כבר התרגלנו לכך שמותגים סיניים שרוצים לפזול למערב, עושים זאת קודם כל עם רכבי פנאי. אבל בדרך כלל מדובר ברכבים עם הנעות חשמליות, הפעם המקרה מעט שונה. מותג היוקרה וויי (Wey) מגיע מאחת היצרניות הגדולות בסין - "גרייט וול", זו ששווקה פה פעם רכבים נחותים כמו הטנדר "סטיד" או הסופר-מיני C10, אך מאז תחילת שנות ה-2000 עברה מהפכה של ממש והשיקה מותגים חדשים במטרה ברורה לצמיחה גלובלית כשאירופה על הכוונת.
הדגם הראשון של Wey מחוץ לסין הוא ה-Coffee 01 (בסין הוא נקרא מוקה), רכב פנאי גדול עם יומרות בתחום היוקרה ותג מחיר אירופאי עסיסי שמתחיל ב-56 אלף יורו, מה שממקם אותו מול חבר'ה וותיקים ועם ניסיון רב כמו אודי Q5, ב.מ.וו X3, וולוו XC60 ומרצדס GLC. וכדי לנסות לפחות להצליח בשוק הצפוף הזה, הוא עושה את זה עם המון אבזור ולא מעט טכנולוגיה. האם הוא כזה טוב כדי לשכנע את האירופאים לעבור ליוקרה סינית? והאם הוא עשוי להצליח גם אצלנו? השיווק מתקרב וצפוי להיפתח בתחילת 2023, באמצעות היבואנית סמלת. בינתיים פגשנו אותו לנהיגה ראשונה בכבישים אירופיים.
מבפנים, מבחוץ ומה שביניהם
העיצוב החיצוני לא מצועצע. קשוח ו"כועס" מלפנים, עם סבכה קדמית בולטת ומרובת ניקלים, פנסים צרים, כונסי אוויר גדולים אך מדומים וסמל Wey במרכז שמזכיר קצת את זה של לינקולן. סימנו V גם על כל מה שמזכיר רכב פנאי - מגן גחון ומגלש אחורי מדומים, מסילות גג וקשתות בתי גלגלים בולטות.
מבפנים התחושה מודרנית ויוקרתית. ישנם 3 מסכים דיגיטלי בסגנון דגמי אודי - מסך מולטימדיה גדול ("14.6), תחתיו מסך נוסף לתפעול בקרת האקלים ועוד כמה פריטים ("9) ולוח מחוונים דיגיטלי ("9.2) ובנוסף תצוגה עילית צבעונית ("7.5). יש גם ידית הילוכים קטנה, גימורים דמויי אלומיניום בדלתות ובפתחי המיזוג, עור ואלקנטרה בשפע. איכות החומרים גבוהה אך ישנם מספר מקומות עשויים פלסטיקה פשוטה יחסית, בעיקר בקונסולה הצפה שבמרכז. איכות ההרכבה טובה.
המושבים הקדמיים נוחים מאוד והמרווח מצויין. שדה הראייה טוב לפנים, אך במבט צד-אחור קורות C עבות והחלון האחורי קטן.
באירופה הקופי 01 ישווק בשתי רמות גימור. כבר בגרסת הכניסה יש אבזור עשיר הכולל למשל חיישני ומצלמות חניה היקפיים עם תצוגת תלת-ממד, חימום במושבים וחישוקי "21. הגרסה הבכירה מוסיפה גג פנורמי, ריפודי אלקנטרה, מושבים מתכווננים חשמלית עם זכרונות, אוורור במושבים הקדמיים, חימום באחוריים, וילונות אינטגרליים, תאורת אווירה עם אופציה לסנכרון עם קצב המוזיקה (אפשר לוותר) וחניה אוטומטית. עוד תוספות כוללת עיסוי במושבים ותאורת לייזר.
