונית כזו בתצורת סטיישן?
לא נרחיב על האבזור כי לא ברור מה ממנו נראה בארץ. מה שיש בחו"ל ובוודאות לא יגיע הן מערכת הניווט המקורית של אודי (טובה אך בלי זיהוי מצלמות ותנועה), מערכת לסיוע באיתור חנייה ומערכת חמודה לסיוע בתפיסת "הגל הירוק" בין רמזורים.
השקות הן לא המקום האידיאלי לבחון בו את נוחות הנסיעה. הסיבות מגוונות: קודם כל, הצמיגים הם בדרך כלל היפים ביותר, משמע, אלו עם הכי מעט גומי. זה פוגע ביכולת הספיגה. מצד שני, להשקות מגיעות הגרסאות היקרות יותר ואם יש מערכות מתלים אדפטיביות - תהיו בטוחים שהן יופיעו להשקה. כך היה גם בהשקה של האודי הזאת. בגדול אפשר להגיד שהמכונית מרגישה קצת נוקשה, אבל בהחלט לא מענישה.
רוב הכבישים באזור טירול האיטלקית מרשימים באיכותם ולכן קשה היה ללמוד משהו על הנוחות. בסביבה עירונית ועל מעט הכבישים הפחות טובים שפגשנו, ה-A4 לא שיככה באופן הטוב ביותר. ושוב, נחכה למבחן ארוך ומלא בארץ על מנת לתת חוות דעת מדויקת.
בידוד הרעשים היה סביר בגרסת ה-45 סדאן וטוב מאוד בגרסת ה-S סטיישן. פה ושם נשמעו רעשי מתלים ורעש רוח הופיע במהירות גבוהה, אך לא היה נורא.
נוע תנוע
מגוון יחידות ההנעה של ה-A4 גדול במיוחד ואמור להתאים לקהל בכל העולם - בארה"ב, בסין ואפילו בפיסת הארץ הקטנה שלנו. אוהבים בנזין? לא חסרות לכם אפשרויות, כולן בנפח 2.0 ליטרים ועם מגדש טורבו. לפי שמות הקוד החדשים של אודי, מנוע הבסיס הוא 35TFSI עם 150 כ"ס מעליו יש את ה-40TFSI עם 190 כוחות סוס, בעוד ל-45TFSI יש 245 כוחות סוס.
במסגרת ההשקה נהגנו על גרסת ה-45 החזקה. נסיעת המבחן התנהלה בין כפרים ומעברי הרים עמוסים באוטובוסים, כך שמעבר לכמה נתחי כביש פתוחים וכמה קילומטרים על האוטוסטרדה לא הצלחנו לחשוף אותו לגמרי. יש כמה דברים שכן אפשר לספר - עם 245 סוסים אפשר להגיד שכוח לא חסר לה. כבר בסל"ד נמוך המנוע מתחיל למשוך והוא יהיה עקבי עד לשיא ההספק. המנוע גם מפגין אופי מאוד רגוע וליניארי. אם אתם מצפים לחוויה ספורטיבית סנסציונית עם המנוע הזה, חייבים לציין שלא זה מה שתקבלו. אם אתם מחפשים מנוע רגוע וחזק לנסיעות יום יומיות, הוא בהחלט יעשה את העבודה.
במסגרת מתיחת הפנים המנוע הזה קיבל מערכת היברידית "קלילה", במתח של 12 וולט (לעומת 48 וולט במערכות דומות המותקנות בדגמים גדולים יותר של אודי). המערכת הזו אמורה ליצור השפעה זניחה על צריכת הדלק, ובפועל פעולתה כמעט ולא הורגשה. האמת? מדובר במחמאה.
תיבת ההילוכים ממשיכה באותו קו של המנוע. בנסיעות איטיות ובמצב "ספורט" היא יכולה להיות עצבנית ולהחליף הילוכים באופן פחות אלגנטי; תשמרו אותה בקצב רגוע והיא תעשה עבודה חלקה.
אם אתם מחפשים מכונית בטוחה, אוחזת וצפוייה, כנראה שזאת המכונית שלכם. ה-A4 מפגינה נימוסי כביש שלא היו מביישים את בית המלוכה האנגלי. בכל הפניית הגה אתם יכולים לדעת שהחרטום יכנס לפנייה (בלי תלונות אך גם ללא שום חיוך). אם ממש תתעקשו ללחוץ אותה תגלו נטיה ברורה לתת היגוי צפוי ונשלט.
ההגה עצמו הוא נקודת חולשה בחבילה של המשפחתית הגרמניה. המשקל שלו קל מדי והוא לא מדויק מספיק. בסופו של יום החבילה הדינאמית של האודי תספיק ב-99% מהזמן ל-99% מהנהגים.
ויש גם S...
קחו את כל מה שאמרנו עד עכשיו על ה-A4 ופשוט תשכחו ממנו. גרסת ה-S השתנתה מהותית, והקשר בינה לבין גרסאות ה-A השונות גדול ממה שזכרנו ב-S קודמות.
זה מתחיל במנוע. תקנות זיהום אוויר וההבנה שמי שקונה S מחפש משהו שהוא יותר מ"רק" רכב ספורטיבי, הביא את החברה מאינגלושטאדט להחלטה מהותית. את מנוע הבנזין החזק החליף מנוע דיזל. ההספק עומד על 347 כ"ס (דומה מאוד למנוע הקודם) אך המומנט צמח ל-70 קג"מ. זה כמעט כפול מה-S הקודמת ויותר גבוה ממהמומנט של אודי R8!
עם המנוע הזה ה-S היא מכונה ספורטיבית מאוד שונה. ההתנהגות לא ספורטיבית קלאסית. את מקום המנוע שמטפס ומטפס צפונה מחליף מנוע שחי על מומנט אדיר. לנו הרגיש שגם יחסי ההעברה הוארכו. התחושה כשלוחצים את הביריון הזה היא כמו המראה במטוס, דחף שנמשך לאורך כל קשת הסל"ד.
דינאמית ה-S הרבה יותר חדה. להגה משקל נכון והאף הרבה יותר נכון לפנות. התשלום בנוחות הנסיעה לא היסטרי ואם יש לכם את הכסף ואתם אוהבים לנהוג חזק - זאת הגרסה עבורכם. בשאיפה, כמובן, שהפעם היא תגיע לישראל.
סיכום
אודי A4 היתה ונותרה מכונית מנהלים יוקרתית מהרמה הגבוה ביותר. העדכונים שהיא עברה מסייעים לה להישאר רלוונטית גם 4 שנים לאחר השקתה, הגם שאינם מבשרים על מהפכות כלשהן. עדכוני העיצוב מרעננים את המראה המוכר ומקנים לה אופי קצת יותר ספורטיבי, מערכת המולטימדיה החדשה מציעה מגוון רחב יותר של אפשרויות וגם נראית הרבה יותר טוב (על אף שהיא מעט פחות נוחה לשימוש בתנועה).
אם נרד לפרטים הקטנים, נציין גם כי יש תא קטנטן חדש שנוסף בין המושבים, וגם גרסת הסדאן כנראה יותר נוחה ומבודדת, בפער שולי שמצריך בדיקה ראש בראש, ביחס לדור הקודם.
באירופה תהנו מעוד כמה מערכות חדשות שלא יגיעו ארצה ומעבר לזה תהנו מאותה מכונית מנהלים מצויינת, שמרגישה יוקרתית ומתנהגת כמו שאודי בקטגוריה צריכה להתנהג.
גרסת ה-S, לעומת זאת, עברה שינוי משמעותי ומציעה כיום מוצר הרבה יותר טוב ללקוח. מנוע הדיזל החדש מציע שילוב מיוחד של כוח אדיר וחיסכון יחסי בדלק, סוג של Win Win למרות האופי הפחות ספורטיבי. מי שמחפש לגמוע מרחקים עם מכונית חזקה וגמישה, ומסוגל לשלם את הסכום, לא יכול שלא לשקול את ה-S4. אנחנו יותר מנשמח לפגוש אותה כאן בישראל.
לדגמי אודי בישראל - אודי
פורסם לראשונה ב- 25.07.19
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות