דילוג לתוכן המרכזי בעמוד

נהיגה ראשונה - קיה EV6 GT

Getting your Trinity Audio player ready...

 

השילוב בין מכוניות חשמליות רגילות למראה עם ביצועי-על אינו דבר חדש. דגמי טסלה שונים המציאו את הפורמט לפני שנים. ובכל זאת, אף אחד לא באמת האמין שגם מותג ותיק המתמקד בקטגוריות שהן ליבת שוק הרכב, ירצה לקחת חלק במרוץ החימוש והמהירות הזה.

אבל קיה של היום אינה קיה של לפני 15-10 שנה, וההבדל הגדול בין השתיים הוא אלברט בירמן. מי שבעבר עמד בראש חטיבת M של ב.מ.וו והחליט לערוק לסיאול כדי להתמודד עם אתגר מעניין - שיפור היכולת הדינמית של מכוניות המותג. וגם כדי להקים את חטיבת הביצועים N של האחות לקונצרן יונדאי, אבל זה כבר סיפור אחר.

את הכישרון ההנדסי של בירמן, המכונה במסדרונות קיה "בירמן מג'יק", גילינו כבר במכונית הראשונה שהוא פיתח במקום העבודה החדש שלו - הסטינגר GT. משפחתית גדולה שאמנם תוכננה ויוצרה בקוריאה, אבל מאחורי ההגה הרגישה כמו ב.מ.וו משובחת של פעם. ואיך כל הסיפור המרגש הזה קשור ל-EV6 GT? כי היא המכונית האחרונה עליה הוא חתום ביצרנית הקוריאנית, לפני שיצא לפנסיה. ניסינו לברר האם היא גם היורשת המודרנית של הסטינגר המעולה, או שהפעם מדובר במכונית עם ביצועי-על באמת.

קיה EV6 GT

 

כמעט ללא שינוי

המראה של ה-GT זהה כמעט לחלוטין ל-EV6 המשווקת כאן. להוציא חישוקים גדולים יותר ומוגזמים לטעמנו ("21), וקליפרים בירוק זרחני שמציצים מהם. היא לא מגלה לזה שניצב בפניה שיש לו פה עסק עם מכונית בעלת שרירים יוצאי דופן ויכולת לבייש פורשה מזדמנת. מי שמחפש זאב בעור כבש כנראה יאהב את הגישה הזו. מי שמעוניין להתרגש קצת כשהוא מביט במכונית שלו, ולהתרגש עוד יותר כשהוא מתיישב בתוכה, צפוי להתאכזב.

קיה EV6 GT

שכן גם סביבת הנהג כוללת שינויים צנועים בלבד מגרסאות רגילות, ללא כל רמז לאקשן החבוי בקרביה. אז כן, למושבים הקדמיים תמיכה משופרת, אבל הם נעדרי כיוון חשמלי כדי לאפשר תנוחת נהיגה קרובה יותר לאספלט. יש דיפוני אלקנטרה בדלתות ושימוש בירוק הזרחני גם לתפרים ולגימורים שונים בתא הנוסעים, וגם נוסף מתג GT על ההגה. סידור המסכים הוא אותו אחד שיש בגרסה הרגילה - עם לוח מחוונים דיגיטלי ומסך מגע ("12.3 כל אחד) שפונה מעט לכיוון הנהג. גם התצוגה זהה ללא אפשרות לתצוגת נתוני אקשן.

קיה EV6 GT

היינו שמחים לקבל הגה ספורטיבי יותר, מושבי באקט עם תמיכה ניכרת, ותצוגה שונה למסכי המגע שתתאים לזינוקים בקצב של מכונית מרוץ כשרה למהדרין. גם השאר זהה. מרחב המחיה ליושבים מאחור טוב למדי הודות לבסיס גלגלים ארוך (290 ס"מ) ולפלטפורמה הייעודית המאפשרת ניצול מיטבי של חלל הפנים. אבל גם כאן, כמו בגרסאות הרגילות, לגבוהי קומה יהיה קשה להשתחל אליו. תא המטען צנוע ב-40 ליטר מזה של ה-EV6 הרגילה (480 ליטר) - בגלל הסאבוופר של מערכת השמע המשודרגת המותקן שם.

קיה EV6 GT

הלאה, גם רשימת האבזור דומה והיא כוללת חימום ואוורור למושבים הקדמיים (באחוריים יש גם חימום), משטח טעינה אלחוטי, מצלמות היקפיות עם תצוגת שטח מת על גבי לוח המחוונים, דלת תא מטען חשמלית ועוד. וכך גם ביחס למערכות הבטיחות המרשימות שקיה שילבה כאן, לרבות בלימה אוטונומית, שמירת נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת אקטיבית ועל פתיחת דלת כשהשטח לא פנוי. ויש גם תאורת מטריקס לד מרשימה מאוד.

קיה EV6 GT

 

תחזיקו חזק

585 כ"ס, בקיה. אתם לא מתבלבלים, החשמלית הסטנדרטית הזו למראה משחררת כמעט 600 כ"ס. ולמען אלוהי הפרופורציה, זהו הספק גבוה באופן משמעותי מזה שתמצאו במכונית ספורט קיצונית. הוא מגיע מצמד מנועים חשמליים: האחורי שמעביר לגלגלים הסמוכים אליו 367 כ"ס, והקדמי שמשגר 217 כ"ס. לשניהם יש מערכת קירור משופרת כדי לשמור על טמפרטורה אופטימלית לאורך זמן ולמנוע בכך פגיעה ביכולת. הביצועים? 3.5 שניות ל-100 קמ"ש, פחות מהזמן שייקח לטסלה מודל Y פרפורמנס להשלים את המאוץ הקלאסי.

לאמת את הנתון הזה היה קצת קשה בתנאי אספלט חלק ועם צמיגי החורף שהותקנו על רכב המבחן. אבל על האוטובאן הגרמני, עדיין מקדש מהירות נטול הגבלות, מכמונות מהירות וניידות משטרה, אין שום בעיה להציב את מחט המהירות על 260 קמ"ש. עבור מכונית ביצועים מונעת בנזין זהו לא נתון מרשים כיום, עבור חשמלית קרבית זה עניין מאוד נדיר. פורשה טייקן טורבו היא החשמלית היחידה מתוצרת גרמנית שמגיעה למהירות הזו.

קיה EV6 GT

מחמאות נוספות מגיעות לקיה בזכות הוויתור על ייצור צליל מנוע מלאכותי, אפילו כאופציה. כך מוקצן עוד יותר הדיסוננס בין קצב צבירת המהירות הפנומנלי לבין השקט המוחלט השורר מאחורי ההגה. הבעיה היחידה של דהירה במהירות על-קולית במכונית חשמלית היא צריכת חשמל מופרזת, החותכת בקלות את טווח הנסיעה הרשמי והלא מרשים בעצמו (424 ק"מ) בחצי, שתחייב עצירות תכופות יחסית בתחנות טעינה.

קיה EV6 GT

מצד שני, מצברי 77.4 קוט"ש ובמתח גבוה (800V) כמו ב-EV6 הרגילה ניתנים לטעינה אולטרה מהירה (350DC) ולמילוי מ-10% ל-80% ב-18 דקות בלבד. לעצור כל שעה של דהירה ב-260 קמ"ש למנוחה קלה, נראה לנו כמו דיל סביר בסך הכל.

 

פלאי התכנון

מאות אלפי מילים כבר הוקלדו ונקראו על פלאי פלטפורמת E-GMP הייעודית של הקונצרן הקוריאני, זו שמשרתת את דגמי שלושת מותגי הקבוצה - ג'נסיס, יונדאי וקיה. לטעמנו (ולא רק), היא הטובה ביותר בתעשייה כיום. כל הדגמים המבוססים עליה מצטיינים בניצול מקום, חירות עיצובית ובעיקר יכולת דינמית מרשימה הודות לחלוקת משקל מוקפדת ומרכז כובד מאוד נמוך. כל אחד מדגמי הקונצרן שעושה בה שימוש נהנה מאפיון עצמאי אמנם, וזה פחות משנה אם הייעוד הוא בעיקר נוחות (איוניק 5), יוקרה (GV60) או דינמיות (EV6).

קיה EV6 GT

במקרה שלפנינו זה קצת שונה, שכן הצוות של בירמן ביצע שינויים משמעותיים ועבודות כיול מוקפדת עוד יותר. כך למשל, המתלה הקדמי שונה לחלוטין מהגרסה הרגילה (צמד זרועות תחתונות במקום משולש אחד) ולכן יש גיאומטריה שונה ששומרת על מגע אחיד של הצמיגים עם האספלט גם בעומס פניה קיצוני. ההגה חד, מדויק ומהיר יותר מהרגיל (2.3 סיבובים מקצה לקצה לעומת 2.7) והבלמים גדולים יותר (360-380 מ"מ לפנים-אחור).

קיה EV6 GT

לקפיצים כיול שונה (רכים ב-9% מלפנים, קשיחים ב-11% מאחור) והמרכב מונמך קלות ונעזר בבולמי זעזועים אדפטיביים. המוט המייצב האחורי קשיח יותר (15%) ועל הקשר לאספלט אחראים בדרך כלל - כאמור, אנחנו עם צמיגי חורף בלית ברירה - כציוד תקני צמיגי מישלן פיילוט ספורט 4S, גומי שלרוב מצוי במכוניות ספורט.

קיה EV6 GT

גם עם צמיגים נחותים דינמית, אין שום בעיה לזהות יכולת דינמית משובחת יותר מכל מה שהכרנו בצד השפוי פיננסית של פורשה טייקן. לא משנה אם מדובר בשינוי חד של כיוון החרטום, דהירה במהירות כמעט בלתי אפשרית בעיקול או יציאה חזקה מפניה עם דוושה עד הסוף. תגובות הגה מצוינות עם הנעה כפולה ודיפרנציאל מוגבל החלקה מאחור, הופכים את המכונית הזו לכלי שעשועי ספורט נדיר.

היא גם מרגישה קלה בהרבה ממשקלה (2.2 טונות כולל נהג), חדה ומדויקת הרבה יותר ממידותיה הפיזיות. אהבנו בעיקר את מצב הנהיגה GT, המציב את כל המערכות השונות (מנוע, הגה, מתלים) בכיול האגרסיבי ביותר וגם מאלחש קלות את בקרת היציבות כדי לתרום להנאה מרבית. יש אפילו מצב דריפט שמשחרר לחלוטין את ההגבלה האלקטרונית ומבטל את המנוע הקדמי, מצוין למי שמעוניין להחליף במהירות את צמיגיו האחוריים.

קיה EV6 GT

 

נו תביאו אחת

קיה EV6 GT היא אחת החשמליות המרשימות ביותר שבהן נהגנו, ונהגנו בכולן. לא רק בגלל הביצועים, שכן טסלה הייתה שם לפני. ולא רק בגלל שילוב יכולות דינמיות משובחות בהנעה חשמלית, שכן זכות הראשונים הזו שמורה לפורשה. אבל היא ראשונה שמציעה את שפע היכולות המשובחות הללו האלו במותג ליבה בשוק הרכב, משהו שפולקסווגן - מי שעשתה זאת במאה הקודמת של עידן הבנזין עם גולף GTI - לא ממש מצליחה לשחזר בהווה החשמלי.

אז תודה לבירמן, למאסטר שסיים את עבודתו במכונית הראויה לכך. אחת שנאמנה דווקא לסלוגן הקודם של היצרנית, "הכוח להפתיע". עם מראה שגרתי לחלוטין, סמל של מותג חסר יומרות ספורטיביות, אבל עם ביצועים ויכולת דינמית שישאירו מאחור מכוניות ספורט מפורסמות. ויש לנו עוד שתי תקוות קטנות. הראשונה, שהמצוינות ההנדסית תישאר בחברה גם לאחר פרישתו של בירמן. השנייה, שה-GT תגיע כבר ארצה.

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות

יעוץ מקצועי חינם לפני קניית רכב
  • צור קשר בוואטסאפ
  • התקשר אלינו

הוספת תגובה

תגובות

תגובות לכתבה

צור קשר בוואטסאפ חזור למעלה