מתיחת פנים היא חלק חשוב בסבב חייו של כל רכב. מתיחת הפנים אמורה לגרום לרכב ליישר קו עם המתחרות, לטפל בליקויים שהתגלו ולהצעיר את העיצוב. במקרה של ניסאן אקס טרייל, מתיחת הפנים חשובה אף יותר.
מול האתגרים המגוונים לאקס טרייל יש הרבה עבודה, ונסיעת המבחן הזאת הייתה הזדמנות מעולה לבדוק האם מתיחת הפנים פתרה בעיות משמעותיות ובמה היא קצת פיספסה.
עיצוב
מתיחת הפנים שינתה את החזית. הגריל גדל, כמות הניקל שעוטפת את סמל החברה יכולה לסדר עבודה למחצבה או שתיים והפנסים זכו ללדים בצורת חץ שמוסיפים להופעה ולתאורה. מאחור ומהצד קשה להבחין בשינויים מרחיקי לכת. רכב המבחן הגיע אלינו בצבע לבן קצת משעמם. בתמונות היצרן הוא מופיע בדרך כלל בצבעים בוהקים שמוסיפים לו עוד קצת. אבל גם בלי הצבעים המקושקשים יש לאקס טרייל משהו שקצת נעלם מהקטגוריה - תחושת קשיחות. בזמן שרוב המתחרות מתחילות להרגיש כמו סטיישנים מוגבהים, לאקס עדיין יש איזשהו אפיל של רכב שטח, עם פסי גגון בולטים, קורה C (הקורה שמאחורי הדלת האחורית) גדולה שמעניקה לרכב מראה כוחני וחצאיות שחורות.
תא נוסעים
סביבת הנהג היא אחת האכזבות של מתיחת הפנים. חלל הרכב נותר מאוד כהה, ואין שילובי צבעים שמצליחים להפוך את הישיבה בתא למשהו יותר מזמין. גם הנדסת האנוש לא מבריקה. מערכת המולטימדיה פשוטה ויש שילוב של המון כפתורים קטנים ומבלבלים לצד מסך לא אינטואיטיבי. ברכב המבחן מסך המגע הפסיק לעבוד, אך למרבה המזל את רוב הפונקציות אפשר לתפעל מגלגלת שנמצאת בצד ימין של המסך.
גרסת המבחן היא גרסת ה-Tekna שעולה כ-13 אלף שקל יותר מהגרסה הבסיסית של האקסטרייל עם 7 מקומות. בתמורה תקבלו הרבה מאוד אבזור: פנסי לד, מושבי עור עם כיוון חשמלי לנהג, חימום למושבים הקדמיים, האחוריים וההגה, כניסה והנעה ללא מפתח, דלת תא מטען חשמלית, חיישני חנייה היקפיים, מערכת מצלמות 360 מעלות עם פונקציית "מבט על" ומערכת חנייה אוטומטית שמכוונת את ההגה בחניות. האבזור מאוד עשיר ובהחלט מצדיק את התוספת.
דווקא בסעיפי הבטיחות יש מקום לשיפור. יש הרבה פריטים חשובים כמו בלימה אוטונומית, התראה על תנועה חוצה מאחור, התראה על שמירת מרחק ועל סטייה מנתיב וגם מערכת להתראה על רכב בשטח מת וזיהוי תמרורים. חסרו לנו ברקת שיוט אדפטיבית ומערכת אקטיבית לתיקון סטייה מנתיב.
תנוחת הישיבה היא מהיותר "ג'יפאיות" בקטגוריה והנהג יושב מאוד גבוה. שדה הראיה קדימה טוב אבל קורות עבות ומראות גדולות חוסמות את שדה הראייה לצדדים. השמשה האחורית גדולה.
המרווח לנהג טוב אבל יכול להיות שלגבוהים שבין הנהגים ברך ימין תפגע בקונסולה. במושב השני המרווח מעולה עם המון מקום לרגליים ולראש, אבל זה נכון בעיקר כשיושבים 5 בלבד. כי אם צריך להוסיף שני נוסעים מאחור, השורה השנייה במצבה האחורי לא מאפשרת ישיבה וצריך לקדם אותה. במצב זה מרווח הרגליים של היושבים בשורה זאת לא מוצלח.
השורה השביעית לחלוטין לא מרווחת. המושבים נמוכים מאוד, המרווח לרגליים גבולי ולא היינו מציעים להסיע מבוגרים שם לנסיעות ממושכות.
תא המטען קטן מאוד כשכל המושבים בשימוש, אבל ברגע שמוותרים על מושב או שניים מקבלים תא מטען גדול מאוד. סף ההעמסה של הרכב נמוך וקל להרים ציוד כבד לבגאז'. יש גם נקודות עיגון, שקע 12 וולט והכי חשוב, מקום להחביא את המדף הנגלל מתחת לרצפת התא.
נוחות נסיעה
בניסאן מצהירים שבמסגרת מתיחת הפנים טופלו המתלים ודרך פעולתם מובילה את הרכב להיות יותר נוח מבעבר. על פניו, נראה שיש דברים בגו. בעיר הרכב מציג פעולת מתלה מעט יותר בוגרת והוא מטפל טוב בפסי האטה. גרסת ה-Tekna מגיע עם חישוקים בקוטר של 19 אינץ' והם משמעותיים לעניין הזה. היכולת שלהם להפריד בין פני הכביש לבין הרכב לא הכי מוצלחת והרבה שברים ושאר מריעין בישין שבכביש העירוני עוברים לתא הנוסעים ללא סינון. אנחנו מניחים שנוחות הנסיעה בגרסה הפשוטה תהיה עדיפה.
מחוץ לעיר היא מרגישה עסוקה וזזה על המתלים בחוסר נוחות. בידוד הרעשים הוא עניין של גישה, או של הרכב נוסעים. כשכל המושבים בשימוש החלל הגדול יוצר הרבה תהודה ויותר מדי רעש. ברגע שרק חמישה מושבים בשימוש המדף הנגלל מכסה את תא המטען ואז הרכב הופך לשקט יותר, ובפער משמעותי.
מנוע ותיבת הילוכים
יחידת ההנעה של האקס טרייל היא אותה יחידה מוכרת מהעבר. מנוע טורבו-דיזל בנפח 1,600 סמ"ק המספק 130 כוחות סוס ו-32.6 קג"מ החל מ-1,700 סל"ד.
על פניו, 130 כוחות סוס נשמעים צנועים למדי, בטח לצד רכבים מוגדשים כמו הקודיאק וה-5008. בפועל, הדברים שונים, והתודות למומנט. ברגע שהטורבו נכנס לפעולה, וזה קורה נמוך מאוד בטווח הסל"ד, המנוע מתחיל למשוך חזק קדימה וללא היסוס. השידוך עם תיבת ההילוכים הרציפה מצויין ואומר שהמשיכה חזקה ועקבית, והמנוע לא נופל לבורות בין ההילוכים (ככה זה שאין באמת הילוכים – או כשיש אינסוף הילוכים בתיבה רציפה).
במהלך הנסיעה כל הגברת משקל על הדוושה מובילה לתגובה החלטית של הרכב, ולא מדובר ברכב קל. מעל 4,000 סל"ד אין למנוע הרבה מה להציע אבל בזכות התיבה היעילה הוא יגיע לשם רק לעיתים נדירות וכשהנהג ידרוש הרבה.
בתוך העיר ה-X יכול להיות קצת נחוש מדי ולעיתים תגובת הדוושה תהיה טיפה חזקה מדי. כאן מצב ה"אקו" שמרגיע את כל העסק עוזר. חבל שכל כך קשה למצוא את הכפתור הזה.
צריכת הדלק, מצד שני, אכזבה. רכב המבחן נדרש בעיקר לנסיעות בין עירוניות בקצב הגיוני ולנסיעה בכבישים פקוקים ועירוניים. בסוף המבחן נתון צריכת הדלק עמד על כ-12 ק"מ לליטר סבירים. זה עדיף על מתחריו, בחלקם, אבל לא בפער משמעותי מספיק.
התנהגות כביש
לפני מתיחת הפנים היפני לא היה השותף המומלץ למי שמעוניין לנסוע בכבישים מפותלים על בסיס קבוע. ובכן, יש שיפור במסגרת מתיחת הפנים. אחיזת הכביש של הניסאן טובה בהרבה ממה שזכרנו. הרכב עוקב אחרי פני הכביש ונאחז באספלט בצורה טובה מאוד בהתחשב בגודלו ובמשקלו. לדברי ניסאן, השיפורים הושגו בין היתר בזכות המוט המייצב שחוזק ועוד כמה שינויים קלים במתלים.
נציןן כי ההגה לא שותף לחגיגה: הוא לא מספיק מדוייק, והוא מגיב לשינויים קטנים מדי בכביש הבין עירוני, מה שמחייב את הנהג למשנה זהירות ותשומת לב. לא מדובר בעניין אקוטי, אבל אם אתה מאלו שמעיזים לכתוב הודעות בנייד בנהיגה - ראה הוזהרת.
סיכום
מתיחת הפנים של ניסאן אקס טרייל מורגשת רק למי שנהג הרבה ברכב. מדובר ברכב יותר מוצלח מהרכב אותו הוא החליף, אבל לניסאן יש תחרות עזה ואת בעיות היסוד האקוטיות של הרכב לא פתרו במתיחת הפנים. עדיין, רוב המתחרות יהיו עדיפות לשבעה נוספים מבחינת המרווח כשכל המושבים בשימוש. ה-X נותר פיתרון טוב מאוד ל-5 נוסעים עם האופציה ל-2 נוספים בשעת חירום.
כרכב לחמישה הוא מתמודד עם תחרות עזה מצד רכבים זולים משמעותית, שמצליחים לתת חווייה של SUV ולשנע הרכב משפחתי מלא יחד עם תא מטען ענק.
אין לנו ספק שהאקס טרייל מציע הרבה דברים טובים ללקוחות שלו והוא ימשיך להימכר מספרים מרשימים, אך היתרונות הגדולים שלו לא מציבים אותו בפער משמעותי מספיק מהמתחרים, והחסרונות ללא ספק יקשו עליו בהתמודדות מולם.
לדגמי ניסאן בישראל - ניסאן
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות