לפני קצת יותר משנה הושקה סוזוקי סוויפט החדשה, דור חמישי למכונית הסופר מיני היפנית. הסוויפט תמיד הייתה חביבה על הקהל הישראלי, עוד מימי הסוויפט הראשונים בשנות ה-80 וה-90. וכמו בדורות הקודמים, גם עכשיו יש גרסת ספורט לסוזוקי סוויפט - אך שלא כמו בעבר, הפעם היא אמורה סוף סוף להגיע לישראל.
למרות ששוק הסופר-מיני החמות בישראל כולל מספר לא מבוטל של דגמים, וביניהם פיג'ו 208GTi, פולקסווגן פולו GTI, רנו קליאו RS, אופל קורסה OPC, ובתחום היוקרתי גם מיני קופר S ואודי S1, הרי שבגזרת ה"חמימות" - אלו עם הספק שקרוב יותר ל-150 מאשר ל-200 כ"ס - המבחר מצומצם יחסית. יש את סיאט איביזה בגרסת ה-Evo FR, אופל אדם S וזהו פחות או יותר. אל השתיים האלה מצטרפת הסוויפט ספורט, שתצטרך לא רק להתחרות בהן - אלא גם להוות אלטרנטיבה משכנעת לקטנות החזקות יותר, ולשמש כיפנית היחידה בזירה הזו.
מראה מראה שעל הקיר
כבר בסוויפט הרגילה פגשנו עיצוב חינני ושובב. בגרסת הספורט, שנראית נהדר בצהוב, נוספו כמה מאפיינים ספורטיביים להדגשת ההבדלים לעומת הדגם הרגיל. מבחוץ נוכל לזהות פגושים בעיצוב שונה - ספורטיביים ומודגשים יותר, אף מחודד, גריל גדול היורד נמוך יותר ומסגרות פנסי ערפל המעוצבות ככונסי אוויר. בנוסף יש ספוילר אחורי וחישוקים קלים ייחודיים לדגם הספורט וצמד אגזוזים. אבל הדבר הבולט ביותר ברכב הן החצאיות הקדמיות, האחוריות והצידיות בגימור דמוי קרבון שחור – שפשוט נראות נהדר על רכב המבחן הצהוב.
אפרופו צבעים - הצבע הצהוב הוא הצבע המזוהה ביותר עם סוזוקי סוויפט ספורט, עוד מהדורות הקודמים, וזהו גם הצבע עימו מתחרה סוזוקי באליפות Junior World Rally. בנוסף לכך ניתן לבחור גם בצבעים אדום "בוער", כחול "מהיר", לבן פנינה "טהור", כסף "פרימיום", אפור "מינראלי" ושחור "סופר פנינה".
מבחינת המימדים, סוזוקי סוויפט ספורט ארוכה ב-5 ס"מ (389 ס"מ) לעומת הדגם הרגיל, שינוי הנובע מעיצוב הפגושים החדש. גובהה ורוחבה נותרו זהים (149.5 ו-173.5 ס"מ, בהתאמה) וכך גם בסיס הגלגלים העומד על 245 ס"מ. לצד זאת, מפשק הגלגלים צמח ב-3 ס"מ ועומד כעת על 151 ס"מ בגלגלים הקדמיים ו-151.5 ס"מ באחוריים וכתוצאה מכך שופרה גם האחיזה.
עיצוב הפנים אינו שונה מהותית מהדגם הרגיל, אך בשביל האווירה הספורטיבית בתא הנוסעים הוסיפה סוזוקי כמה נגיעות, כמו למשל פס קישוט בדלתות שמתחיל בצבע שחור ונגמר באדום. אותו מוטיב חוזר גם לאורך הדשבורד (פס כסוף בגרסאות הרגילות) ובמסגרת ידית ההילוכים. ההגה בעיצוב חדש עם תחתית קטומה, מקושט בחלקו התחתון בגימור שחור פסנתר ועטוף עור נעים למגע ובתפירה אדומה. אותה תפירה נאה מופיעה גם על שק ידית ההילוכים. תאורה דקה בצבע אדום מקשטת את מרכז לוח השעונים, עם מד סל"ד בעל רקע אדום, וכמובן שישנם זוג מושבים ספורטיביים. כמו בספורטיביות רבות אחרות - גם פה הם דאגו להכניס אותנו לאווירה הנכונה, שחלילה לא נחשוב שמדובר בסוויפט רגילה.
ברוכים הבאים
בגרסת הספורט לא תמצאו איכויות שונות מהגרסאות האחרות של הסוויפט. מדובר בפלסטיקה נוקשה יחסית. אותה פלסטיקה נמצאת בכל מקום בתא הנוסעים – בדשבורד ובדלתות והיא אינה נעימה במיוחד למגע. לצד זאת, איכות ההרכבה טובה, וגם בנסיעה בכביש משובש (מאוד) לא נשמעו קרקושים כלשהם.
המושבים הקדמיים נראים ומרגישים נהדר. הם בעיצוב ספורטיבי, בעלי ריפוד בד שחור עם תפירה אדומה ורקמת הלוגו "ספורט" על המשענת. יש גם רוכסן המאפשר להסיר את הריפוד לטובת ניקוי למשל. המושבים חובקים ונוחים – תמיכת המותניים מצויינת והם אחזו נהדר בכביש המפותל, אך תמיכת הירכיים הרגישה צרה יותר, גם לקולגה שנסע עימי ברכב. נוסף לכך, המושבים עצמם היו נוחים גם לאורך נסיעה ממושכת וארוכה והמרווח היה טוב.
בתצוגת מחשב הדרך שבלוח המחוונים (מסך צבעוני בגודל 4.2 אינץ') נוספו שני מסכים ייעודיים לסוויפט ספורט. האחד מציג את חום שמן המנוע והשני הוא מד גדישה. זאת בנוסף למסך המציג את ניצול כוחות סוס והמומנט, מחוון שקיים גם בסוויפט הרגילה.
האווירה במושב האחורי היא כמעט היפוכו המוחלט של הקו הספורטיבי ממנו נהנים היושבים מקדימה. פרט לשטיחונים עם תפירה אדומה, המושבים מאחור בעלי ריפוד בד שחור, ללא כל סממנים ספורטיביים כלשהם, כך שהתחושה הכללית היא כמו בכל סוויפט. מרווח הברכיים גבולי, אך המרווח לכפות הרגליים טוב. שלושה אנשים ישבו בצפיפות, כאשר הנוסע האמצעי יתמודד עם תעלת הינע לא גבוהה מידי שתאלץ אותו לשבת בפישוק.
תא המטען זהה גם כן, ונפחו עומד על 242 ליטר. זהו אחד מתאי המטען הקטנים בקטגוריה ובנוסף הוא גם עמוק מאוד.
הבדל חשוב לעומת הסוויפט הרגילה הוא בתחום מערכות הבטיחות. לסוויפט ספורט מערכת התרעת התנגשות ובלימת חירום אוטונומית כולל זיהוי הולכי רגל, והתרעת סטייה מנתיב, ללא היגוי אקטיבי אך עם התרעת רטט בהגה ומערכת מעבר אוטומטי לאורות גבוהים. בעוד הסוויפט הרגילה לא נהנית מהמערכות בישראל, הרי שהגרסה הספורטיבית תגיע אלינו כשהיא מצוידת באבזור הבטיחות המלא. מערכות אלו עתידות להגיע גם לסוויפט הרגילה.
נהנים מהנוף
תמיד אמרנו שהסוויפט היא מהסופר-מיני הפחות נוחות, ושזו כבר מעין הכנה לגרסה הספורטיבית. כנראה שצדקנו, כי נוחות הנסיעה דומה מאוד לגרסה הרגילה, כך שהתפוח לא נפל רחוק מהעץ. הסוויפט ספורט לא סופגת שיבושים חדים בצורה טובה במיוחד. עם חישוקי ה-17 אינץ' היא מתקשה עוד יותר ובנסיעה בכביש גלי הורגשה קופצנות קלה. באופן מפתיע, בכביש משובש ובמהירות איטית יחסית, הסוויפט ספורט ספגה בצורה טובה את השיבושים. ככל שהמהירות עלתה והפיתולים התרבו, השתפרה גם רמת הנוחות.
גם בידוד הרעשים לא מצטיין. במהירות בין-עירונית נשמעה תהודה קבועה בתא הנוסעים ורעשי כביש ורוח חדרו לרכב. הנופים המרהיבים של דרום ספרד הצליחו להשכיח במשהו את הרעש, אבל בעיקר זו היתה החוויה הדינאמית שהצליחה לעמעם את התלונות הרגילות. בהמשך נרחיב.
הלב הפועם
בסוזוקי, כמו אצל יצרנים רבים אחרים, הלכו על המתכון (הכמעט) בטוח של "בוא נשים מנוע חזק מדגם גדול יותר בתוך רכב קטן". סוזוקי הכניסו לסוויפט ספורט החדשה את מנוע הטורבו של הקרוסאובר. מדובר במנוע טורבו-בנזין בנפח 1.4 ליטר המספק 140 כ"ס ב-5500 סל"ד ומומנט של 23.4 קג"מ הזמינים מ-2500 עד 3500 סל"ד. המנוע משודך לתיבה ידנית בעלת 6 הילוכים ולדברי מהנדסי סוזוקי מדבר ביחסים קצרים יותר לעומת תיבות ידניות אחרות של היצרן. בעולם תוצע גם סוויפט ספורט עם תיבה אוטומטית בעלת 6 הילוכים, אך כרגע האפשרות להגעתה ארצה מוטלת בספק.
אבל למרות רצועת הכוח הצרה ולמרות שהספק של 140 כוחות סוס עלול להישמע נמוך, נזכיר כי משקלה של הסוויפט ספורט עומד על כ-970 ק"ג בלבד. אנחנו עוד נדבר על המשקל הזה בהמשך, אך כרגע נציין שלסוויפט ספורט יחס הספק/משקל מצוין העומד על 143.5 כ"ס לטון, וזה כבר משנה את התמונה.
המנוע של הסוויפט ספורט הפתיע אותנו בכל פעם מחדש. זו לא תאוצה של מכונית עם 200 כ"ס, אבל משהו בקלילות הזו הופך אותה למכונית זריזה. קלה, זריזה וכיפית. המנוע ממהר לטפס במעלה הסל"ד, הצליל משמח, ובהורדת הילוך או שניים בעקיפה מתקבלת תאוצה שלא תפגשו במכוניות סופר מיני רגילות.
וזה לא שלא ניסינו לאתגר אותה. העמדנו את המנוע הקטן במבחנים לא פעם ולא פעמיים. למשל - נסיעה בהילוך שישי ב-40 קמ"ש והאצה בחזרה למהירות שיוט. אז יש קצת קושי בין 40 ל-60 קמ"ש, אך משם ואילך, המנוע הגיב נהדר. גם ניסינו למשוך קצת הילוכים, ולמרות מנתק הצתה שנמצא סביב 6,500 סל"ד, המנוע נשם נהדר בסל"ד גבוה. גם בעליות ההרריות והמפותלות בדרך לרונדה המנוע לא אכזב, הודות לאותו מומנט זמין וחלוקת הילוכים טובה.
צריכת הדלק הפתיעה לטובה. את ימי ההשקה סיימה הסוויפט עם צריכת דלק שעמדה על 13.8 ק"מ לליטר. בהחלט נתון מרשים לרכב ספורטיבי.
פצצת אנרגיה צהובה?
הסוויפט ספורט לא מגיעה עם כל מיני בוררים למצבי נהיגה, בולמים אדפטיביים, דיפרנציאלים מתוחכמים וטכנולוגיות מתקדמות. אפילו כפתור למצב ספורט אין בה. בסוויפט ספורט יש מצב נהיגה אחד ויחיד - וקוראים לו "מצב רוחו של הנהג". בא לכם לשייט? משלבים להילוך שישי ומנצלים את המומנט הזמין. רוצים לתת בראש? מורידים הילוך או שניים והחגיגה מתחילה. יש פה מכניקה פשוטה וטובה, בולמי זעזועים מבית "מונרו", שלדה שהוקשחה והרבה רגש. וזה כבר משהו שלא קל לייצר היום.
בשונה מספורטיביות קלילות אחרות, הסוויפט ספורט מרגישה בטוחה והיא לא תעניש אתכם. בטוחה, אבל לחלוטין לא משעממת. הנטיה הראשונית היא אמנם לתת היגוי, אבל העברת משקל קדימה מכניסה את החרטום לפניה בקלילות. התקשורת הנהדרת מהשלדה מאפשרת למנן במדויק את פקודות ההיגוי והגז, ולייצר לא מעט משחקי אחיזה מהנים בין הפניות. ההגה אמנם לא מתקשר, אך הוא בהחלט מדויק. בלמי 16 אינץ' מאווררים מקדימה ו-15 אינץ' מאחור מאפשרים לחתוך את הקצב כשצריך. יחד מתקבל רכב שבהחלט מתגמל בנהיגה דינאמית נכונה ומספק ערימות של כיף. קצת כמו פעם.
על הכבישים הצפופים והמפותלים של דרום ספרד, הסוויפט ספורט פשוט פרחה. היא אולי לא המכונית האידיאלית לכבישים ישרים ומהירים, היא גם לא בדיוק המכונית ליהנות איתה בפניות ארוכות ומתמשכות למרות האחיזה הגבוהה, אבל, וזה חתיכת אבל, רק תתנו לה לתקוף פניות והיא תמרח לכם חיוך דבילי על הפנים. על מסלולי המרוץ הישראלים שקמו להם לאחרונה, שרובם קצרים ובעלי סדרת פניות מגוונות, הסוויפט פשוט תהייה מכונה ליצירת חוויות וריגושים.
משחק בית: ישראל-ספרד
איזה כיף. כבר שכחנו שאפשר ליהנות ככה ממכונית קטנה וזריזה. לכשתגיע ארצה, לקראת סוף השנה, אין ספק שסוזוקי סוויפט ספורט תהיה תוספת מבורכת להיצע מכוניות הסופר-מיני הספורטיביות. מכונית שרצינו לפגוש כמותה מאז שנות התשעים.
אבל גם כשהיא תגיע, אל תצפו לראות אותה בכל רמזור: לשם המחשה, ברבעון הראשון של שנת 2018 נמכרו 599 יחידות של פיג'ו 208, אך רק 8 מהן היו GTi; מתוך כ-900 רנו קליאו רק 5 היו RS, וכך גם אצל סיאט, שמכרה מעל 1,800 יחידות מהאיביזה, בעוד רק 13 מתוכן הן גרסאות ה-Evo FR החזקות. סוזוקי סוויפט מכרה ברבעון הראשון כמעט 600 יחידות, כך שניתן לשער מה יהיה נתח השוק שתתפוס הסוויפט ספורט.
אבל במקרה הזה אנו חייבים לדבר על נקודה אחת נוספת. כבר שנים ארוכות שלא היתה כאן מכונית יפנית, ספורטיבית, ובטווח המחירים העממי (האחרונה הייתה היאריס ספורט, בתחילת העשור הקודם). הסוויפט ספורט, בתמחור נכון, יכולה להיכנס בדיוק לנישה הזאת - ולספק לקהל הישראלי מכונית ספורטיבית, לא יקרה, עם 5 דלתות ועם מוניטין מעולה של אמינות ושמירת ערך.
אם נזכה לראות אותה כאן במחיר שנמוך מ-120,000 שקלים, אולי אפילו נמוך משמעותית, ייתכן וצעירים רבים יזכו סוף סוף להגשים חלום מוטורי אמיתי על כבישי ישראל. במחיר שכזה, שפותח פער סביר מהגרסאות הרגילות של הסוויפט אך עדיין נשאר בגזרה הנגישה, היא מסוגלת לפנות לקהל שמעולם לא חשב שהוא מסוגל לרכוש מכונית שכזו. זו כבר תהיה בשורה משמעותית לא רק לסוזוקי - אלא גם לשוק הרכב כולו.
לדגמי סוזוקי בישראל – סוזוקי
פורסם לראשונה ב- 22.04.18
למאמר זה התפרסמו 5 תגובות