אופל כבר שנים נחשבת למותג סופר-לגיטימי באירופה, כזה שזוכה לפופולאריות לא מבוטלת במספר רב של מדינות ביבשת. במהלך השנים צברה אופל גם לא מעט זכיות בתואר "רכב השנה" של אירופה, אבל בישראל, לפחות מאז שנות התשעים, היא לא זכתה להצלחה דומה. המותג הגרמני עבר כאן תקופות לא פשוטות, היטלטל מיבואן ליבואן, ראה את מספרי המכירות צונחים למספרים מגוחכים ואת ערך המשומשות צולל אף הוא.
אבל לפני 5 שנים נמכרה אופל לקונצרן פיג'ו-סיטרואן, היום חלק מקונצרן סטלנטיס, וזיכיון היבוא המקומי עבר לקבוצת לובינסקי. זו החליטה להקדיש קצת יותר תשומת לב למותג, והודות לכך - וגם לקו המוצרים החדש - נצפית התאוששות מסוימת במצבה של אופל.
על ההתאוששות של המותג, או לפחות על הציפיות של היבואנית ממנו, ניתן ללמוד מתג המחיר שהוצמד לאופל אסטרה החדשה: 159,000 שקלים, סכום שבו עד לפני כמה שנים נמכרו משפחתיות יוקרתיות כמו אודי A3 או ב.מ.וו סדרה 1. האם האסטרה מצליחה להצדיק את התמחור השאפתני?
צפייה בתוכן נהיגה ראשונה: אופל אסטרה החדשה
אם לשפוט לפי העיצוב, התשובה היא ללא ספק כן. באופל הצליחו לא רק לבדל את האסטרה מקו המוצרים הנוכחי של פיג'ו וסיטרואן - האסטרה הרי מבוססת על פיג'ו 308 - אלא גם ליצור אופי ייחודי למכונית הזו, אפילו לסובב ראשים. היא מעט יותר ארוכה ונמוכה, והרבה יותר רחבה מקודמתה, מה שמעניק לה פרופורציות ספורטיביות. האופי הספורטיבי נתמך גם בחישוקי "18 יפהפיים ובצביעה השחורה של הגריל, המראות והגג; אהבנו גם את המראה הנקי והעתידני של הסבכה הקדמית וגם את תאורת הבלימה הייחודית, בדמותו של פס אדום קטן ואנכי שיורד מהספוילר האחורי.
וכדי לוודא שאף אחד לא יבחר בטעות בצבע לבן או כסוף משמים, באופל החליטו למכור את הרכב בצבע צהוב זרחני כברירת מחדל ולבקש תשלום נוסף על כל צבע אחר. ביציע של אוהדי בית"ר ודאי יברכו על ההחלטה.
העיצוב המושקע ממשיך גם פנימה, שם נמצא קווים זוויתיים וישרים, צמד מסכים מחוברים בגודל 10 אינץ' האחד, ידית הילוכים אלקטרונית זעירה ודיפוני אלקנטרה בדלתות ובמושבים. אלא שבחירת החומרים לא תמיד מוצלחת: רבים מהפלסטיקים נוקשים ומחוספסים, כולל אלו שנמצאים לצד האלקנטרה בדלתות, והגימור המבריק שבקונסולה המרכזית נוטה להתלכלך ולצבור סימני אבק ואצבעות במהירות.
באופל מצדיקים את התמחור בטענה כי האבזור עשיר מהמקובל. והמפרט אכן נדיב, גם אם לא כולל פריטים יוצאי דופן. גרסת ה-GS ליין, היחידה שמשווקת, כוללת מלבד מה שכבר הזכרנו גם תאורת מטריקס-לד, חלון שמש גדול בגג, מושבים (מעולים!) עם כוונון חשמלי וחימום, גלגל הגה מחומם, כניסה והנעה ללא מפתח, בלם יד חשמלי, תאורת אווירה, מצלמות היקפיות ועוד.
התפעול נוח יחסית: פעולות רבות מתבצעות מכפתורים פיזיים, והמסך ברובו ידידותי למשתמש ואף דובר עברית. ועדיין, חלק מהפעולות מצריכות למידה והסתגלות. ניחא.
למרות הגידול במימדים, האסטרה לא מציבה את הפרקטיקה בראש סדר העדיפויות. ספי הדלתות גבוהים ודורשים הרמת רגל לטובת הכניסה לרכב - אולי כהכנה לגרסה חשמלית עתידית שתזדקק לאחסון הסוללות ברצפה. מאחור מפתח הדלתות קטן יחסית והתקרה נמוכה. המרווח לרגליים סביר אך המושב עצמו נמוך וקצר, ובמרכז ישנם פתחי מיזוג אך גם תעלת הינע שתפריע לרגלי הנוסע השלישי.
נפח תא המטען צמח על הנייר ב-87 ליטרים והגיע עד ל-422 ליטרים, אך בפועל הוא לא שימושי במיוחד בשל סף טעינה גבוה ומבנה רדוד.
השאיפות של אופל למיצוב גבוה לא באות לידי ביטוי בכל מה שנוגע לביצועים. אלינו מגיעה האסטרה עם מנוע צנוע יחסית, טורבו-בנזין בנפח 1.2 ליטרים עם הספק של 130 כ"ס ומומנט של 23.4 קג"מ. מלבד רעידות קלות בסל"ד סרק ובמהירויות נמוכות, המנוע הזה פועל בצורה יעילה בתנועה יומיומית ומצליח לשנע את המשפחתית הקומפקטית ללא קושי בקצב התנועה המקובל.
אבל לחיצה עמוקה על הדוושה הימנית מביאה את האסטרה מהר מאוד אל קצה גבולת היכולת. זו לא רק תחושת הסנסציה שחסרה כאן, וקיימת למשל במנועי ה-1.5 ליטרים של הגולף והלאון. גם בעליות ארוכות או בעקיפות היינו שמחים לתוספת כוח משמעותית, שתאפשר לחסל מרחקים באופן מהיר יותר.
תיבת 8 ההילוכים האוטומטית פועלת בצורה חלקה, אך מנופי השליטה שמאחורי ההגה מעניקים עצמאות חלקית בלבד לנהג. ומה באשר לצריכת הדלק? בנהיגה בין עירונית מתונה הגענו גם ל-15 ק"מ לליטר, אך לאחר מספר קטעים מאומצים ירדה הצריכה עד ל-10 ק"מ לליטר.
כיול מתלים נוקשה לא מפריע לאסטרה להפגין נוחות נסיעה מצוינת. שיבושים קשים במיוחד בתנועה עירונית יכולים אמנם לייצר טלטלה פה ושם, אך בסך הכל הספיגה מצוינת והריסון מרשים אפילו יותר. מעטים סוגי הכבישים שיאתגרו את האופל המשפחתית, שגם במהירויות גבוהות ועל אספלט גלי ומחורץ מצליחה לשמור על פאסון ועל בידוד רעשים כמעט אבסולוטי.
אותו כיול נוקשה מאפשר לה להיות מדויקת ומהירה בכבישים מפותלים, אך מחסור בתקשורת מכיוונם של ההגה והשלדה פוגע בפוטנציאל הספורטיבי שלה.
אז האם האסטרה היא משפחתית טובה? כרגיל, זה תלוי מה מחפשים. יש משפחתיות מרווחות ממנה, יש חזקות ממנה ויש גם מאובזרות ממנה. בוודאי ובוודאי שיש זולות ממנה. אבל יש גם תחומים שבהם האסטרה תזכה למחמאות מקיר לקיר: היא נראית נהדר, מאובזרת היטב ומפגינה איכויות נסיעה שפעם היה אפשר לפגוש רק אצל מותגי הפרימיום.
כמו שזה נראה כרגע, תג המחיר שלה (שמושפע מהמלאי המוגבל שיקבל היבואן) לא יאפשר לה להפוך לרבת מכר. גרסת כניסה זולה יותר, גם על חשבון חלק ממפרט האבזור, היתה יכולה לאפשר לאופל לפנות לקהל לקוחות רחב יותר. אבל להערכתנו גם גרסה כזו לא תאפשר לאסטרה החדשה להחזיר את אופל למרכז הבמה. לא בגללה ולא בגלל המחיר, אלא בגלל הלקוחות, שפשוט הפסיקו להתעניין במשפחתיות קומפקטיות בתצורת האצ'בק.
פוקוס st lineעם אבזור ברמה דומה. הרבה יותר זול, חסכוני יותר, חזק בהרבה. בגרמניה המחיר כמעט זהה. בישראל הפער 27000. הרכב לא רלוונטי במחיר הזה. במחיר כזה אפשר להביא ביבוא אישי מגרמניה להביא פלאג עם מנוע חזק בהרבה. וחסכוני יותר עם 50 קמ חשמליים
היברידית 180 כס באותה רמת גימור יכלה להמכר בכ180000 שזה יותר אבל שווי מס מופחת ובנוסף ביצועים ברמה אחרת וחסכון בדלק
כ45 קמ אמיתיים על חשמל וצריכה ממוצעת זולה ב20% לפחות ויחד עם החשמל כ25% פחות. בדגם הזה המחיר מוגזם מדי ואין לו צאנס. ימכרו מלאי מצומצם שך 20-30 מכוניות. לכל היותר לליסינג עם הנחה שך כ20000
ישראלים?
עד מתי?
אני קורא מפה לכל אזרחי ישראל להפסיק לקנות מכוניות חדשות עד שהמחירים יהיו שפויים.
אם חצי שנה לא נקנה חדשות כל היבואנים יורידו מחירים על ארבע ולא יפשטו רגל במקום.
זה אפשרי, לא יקרה כלום אם נחכה חצי שנה.
והרווח יהיה גדול.