אם גם אתם חשבתם כמונו שהעיצוב של סקודה אניאק שמרני משהו, אז ודאי שמחתם לדעת שיש לכך מענה. בחודש שעבר חשפה סקודה את האניאק קופה, גרסה מעוצבת לרכב הפנאי החשמלי, כאשר על הדרך גם הגיעה לייצור גרסת ה-RS הספורטיבית והמסקרנת.
בסקודה מתגאים כי עד כה נמסרו 50,000 אניאקים ברחבי העולם ונפתחו הזמנות לעוד 60,000 יחידות. באופן לא מפתיע, 70% מהמכירות הן של גרסת ה-80 בעלת הטווח הארוך, בדיוק כמו זו המשווקת בישראל. לכן, כדי לענות על הביקושים, בחרו בסקודה להתחיל את ייצור הקופה עם הגרסאות הבכירות 80 ו-80x, ורק לאחר מכן להתקדם לגרסת ה-60.
אגב, האניאק קופה הוא דגם הקופה הראשון של סקודה בעידן הנוכחי שנמכר באירופה, אחרי שהשוק הסיני נהנה כבר כמה שנים מהקודיאק GT. אמנם בצ'כיה קיים דילר מקומי שמייבא אותם מסין לאחר שקיבל אישורים לתקן אירופאי, אך כאמור לא מדובר בשיווק רשמי ביבשת הישנה.
בנהיגה ראשונה של כמה מאות קילומטרים ניסינו להבין מהם ההבדלים בין האניאק קופה לבין אחיו הרגיל, והאם גרסת ה-RS באמת מרגישה ספורטיבית. בעוד כמה מאות מילים תדעו הכל.
א אנ אני אניאק קופה
אין הזדמנות שניה לרושם ראשוני, כך אומרים, והאניאק קופה יודע את זה. הוא דופק הופעה, במיוחד בצבע הירוק זרחני שבו הוא חיכה לנו ליד כבש המטוס בשדה התעופה הקטן שבגרוסטו.
החזית אומנם מוכרת מהאניאק הרגיל, אבל שם בערך זה נגמר, כי כבר מהצד הגג משתפל לאחור עד הזנב הקטנטן. זה נראה מצוין ולעומת האניאק הרגיל שנראה קצת מגודל וסטיישני, הקופה מצליח להעביר תחושה דינאמית יותר. הצליח להם.
מבפנים העיצוב זהה לאניאק בגזרת הדשבורד והדלתות, אך כשמביטים למעלה מגלים גג פנורמי ענק, ללא קורה B שחותכת אותו וגם ללא וילון נגלל (עוד נגיע לזה). בסקודה מציינים שמדובר בזכוכית כפולה שמסננת חום – את זה עוד צריך לבדוק בקיץ הישראלי. בזמן שרוכשי טסלה מחפשים פתרונות הצללה בעלי אקספרס, בסקודה מספקים רשת מקורית שכזו, עם התקנה מעט מאתגרת.
גג הזכוכית, שמגיע כאן כסטנדרט, עובר תהליך של קימור ידני והוא משתרע על שטח של 1.9 מ"ר. מרשים.
גרסת ה-RS דואגת לתוספות הספורטביות המתבקשות כמו תגיות RS וגימורים מושחרים ושני סגנונות עיצוביים לחישוקים, האחד עצבני וספורטיבי והשני מוחלק ואווירודינאמי. מבפנים גם כן ישנם מספר שילובים, אך יש אחד בולט במיוחד הכולל תפירה ירוקה במושבים הספורטיביים, לאורך הדשבורד, בקונסולה המרכזית ובהגה. זה נראה הרבה יותר טוב מהתפירה הלבנה.
קפד ראשו
כמעט כמו בכל תצורת קופה לרכב מוכר, צריך לשלם מס שבא לידי ביטוי במרווח מאחור ובתא המטען. בכניסה למושב האחורי צריך לשים לב למשקוף ולהוריד קצת את הראש, וגם מבנה הרכב מצריך הרמת רגל וכניסה למין "אמבטיה", אך הרצפה שטוחה לגמרי והיעדר הוילון הנגלל אפשר לסקודה להרוויח עוד כמה סנטימטרים חשובים למרווח הראש.