הנדסת האנוש טובה אבל לא מצטיינת. קל מאוד להתאקלם לרכב, ברור מה כל כפתור עושה ונציין לטובה את התפעול הידידותי של המולטימדיה, שנראית מעט פשוטה אך היא כוללת אפשרויות התאמה רבות למאפייני הרכב השונים עם חלוקת תפריטים מסודרת וקריאה.
מצד שני לוח השעונים הדיגיטלי קטן וצר יחסית עם גופנים קטנים ועמוס מידע. התצוגה העילית מנסה ליצור תחושת עומק עם מציאות רבודה, אך לא באופן מרשים כמו זה של מרצדס למשל. היא מציגה נתוני ניווט עם חיצים דינאמיים להכוונה ותצוגות מערכות
בטיחות שונות כמו למשל מצב קרבה שגם עוקב אחר רכב שנכנס לנתיב. מסך בקרת האקלים כמעט ושוכב, כך שהוא לא קריא תחת שמש ישירה.
אבזור הבטיחות עשיר מאוד, ולצד כל המערכות המקובלות ישנן למשל גם התרעות תנועה חוצה מאחור ומלפנים עם בלימה אוטונומית, מערכת ניטור מצב נהג מבוססת מצלמה, מערכת זיהוי רכב בשטח מת עם התערבות למניעת תאונה ואת ההתרעות ניתן לקבל בצפצוף, רטט או משיכה בחגורה - יעיל מאוד. ציון הריסוק עומד על 5 כוכבים במבחנים האירופיים.
בחלק הפחות חיובי, מערכות הבטיחות מרבות לשלוח התרעות לכל עבר, לא תמיד עם סיבה נראית לעין. מערכת תיקון הסטייה מנתיב פועלת באופן עצבני עם תיקונים חדים ותחושה שנלחמים בהגה גם כאשר היא הוגדרה למצב הקל ביותר.
נציין כי אנשי היצרנית ביקשו מאיתנו לכבות את מערכת ההתערבות בתמרוני חירום מאחר ומרבית הרכבים בהשקה הוגדרו כאבות טיפוס, אך הובטח כי גרסאות הייצור יקבלו עדכוני תוכנה לשיפור תכונה זו. בנוסף יצוידו הרכבים בפונקציית Over the air לטובת קבלת עדכונים למערכת המולטימדיה, מערכות הבטיחות ומערכת ניהול האנרגיה.
מבחינת המימדים, הקופי 01 מתמקם בין וולוו XC60 ל-XC90, והיצרנית מכוונת לקטגוריית D-SUV, כלומר מול וולוו XC60 וחבריו לסגמנט. הכניסה למושב האחורי דורשת הרמת רגל סבירה ביחס לגודלו של הרכב. המרווח מצויין אם כי המושב עצמו נמוך מה שמשאיר את הברכיים באוויר.
תא המטען בנפח 371 ליטרים, לא נתון מרשים במיוחד - אך המבנה עצמו שימושי למדי.
היברידי-נטען עם שייק חלבון
בווי קופי 01 יש 3 מנועים והנעה כפולה. מנוע טורבו בנזין בנפח 2.0 ליטרים מלפנים מספק 204 כ"ס, יחד עימו גם מנוע חשמלי בהספק של 163 כ"ס ועל הציר האחורי מנוע חשמלי נוסף בהספק של 184. במצב משולב יש לנו כאן 476 כ"ס ו-86.7 קג"מ שמאיצים הרכב הכבד למדי - 2,365 קילוגרמים משקלו - ל-100 קמ"ש בתוך 5.0 שניות בלבד.
מנוע הבנזין נכנס לפעולה באופן חלק יחסית וגם התיבה, כפולת מצמדים עם 9 הילוכים (תוצרת Hycet, סין), פועלת באופן חלק ומהיר. שלושת המנועים ותיבת ההילוכים פועלים בהרמוניה טובה ומספקים ביצועים חזקים עם צבירת כוח ליניארית ומהירה.
בנסיעה חשמלית בלבד, התחושה דומה לכל רכב חשמלי. בין אם במהירות עירונית או בין עירונית, הקופי 01 מאיץ בקלילות ונהנה מזמינות כוח טובה.
