סוף השבוע של מבחן הדרכים לסאנגיונג טיבולי XLV התקרב, וכמעט במקרה הוחלט על נסיעה משפחתית לטיול קמפינג בצפון עם שאר משפחות ילדי הגן של בתנו הבכורה. הזדמנות מצוינת לבחון את הג'יפון הקוריאני במשימה התפורה למידותיו.
סאנגיונג טיבולי XLV הוא למעשה גרסה מוארכת של הטיבולי שנבחן ב-iCar בעבר. הטיבולי הוכיח עצמו כבר אז כרכב ייחודי, למרות שלא היה חף מחסרונות. ה-XLV הלבן שלפנינו הוא למעשה גרסה מוארכת של אותו טיבולי מוכר, כאשר לישראל הוא מגיע גם עם יחידת הנעה שונה. הטיבולי XLV מוצע בארץ בגרסה אחת עם מנוע דיזל והנעה קדמית. עם תג מחיר של 129 אלף ש"ח, גבוה ב-9000 שקלים מהטיבולי הרגיל, ה-XLV מתמקם היטב בין שאר הקומפקטיות, המשפחתיות וחלק מהג'יפונים הקטנים. האם ה-XLV יכול להתעלות על המתחרות ולהציע יתרונות למי שמתעניין ברכישתו? יצאנו לצפון הרטוב כדי לבדוק.
עיצוב
מלפנים הטיבולי XLV דומה עד כדי זהות לאחיו הקטן, הטיבולי, שזה נחמד. האף של הסאנגיונג נאה למראה ולא מציק בעין. השוני של ה-XLV מתחיל בצד. בעוד שעיצוב הפרופיל של הטיבולי יצא הרמוני לטעמי, תוספת החלון האחורי והסרח העודף מאחורי הציר האחורי של ה-XLV מרגישים כאילו עוצבו לאחר יד ומשנים את העיצוב המקורי - לא בהכרח לטובה. החישוקים בקוטר 16 אינץ' קטנים יחסית ואינם מוסיפים למראה. אפשר לומר שהוא מזכיר את שברולט אקווינוקס מהצד. יחידות התאורה האחוריות הזכירו לנו את אלו שבדור הקודם של ב.מ.וו. סדרה 1. כל אחד והאסוציאציות שלו. לטעמי, עיצוב ה-XLV אינו מרשים או נאה מספיק. אך מאחר והוא רכב חדש על כבישי הארץ ועדיין ייחודי למראה, הוא משך לא מעט תשומת לב ושאלות מצד ההמון.
תא הנוסעים
הייחוד קצת נעצר בכניסה ל-XLV. סביבת הנהג דומה למכוניות אחרות מיצרנים מתחרים מדרום קוריאה ולטעמי היא דומה לזו של יונדאי i35. האוחז בהגה פוגש מולו הגה קטום, ספורטיבי למראה ולמגע. מסכי התצוגה של מערכת השמע הבינונית (ללא מסך מולטימדיה) ושל מחשב הדרך מציגים גרפיקה מפוקסלת ו-ותיקה למראה. במסגרת המוזרויות של סאנגיונג, מוצג בלוח המחוונים כיתוב Ready בדומה למכוניות היברידיות מתוצרת טויוטה ויונדאי. הכיתוב הזה, כך גילינו בהמשך, שייך לבקרת השיוט.
הנדסת האנוש טובה ואיכות החומרים בינונית אך לא נתקלנו בפאשלות משמעותיות. תאי האחסון השונים זוכים לדיפוני גומי ובד אך יש הרבה כפתורים ריקים בסביבת הנהג.
ה-XLV "שלנו" אינו מציע מערכות בטיחות אקטיביות מתקדמות אלא רק מובילאיי בהתקנה מקומית. עם מערכות אלו שמוצעות בחו"ל, ה-XLV הגיעו לתוצאה של 4 כוכבים במבחן ריסוק של EuroNcap.
המרחב הפנימי של ה-XLV לא מפתיע לטובה. גובה המשקוף מעט נמוך ומקשה על מבוגרים מעל 1.80 מטר להיכנס בנוחות מלפנים ומאחור. המרחב במושבים הקדמיים בינוני, במיוחד כאשר יש סלקל לתינוק במושב האחורי. המרחב במושב האחורי, לעומת זאת, מצוין עבור שני מבוגרים וגם שלושה מושבי בטיחות ייכנסו בשלום. לא יוצא דופן בהשוואה למשפחתיות או קומפקטיות מרווחות, אם כי לא תמיד זוכים לכזה מרווח בקטגוריית רכבי הפנאי הקטנים.
צריך לציין שמיקום חגורות הבטיחות קשה מקשה לסדר את מושבי הבטיחות בצורה מיטבית וגם מעט חבל שאין פתחי אוורור ליושבים מאחור.
במבט ראשון תא המטען נראה קטן מאותם 720 ליטרים המובטחים, בעיקר בשל רצפתו הגבוהה. עיון בפרוספקט מראה שישנם 720 ליטר ללא תא החלוקה התחתון. עם החלוקה הזו, הנפח עומד על 574 ליטרים הגיוניים יותר. לאחר הסרת תריס הגלילה תא המטען הצליח לבלוע כמות מכובדת של ציוד לנסיעה: שתי מזוודות, צידנית ושאר ירקות. תא המטען היה יכול לקבל ציון מצטיין לו רק היו בו יותר פתרונות עיגון והפרדה.
נוחות נסיעה
המושבים הקדמיים של ה-XLV תומכים ועוטפים היטב. לעומת הטיבולי הרגיל שנעל צמיגים נמוכי חתך על חישוקי 18 אינץ' נאים, ה-XLV מגיע עם חישוקי 16 אינץ' וצמיגים בחתך 60 גבוה. לאור זאת ציפינו ופיללנו לאיכות נסיעה טובה. בפועל כיול המיתלים של ה-XLV עושה עבודה בינונית בשיכוך תלאות הדרך.
בכבישים עירוניים השיכוך הראשוני מעט נוקשה ושיבושים קשים בכביש יורגשו היטב בתא הנוסעים. איכות הנסיעה משתפרת בכבישים בינעירוניים: כיול המיתלים רך יותר תחת עומס אך שיבושים משמעותיים יביאו לתחושת נדנוד של המרכב. בידוד הרעשים טוב: שאון המנוע נשמע רק אם מצליפים בו ורעשי הרוח נוכחים מעל 120 קמ"ש.
מנוע ותיבת הילוכים
אחרי הדימיון לב.מ.וו. ביחידות התאורה האחוריות, אפשר לשים לב גם לדוושת התאוצה שיוצאת מהרצפה כמו בב.מ.וו. הצהרות כוונות של הקוריאנים? ועכשיו ברצינות, ל-XLV יש מנוע טורבו דיזל ותיבת הילוכים פלאנטרית עם 6 הילוכים. מנוע הדיזל בנפח 1600 סמ"'ק מפתח 115 כ"ס ב-3400 סל"ד ומייצר מומנט מרשים של 30.6 קג"מ ב-1500 סל"ד. מתניעים וצליל דיזל קל נשמע ברקע. עם משקל עצמי של 1500 ק"ג, יחידת הכוח מזיזה את ה-XLV מהמקום בצורה משביעת רצון. ה-XLV לא מרגיש חזק במיוחד אך תמיד יש לו מומנט זמין להאצות וביצוע עקיפות. תיבת ההילוכים מגיבה היטב לקיקדאון ותורמת משמעותית לזמינות הכוח. בזמן נסיעה רגועה כמעט ולא שומעים את רעש המנוע וכמעט ששוכחים שמדובר במנוע דיזל. המינוס הבולט שמצאנו הוא שהתיבה קצת מורגשת בפקקים במעבר בין ההילוכים הנמוכים בזחילה.
צריכת הדלק הממוצעת במהלך המבחן עמדה על 14 ק"מ לליטר, ברכב עמוס. עם מיכל דלק בנפח של 47 ליטר מקבלים טווח נסיעה מצוין.
התנהגות כביש
התנהגות הכביש של הטיבולי XLV מספיקה בהחלט בשביל לחזור הביתה בשלום. למען האמת, לא ממש ציפינו למשהו אחר.
אפשר לבחור את משקל ההיגוי ע"י בורר בלוח המחוונים. ההגה מרגיש קליל בכל המצבים שהם לא "ספורט". גם משקל ההגה לא משפר את ההיזון החוזר והתקשורת בין ה-XLV לכביש. אחרי שהבנו שאין כאן יומרות לאופי ספורטיבי, אפשר להגדיר את התנהגות הכביש כבטוחה. כשהלחץ גובר בפניות, השילדה מכוונת לתת היגוי וצמיגי ה-NEXEN גבוהי החתך צווחים הרבה לפני שהם מגיעים לאובדן אחיזה.
סיכום
אחרי סופ"ש גדוש טיולים והנאה, הגיע הזמן לסכם. גם כאן סאנגיונג שוב יוצאים מהמסגרת. אפשר להגדיר את הטיבולי XLV כגרסה מוארכת או אפילו כגרסת סטיישן של הטיבולי. ה-XLV משתלב בקלות בסגמנט רכבי הפנאי הקטנים - אולי לא כאחד הבולטים שבחבורה, אך יש לו תכונות אופי עצמאיות משלו: הוא נאה אך פחות מהטיבולי, הוא מרווח במידה מספקת, יחידת הכוח שלו טובה, תא המטען נדיב מאוד ואיכות הבניה סבירה. מצד שני, יש לו כמה חסרונות: נוחות הנסיעה בינונית והוא יקר יותר ב-9,000 ש"ח מטיבולי "רגיל". האם ההפרש שווה לכם את מנוע הדיזל וההפרש בתא המטען? שאלה טובה.
מה שבטוח, עם מימדים כאלו ועם מנוע הדיזל היעיל, הטיבולי XLV יאפשר לסאנגיונג להתמודד גם בקרב קהלים רחבים יותר: נהגי מוניות, טכנאים, אנשי שירות וכל מי שגומע מרחקים רבים וזקוק לשינוע מטען רב.
לדגמי סאנגיונג בישראל -
סאנגיונג
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות