כבר קשה לעקוב אחרי מותגי הרכב הסיניים שמגיעים לישראל, אבל יש שמות שקל יחסית לזכור - MG, ג'ילי, BYD. המשותף לשלושתם הוא העובדה שהם מוכרים כאן רכבים חשמליים בסגמנטים פופולאריים, במחירים תחרותיים ובכמויות גדולות, בניגוד למותגים קטנים ויקרים יותר כמו סקייוול או הונגצ'י.
אורה, המותג הסיני החדש של קונצרן הענק גרייט וול, עשוי להצטרף לחבורה הראשונה. עם רכב משפחתי מעוצב, תג מחיר שעשוי להגיע ל-150 אלף שקלים ובעיקר עם גב חזק של יבואנית הרכב הגדולה בישראל, יתכן והשם החריג "פאנקי קאט" יהיה שגור על לשונם של ישראלים רבים בשנה הקרובה. עד שזה יקרה, פגשנו את המשפחתית החדשה לנהיגת בכורה מסקרנת.
עיצוב וסגנון
המראה החיצוני הוא אחת מנקודות החוזקה של אורה פאנקי קאט. מלפנים מצאנו יחידות תאורה עגולות המזכירות את אלו של מיני קופר או של החיפושית המודרנית, מאחור יחידות התאורה משולבות בצורה מקורית יותר בשמשה האחורית, והצללית הכללית מזכירה את ניסאן ליף הראשונה. התוצאה הסופית מרשימה מאוד, והאורה מושכת הרבה מאוד מבטים.
סביבת הנהג - המרשימה לא פחות - כבר מצליחה לייצר תחושה של מכונית יקרה בהרבה ממה שידרשו עליה באולם התצוגה. ההישג הזה נרשם הודות לשימוש בדיפונים דו גוניים בצבעי בז' בהיר עם ירוק (בהתאמה לצבע המרכב החיצוני). בכל פינה תגלו חומרים איכותיים, ואם לא היו אומרים לנו שהריפודים והגימורים עשויים מעור סינטטי נראה שלא היינו מצליחים לעלות על זה לבד. גלגל ההגה בעל שתי הצלעות מציג מראה מקורי ונאה, בעוד בורר הילוכים בעיצוב חוגה מאפשר חלל עם תא אחסון שימושי ותחושה אוורירית בין הנהג לנוסע.
אבזור ותפעול
עדיין מוקדם לדעת מה תכלול רשימת האבזור שתבחר היבואנית, אך רכב המבחן כלל לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע האחראי על הפעלת מערכות שונות (בגודל "10.25 כל אחד), ותחתיו נמצאת סוללת מתגים מתכתיים ונאים לשליטה בבקרת האקלים. זה אכן יפה אבל גם לא מושלם. תצוגת המחוונים היא קבועה ללא אפשרות לקבל את נתוני צריכת חשמל ממחשב הדרך למשל, וגם ביצוע פעולות בתפריטים השונים במסך המגע גוזל תשומת לב מיותרת בזמן נהיגה בגלל אייקונים קטנים מדי. עוד נציין כי בינתיים אין גם צימוד ל-Apple CarPlay ול-Android Auto, אבל באורה מתחייבים כי הוא יוצע בעתיד ללקוחות במסגרת עדכון תוכנה.
עוד פגשנו ברכב המבחן מושבים קדמיים עם כיוון חשמלי, חימום ואוורור, משטח טעינה אלחוטית, מצלמות חניה היקפיות, חלון שמש ודלת תא מטען חשמלית, אבל באופן מפתיע ללא מגב לחלון האחורי. אבזור ה
בטיחות כולל בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת כולל על פתיחת דלת וניטור ערנות נהג באמצעות מצלמה סורקת פנים.
שימושיות ומרווח
הפאנקי קאט היא משפחתית קומפקטית קלאסית, מעט גבוהה יותר מהמקובל בקטגוריה. בהשוואה לפולקסווגן גולף למשל, היא קצרה ב-5 ס"מ (423.5 ס"מ), אבל רחבה ב-3.5 ס"מ (182.5 ס"מ), גבוהה ב-16 ס"מ (160 ס"מ) ויש לה בסיס גלגלים ארוך ב-3 ס"מ (265 ס"מ).
המושבים הקדמיים סבירים מבחינת נוחות ותמיכה, עם תנוחת נהיגה ושדה ראייה טוב לנהג, וקצת פחות טוב לנוסע - בהיעדר כיוון גובה למושב שלו. הודות למימדים הנדיבים - וגם לתכנון פנימי מתקדם - מתקבל כאן מרחב מחיה לשני מבוגרים שהוא נדיב באופן משמעותי מזה המקובל במשפחתיות קומפקטיות, בעיקר לרגליים.
ברשימת החסרונות אפשר לציין את הרצפה הגבוהה מעט בגלל מיקום הסוללה, וגם את העבודה שליושבים מאחור אין תאורת פנים, אין פתחי מיזוג ויש רק שקע USB בודד. תא המטען צנוע מדגמי מיני רגילים עם 228 ליטר בלבד, אבל יש תא ייעודי לכבל הטעינה מתחת לרצפה.
נוחות נסיעה
בסיס הגלגלים הארוך יחסית של הפאנקי קאט מגדיל את קוטר הסיבוב שלה (11.2 מטר). בעיקר בתוך העיר, גילינו כי איכויות הנסיעה טובות ביחס למקובל ב
רכב חשמלי, עם ספיגה מוצלחת של שיבושים בכבישים העירוניים. במהירות גבוהה זה קצת פחות טוב, בין היתר בגלל שימוש במתלה אחורי פשוט (קורת מתח לעומת רב חיבורי במרבית המתחרים). הצמיגים יצרו לא מעט רעשי דרך בשיוט.
יחידת הנעה
את אורה פאנקי קאט ניתן לקבל עם מנוע אחד בשלב זה, שמייצר הספק של 171 כ"ס ומחובר ישירות לגלגלים הקדמיים. הביצועים טובים יחסית עם זינוק ל-100 קמ"ש ב-8.3 שניות, אם כי לא יוצאי דופן. למערכת הבלימה הרגנרטיבית יש שלושה מצבי עוצמה, אבל גם החזק ביותר מביניהם אינו מספיק כדי לאפשר נהיגה בדוושה אחת כמקובל היום במכוניות חשמליות. בכל מקרה, המעבר ביניהם מתבצע באמצעות התפריט הנמצא במסך המגע - סידור פחות נוח לעומת מנופי שליטה ידניים כמקובל בחשמליות מודרניות.
אורה תציע אפשרות בחירה בין שני מצברים. הראשון עם קיבולת של 48 קוט"ש (כמו בגרסה שבה נהגנו) המאפשר טווח נסיעה צנוע יחסית של 310 ק"מ. השני, בקיבולת של 63 קוט"ש כבר יציע טווח נסיעה גדול יותר - 420 ק"מ. תנאי הנהיגה בבריטניה שונים מאלו שבישראל, ולכן לבדיקת טווח הנסיעה נמתין למבחן המלא שנערוך לה כשהיא תנחת פה. בכל מקרה, התאכזבנו לגלות כי מערכת הטעינה המהירה היא איטית יחסית (80DC) ומילוי ל-80% אורך 47 דקות.
התנהגות כביש
היכולת הדינמית טובה בסך הכל, זוויות הגלגול מעט יותר מודגשות ממה שהיינו מצפים, אבל ההתנהגות בטוחה וצפויה במגבלות. הרכב שבו נהגנו צויד בצמיגים של חברת Giti הסינגפורית, שהפגינו בתנאי האספלט המאתגרים של הממלכה הבריטית רמת אחיזה נמוכה יחסית. דוושת הבלם בעלת תחושה דו שלבית, כמקובל במערכות המשלבות אגירת אנרגיה. להגה אפשרות בחירה בין שלושה מצבי תגבור, אנחנו העדפנו להותיר אותו על מצב ספורט בעל תחושה טבעית יותר.
סיכום
אורה פאנקי קאט הוא דגם חשמלי מרשים, המוכיח גם כי בעלת הבית גרייט וול הפיקה את הלקחים מהניסיון הקודם שלה לשווק מכוניות באירופה. היא אמנם לא מצטיינת מבחינת איכויות הנסיעה כמו החשמליות האירופיות, אבל בזמן שמרבית המכוניות החשמליות נרכשות בעיקר ממניעים רציונליים, היא כן מצליחה לשלב בקטגוריה המון אמוציות וחשק באופן ייחודי - וזה לא עניין של מה בכך עבור מותג סיני.
ואיך היא עושה את זה? דווקא די פשוט. היא לוקחת את כל היתרונות הברורים של ביצועים טובים וטווח נסיעה שימושי, עוטפת אותם בעיצוב שובה לב שיהפוך בעתיד לאייקוני ומשלימה עם תא נוסעים סופר מיוחד ואיכותי. ולכן היא המכונית החשמלית הראשונה שהופכת את הבחירה בה, לכזאת שלא רק מונעת ממניעים שכלתניים וקרים, אלא גם כזאת שיש בה משקל לרגש ולחשק.
פורסם לראשונה ב- 01.01.23
למאמר זה התפרסמו 8 תגובות