לקלחת העמוסה ברכבים טובים הגיעה סוף סוף גם סיטרואן. זה לא שהיא אף פעם לא היתה פה: עד לפני כמה שנים היה לה רכבי פנאי,
, שהתבסס על דור קודם של מיצובישי אאוטלנדר. אבל אותו ג'יפון לא הטביע חותם ולא זכה להצלחה רבה.
אז עכשיו סיטרואן מגיעה עם רכב משלה לקטגוריה, כפי שהקטגוריה נראית בשנים אלו. למה רק עכשיו? לנציגי היצרן בהשקה היו שלל סיבות, משכנעות יותר או פחות, אבל בשורה התחתונה גם אנשי היצרן וגם נציגי היבואן מרגישים שיש להם בוננזה ביד. רכב כזה, בקטגוריה הכי חמה בישראל, כבר שנים שלא היה להם. אלו ואלו תולים ברכב ציפיות אדירות. האם האיחור הלא אופנתי, לרכב מאוד אופנתי, יכול עדיין לאפשר לו להצליח בשוק הישראלי?
לפני שיוצאים לדרך
כשפוגשים את ה-C5 איירקרוס בפעם הראשונה, קשה להתעלם מהעיצוב המרשים. פנסי היום והסמל נמצאים בקומה העליונה, ומתחת ישנו הגריל והפנסים הראשיים. העיצוב קשוח יחסית, מרווח הגחון מרשים עם 23 סנטימטרים ויש שילובי צבעים חביבים. הוא לא מציע את התחכום האלגנטי של התאום פיג'ו 3008 אבל יש לו נוכחות ללא ספק. צריך רק לזכור שבהשקה פגשנו את גרסאות הקצה, כך שהמפרט המדוייק שיגיע לארץ - מבחינת צבעים, חישוקים, פסי גגון - יקבע יותר מכל את מראהו הסופי.
נכנסים פנימה והחיבור ל-3008 הרבה יותר נוכח. יש את אותה ידית הילוכים מתוחכמת לתפעול (מתרגלים מהר). הקונסולה בין המושבים זהה - היא גבוהה ומציעה תא ענק ומקורר באמצע. גם המולטימדיה דומה אחד לאחד, אבל כאן מתחילים ההבדלים. את מקום הנגיעות האלגנטיות / יוקרתיות של הפיג'ו, עם המסך ה"צף" ו-2 הקומות, מחליף סט יותר שגרתי שכולל מסך בתוך הקונסולה, פתחי אוורור שונים ועיצוב יותר רבוע ושגרתי. רע זה לא, אבל אין כאן את אפקט ה-WOW שיש באח.
בסעיף האבזור אמורה להיות פה בשורה. נציגי היבואן מבטיחים רמת אבזור גבוהה יותר ממה שמקבלים בקטגוריה – בדגש חשוב מאוד על תחום אבזור הבטיחות. ברכב המבחן שלנו הייתה בקרת שיוט אדפטיבית, שמירה על הנתיב, התראה על רכב בשטח מת, בלימה אוטונומית ועוד שלל מערכות. אם כולן יגיעו בגרסת הבסיס בישראל, בהחלט מדובר בשובר שוויון בתחום - אך עוד יש זמן עד הנחיתה של הרכב בארץ. זה אמור לקרות באיזור מאי 2019.
מתיישבים
רכב המבחן מגיע עם מושבים נפלאים מלפנים. מושב הנהג חשמלי עם זיכרונות, ושניהם מציעים חימום ובעיקר נוחות נסיעה מעולה לצד תמיכה לא רעה. האם אלה המושבים שיגיעו בגרסה הפשוטה לישראל? לא בטוח בכלל. אבל בנסיעת המבחן שלנו, על רצועת המשהו הזה שאולי הוא נקרא כביש באזור המגרב (מסופקני) - הם סיפקו נוחות ברמה גבוהה וגם את זה חשוב להגיד.
המרווח מצוין לנהג ולנוסע. פה יש יתרון גדול על פני ה-3008. את מקום הקוקפיט העוטף מחליפה קונסולה ישרה לחלוטין שמעניקה לנהג ולנוסע תחושת מרחב עדיפה משמעותי – עם הערה על תחושת הפוקוס מהנהג שקצת נגנבה. העניין גם נאמר באופן ברור על ידי אנשי היצרנית.
כשעוברים אחורה הנקודה מתחדדת. הנוסע הוא הסיפור ברכב הזה. זה התחיל מאותה תחושת מרחב של זה שיושב ליד הנהג (למעט דופן חלון גבוהה כפי שהבחין הקולגה שלי לנסיעה) וממשיך במושב אחורי רחב מאוד שמופרד ל-3 כיסאות נפרדים. למה זה משמעותי? כי כבר הספקנו לספור את כמות הפעמים שנשאלנו "האם אפשר להכניס 3 מושבי בטיחות לרכב מאחור". אז שימו לב: 3 מושבים יכנסו פה בכיף, אולי אפילו עם המתקן שמחזיק את הבקבוק של הילד. הרכב רחב יותר מה-C4 פיקאסו והמושבים עצמאיים ונעים כל אחד על מסילה. המשמעות היא שניתן להגדיל את נפח תא המטען על חשבון המרווח לרגליים או להיפך, לשים ציוד נוסף לצד 2 מושבים פתוחים או לבחור כל סידור אפשרי אחר.
ממשיכים לתא המטען, וגם כאן נראה שהשימושיות למשפחה נמצאת במרכז. נפח תא המטען מתחיל ב-580 ליטר עצומים ואם תקדמו את המושב עד לקצה מהלכו תגיעו ל-720 ליטר עצומים. בנוסף יש פתח רחב מאוד, רצפה כפולה וסף הטענה נמוך. זה מרגיש שמי שתכנן את התא ידע בדיוק איפה ננסה לתפוס אותו נכשל - והתכונן היטב. למשפחה על כל ציודה סביר להניח שלא תהיה שום בעיה לארוז את עצמה וצאת לטיול.
מתחילים לנסוע
נוחות הנסיעה תמיד היתה נקודת חוזקה של הצרפתים, כך שציפינו לרכב נוח. כמו שהבנתם, לכבישים של מרוקו קצת פחות היינו מוכנים. עד כמה גרועים היו הכבישים במסלול ההשקה? הסיכוי שלא יהיה בור בדיוק באמצע הסיבוב נמוך מגובה המים בכנרת. בכל פנייה עיוורת חיכה רכב שניסה לעשות לנו סיכול ממוקד - וזה לא עניין של המרוקאים נגד ישראל. הכבישים צרים וכל רכב ממול מוריד אותך (ואותו) לשוליים. אבל עושה רושם שמי שתכנן את ההשקה ידע בדיוק לאן הוא שולח את הרכב.
כי ה-C5 איירקרוס עבר את ערימת הבורות האלו באלגנטיות ששמורה למכוניות יוקרה עם מתלי אוויר. היכולת שלו לספוג מהמורות קשות, ולטאטא מתחת לגלגלים שברים שהיו מתעללים קשות ברכבים אחרים, פשוט מרשימה. האחראי העיקרי ליכולת המרשימה הוא בולם זעזועים הידראולי חדש שהוצג לראשונה במתיחת הפנים של הקקטוס. ננסה להסביר: בקצה טווח התנועה של הבולם - במקום בו בדרך כלל מכוניות נוטות לסגור את טווח התנועה של הבולם בחבטה - ניצב בולם קטן נוסף, שיושב בתוך הבוכנה ומונע מהרכב לחבוט. והעסק עובד טוב.
לצד הנוחות הטובה גם בידוד רעשי הרוח מוצלח ומקנה לאיירקרוס תחושה מבודדת ואיכותית יותר. בידוד רעשי הכביש מצויין כשהכבישים טובים – אתם רואים לאן זה הולך.... במרוקו היו רק כמה קילומטרים בודדים כאלו במסלול ההשקה. בשאר הזמן נשמעו רעשי כביש ובעיקר רעשי מתלים נוכחים.
ומכאן למנוע. בהשקה הוקצו לעיתונאים רק 2 סוגי מנועים, לשניהם 180 כוחות סוס: אחד דיזל ואחד בנזין. לארץ צפוי להגיע רק מנוע הבנזין ולצידו יגיע מנוע דיזל בהספק נמוך יותר של כ-130 כ"ס (כמו של ה-3008 המעודכן).
מנוע ה-180 בנזין מוצלח. הוא מציע כוח מספק ולמעלה מכך, הוא מטפס באופן החלטי במעלה הסל"ד ובאמת שלא צריך יותר, אפילו כשנדרשים לעקוף רכב בעלייה תלולה. המנוע מחליף למעשה את מנוע ה-165 כ"ס של הקונצרן. האמת, ציפינו ליותר פאנץ' ממנוע עם 180 כ"ס, אבל זאת תלונה של מפונקים. כי כמו שכתבנו, לא חסר לו.
יכול להיות שהוא לא האשם. את האשמה אפשר לתלות בתיבת ההילוכים היפנית של "אייסין". היא מציעה 8 הילוכים וצריכת דלק עדיפה על תיבת ה-6 הילוכים הקודמת, אבל היא מורידה הילוכים בקצב שלה ולא ממהרת לשום מקום.
מכיוון שמדובר ברכב שנועד לשרת משפחות ולא במכונית עם נטיות ספורטיביות, אנחנו מניחים שהתחושות הללו לא ממש יעניינו את קהל המטרה. אם זה קריטי לכם – יש בנמצא כמה רכבים עם יחידות הנעה כוחניות וזריזות יותר. אנחנו מתנצלים על ההתעלמות מסעיף צריכת הדלק, אך תוואי מסלול ההשקה לא אפשר מדידה יעילה.
את מנוע ה-180 דיזל פגשנו ברכבים אחרים והוא באמת נפלא, וחבל מאוד שלא נפגוש אותו בישראל. נחכה להשקה בישראל כדי לחוות דעה על מנוע הדיזל הקטן, אך מניסיוננו עם הפיג'ו - מדובר במנוע מוצלח.
את התחושות הנינוחות, אולי נינוחות היתר, ממשיכים לחוש גם כשזה נוגע להתנהגות הכביש. האיירקרוס רכה יחסית, רוכנת בפניות וממש לא מתנדבת לצאת במחול בכביש המפותל. היא גם לא אוהבת העברות משקל חדות או שינויי כיוון מהירים. לזכותה נציין כי האחיזה האבסולוטית גבוהה, התגובות שלה בבלימות פתע ובסטיות טובות מאוד (נאלצנו לבדוק) ובכלל מדובר באוטו שמשרה שלווה אפילו אם הנהג ממש לא מחפש אחת שכזו.
למרות מרווח הגחון המרשים אין צפי לגרסת הנעה כפולה עבור השוק האירופי. מסתבר שביקוש נמוך יחד עם פליטת מזהמים גבוהה לא מצדיקים את המאמץ. בסין תהיה גרסת 4X4 בהנעת הפלאג-אין הייבריד, אבל היא תהיה יקרה מדי בשביל השוק האירופאי.
סיכום
קשה לזכור מתי בפעם האחרונה היה לסיטרואן רכב כל כך רלוונטי בקטגוריה כל כך חמה. הסיטרואן C5 איירקרוס הוא רכב מעולה לשוק הישראלי מבורך הילדים. הוא מציע בדיוק את המתכון הנכון עבור משפחה: מרווח מעולה במושב האחורי, בדגש על כיסאות בטיחות, תא מטען ענק, נוחות נסיעה גבוהה ואבזור בטיחות מרשים. לחוששים נספר כי מערכת המתלים המתקדמת מגיעה בכל הגרסאות. אמנם לא בכל פרמטר הסיטרואן החדשה מצטיינת, אך בנקודות הקריטיות למשפחות היא בהחלט מצליחה לפגוע בול.
ופה מגיעה שאלת המחיר. כל סכום שיהיה בסביבות ה-140 אלף שקלים, יכול להפוך את הצרפתייה לבאגט חם מהתנור. משיחות שקיימנו עם נציגי היבואן בישראל עושה רושם שיש להם הרבה מוטיבציה לפתוח את המאפייה. לקטגוריית הג'יפונים בארץ הקודש זה רק יעשה טוב.
לצפייה בכל דגמי סיטרואן בישראל
פורסם לראשונה ב- 04.12.18
למאמר זה התפרסמו 16 תגובות