על האנרגיה אחראית סוללה בגודל 39.67 קוט"ש (תוצרת CATL), נפח עצום ביחס לדגמי פלאג-אין אחרים ולא רחוק ממכוניות סופר-מיני חשמליות. על פי דף הנתונים הסוללה מאפשרת טווח נסיעה של 146 ק"מ (WLTP), בעוד בנהיגת המבחן מנוע הבנזין נכנס לפעולה אחרי 110 ק"מ בתנאי נסיעה מגוונים.
מדובר בפער של כ-25% מהנתון הרשמי, ומסיבה שאינה ברורה מנוע הבנזין הופעל כשעוד נותרו 20 ק"מ במד הסוללה (17%) והרכב סירב להישאר במצב החשמלי ועבר למצב ההיברידי. אך גם כך, טווח חשמלי של למעלה מ-100 קילומטרים יהפוך עבור מרבית הלקוחות את המפגש עם תחנות הדלק לעניין נדיר.
בסיום הנהיגה ולאחר שנהגנו קרוב ל-300 קילומטרים התייצבה צריכת הדלק על 15.1 ק"מ לליטר, נתון דומה לזה של טויוטה ראב 4 היברידית - כאשר כאן מדובר ברכב גדול, כבד וחזק משמעותית.
בנוסף לסוללה הגדולה יש כאן עוד דבר נדיר - טעינת DC בקצב של 50 קילוואט.
תפיסות שונות
אנשי המותג האירופאיים נשבעו לנו שחוץ מהמעטפת, לא נשאר זכר מהמוקה הסיני. זה התחיל מאיכות החומרים ששודרגה, דרך יחידת ההנעה שלא מוצעת בסין ועד כיול המתלים והתנהגות הכביש המשופרת.
אך הבטחות לחוד ומציאות לחוד. הנוחות טובה ולא מעבר. התחושה אינה מוצקה כפי שהורגלנו מרכבי הפנאי הגרמניים, ובמקום זאת ישנה תחושת ריחוף מתנדנד שמתגברת באופן מוגזם בכביש משובש.
בידוד רעשי הרוח והדרך טובים וגם קולו של המנוע מעומעם, אך מנגד נשמעו היטב רעשי מתלים תכופים שאיננו מצפים לפגוש בקטגוריית המחיר של הקופי 01. מתלי אוויר צפויים להצטרף כאופציה בעתיד.
התנהגות הכביש בטוחה הודות להנעה הכפולה שמספקת אחיזה טובה, אך אל תצפו לדינאמיות של אלפא רומיאו סטלביו או של ב.מ.וו X3. הקופי 01 לא מספק חיבור לנהג, לא מדרבן נהיגה נמרצת, הרכינה מורגשת ואין ממש פידבק מהבלמים. בתמרון עירוני גודלו של הרכב מורגש, אך המצלמות ההיקפיות מסייעות במקומות הצפופים.
סיכום
וויי קופי 01 מגיע במטרה להתמודד מול רכבי יוקרה בעלי מוניטין רב שנצבר במשך שנים. הוא מצויד ביחידת הנעה חזקה ומתקדמת, מימדים מכובדים ביחס למתחרים, עמוס באבזור וזכה לציוני ריסוק משביעי רצון.
אך את כל אלו אפשר למצוא גם אצל המתחרים הוותיקים, ואילו הם, לעומת הקופי 01, מציעים נוחות נסיעה, התנהגות כביש ותפקוד מערכות בטיחות מהוקצעים יותר.
קופי 01 נמצא בדרך הנכונה אך אין ספק שיש ל-Wey עוד לאן לשאוף כדי לעמוד כתף אל כתף לצד ב.מ.וו, וולוו, אודי וגם ג'נסיס הצעירה. בהתאם לכך, הצלחתו תלויה בתמחור אגרסיבי ובמתן שירות של מחלקה ראשונה.
פורסם לראשונה ב- 17.11.22
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות