ב-2017 כבר נולד הדור החדש של ניסאן מיקרה. אז כבר מדובר היה בעולם אחר לגמרי - מכונית יותר גדולה, בעיצוב הרבה יותר מודרני שכבר נולד להתחרות ישירות במכוניות גדולות יותר. אבל, וזה אבל גדול, בשלב ההוא עוד לא הותאמה לו תיבת הילוכים אוטומטית ולכן מבחינת היבואן לא היה ממש טעם להביא אותה. הוסיפו לזה את העובדה שבינתיים הדור היוצא היה בשלב של פרה חולבת, עם הרבה מכירות במעט השקעה, ותקבלו את זה שגם כאן לא מיהרו להחליף את המיקרה.
ובכל זאת כעת, עם החלפת הקידומת השנתית מ-19 ל-20, מגיע אלינו סוף סוף הדור העדכני של המכונית. שינסנו מותניים ויצאנו לבחון אותו.
עיצוב
הקפיצה הכי משמעותית שבדור החמישי-לעומת-רביעי בניסאן מיקרה נמצאת בעיצוב החיצוני. הדור הקודם היה מין נסיגה לעומת עיצובו הנהדר (לטעמו של כותב שורות אלה) של הדור השלישי, והדור החמישי קופץ קדימה לא אל 2020, אלא כאילו הוא סקיצה מוקצנת של מכונית קטנה עתידנית בסדרת קומיקס.
הקווים הגליים הבוטים מתלווים לכמה מאפיינים 'ניסאן'יים כמעט הכרחיים, כמו עיצוב הגג שכאילו מרחף על פני הגוף וכמו החזית עם הדגשות ה-LED האופייניות. אם מסתכלים על המיקרה מזוויות מסוימות, למשל מאחורה-למטה, רואים בבירור את הדמיון לשותפתה לפלטפורמה, רנו קליאו הקודמת.
בתוך תא הנוסעים האופי שונה לגמרי. לא מגה-עתידני אלא מודרני-נעים, מעניק תחושה מוכרת וטובה וגם די נוח להתמצאות. החומרים שמקיפים את הנהג ונוסעיו איכותיים וההרכבה גם היא לרוב טובה. סביב הנהג והנוסע לצדו ישנם כמה תאי אחסון נוחים ומחזיקי כוסות.
תא הנוסעים
את המיקרה אפשר בשלב זה לבחור באחת משתי רמות גימור: אסנטה הבסיסית, שמגיעה עם תיבת ההילוכים הידנית או האוטומטית, והאסנטה פלוס, שמגיע רק עם גיר אוטומטי. בשני המקרים רמת הבטיחות כוללת בלימה אוטונומית - מתקדמת יותר ב"פלוס", עם זיהוי הולכי רגל. בשני המקרים יש התרעות על קרבה יתרה למכונית שלפנינו, על המהירות בתמרור ועל סטייה מהנתיב, אך באסנטה מדובר בהתקנה מקומית עם מערכת של חברת MOVON ובאסנטה פלוס - התקנה ומערכת ישירות מהיצרן ותוספת של מראה פנימית מתכהה.
באבזור כוללות שתי הגרסאות מסך מולטימדיה, דובר עברית, בגודל 7 אינץ', שקצת קשה לשכנע אותו להילחץ אבל הוא מסנכרן בשמחה טלפונים עם מערכת אנדרואיד אוטו או אפל קארפליי. נוסף לכך כוללות המכוניות בקרת שיוט ובאסנטה פלוס גם חיישני גשם.
המושבים הקדמיים בניסאן מיקרה קצת נוקשים ולא תומכים היטב בגוף הנהג. עם זאת, אפשר להתאים אותם לתנוחת נהיגה טובה בזכות כיווני גובה למושב וכיוון פנימה-החוצה ומעלה-מטה להגה.
מי שייסע במושב האחורי יחיה עם מרחב שמזכיר יותר מכונית מיני מאשר סופר מיני. המרחב לראש ולרגליים כאן מצומצם יחסית וגם המושב לא מאוד תומך ונוח. עם זאת, המבנה השטוח יחסית של המושב מקל על התקנה של מושבי בטיחות. נוסף למרחב הצנוע, המושב האחורי גם אינו כולל פתחי מיזוג, תאורה או תאי אחסון בגב המושבים הקדמיים וסיפי החלונות שבצד יקשו על חלק מהילדים לראות החוצה.
הבגאז' חוזר בקלות לעולם הסופר-מיני. הנפח כאן טוב ואפשר להכניס עגלת ילדים, מזוודה או כמה תיקים גדולים. המבנה שלו לא מאוד נוח, היות שהרצפה נמוכה אבל רף הכניסה מעט גבוה. נוסף לכך, אין בו ווי תלייה, אבל כן אפשר לפצל בין המושבים הקדמיים ולקפל אותם, כדי להשיג נפח העמסה גדול משמעותית לעת הצורך.
נוחות נסיעה
התמרון בעיר עם המיקרה אינו אידיאלי. זאת בשל שדה ראייה מעט לקוי, שמגיע מכמה כיוונים: עיצוב הגוף העתידני הביא ליצירת קורה אחורית עבה מאוד וגם המבנה הקדמי מקשה מעט לראות את קצה הרכב מלפנים. גם מראות הצד הרבועות מעט קטנות. היינו ממליצים להתקין ברכב מצלמת נסיעה לאחור ו/או חיישני רוורס. מצד שני, הממדים הצנועים של המיקרה וגם קוטר הסיבוב הקטן מקלים עליה מאוד להידחק לאזורים צפופים.
הנסיעה במכונית הזו נוחה וטובה, עם ריסון טוב למדי בתנאים רגילים וכן מול פסי האטה עדינים. כשמגיעים שברים או רחובות שאינם סלולים היטב, המתלים משדרים תחושה עסוקה ללא הפסקה והנסיעה מעט קופצנית.
ביציאה מהעיר התחושה דומה, כלומר - הנוחות הבסיסית וה'רגילה' טובה בתנאים הגיוניים, אבל כשהכבישים פחות מושלמים ויותר מצולקים, המתלים עסוקים. עם זאת, מחוץ לעיר אפשר ליהנות מהבידוד המשובח מרעשים ולמרות היותה מכונית קטנה, היא מתאימה בהחלט לנסיעה בינעירונית מדי פעם, כמו גיחה להורים לסוף השבוע.
מנוע ותיבת הילוכים
מנוע אחד מוצע בשלב זה (ראשית 2020) עם ניסאן מיקרה, בנפח 1,000 סמ"ק ועם הספק של 100 כ"ס. עם זאת, נתוני המומנט משתנים לפי סוג תיבת ההילוכים שתבחרו: אחת היא ידנית, עם חמישה הילוכים, מומנט של 16.3 קג"מ שמגיע ב-2,750 סל"ד. השנייה היא אוטומטית-רציפה, שלה מומנט נמוך יותר, 14.7 קג"מ, אבל שמגיע הרבה יותר מהר - 2,000 סל"ד.
המנוע בנוי משלוש בוכנות, עם הגדשת טורבו. בשונה ממנועי 4 צילינדרים, מנוע כזה (וגם המנוע הזה) מעט מחוספס יותר, ונשמע יותר. חובבי מוטוריקה ישמחו לנוכחות העודפת של המנוע, גם אם כך הוא חלק פחות. אופי המנוע נעים והוא צובר מהירות באופן רציף ובקצב טוב, פחות או יותר עד שמד המהירות עובר לשלוש ספרות.
הגיר האוטומטי הרציף דורש הסתגלות למי שרגיל לתיבת הילוכים אוטומטית קלאסית. הוא גם מגיב מעט לאט כשדורשים ממנו תגובה נחושה, אבל תוך כדי פעולה הוא מעביר את כוח המנוע לגלגלים בצורה אלגנטית ונעימה.
עם תיבת ההילוכים הרציפה צריכת הדלק במהלך המבחן היתה סביב 14 ק"מ לליטר.
התנהגות כביש
חובבי נהיגה שמחפשים קטנה ספורטיבית לא ממש ימצאו את עצמם עם המיקרה. זאת בעיקר בשל ההגה, שהפעולה שלו מעט ארוכה ומלאכותית, בשל הרכינה המסוימת בעיקולים מהירים וגם בשל דוושת הבלם שנוטה להיות מעט 'ספוגית'.
לעומת זאת, מי שאינו מחפש כאן יכולות ספורטיביות ייהנה מחבילה בטיחותית וקלה לנהיגה. אחיזת הכביש של המכונית היפנו-אירופית טובה מאוד, גם כשמנסים לדחוק אותה לקצוות, והיא גם מגיבה באופן צפוי ובטוח להתנהלות הנהג ותוואי הכביש.
סיכום
ניסאן מיקרה, דור חמישי, הוא קפיצת מדרגה אסטרטגית לעומת הדור היוצא. הרביעי, זה שמוכר לנו טוב כל כך, היה רכב קטן ופשוט יחסית. הדור החדש הרבה יותר מוצק, מרווח ונהנה מהיכולת להתחרות סוף סוף במכוניות סופר מיני מודרניות. המושבים האחוריים כאן בכל זאת צפופים ואינם מציעים הטבות המוכרות מכמה מהמכוניות האחרות בקבוצה, וגם שדה הראיה יכול היה לשפר את התמרונים בעיר. ובכל זאת, מיקרה מציעה תחושה איכותית, ביתית ובטיחותית, וכשתסתובבו איתה בעיר, תגלו שננעלים עליכם לא מעט מבטים.
לדגמי ניסאן בישראל - ניסאן
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות