כשהעולם עוד התחלק בין מכוניות משפחתיות לבין רכבי שטח קשוחים, טויוטה ראב 4 כבר היה שם. מדובר באחד מחלוצי תחום הפנאי, אם לא הראשון שבהם: כבר בדור הראשון, אי שם בשנת 1994, הצמידו לו בטויוטה את השם המוכר, שמאחוריו מסתתרות ראשי התיבות של Recreational Active Vehicle, כלומר - רכב פנאי אקטיבי. הספרה 4 מציינת את ההנעה הכפולה.
25 שנה וארבעה דורות מאוחר יותר, הראב 4 הוא רכב הפנאי הנמכר בעולם לטענת היפנים, עם 9 מיליון יחידות שנמכרו במהלך השנים, מתוכן 2 מיליון בשוק האירופאי. ב-5 השנים האחרונות, כשרכבי הפנאי הפכו למוצר המבוקש ביותר בשוק הרכב, הראב 4 היוצא לא היה מהבולטים בסביבה. עכשיו הגיע זמנו לחזור לקדמת הבמה, אפילו לא רגע אחד מוקדם מדי.
תראו אותי
אקיו טויודה, נשיא טויוטה בהווה ונכדו של מייסד החברה, יצא לפני כמה שנים בהכרזה מפורסמת ואמר "לא עוד רכבים משעממים". מהנדסי ומעצבי טויוטה התייצבו למשימה, שבעקבותיה נולדה ה-C-HR. ללא ספק טויוטה לא משעממת. בהתאם לגישה החדשה, העיצוב של טויוטה ראב 4 החדש הוא בהחלט משהו להתגאות בו. דקות ספורות לאחר תחילת הנסיעה בפקק אירופאי מנומס התייצבו להם ראב 4 חדש כשלידו פיג'ו 3008.
הג'יפון היפני כבר לא צריך להתבייש - הוא נראה מצוין.
מוטיב המצולעים, למשל, חוזר בכל מיני מקומות ברכב ואפשר למצוא אותו על הגריל, במסגרת בתי הגלגלים, בעיצוב הפנימי של הפנסים, בחופת לוח המחוונים ובמסגרת פתחי המיזוג. גם הפרופורציות החיצוניות מחמיאות.
הראב 4 החדש רחב ונמוך יותר מקודמו, אך מרווח הגחון שלו צמח. העיצוב משדר חוסן, אך לא באופן מוגזם. יש מצב שמסתתר משהו אמיתי מאחורי ראשי התיבות החדשים.
בפנים הרכב העיצוב נאה בהחלט, מעין שילוב של ה-C-HR עם לנד קרוזר. יש תפירה כחולה במושבים ובדשבורד, מסך מולטימדיה חדש וזקוף עם כפתורים פיזיים וקונסולה מרכזית רחבה עם גלגלות גדולות לשליטה על בקרת האקלים. איכות החומרים טובה בהשוואה לדור הקודם, העור מרגיש איכותי יותר והכל מוצק ומהודק.
לוח המחוונים גם הוא היברידי. כלומר, במרכזו הוא מסך דיגיטלי המציג את המהירות, הוראות הניווט וגם את נתוני מחשב הדרך, ובצדדים ישנם מחוונים מסורתיים לתצוגת מפלס הדלק, טמפרטורת המנוע וצריכת האנרגיה של היחידה ההיברידית. הכל מתופעל בצורה קלה ממספר כפתורים על ההגה. בסך הכל הנדסת האנוש טובה מאוד ופשוט להבין מה כל כפתור עושה.
הווו, תן לי כוח
טויוטה ראב 4 החדש ישווק בישראל, ולמעשה הוא כבר משווק, עם שני מנועים. מנוע הבנזין המסורתי יהיה בנפח 2.0 ליטרים עם הספק של 175 כ"ס, אך נציגי היבואנית מסרו שהם מצפים למכירות של מאות בודדות ממנו. מהצד השני מצטרפת יחידת הנעה חדשה ומתקדמת יותר. יחידת ההנעה ההיברידית בדור הרביעי, אותה פגשנו לאחרונה בלקסוס ES ובטויוטה קאמרי.
מדובר במנוע בנזין בנפח 2.5 ליטרים הפועל בשיתוף מנוע חשמלי. ההספק המשולב עומד על 218 כ"ס וההאצה ל-100 קמ"ש זריזה ועומדת על 8.4 שניות. למערכת החדשה שני מנועים חשמליים (כאשר לכל אחד תפקוד שונה) והיא נהנית מיחידת שליטה מתקדמת יותר לטובת ניהול צריכת האנרגיה. זו מסוגלת לאפשר לרכב (במצבים מסוימים) להיכנס למצב הנעה חשמלי בלבד עד למהירות של 120 קמ"ש ובכך לחסוך בצריכת הדלק לא רק במהירות עירונית.
חידוש נוסף הוא ביחידת ההנעה ההיברידית בעלת ההנעה הכפולה. ביחס לגרסת ההנעה הקדמית התווספו להם 4 סוסים ובמקום ציר הינע ("דריישאפט") כבד ישנו מנוע חשמלי נוסף שנמצא על הציר האחורי. המערכת עונה לשם AWD-i והיא מסוגלת לנתב עד 80% מהכוח אל הציר האחורי (לעומת 60% בעבר). בנוסף היא מתפקדת כמו נעילת דיפרנציאל אלקטרונית, וברגע שהמערכת מזהה גלגל מחליק היא תבלום אותו ותעביר את כוחו של המנוע החשמלי אל הגלגל האוחז.
מכריסטופר קולומבוס ועד ראב 4
לגבי מוצאו של מגלה יבשת אמריקה ישנם לא מעט חילוקי דעות. יש האומרים שהוא פורטוגלי, חלק טוענים שהוא איטלקי וגם לקטלונים יש חלק בסיפור - אל המסע המפורסם הוא כמובן יצא מברצלונה. לקולומבוס שלנו היו קצת טעויות בניווט ובסוף הוא גילה את אמריקה, כידוע; הראב 4, חייבים לומר, עשה את התהליך ההפוך: קודם הצליח בארה"ב ורק לאחר מכן הגיע להרשים אותנו בברצלונה.
במהלך ההשקה נהגנו בגרסאות ההיברידיות בלבד, עם הנעה קדמית או כפולה, כאשר שתיהן יגיעו ארצה ברמת גימור שקרובה מאוד לזו שפגשנו ברכבי ההשקה. המפרטים המלאים כבר מחכים לכם בקטלוג של iCar, כך שלא נבזבז על כך מילים מיותרות.
הנסיעה בגרסת ההנעה הקדמית די הזכירה את ביצועי המנוע של הדור הקודם. כדי לטפס בעליה או לבצע עקיפה מהירה יש צורך ללחוץ לעומק על דוושת התאוצה, מה שגורם לפער בין השיוט השקט והחשמלי לפרקים, לבין רעש שיוצר המנוע תחת מאמץ. התיבה הרציפה דווקא פועלת בצורה שקטה.
לטויוטה ראב 4 עדיין ישנה נטייה לתת היגוי, אך לא באופן בולט כמו בדור הקודם. שיפור נוסף שמיד הורגש הוא בריסון המרכב. הראב 4 לא מתנדנד וגם זווית הגלגול פחות מוחשית לעומת הדור הקודם, מה שבהחלט משפר את נוחות הנסיעה בכבישים בין-עירוניים. הכנו את עצמנו לקראת הכבישים המשובשים, אך גם בתחום הזה הופתענו לטובה: הראב 4 הציג שיכוך טוב מבעבר, אם כי הוא בהחלט קשיח - מה שיחייב בדיקה על כבישי הארץ בקרוב. המושבים קשים אך תומכים ובתחושה הכללית לחלק מהמתחרים נוחות נסיעה עדיפה.
למרות מרווח גחון של 19 ס"מ, אין לצפות מהראב 4 ליכולות שטח של רכב קשוח - גם לא בגרסת ההנעה הכפולה. עם זאת, הנעת ה-4X4 עם הניהול הממוחשב פועלת בצורה יעילה בנסיעה על גבי משטחים חלקלקים.
בקרוב אצלך
טויוטה ראב 4 בדור החמישי מציג שיפור משמעותי כמעט בכל תחום. זה מתחיל בראש ובראשונה באחד התחומים החשובים ביותר של רכבי הפנאי - העיצוב. הוא לא מוחצן אלא קשוח ומדויק, והוא בהחלט מסמן V בכל הסעיפים שרכב פנאי צריך להצטיין בהם. גם בפנים הרכב ניכר שיפור בתחומי איכות החומרים ועיצוב הפנים.
שיפור בולט הורגש גם באיכות הנסיעה, אם כי זה נושא שעוד דורש בדיקה נוספת; גם מערכת ההנעה ההיברידית מתקדמת ויעילה מבעבר, אך לא פחות חשוב - המחיר ירד דרמטית. במקום 190,000 שקלים לראב 4 ההיברידי בדור הקודם, מתומחרת הפעם הגרסה ההיברידית כגרסת כניסה במחיר של 170,000 שקלים. בנוסף יוצעו 4 רמות גימור לבחירה, עד למחיר של 197,000 שקלים - ובאמצע ישנן גם גרסאות הנעה כפולה וגם גרסת בנזין.
בשנת 2019, חצי יובל מאז הוצג לראשונה, טויוטה ראב 4 הוא כבר לא רכב הפנאי היחיד בסביבה. היום הוא צריך להתמודד עם שורה של דגמים איכותיים ופופולארים, כאשר רבים מהם נמכרים במחירים נמוכים משמעותית. צפויה לו משימה לא פשוטה בשוק הרכב הישראלי. אנחנו סבורים שהוא בהחלט מסוגל להתמודד עמה בכבוד ולרכוש אוהדים רבים, ולא רק בגלל העיצוב.
לדגמי טויוטה בישראל - טויוטה
למאמר זה התפרסמו 10 תגובות