שעת בוקר מאוחרת בצידי אחד הכבישים ההרריים שמקיפים את לוס אנג'לס. שוטר חמור סבר ניגש אל שני עיתונאי הרכב הישראלים והצלם המקומי שעומדים ליד הוולוו השחורה. "ביצעתם פשע", הוא מכריז בטקסיות ומציג את התג שלו. "אסור לעמוד במקום ציבורי ולצלם סתם כך בלי היתר מתאים. ביצעתם פשע באמצעות המצלמה הזאת, באמצעות כרטיס הזיכרון שלה, באמצעות המכונית", הוא ממשיך, "אני רשאי להחרים כל אחד מהם, אני רשאי גם לעצור אתכם. סיכנתם את עצמכם ואת הציבור". אנחנו לא בטוחים אם זה הזמן המתאים להתחנן על חירותינו או שמא עדיף להציע לו לקחת את המכונית, אבל אז הוא מוסיף: "הפעם אסתפק באזהרה".
אנחנו ממלמלים תודה וממהרים להסתלק, אבל לפני כן שואלים האם ניתן בכל זאת לסיים את הצילומים שכבר התחלנו. "זה יקח רק 5 דקות", אנחנו מבטיחים לו. הוא בתגובה מסתכל עלינו בזלזול. "לא הבנתם כלום, אה?"
לא סתם בחרה וולוו להשיק את ה-S60 החדשה בקליפורניה. לראשונה אי פעם, זו תהיה וולוו שתיוצר בארצות הברית. מלבד מפעלי הבית שבשוודיה, יש כבר לוולוו מפעלים בבלגיה ואפילו בסין. אבל המפעל האמריקאי מתחיל לספק את המכוניות הראשונות שלו בימים אלו ממש.
הסיפור הוא לא רק ארץ המוצא, כמובן. השאיפות של וולוו הן המעניינות כאן, והן אלו שהשפיעו על אופיה של מכונית המנהלים החדשה שלה. גם דורות קודמים של ה-S60 שווקו בארה"ב, אבל הדור השלישי שלה כבר לא רואה את אירופה כמקום בו יתנהלו מרכז חייו. ואם זה נשמע כמו טיעונים של בר רפאלי כלפי רשויות המס בישראל, אז וולוו מגבה את ההצהרות האלו במספר עובדות מעניינות. קודם כל, לראשונה אי פעם - ה-S60 לא תוצע אפילו עם אופציה למנוע דיזל או לתיבת הילוכים ידנית, שילוב שעדיין מקובל בסגמנט הזה באירופה.
מבט על המכונית הזו עדיין לא מספיק כדי לגלות את העובדה הבאה, אבל אחרי נהיגה של חצי שעה אנחנו מיד מרגישים בשינוי ופותחים את דף הנתונים. התחושות התגלו כנכונות: זו לא רק ה-S60 הגדולה ביותר אי פעם; מדובר במכונית הגדולה ביותר בסגמנט, ובפער. עם אורך של 476 ס"מ, היא ארוכה בכ-13 ס"מ מקודמתה ומב.מ.וו סדרה 3 היוצאת, וגם ב-8 ס"מ ממרצדס C קלאס ומלקסוס IS. בסיס הגלגלים, שעומד על 287.2 ס"מ, גדל בכמעט 10 ס"מ ביחס לדור הקודם, ואילו הגובה קוצץ ב-5.3 סנטימטרים משמעותיים.
"גם בסין יקבלו את אותה המכונית בדיוק", אומר לנו אחד ממהנדסי וולוו. "לא נייצר עבורם גרסה נפרדת עם בסיס גלגלים מוארך", הוא מסביר את המימדים שתפחו.
הגודל האמריקאי הזה מתבטא במרווח רגליים מצוין מאחור, במיוחד כשנזכרים ב-S60 הראשונה והצפופה. מרווח הראש נפגע אבל עדיין יספיק לנוסעים בגובה ממוצע, וגם תא המטען מציג מימדים נדיבים ביחס למקובל בסגמנט. במרכז המושב האחורי - ובכן, שם מצפה לנו הבשורה השניה של וולוו S60 החדשה.
לראשונה בתולדות וולוו (2)
אנחנו מצטערים לאכזב את מי שציפה: מרווח הרגליים לנוסע האמצעי מאחור לא מרשים במיוחד. איכשהו, יש לנו תחושה שמרבית הלקוחות יהיו מרוצים מהסיבה שגרמה לצמצום במרווח. לאורך מרכז רצפת הרכב מתמקמת סוללת ליתיום-יון גדולה, שמניעה את המנוע החשמלי שנמצא מאחור. כך, לראשונה בתולדות וולוו, יש לה S60 היברידית-נטענת.
למעשה, ישנן שתי S60 היברידיות-נטענות. את גרסת ה-T6 ההיברידית לא פגשנו, אך מנגד נהגנו לא מעט ב-T8 ההיברידית. זו, כמו כל דגמי וולוו כמעט, כוללת מנוע בנזין בנפח 2.0 ליטרים שאליו מתלווים מגדש טורבו ומגדש על. בעוד מנוע הבנזין אחראי על סיבוב הגלגלים הקדמיים, מפעיל המנוע החשמלי את הגלגלים האחוריים. טעינה מהשקע אמורה להספיק ל-45 ק"מ של נסיעה נקיה ושקטה, ללא שריפת דלק וללא פליטת מזהמים.
במבחן שביצענו נראה שהצהרות הטווח בהחלט ריאליות. נהיגה פרברית, עם בלימות מרובות שטוענות את הסוללות, עשויה אף להאריך את הטווח ולהוסיף קילומטרים בלוח המחוונים תוך כדי הנהיגה. בנהיגה שלנו, שכללה גם לא מעט נסיעה הררית מהירה ומאומצת, הגענו בסוף לצריכה משולבת של 12 ק"מ לליטר. לא רע בשביל מכונית עם 415 כ"ס.
לראשונה בתולדות וולוו (3)
רגע, מה?! בדקנו, זו לא טעות הקלדה. נהגנו בוולוו S60 עם 415 כ"ס, אנחנו נשבעים. האמת היא שכבר בגרסת ה-T8 הסטנדרטית יש 400 כ"ס, אבל לראשונה בתולדות וולוו יש ל-S60 גם גרסה ספורטיבית, שמקבלת את השם המחייב "פולסטאר אנג'ינירד". חטיבת פולסטאר הצעירה של וולוו היא מה ש-AMG מהווה עבור מרצדס או M עבור ב.מ.וו. בוולוו כנראה הבינו, אולי באיחור מסוים, שיש לא מעט כסף בגרסאות קצה שכאלו.
לא מדובר רק במנוע חזק (וכאבי הצוואר אחרי חצי יום נהיגה יעידו כמה הוא חזק. קשה להתאפק כשנוהגים במכונית שמאיצה ל-100 קמ"ש ב-4.7 שניות, אפילו אם השוטר המקומי יכעס קצת). ה-S60 פולסטאר אנג'ינירד מצוידת גם בכל המעטפת הדרושה עבור גרסה ספורטיבית. מתוך חישוקי 20 אינץ' ענקיים מציצים בלמי ברמבו זהובים עם 6 בוכנות, שעוצרים את המפלצת הזו באטרף ומדביקים את המצח של הנהג לשמשה הקדמית בכל דריכה הגונה. רק חגורת הבטיחות, מוזהבת גם היא, משאירה את הנהג צמוד למושבי הספורט המצוינים. צריך להסתגל לבלמים של ה-S60 הזו, שבתחילת מהלכם מייצרים בלימה רגנרטיבית כדי לטעון את הסוללות ורק לאחר מכן נושכים בחדות - אבל כשמצליחים למנן במדויק את עוצמת הדריכה, מקבלים כוח בלימה אדיר.
השלדה כוילה גם היא בהתאם. בולמי הזעזועים והמתלים הוקשחו במטרה לאפשר ל-S60 להתמודד עם הכוח הזה גם בכבישים מפותלים, והיא אכן מסוגלת לנסוע שם מהר מאוד. המנוע מצליח לייצר תאוצות מוטרפות במהירויות ביניים וביציאה מסיבוב, וכל ההקשחות מצליחות לשמור על זוויות גלגול מתונות. התחושה מאוד בטוחה ויציבה גם כאשר הקצב עולה, אך מדובר במכונית הנעה כפולה קלאסית - כזו שמספקת יותר בטחון ושלווה, ופחות את הספורטיביות הדרמטית של מכוניות הנעה אחורית כמו ב.מ.וו סדרה 3, אלפא רומיאו ג'וליה או קדילאק ATS.
פגשנו בהשקה גם את גרסת ה-T6 בנזין. תהיה גם אחת כזו היברידית, אבל ה-T6 בה נהגנו "הסתפקה" במנוע כפול מגדשים בנפח 2.0 ליטרים, עם הספק של 310 כ"ס ותאוצה של 5.6 שניות ל-100 קמ"ש. יש משהו בגרסה הזו, שלא נשענת על כוח מהסוללות, שמרגיש "טהור" יותר. צליל המנוע מדויק, התאוצות ליניאריות ומרשימות גם הן והבלמים מספקים תחושה טבעית. זו מכונית פחות חזקה משמעותית וגם פחות מוקשחת, אבל יותר דומה לדגמים שהכרנו עד היום. העתיד אמנם נמצא בחשמל וגם הביצועים הטובים יותר מגיעים משם, אבל אל תמהרו להספיד את גרסת ה-T6 הנהדרת הזו.
את המחיר על כל ההקשחות משלמים בסעיף נוחות הנסיעה. הפולסטאר אנג'ינירד היא מכונית נוקשה שמעבירה את המהמורות בצורה ברורה לתא הנוסעים, אך עושה זאת תוך כדי ריסון מצוין של תנועות הגוף. היא אמנם אמריקאית במוצאה, אך היא לא מתנדנדת ולא מאפשרת לרכב לצאת מאיזון גם אחרי רצף בורות ושיבושים. גם הגרסה השניה בה נהגנו, ה-T6 בגרסת R דיזיין, מצוידת בשלדה מוקשחת למטרות ספורטיביות - ויכולת השיכוך נפגעת מכך ללא ספק. רק כאשר ננהג בגרסאות הרגילות שיגיעו לישראל נוכל לספק תמונת מצב ברורה אודות נוחות הנסיעה של וולוו S60. בכל מקרה, בידוד הרעשים טוב מאוד.
לראשונה בתולדות וולוו (4)
הפרק הרביעי בסדרה הזו נכתב למעשה כבר לפני 3 שנים, כאשר הציגה וולוו את ה-XC90 הנוכחי. קו העיצוב החדש של וולוו, עם פנסי "הפטיש של ת'ור" מלפנים, הקווים האולטרא-נקיים ותא הנוסעים המודרני, מגיע כעת בפעם הראשונה גם ל-S60.
יש משהו בפרופורציות שלה, עם סרחי העודף הקטנים והגובה המצומצם, שנראה ספורטיבי ואתלטי יותר מה-S90, למשל. היא גם נראית צעירה ביחס לדגמים קודמים של וולוו, וזו בהחלט בשורה מצוינת.
בתוך תא הנוסעים אנחנו פוגשים את מסך המולטימדיה האנכי, שמרכז כרגיל את כל הפונקציות של הרכב - כולל אפילו השליטה במערכת המיזוג. זה לא תמיד נוח לתפעל את המערכות האלו מתוך מסך מגע בזמן נהיגה, אבל אנחנו חייבים להודות שעם השנים אנחנו מתרגלים לסידור הזה. כאילו שיש לנו ברירה.
רשימת האבזור שפגשנו ברכבי ההשקה ארוכה מאוד, וכוללת בין היתר מערכת שמע אדירה מתוצרת Bowers & Wilkins, מצלמות רוורס מעולות עם מערכת חניה אוטומטית, מושבי עור וגלגל הגה עם חימום, לוח מחוונים וירטואלי וכמובן גם היצע מרשים של מערכות בטיחות. בלימת החירום האוטונומית יודעת לזהות גם רוכבי אופניים, הולכי רגל וחיות גדולות (סנאי קטן וחמוד לא זוהה על ידי המערכת, וניצל בזכות בלמי הענק שהופעלו ברגל נחושה), בקרת השיוט האדפטיבית מאפשרת זחילה יעילה בפקקים ויש כמובן גם התרעת רכב בשטח מת במראות ועוד.
לראשונה בתולדות וולוו: פרק חדש בסדרה
קשה להפריז בעוצמת השינוי שעברה ה-S60 ביחס לדור הקודם שלה. זו מכונית מעוצבת הרבה יותר, טכנולוגית יותר, מאובזרת יותר ובעיקר צעירה יותר. למעשה, השינוי המקיף שעבר על היצע הדגמים של וולוו התבצע כעת בכל הדגמים למעט ה-V40, אך אנשי וולוו שנכחו בהשקה הסתירו בחיוך מרומז את מועד ההשקה של האחות הקטנה.
וולוו S60 החדשה צפויה להגיע לישראל באמצע שנת 2019, פחות או יותר. בהתחלה היא תגיע בגרסאות T4 עם 190 כ"ס ו-T5 עם 250 כ"ס, ללא הנעה היברידית, אך היבואנית תצרף בהמשך השנה גם את גרסאות הקצה החזקות והמחושמלות. מחירן של אלו תלוי מאוד בשינויי המס הירוק שצפויים להתרחש במהלך השנה הבאה, אך כבר עכשיו ברור שמדיניות התמחור של ה-S60 תהיה חייבת להשתנות. תג המחיר של הדור היוצא, שהתחיל סביב ה-190 אלף שקלים, לא ישמר בדור החדש. לאור ההתקדמות העצומה של הדגם, זה בהחלט מובן. יבואנית וולוו מקבלת כאן מוצר בשל, איכותי וטכנולוגי, והיא תצטרך להתמודד מול המתחרות הגרמניות בסביבת התמחור שלהן. הפעם יש לה מוצר שבהחלט מסוגל להתמודד מול הטופ של הקטגוריה.
לדגמי וולוו בישראל - וולוו
פורסם לראשונה ב- 25.10.18
למאמר זה התפרסמו 5 תגובות