עיצוב
הדור השני ממש דומה לדור הראשון, אבל זהו דור חדש לגמרי, שמבוסס על הפלטפורמה הגלובלית החדשה והגמישה של היצרן, שעליה יתבסס גם פורסטר הבא. XV דומה מאוד לאימפרזה המשפחתית, אבל מצורפים לעיצוב הזה המון רכיבים פלסטיים עבים בסגנון שעון קסיו G-Shock, שתפקידם גם לשפר עמידות מול ענפים בולטים בשטח וגם להראות את העמידות הזו לעולם במראה קשוח. גלגלי ה-18 אינץ' בגרסת האייסייט שבמבחן מגוונים את תחושת העמידות עם אופי אתלטי וקליל יותר.
עיצוב תא הנוסעים בדור הראשון היה אחת מנקודות החולשה. הדור השני לא מתחרה במיטב, אבל יש כאן שיפור משמעותי וכעת הרבה יותר נעים לבלות בתא הנוסעים. בצד של הנדסת האנוש הבשורות גדולות הרבה יותר: עיקר רכיבי התפעול מופעלים באמצעות חוגות, כפתורים וידיות גדולים, ברורים וממוקמים באופן טבעי וקל לתפעול, ברוב הגדול של המקרים. שלושת מסכי המידע שמקיפים את הנהג מספקים את התלונה המשמעותית היחידה כאן על הנדסת האנוש, בשל עומס מעט גדול מדי על עיני הנהג בתנועה.
תא הנוסעים
לעיצוב הנעים והמשודרג מוסיפים גם התפרים המהודרים שבשילוב העור במושבי גרסת האייסייט ובעוד מספר מקומות בתא הנוסעים. המושבים מצליחים לשלב היטב בין שתי איכויות שלעתים עומדות בסתירה זו לזו: תמיכה מול מרווח ונוחות.
בגרסת האייסייט מצויד הנהג במגוון רחב של מערכות בטיחות מתקדמות (תחת אותה כותרת, EyeSight), שאף זיכו את סובארו באהדת איגודי הבטיחות. המערכת מצוידת בשתי מצלמות שמספקות תמונת תלת ממד ומאפשרת בקרת שיוט אדפטיבית שעובדת מצוין ובלימה אוטונומית שפועלת גם בנסיעה לאחור. מערכות בטיחות נוספות בגרסה הזו - אורות גבוהים אוטומטיים, התרעת סטייה מנתיב, מראה מתכהה ופנסי LED עוקבי פנייה עם מתזים. אם לא תבחרו באייסייט אלא בקלאסיק, לא תקבלו אף אחת מאלה.
אבזור נוסף ברכב המבחן - מסך מגע בגודל 8 אינץ' (6.5 אינץ' בקלאסיק) ששולט על מולטימדיה עם שליטה על סמארטפונים (אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי). באייסייט מצאנו גם בקרת אקלים מפוצלת, חיישני גשם ותאורה וכניסה והנעה ללא מפתח.
כמו המושבים הקדמיים, גם המושבים האחוריים מספקים נוחות טובה מאוד ומרווח מצוין - לשני מבוגרים או לשלושה ילדים. אלו ישמחו לרף חלונות מעט פחות גבוה (תחושת "צוללת"), אבל יתפנקו בפתחי מיזוג מבורכים.
תא המטען אינו מביא עמו בשורות: הוא קטן יחסית, רף ההעמסה שלו גבוה בשל מבנה השטח (אם כי רוחב פתח ההעמסה כעת גדול יותר מבדור הקודם) וגם מיקום התאורה מקשה מעט על השימוש בו בלילה.
נוחות נסיעה
רכבי שטח מתאפיינים לעתים ברמת נוחות נחותה מחבריהם שנולדו לכביש. הסיבה - המרכב המוגבה יוצר מרכז כובד גבוה, דבר שפוגע ביציבות ואף מזמין פשרות בכיול המתלים. איכשהו מהנדסי סובארו הצליחו ליצור אלכימיה של רכב גבוה אבל אחד הנוחים שאפשר למצוא בסביבות המחיר הזה, וגם הרבה מעבר לו.
מצד אחד נהנים כאן בנסיעה העירונית, למשל, מתנוחת הנהיגה הגבוהה והשולטת של רכב שטח. רואים מכאן טוב כמעט לכל הכיוונים; החלון האחורי קטן ופוגע מעט בראות. מצלמת הרוורס (בכל הגרסאות) מצילה את המצב…
מצד שני הרכב מצליח לשכך ולרכך את פני הכביש העירוני, גם המצולקים והמשובשים, ולפנק בנסיעה ענוגה ונעימה. רק כשנוטשים פס האטה בוטה מעט יש מעין טלטלה משמעותית, אבל זו התלונה היחידה.
מחוץ לעיר רמת הנוחות משתפרת עוד יותר ומלבד שיכוך מעולה נהנים כאן מבידוד משודרג מרעשי החוץ. אפשר לנסוע כאן נסיעות ממושכות בנעימים. היכולות הללו, בעיר ומחוצה לה, אינן מובנות מאליהן ברכב פנאי מוגבה.
מנוע ותיבת הילוכים
לצד מנוע ה-1,600 סמ"ק הבסיסי מוצע הרכב עם המנוע שעמו בחנו אותו. יש בו 2,000 סמ"קים ו-156 כ"סים. הגיר הוא גיר אוטומטי-רציף שהוא אחד הטובים מתחומו. המנוע והגיר אמנם עברו דיאטת משקל, אבל הגוף עצמו, באופן בלתי שגרתי, דווקא נעשה כבד יותר. כך תגובות הגיר והמנוע טובות מבעבר, אבל היכולות לא ממש השתפרו.
עוצמת המנוע אינה הצד החזק ב-XV, ממש כמו בדור הקודם. מרגישים זאת בעיקר ביציאה מהמקום. בעקיפות הוא מזמן את הכוח שלו באופן יעיל יחסית וכך אפשר לצאת לעקיפות חזקות יחסית. צריכת הדלק של המנוע במהלך המבחן היתה כ-11 ק"מ לליטר.
התנהגות כביש
לסובארו XV יש קרובת משפחה שחולקת איתו פלטפורמה - אימפרזה STI, מכונת נהיגה מפורסמת. זה שכאן לא ספורטיבי, זה לא הכיוון. זאת בעיקר בשל רכינות גוף משמעותיות והגה שלא מגלה בדיוק מה קורה על האספלט. הרכב כן בטיחותי מאוד, עם אחיזת כביש מעולה בפניות ועם אופי שמגלה לנו בדיוק מתי עומדת להיגמר האחיזה, כדי שנוכל להיערך ולשמור על עצמנו.
שטח
לצד היות סובארו XV רכב כביש נוח מאוד, הוא יודע להיות גם רכב שטח רציני, בטח יחסית למקובל בקבוצת המחיר שלו. היכולת מתבטאת הן במערכת ה-4X4 והן במבנה המרכב. מערכת ההנעה מעבירה את הכוח ביעילות רבה לכל ארבעת הגלגלים, עם יכולת לפצות ולתקן מצבים של אובדן אחיזה. מבנה המרכב כולל מרווח גחון גבוה מאוד, של 22 ס"מ, שיעביר אותנו מעל ללא מעט מכשולים שכלי רכב אחרים יפגעו בהם. מבנה המרכב כולל גם זוויות טובות מלפנים ומאחור, שייקלו גישה ונטישה של סלעים ומדרגות.
בדור החדש מקבל הרכב גם את מערכת ה-X מוד, המוכרת ללקוחות הפורסטר היקר יותר. המערכת מסייעת בתנאי שטח קשים יותר, דוגמת ירידות תלולות או הצלבות של גלגלים. עם יכולות הפורסטר ומבנה מעט יותר יעיל מאחיו הגדול, ייתכן ש-XV אפילו מתעלה ביכולת השטח שלו על אחיו.
סיכום
סובארו XV מצליח לשלב ביעילות בין משפחתיות ונוחות ובין יכולת שטח ועיצוב "פנאי". מי שמחפש נטו פרקטיות משפחתית, עשוי למצוא חלופות מדויקות יותר מסובארו XV, עם תא מטען יעיל יותר ומרווח אחורי מעט טוב יותר לשלושה מבוגרים. אבל הרכב הזה מפנק הן ברמת נוחות נסיעה מהטובות ברמות המחיר האלה - וגם הרבה מעבר והן ביכולת שטח אמיתית, דבר שאינו מצוי בסביבת המחיר הזו. את מערכות הבטיחות החכמות והמצוינות יקבלו רוכשי גרסת האייסייט.
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות