לפעמים, מי שלא מגיב בזמן לטרנדים העדכניים פשוט מפספס את הרכבת ונשאר מאחור. תראו מה קרה לנוקיה, שאיחרה להתחרות בסמארטפונים של סמסונג ואפל; שימו לב איפה נמצאת היום קודאק, חברה שהמשיכה להאמין בסרטי הצילום בעוד העולם עבר למצלמה הדיגיטלית; יהיו שיגידו דברים דומים גם על גוגל פלוס, הרשת החברתית שניסתה להיות פייסבוק - אבל עשתה מעט מדי ומאוחר מדי, והפכה ללא רלוונטית.
כל זה מחזיר אותנו, בפעם המי-יודע-כמה, אל ניסאן ג'וק. החרק היפני המשונה יצר לפני כ-7 שנים את סגמנט הג'יפונים הקטנים, וסחף אחריו את כל שוק הרכב כמעט בלי יוצא מן הכלל. ההצלחה שלו הביאה לעולם כלי רכב כמו שברולט טראקס, רנו קפצ'ור, אופל מוקה, פיג'ו 2008, סוזוקי ויטרה, פיאט 500X והרשימה עוד ארוכה. מעט מאוד יצרני רכב נשארו מחוץ לזירה הסוערת הזו. אבל אלו שנשארו בחוץ הם אותם יצרנים שנחשבים לגדולים ולחזקים ביותר בעולם - טויוטה מצד אחד וקבוצת פולקסווגן מהצד השני.
בעוד טויוטה נכנסה לעניינים באופן חלקי לפני כשנה עם ה-C-HR, שמשחק על התפר שבין הקטגוריות, את הג'יפון הקטן של קבוצת פולקסווגן אנחנו פוגשים רק עכשיו, ערב כניסתה של שנת 2018 - כשהוא מתבסס על האיביזה ועוטה את סמלה של חטיבת סיאט.
מדוע חיכתה קבוצת פולקסווגן כל כך הרבה לפני שהצטרפה לרכבת הדוהרת? האם היא יודעת משהו שאחרים לא? למה היא בוחרת להיכנס לזירה הזו דווקא עם מותג סיאט, והאם הארונה החדש הולך להיות סיפור הצלחה? כדי לענות על כל השאלות האלו הגענו לברצלונה ביום גשום וסגרירי, ופגשנו לראשונה - סוף כל סוף - את הג'יפון הקטן הראשון של הקבוצה. תגידו שלום לסיאט ארונה.
הוא נראה טוב, הארונה. נושא באופן מובהק את הגנים של האיביזה החדשה, ומזכיר אותה מזוויות רבות - אך לא נראה כמו סתם גרסה מוגבהת שלה (ע"ע רנו קפצ'ור) או כסטיישן מגודל (ע"ע פיג'ו 2008). את הייחוד שלו משיג הג'יפון של סיאט בזכות מספר אלמנטים מעניינים. חלקם מהזן המקובל בתהליך ההפיכה של פרייבט לג'יפון - למשל פסי הגגון, בתי הגלגלים המושחרים או הפגושים המוכספים - וחלקם ייחודיים יותר, כמו הצביעה הנפרדת לגג והפסים המוטבעים עליו, הגימור הכסוף על הקורה האחורית והקווים המובלטים על המותניים, שלא נפגשים זה עם זה.
בתוך תא הנוסעים מדובר באיביזה כמעט לכל דבר - לטוב ולרע. פחות אהבנו את הפלסטיקה, בעיקר בגרסאות הבסיס. זו הרגישה פשוטה, דקה וחלולה במקומות רבים מדי - ואפילו מצאנו ברגים חשופים בחלקה התחתון של הקונסולה המרכזית. מנגד, הגרסאות הבכירות הוסיפו משטחים דמויי עור על הדשבורד עם תפירה צבעונית ונאה. גם המושבים נחלקים בהתאם, כאשר בגרסאות הבסיס תקבלו מושבי בד פשוטים יחסית עם תמיכה מינימלית, בעוד הגרסאות הבכירות מציעות ריפודי אלקנטרה ותמיכה נהדרת לכל חלקי הגוף.
כמו Q7, יותר מסופרב?!כדי להמחיש עד כמה הדגם הזה חשוב עבור סיאט - החליטה היצרנית הספרדיה להטמיע בו לראשונה שני פריטי אבזור יחודיים. הראשון שבהם הוא לוח מחוונים וירטואלי, עם מסך מידע ענק שמשתלט על כל לוח המחוונים. זהו פריט שמוכר מדגמים כמו פולקסווגן פאסאט ומספר דגמים של אודי, ואפילו לא נמצא בסקודה סופרב, למשל. לפגוש דבר כזה בארונה, ובסביבת המחיר שלה, זו הפתעה טכנולוגית מרעננת. הפריט השני הוא "אלקסה" - העוזרת הוירטואלית של אמזון, שתוכל לשלוט במערכות הרכב (ולא רק בהן) באמצעות הפעלה קולית. שתי המערכות הללו היו זמינות במהלך השנה הבאה.
אבל מכיוון שספק אם הפונקציות הללו יגיעו לישראל, וגם אם כן זה בוודאי לא יהיה בגרסאות הזולות והנפוצות, נעבור לדיווח על מספר פריטים אחרים. מערכת המולטימדיה המצוינת שפגשנו באיביזה, עם מסך "8 וצבעים חדים, מופיעה גם כאן. כמו כן ישנה בקרת אקלים מפוצלת, כניסה והנעה ללא מפתח, משטח טעינה אלחוטי לסמארטפון ו-2 פיצ'רים בטיחותיים שאחראים על מספר מערכות בטיחות אקטיביות. הרדאר הקדמי מספק התראה על אי שמירת מרחק, בלימה אוטונומית ובקרת שיוט אדפטיבית, ממש כמו באיביזה. מערכת ה-BLIS מספקת התראה על רכב בשטח מת במראות ועל תנועה חוצה מאחור. באופן תמוה, לא מוצעת מערכת התראה או תיקון לסטיה מנתיב הנסיעה.
על הגובהבנוסף להצהרה האופנתית ולמראה החיצוני המעודכן, המעבר ממכונית סופר מיני לג'יפון תורם בדרך כלל גם לשימושיות של הרכב. הארונה מציע קודם כל תנוחת ישיבה גבוהה מזו של האיביזה (אם כי לא גבוהה במיוחד ביחס לג'יפונים מתחרים). במושב האחורי נדמה כי המרווח לרגלי הנוסעים גדל מעט, אם כי נדרשת בדיקה השוואתית עם שני הדגמים זה לצד זה כדי לקבוע זאת בבירור. אין מאחור פתחי מיזוג או שקעי טעינה. חבל.
מה שצמח באופן משמעותי הוא כמובן המרווח לראשי הנוסעים, והתחושה המתקבלת בעקבות כך היא אוורירית ונעימה. שדה הראיה החוצה מצוין בכל ההיבטים. הגישה למושב האחורי קלה יותר בעקבות ההגבהה - יתרון לא מבוטל עבור הורים לפעוטות - אך קחו בחשבון שמימד הרוחב צנוע, כך שלאחר הושבתם של שני נוסעים מבוגרים או שני כסאות בטיחות, יהיה קשה להכניס נוסע נוסף לרכב. תא המטען מציע נפח מצוין של 400 ליטרים, והוא מצויד במגוון רחב יחסית של אביזרים שימושיים כולל מדף לחלוקה פנימית של הגובה. יכול להיות שמישהו בסיאט פוזל לטריטוריה של סקודה?
על הכבישמתחת למכסה המנוע אין הפתעות - הארונה זוכה לאותם המנועים בדיוק כמו סיאט איביזה, ועם תוספת משקל מינימלית הפגיעה בביצועים כמעט ולא מורגשת. הלקוחות בישראל יוכלו לבחור בין מנוע 1,000 סמ"ק טורבו עם 115 כ"ס ותיבת DSG, או מנוע 1,500 סמ"ק טורבו עם 150 כ"ס ותיבה ידנית. באופן מפתיע, דווקא המנוע הקטן הרגיש מתאים יותר לרכב.
כמובן, מנוע ה-1,500 סמ"ק מייצר ביצועים עדיפים, מגיע בקלות למהירויות גבוהות ומושך את הארונה בקצב נהדר. אך עם זאת, הוא מעט פחות חלק וליניארי, קצת מחוספס בתחושות וסובל מתפעול מעט כבד של תיבת ההילוכים.
המנוע הקטן, לעומת זאת, מרגיש אנרגטי ונמרץ כמו שפצפונים מסוגו צריכים להרגיש, על מנת לפצות על המחסור בסוסים. תגובת הדוושה טובה, הוא מאיץ בזריזות ובקלילות בין הרמזורים בעיר ובין עיקולי ההרים, ומרגיש מאוד "נכון" בתוך גופו של הארונה. אמנם, עם 3 נוסעים לא קטנים על ציודם, הוא הרגיש מעט חלש על האוטוסטראדה. לא פעם נדרשה רמיסה הגונה של הדוושה כדי להסתדר עם קצב התנועה בעליות הממושכות, ובגרסה הידנית שלו חלוקת ההילוכים מכוונת באופן מובהק לחסכון על פני ביצועים. אך במרבית תנאי הדרך הוא זורם בצורה חלקה ונעימה, מגרגר בצליל שנעים לשמוע ומייצר המון שמחת חיים. רק תשמרו את תיבת ה-DSG במצב הספורטיבי, אחרת תבלו זמן רב מדי בהילוכים הגבוהים והתחושה תהיה פחות נמרצת.
על הכיפאקמסלול הנהיגה היה מאתגר. מצד אחד, כפרים בני מאות שנים עם שבילי אבנים ומרצפות רופפות שנשברו ותוקנו אינספור פעמים, מימי הכרכרות ועד היום. מצד שני, כבישים הרריים מפותלים שיאתגרו גם מכוניות ספורט מצוינות, ויציבו זרקור בולט על כל מגרעה דינאמית של מכונית שתתייצב מולם. תוסיפו לכל זה את העובדה שג'יפונים נוטים לאבד את איכות הנסיעה בשל ההגבהות וההקשחות שמתבצעות עם המעבר לעולמם של רכבי הפנאי, ותקבלו את אחד האתגרים הגדולים ביותר שצפויים למכונית מסוגה של הארונה.
והיא צלחה את זה בכבוד. נוחות הנסיעה לא מושלמת - הלאון מגהצת את האספלט טוב ממנה - אך הארונה הצליחה לספוג היטב את מרבית השיבושים בצורה רכה, מבלי להתפזר ומבלי להיגרר לקופצנות יתר. גרסאות הבסיס, עם חישוקי "16 ומתלים שגרתיים, היו נוחות יותר בכבישים הכפריים לעומת גרסאות ה-FR מוקשחות המתלים שנעלו צמיגי "18; על הכבישים הגליים והמהירים הפערים בין הגרסאות היו קטנים הרבה יותר, אך אז נשמעו רעשי כביש ורוח משמעותיים - כי גם כיול מתלים מוצלח לא יכול להפר את חוקי האווירודינמיקה, והבידוד לא תמיד הספיק.
בפן הדינאמי הארונה מזכירה מאוד את האיביזה, וזאת חתיכת מחמאה עבור ג'יפון עם מרווח גחון של 19 ס"מ. אחיזת הכביש גבוהה מאוד, השלדה נכנסת לפניות בקלילות, ההגה מהיר ואין כמעט רכינת מרכב בעיקולים.זו לא מכונית עם נטיות ספורטיביות כמו פיג'ו 2008 או מאזדה CX3, אך בסופו של יום היא מסוגלת לשמור על קצב גבוה מאוד גם בכבישים עתירי פניות ושינויי גובה.
אגב, 19 הסנטימטרים שמפרידים בין אדמת ספרד לבין גחונה של הארונה הם בסך הכל שני סנטימטרים פחות ממה שיש לטויוטה לנדקרוזר - אבל אל תתנו למספר הזה להטעות. לארונה אין הנעה כפולה, מהלך המתלה שלו קצר והגחון בהחלט פגיע. זה לא הרכב שתרצו לקחת לטיולים מחוץ לאספלט.
הסבלנות משתלמתלפעמים, אומר הפתגם, החיפזון מהשטן. לא מעט יצרני רכב הזדרזו והוציאו ג'יפון קטן במהירות הבזק, אך דגמים רבים שהושקו לפני 3-4 שנים בקטגוריה הזו לא הצליחו לעמוד ברף האיכות המקובל כיום בתעשיית הרכב. מספיק לקרוא את שורות הסיכום של מבחנים השוואתיים שערכנו לא פעם בקטגוריה, כדי להבין שאולי קבוצות טויוטה ופולקסווגן ידעו מה הן עושות כשהחליטו להמתין ולא לקפוץ מיד על עגלת הג'יפונים הדוהרת.
ועכשיו, אחרי שעברו כבר כמה שנים של למידה ותכנון, סיאט ארונה מנצל את פלטפורמת הסופר מיני החדשה של הקונצרן - שודאי תוכננה גם עבור רכבים מסוגו - ומציג לעולם את הדור הבא של רכבי הפנאי הקטנים. הוא מצליח להתחמק באלגנטיות ממרבית המכשולים ההנדסיים שעמדו בפני מתחריו לקטגוריה, ולהיות ג'יפון קטן שעומד בכבוד בסטנדרטים של יצרנית האם מגרמניה.
ומה באשר לסיכויי ההצלחה בישראל? ברור כי המחיר שנקבע לקטגוריה לפני כ-5 שנים, ונע סביב ה-130,000 שקלים, כבר לא רלוונטי כיום. מרבית הג'יפונים הוזלו משמעותית מאז, בין אם באופן רשמי ובין אם על ידי הנחות ומבצעים. כדי להוות את קפיצת המדרגה המתבקשת ללקוחות האיביזה, מבלי לפלוש לטריטוריות של הלאון והאטקה, סיאט ארונה - שאמור להגיע לישראל עוד לפני סוף השנה - יצטרך להיות מתומחר בסביבות ה-110,000 שקלים. אנחנו מאמינים שהיבואנית תצטרך להגיע לנקודת הפתיחה הזו עם הגרסה האוטומטית, ואם היא גם תאובזר בצורה מכובדת - הרי שיש כאן פוטנציאל הצלחה גדול במיוחד.
לדגמי סיאט בישראל -
סיאט
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות