המכונית הכי מדוברת בשוק הרכב שלנו כיום היא טסלה מודל 3, שהפכה לחשמלית הכי נמכרת בארץ. כבר הייתה לנו 3 אחרת, של מאזדה, שכיכבה במשך כמעט עשור בראש טבלת המכוניות הנמכרות בארץ. השבוע נהגנו במאזדה החשמלית הראשונה שנחתה כאן בהפתעה, ואפשר כבר עכשיו לסכם: היא שונה מאוד משתי ה־3 האחרות.
שנית, בסוללה. רק 35.5 קוט"ש, פחות ממה שיש אפילו לרנו זואי הקטנה והוותיקה, מה שגוזר וטווח רשמי משולב לפי תקן WLTP של 200 ק"מ בלבד. במאזדה טוענים להגנתם שלא כל נהג זקוק לחשמלית ארוכת טווח, שהסתפקות בסוללה קטנה יותר מקטינה מאוד את הפליטות בתהליך ייצור הרכב, ושסוללה קטנה יותר מסייעת דרמטית להוזלת המחיר. בפועל נראה שמאזדה נזקקה לחשמלית לא יקרה מדי שתוכל להימכר באירופה בכמויות מספיקות כדי לעמוד במגבלות זיהום האוויר החדשות, המאיימות על יצרנים שממוצע הפליטות של המכוניות שהם מוכרים יהיה גבוה מ־95 גרם CO2 לק"מ, בקנסות שיכולים להגיע למיליארדי יורו. בעת ההשקה לפני שנתיים הבטיחה מאזדה להציע אופציה של מנוע בנזין רוטורי קטן כמאריך טווח ל־30־MX, וכך גם לשמר את מנוע הונקל שהחברה אימצה, אך זה עדיין לא קרה, ככל הנראה בשל עלויות גבוהות מדי.
ושלישית, ה־30־MX עדיין לא מגיע לארץ בייבוא סדיר של דלק מוטורס, מה שצפוי לקרות רק בשנה הבאה. בינתיים אפשר למצוא אותו אצל גזפרו מעמק חפר, שלצד עסקי הליסינג שלה החלה בשנים האחרונות לעסוק גם בייבוא מקביל, בין השאר של דגמים שלא מגיעים לארץ בייבוא סדיר, כמו פולקסווגן ארטאון, וכעת כמה עשרות יחידות של המאזדה החשמלית כבר בדרך לארץ, עם תג מחיר לפני מיקוח של 199 אלף שקל.
שווה את הכסף? בזמן שטסלה מודל 3 נראית יותר ויותר על הכבישים, 30־MX מיועדת למי שרוצה לוודא שלא תהיה לו חשמלית כמו של השכן. העיצוב נקי, קצת רטרואי, וזה עוד כלום לעומת תא הנוסעים. כמכונית דגל בתחום הירוק, אפשר למצוא כאן דלתות עם משטחי בד שעשויים מבקבוקים ממוחזרים, ריפודים שמשולבים בהם סיבים מפלסטיק ממוחזר, ומשטחי שעם טבעי בקונסולה המרכזית.
הנדסת האנוש טובה, אפילו שהשליטה על בקרת האקלים מתבצעת ממסך מגע 7 אינץ' בתחתית הקונסולה, מתחת למסך 8 אינץ' נפרד לניווט. תפעול הסלולרי ועוד, באמצעות חוגה.
מלפנים נוח ומרווח והמושבים טובים, עם ישיבה דומה ל-30-CX, גבוה ממשפחתיות ונמוך מג'יפונים. מאחור מדובר במושב קצת תיאורטי: מרווח הברכיים מצומצם, המושב עצמו נמוך והחלונות קטנים עוד יותר מאלה שבטויוטה C-HR. ואת הדלתות האחוריות המוקטנות אפשר לפתוח רק אחרי שדלתות הנהג והנוסע מלפנים נפתחו.
בתצורה הזאת אין לרכב קורה מרכזית, קורה B כפי שהיא מכונה בענף, מה שמקל על הכנסת והוצאת ילדים מהתקני ריסון מאחור. אבל עם מבנה הדלתות הזה הסעת ילדים היא עניין מסורבל מאוד. היעדר יציאת מזגן למושב האחורי כבר הופכת לבעיה קטנה. לפחות תא המטען בנפח סביר, 366 ליטר, אבל המבנה של הדלת האחורית מגביל מאוד את הראות לאחור. אל תחפשן כמובן גלגל רזרבי.
רמת האבזור גבוהה: חישוקי סגסוגת 18 אינץ', ריפוד משולב עור מלאכותי, תצוגה עילית לנהג, שנהנה גם מכוונון חשמלי למושב, מפתח חכם, מצלמת רוורס וחיישני חניה מלפנים ומאחור. גם האבזור הבטיחותי מקיף, וכולל בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אקטיבית עם שמירה על נתיב, התרעה על רכב בשטח מת ושבע כריות אוויר.
עם משקל של 1.7 טון, הספק של 146 כ"ס בלבד ומומנט של 27.1 קג"מ, אין כאן תאוצות נוסח טסלה. על פי נתוני היצרן, היא זקוקה ל-9.7 שניות כדי להגיע ל-100 קמ"ש, בדרך למהירות מירבית של 140 קמ"ש בלבד. התאוצות רק שקטות יותר מאשר ב-CX-30, עם רעש מנוע מלאכותי חמוד. הביצועים טובים בסך הכל, אבל גם ככה לא תרצו ללחוץ יותר מדי עם טווח הנסיעה המוגבל.
ה-30־MX מתקשה לשחזר אפילו את נתוני הטווח הרשמיים. 170 ק"מ יהיו ריאליים יותר אפילו בנסיעה בין עירונית סבירה, מה שיחייב אתכם לשלוט במפת עמדות הטעינה המהירה (DC) ולהמתין בסבלנות, כי הוא תומך רק בטעינה של עד 50 קילוואט, ולא ייטען מהר יותר גם בעמדות חזקות יותר. טעינה מ־20% ל־80% סוללה ארכה 38 דקות; מזל שהסוללה קטנה. לפחות הרכב מסופק עם שני כבלים, לטעינה מעמדות AC ומשקע ביתי. אפשר לשלוט על עוצמת הטעינה בהאטה ממשוטים מאחורי ההגה ולהגיע כמעט לנהיגה בדוושה אחת.
משהו חיובי לסיום? לפחות התנהגות הכביש מהנה מאוד, כמצופה ממאזדה, ועניין נדיר בקרב חשמליות. ה-30-MX מצויד במערכת חלוקת המומנט G־וקטורינג, שומרת היטב על הנתיב בסיבובים, ולהגה יש משקל טוב. נוחות הנסיעה טובה יחסית לחשמליות אחריות, והנסיעה שקטה.
בשורה התחתונה זו מכונית עם פיצול אישיות. מעוצבת ומהנה, אבל לא ממש שימושית ודי יקרה. פיג'ו 2008e תהיה פשרה טובה ממנה בשילוב שבין שימושיות, הנאה, מחיר טווח נסיעה, אבל בסוף היא נראית כמו עוד פיג'ו 2008.
ה-30־MX תתחרה בעיקר במיני SE (החל מ־200 אלף שקל), על ליבם של מי שמחפשים חשמלית לא ממש פרקטית עם ערך מוסף. ואז גם המחיר שלה נהיה יותר תחרותי.
פורסם לראשונה ב- 15.08.21
למאמר זה התפרסמו 17 תגובות