8 חודשים לאחר שהגיע לישראל לנדרובר דיפנדר החדש, עליו נהגנו בתום הסגר הראשון, הצטרפה בימים אלו גם הגרסה המקוצרת - אותה פגשנו בימים האחרונים במסגרת מסע השקה שנערך עם תום הסגר השלישי, בשאיפה שגם האחרון.
דיפנדר 90 הוא אחיו הקטן של דיפנדר 110 הארוך. מספור הדגמים החדשים ממשיך את השמות המסורתיים של הדגם הקודם, שציינו את אורך בסיס הגלגלים באינצ'ים. מיותר לציין שבסיס הגלגלים כיום ארוך יותר מזה של הדגם הקודם. הדיפנדר הוא רכב חדש לחלוטין, הן במראה והן בתוכן. על כך כבר כתבנו במסגרת השקת ה-110; אבל במה שונה האח הקצר, מלבד האורך?
כמו בדגם הארוך, במבט מהצד ניתן לראות שהמעצבים שילבו מוטיבים עיצוביים שמזכירים את הדגם הקודם: יחידות תאורה קדמיות גדולות עם תצורה פנימית עגולה, פנסי לד רבועים קטנים בזנב, מיקום הגלגל החלופי על הדלת האחורית, מדרסי העמידה על מכסה המנוע, החלונות האורכיים הקטנים בואכה הגג ואפילו האפשרות להוסיף סולם מתקפל בצד. המימדים הקטנים יותר של ה-90 מעניקים תחושה של רכב פנאי צעיר יותר, כזה ששם דגש על החוויה ולא על השימושיות; יותר רנגלר מאשר לנדקרוזר. יפה.
מטפסים אל תא הנוסעים הייחודי של הדיפנדר. סביבת הנהג מרשימה במבט ראשון, הן מבחינת העיצוב והן מבחינת איכות החומרים. מול הנהג נמצא לוח מחוונים דיגיטלי ומצידו מסך ראשי מרשים בגודלו. למרות שהכל מודרני למראה, בעלי לנד רוברים ירגישו בבית: העיצוב מזכיר את תאי הנוסעים בדגמים ישנים, למשל דיסקברי מהדורות הראשונים. מבחינת איכות החומרים, השימוש בעור ובבדים נעימים למגע משרה אווירת יוקרה עם טאצ' של ספרטניות מכוונת: בדלתות נמצאים משטחי מתכת חשופים בצבע הרכב ובכל תא הנוסעים מפוזרים ברגים חשופים כמוטיב עיצובי. איכות ההרכבה טעונת שיפור: חלק מחלקי הפלסטיק בקונסולה לא מהודקים עד הסוף ובנסיעה בשטח נשמעו בחלק מהכלים צקצוקים פלסטיים שונים.
תא הנוסעים מרווח ליושבים מקדימה. למושבים הקדמיים יש כיוונון חשמלי מלא וניתן להגיע לתנוחת ישיבה טובה בקלות. אחרי שמתגברים על הטיפוס אחורנית, מתגלה מושב אחורי די מרווח שמאפשר ישיבה לשני מבוגרים לפחות. עם זאת, היעדר הדלתות יכביד כמובן על שימוש יומיומי במושב האחורי. תא המטען בנפח 397 ליטרים מספיק לקניות בסופר או לטיול חד יומי. ללינה במדבר תצטרכו לרכוש גגון ייעודי או לקפל את המושב האחורי.
בדרך למדבר יהודה, אנו מתרשמים מאיכות הנסיעה של הדיפנדר. הדיפנדר נועל צמיגי All Terrain (ושום מילה על כך שזהו דגם רנגלר של חברת גודייר, אהמ) שמתאימים גם לנסיעה בכביש אך גם לנסיעה בשטח מאתגר. צמיגים כאלו בדרך כלל מהווים פשרה מבחינת איכות הנסיעה בכבישים, אך מערכת המתלים של הדיפנדר מכפרת על זה: כל גירסאות הדיפנדר מיובאות לארץ עם מתלי אוויר כסטנדרט. מתלי האוויר משטיחים בצורה מרשימה בורות בכביש ותאמינו לנו שנהגנו על כבישים רעועים ביותר.
הדיפנדר חש יציב במהירות גבוהה וניתן לפתח איתו בקלות מהירויות כביש שש ומעלה. בלנד רובר השקיעו בבידוד הרעשים ורעש המנוע נשאר מחוץ לתא הנוסעים. כצפוי מגובהו ואופי צמיגיו, רעשי כביש ורוח חודרים לתא הנוסעים במהירות גבוהה אך לא באופן שמפריע לנהל שיחה או לשמוע מוזיקה.
מבחינת התנהגות הכביש, הדיפנדר מספק הרגשה בטוחה מאחורי ההגה. זוויות הגלגול תלולות למדי בפניות והוא נוטה לתת היגוי. אם דוחפים אותו יותר מדי לפינה ומעבר למגבלות הצמיגים, בקרת היציבות מתקנת ומשביתה את החגיגה. בסך הכל אפשר לומר שהדיפנדר עושה עבודה טובה על הכביש.
כיאה לרכב מודרני, דיפנדר 90 מצויד במבחר מערכות בטיחות מתקדמות (ראו בדף הדגם בקטלוג) אשר סייעו לו לקבל ציון של 5 כוכבים וממוצע גבוה במבחני הריסוק של ארגון Euro NCAP. בין המערכות ניתן למצוא שמירת נתיב אקטיבית, מוניטור ערנות נהג, בקרת שיוט אדפטיבית וזיהוי "שטח מת", בהתאם לרמת הגימור. אפשר להיות רגועים.
אותם מתלי אוויר שהרשימו בכביש, מרשימים גם בשטח. הם מאפשרים לנהג הדיפנדר לבחור בין מספר מצבי גובה: מצב כביש, מצב שטח (הגבהה של 75 מ"מ) או מצב נוחות גישה לרכב, שבו גובה המרכב יורד ב-4 ס"מ. בעת נסיעה במצב שטח, במידה והמחשב מזהה כי הדיפנדר מתקשה בנסיעה בשטח, מערכת המתלים עוברת למצב Extended Mode, אשר מגביהה את הרכב ב-35 מ"מ. במידת הצורך הנהג יכול לבחור באופן ידני בהגבהה נוספת. פרט למתלי האוויר, הדיפנדר מצויד במערכת מצבי נהיגה בשטח בשם Terrain Response שקיימת בדגמים נוספים של היצרן והוצגה במקור עוד בשנת 2004. המערכת מאפשרת לבחור מצבי נהיגת שטח שונים כמו בוץ וחריצי קרקע, חול, זחילת סלעים, שלג וכעת גם מצב ייעודי לצליחת מעברי מים עד לעומק 90 ס"מ. כל אלו קיימים גם בגרסה הארוכה; היתרון של ה-90 הוא במימדים הקטנים יותר, שמשפרים משמעותית את זוויות המרכב. קאמל טרופי, הנה אנחנו באים.
המערכות השונות מאפשרות לנהג שמאחורי הגה הדיפנדר לצלוח בקלילות אתגרי שטח: מערכת Terrain Response מתאימה את פעילות מערכות הרכב השונות למאפייני השטח אותו צולח הדיפנדר. כמו בדגם ה-110, גם דיפנדר 90 מצויד במערכת מצלמות חכמה, אשר מציגה את כל סביבת הרכב החיצונית (כולל מתחת לרכב) ומסייעת לנהג הן בתמרוני חניה עירוניים והן בנהיגה בשטח. וכאן אפשר להבין את כל הסיפור: דיפנדר החדש מאפשר לכל נהג מאחורי ההגה שלו להיות נהג שטח אמיתי. המערכות האלקטרוניות מאפשרות לו לצלוח מדרגות, מעלות ומורדות שהיו גורמים גם לכלי שטח רציניים להזיע.
דיפנדר 90 מגיע עם מבחר יחידות הנעה: שתי גרסאות של מנועי טורבו דיזל ואחת מונעת בנזין, כולן עושות שימוש במערכת מיקרו-היברידית - MHEV. טכנולוגיית MHEV משתמשת במערכת חשמל מתוגברת בזרם 48V, אשר מאפשרת לאגור אנרגיה כאשר המנוע אינו פועל בעומס וכך מאפשרת לכבות את המנוע לפרקי זמן קצרים כאשר אינו נדרש ולתגבר את המנוע כאשר הוא תחת עומס.
מנועי הדיזל החדשים של דיפנדר 90 שנהגנו עליהם במסגרת ההשקה הינם בנפח 3 ליטר ומוצעים בהספקים של 200 ו-250 כוחות סוס, עם מומנט של 51 וכ-58 קג"מ, בהתאמה. המנועים משודכים לתיבת הילוכים פלאנטרית עם 8 הילוכים מתוצרת חברת ZF. יחידת ההנעה הזו מרגישה מצוין על הכביש. גרסת המנוע עם 250 כוחות הסוס שקטה, גמישה, מגיבה היטב מסל"ד נמוך וכמעט ולא שומעים ממנה את הטרטור האופייני למנועי דיזל. תיבת ההילוכים משתלבת היטב עם המנועים. בהיעדרם של פקדי העברת הילוכים בהגה, תיבת ההילוכים דורשת לחיצה הגונה כדי להוריד הילוך ביציאה לעקיפה. במסע ההשקה השתתפו גם דגמי 110 עם מנוע הדיזל הקודם שמציע 240 כ"ס; המנוע החדש עם 250 כ"ס מרגיש משמעותית חזק וגמיש יותר.
דיפנדר 90 הוא האח הצעיר ברוחו של משפחת הדיפנדר החדש. הוא מציע במרכב קצר את היכולות הגבוהות שמשותפות לו ולדגם ה-110: עיצוב נאה, תא נוסעים מרשים, נוחות נסיעה מצוינת ומעל הכל את החופש לרדת איתו לטיול שטח אמיתי ומאתגר. זהו רכב פנאי אמיתי במלוא מובן המילה.
לדגמי לנדרובר בישראל - לנדרובר
למאמר זה התפרסמו 0 תגובות