נפח תא המטען עומד כאן על 570 ליטרים מכובדים, רק 15 ליטרים פחות מהאניאק הרגיל, פער כמעט בלתי מורגש. ובסקודה כמו בסקודה, אחרי הכלי הייעודי לניקוי כבל הטעינה נולד גם התיק לכבל, שהוא גם תיק רב פעמי שמתיישב בדיוק בתוך התא השמאלי שבתא המטען. ואם בכל זאת אין לכם כוח לגלגל את הכבל, מתחת לרצפה יש תא עמוק ואפשר פשוט לזרוק את הכבל שם.
עדכון תוכנה
אחרי לא מעט הצהרות של קונצרן פולקסווגן על הפיכתו לחברת תוכנה שמייצרת רכבים, באניאק קופה כבר הטמיעו עדכון תוכנה ראשון למערכת ה-ME3 - עדכון שיופיע בקרוב גם באניאק הרגיל, כולל ברכבים שכבר עלו על הכביש. העדכון כולל כמה שיפורים בתצוגות של המולטימדיה, כמו למשל האפשרות להוסיף במערכת הניווט את מיקומי עמדות הטעינה של מספר חברות שונות, נושא שכאן בישראל מתקדם בעצלתיים. את החיווי האפור של עוצמות חימום ההגה החליפו קווים בצבע אדום שמקלים על זיהוי ההפעלה (הכפתור שעל ההגה עדיין לא מאיר). גם בלוח המחוונים חל עדכון, כמו תצוגת אחוזי הסוללה והצגת נתוני נסיעה נוספים.
לגרסאות ההנעה הכפולה נוסף מצב נהיגה חדש שמסייע לנסיעה בתנאי שטח חלקלקים ולבסוף יש גם תוכנת ניהול חדשה למערכת האנרגיה של הרכב שמסייעת בשיפור צריכת החשמל ועוזרת לשמור על חיי הסוללה.
בנוסף, בתחום הבטיחות מערכת הסטיה מנתיב שומרת את הרכב קרוב לימין ומזהה טוב יותר סימונים שונים כגון איי תנועה. מערכת זיהוי התמרורים הורחבה משמעותית ובנוסף לתמרורי המהירות מזהה גם תמרורי עקלתון, צמתים, נתיבי השתלבות ועוד.
בשלב זה המערכת האחרונה לא תהיה זמינה בישראל, אך בעתיד יגיע רכב מבחן ייעודי לטובת סריקה מקומית עבור זיהוי טוב יותר של מיקומי התמרורים והסוגים השונים.
שלח לי שקט
האניאק קופה מספק בידוד רעשים טוב, כשרעשי כביש נשמעים, בעיקר עקב חישוקי 21 האינץ' הענקיים ועל כבישים פחות איכותיים. כשעברנו לכבישים שסלולים היטב רמת הבידוד השתפרה.
הנוחות בנסיעה עירונית טובה, אך לא מצטיינת, והאניאקופה מצליח לשמור על איכות נסיעה נאותה בעיקר בזכות הבולמים האדפטיביים. בדרך פרברית ובכבישים פחות איכותיים, כשהבולמים צריכים להתמודד עם משקלו של הרכב, חלק מהפגמים מורגשים אם כי לא באופן שיוצא אתכם משלוותכם. גם כשהקצב עולה הנוחות נשמרת והאניאק קופה נותר מרוסן.
kW, AC/DC… RS
לקופה אותן יחידות הנעה שמוכרות מהאניאק הרגיל: לגרסת ה-60, עם סוללת 62 קוט"ש, הספק של 180 כ"ס וטווח נסיעה של 416 ק"מ; גרסת ה-80 המוכרת מהאניאק המשווק כאן, מוצעת עם סוללת 82 קוט"ש, הספק של 204 כ"ס וטווח נסיעה של 544 ק"מ; יש גם 80x עם הנעה כפולה בזכות מנוע נוסף לסרן הקדמי ובהתאם גם הספק גבוה יותר של 265 כ"ס וטווח נסיעה נמוך יותר של 520 ק"מ.
בממוצע האניאק קופה מסוגל לנסוע לטווח גדול יותר ב-10-15 ק"מ מהאניאק הרגיל, בזכות אותו עדכון תוכנת ניהול וגם בזכות מקדם גרר נמוך יותר של 0.234 לעומת 0.257 באניאק.
הביצועים והתחושות בגרסת ה-80 עם ההנעה האחורית זהות לגמרי לאלו המוכרות מהאניאק הרגיל - הכוח זמין, הרכב זריז מאוד ולא מורגש חסרון בכוח.
גרסת ה-RS היא למעשה גרסת 80x עם תוספת כוח שזמינה לפרקי זמן של 30 שניות ומביאה את ההספק עד ל-300 כ"ס. זה אמנם נשמע כמו חיזוק לרגעים קצרצרים, אך בפועל מדובר בלא מעט זמן - שכן כבר אחרי 6.5 שניות מגיע האניאקופה הספורטיבי ל-100 קמ"ש. אם היינו ממשיכים ללחוץ על הדוושה גם ב-23.5 השניות הנותרות, היינו כנראה זוכים למפגש צמוד עם הקרביניירי.
ומה קורה אחרי 30 השניות? הכוח מצטמצם עקב השפעות טמפרטורת הסוללה, המנוע ומשתנים נוספים. כדי לדעת האם תמיד תוכלו להשתמש במירב הכוח שלכם, בסקודה דאגו לתצוגה ייעודית שמשקללת את הנתונים הרלוונטיים ומציגה מד ייעודי בצבע ירוק אופייני. אם מירב ההספק אינו זמין, חלקו יצבע באפור.
ואיך הביצועים בפועל? הרבה יותר ממספקים. ה-RS מקזזת כאמור חצי שניה בהאצה ל-100 קמ"ש, והיא מרגישה חזקה ואוחזת מצוין על אספלט שסלול היטב - מה שמאפשר לה לצאת מפניות קצת יותר מוקדם והרבה יותר מהר. מצב ספורט שגם מקשיח את הבולמים יוצר קופצניות בכביש שאינו מפולס, אבל את זה אפשר לפתור עם המצב האישי ולהגדיר את הבולמים למצב הרגיל.
אבל לא הכל ורוד (או בעצם ירוק?). התחושות מההגה אנמיות, גם השלדה לא חדה במיוחד והבלמים מרגישים ספוגיים ביחס למצופה מרכב בעל יומרות ספורטיביות. על כבישיו המפותלים של חבל טוסקנה, גרסת ה-80 עם ההנעה האחורית מעניקה קצת יותר חדוות נהיגה.
טווח הנסיעה ב-RS מגיע לקצת יותר מ-500 ק"מ, אך בפועל הוא נמוך יותר בכ-100-150 ק"מ תלוי כמה חזק תנהגו.
הקופה מסוגל להספק טעינה מהירה של עד 135 קילוואט כחלק מאותו עדכון, כאשר בגרסת ה-80 טעינה מהירה שכזו תספק לכם 100 ק"מ בתוך 7 דקות או 10% ל-80% ב-29 דקות. ניהול הסוללה בגרסאות ה-80x וה-RS מתנהג מעט אחרת ושם יספיקו לכם 6 דקות טעינה ל-100 ק"מ, בעוד טעינה עד 80% תדרוש 36 דקות.
אותה גברת בשינוי אדרת
סקודה אניאק קופה הוא לא מוצר שונה מזה שאנחנו מכירים - וזה לא בהכרח רע. הוא נהנה מאותם יתרונות בתחומי האבזור ומערכות הבטיחות, הביצועים הנהדרים, טווח נסיעה והשימושיות, לצד מרווח מעט פחות טוב במושב האחורי. אבל את כל אלו עוטף עיצוב הקופה שעושה לו רק טוב, תוך גביית מחיר נמוך למדי בתחום השימושיות. ה-RS הספורטיבית מוסיפה לחוויה, והיא תהיה זמינה בהמשך גם בתצורה השגרתית של האניאק.
גרסת ה-80 של האניאק קופה צפויה להגיע לישראל עוד ב-2022, כאשר המחיר צפוי להיות יקר בכ-10%. בהשוואה לרמות הגימור המשווקות כיום בישראל, מדובר בטווח מחירים של 209,000-287,000 שקלים. לשאר הגרסאות נצטרך לחכות קצת יותר, כאשר בגרסת ה-RS צפוי המחיר להאמיר אל מחוזות 300,000 השקלים.
בצל המלחמה באוקראינה שמשפיעה על אספקת צמות החשמל לדגמי סקודה בפרט וקונצרן פולקסווגן בכלל, היצרנית מציינת כי בימים אלו נעשים מאמצים למציאת ספקים נוספים. בסקודה גם מבטיחים כי עד לשנת 2030 יושקו עוד 3 דגמים חשמליים שיתברגו מתחת למשפחת האניאק, כשהשאיפה היא להגיע לנתח מכירות חשמליות של 70% ולהתברג בחמשת המקומות הראשונים בכל אירופה. אצלנו, סקודה כבר שם.
לדגמי סקודה בישראל – סקודה
פורסם לראשונה ב- 22.03.22
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות