טוב מראה עינייםפגישה ראשונה עם ה-XV מעלה חיוך קל. רובכם לא ראיתם עדיין את האימפרזה החדשה, שתנחת בישראל בקרוב תחת השם סובארו B3, אבל כשתראו אותה תוכלו לזהות מקילומטרים שמדובר באותו הרכב. ההבדלים בין המכוניות מתבטאים בגובה, בחישוקי המגנזיום ובפלסטיקים שאמורים לתת מראה "קשוח". זה הצליח לסובארו: ה-XV בהחלט נראה קשוח ואופנתי משמעותית מהגרסה המשפחתית עליה הוא מבוסס. זה מתחיל בצבע הכתום של רכב המבחן שכולו צועק "פנאי, פנאי" (וגם הגרסה השחורה שצולמה לא פחות יפה). זה ממשיך בגובה הרם (22 ס"מ של מרווח גחון – כמו טויוטה לנדקרוזר), וזה מגיע לשיא בחישוקי המגנזיום המרהיבים שנותנים כמויות של אופי לג'יפון של סובארו.
תאומות זהותבעוד העיצוב החיצוני מצליח להיות אופנתי ומרענן, העיצוב הפנימי מתקשה לעמוד בהבטחה. תא הנוסעים של ה-XV זהה כמעט אחד לאחד לתא הנוסעים של ה-B3 החדשה. זה אומר כמה דברים טובים על ה-B3 שתגיע בקרוב וכמה דברים פחות טובים על ה-XV. איכות החומרים טובה בדרך כלל אולם העיצוב לא ממש יצירתי. למען האמת, מעצב של שקי תפוחי-אדמה יכול בקלות להיות יותר מתוחכם מזה. רמת האבזור בגרסת הבסיס (שדומה במחיר לג'יפונים אחרים) נמוכה מאוד וכוללת בסך הכל שליטה על מערכת השמע מההגה, מזגן רגיל, פנסי ערפל, חישוקים קלים וזהו. הגרסה המאובזרת שעולה כ-13 אלף יותר מציעה בין היתר ממשק בלוטות', בקרת אקלים מפוצלת, חימום למושבים, מצלמת רוורס, חלונות כהים, חיישני גשם ותאורה ועוד. תא הנוסעים יהיה מרווח למדי ל-4 אנשים בזכות מושבים מאוד נוחים ומרווח רגליים מכובד, וגם הנוסע השלישי מאחור יזכה למרחב טוב יותר מכפי שניתן היה לצפות מרכב משפחתי מוגבה. אפשר לסכם שתא הנוסעים בינוני בגרסה המאובזרת וקצת פחות מזה בגרסה הבסיסית. תא המטען קטן ביחס למתחרות.
סובארו XV. הרבה יותר מחישוקי מגנזיום / צילומים: רונן טופלברג
נוחות נסיעהמי שמחפש ג'יפון עם תנוחת ישיבה גבוהה ושלטת כנראה יתאכזב מה-XV. למרות מרווח הגחון המכובד, תנוחת הישיבה ב-XV נמוכה ביחס לבני מינו. היא גבוהה מרכב פרטי אך לא בפער עצום. גם מבנה קו המותניים מכתיב ישיבה שהיא "בתוך" הרכב ולא "מעליו". תחילת התנועה מצביעה על העתיד לבוא. בכדי לשמור על יציבות המרכב הגבוה, המתלים נוקשים יחסית ובמהירויות נמוכות יעברו הרבה מפני הדרך ליושבים בפנים. לא מדובר ברכב שמתרסק על מהמורות: דווקא עם בורות הוא מתמודד מעולה, אבל הוא בהחלט לא נוח על שיבושים קטנים או חדים. ככל שעולה המהירות נוחות הנסיעה משתפרת, גם אם לא מצטיינת. בשטח הנוחות טובה יחסית לקטגורייה.
היה מנוע?היה מנוע. באמת. כתוב ברישיון. 2,000 סמ"ק, 150 כוחות סוס. על פניו היינו שמחים לכתוב מעט יותר על המנוע, אבל תיבת ההילוכים קצת הקשתה עלינו לעמוד על צפונותיו. התיבה היא ללא ספק אחת הפחות מוצלחות והיותר מסרסות שבהם התנסינו. מדובר בתיבה רציפה ולכן תחושות התאוצה נפגמות. היא גם ממהרת להעלות הילוכים ולא מגיעה בקלות לסל"ד בו מנוע הבוקסר מתחיל להרגיש בנוח. השיא היה בקטעים הדינאמיים ובנהיגת השטח בהם היא התחממה, התעייפה ופשוט סירבה להוריד הילוכים. קולגות דיווחו על נורת אזהרה שנדלקה כאשר התחממה התיבה בנהיגת שטח ממושכת, ואנחנו ממליצים: קחו את הידנית. צריכת הדלק הפתיעה לטובה עם כ-9.5 ק"מ לכל ליטר בממוצע. אם תהיו עדינים תוכלו לשפר את הנתון לאיזור ה-10.5 ק"מ ולמעלה מכך. לחץ חזק בקטעים דינאמים תובעניים העמיד את נתון הצריכה על 6.1 ק"מ לכל ליטר.
להביט על העולם מהצדהרבה בזכות ההנעה הכפולה, רכבי השטח והספורט של סובארו מצליחים להציע יכולות גבוהות בפיתולים. הדבר נכון גם לגבי ה-XV. בזכות מערכת המתלים המוקשחת וה-4X4, הסובארו מאפשרת לנהג לבחור בכל סגנון נהיגה שירצה. אם תרצו, אפשר לנהוג "נקי"; כלומר להיכנס מוקדם לפנייה, להסתמך על האחיזה הגבוהה ו"ליישר" את הפנייה. אפשרות שנייה, פחות אלגנטית ויותר מהנה, היא לזרוק את ה-XV לפניות. העברת משקל לפנים, הפניית הגה מהירה, יישור הגה - ו"הופ", הזנב משיג את החרטום. כיף, אבל דורש מיומנות. הנכונות להיענות לגחמות של הנהג הופכת את הסובארו לרכב מהנה בצורה יוצאת דופן. על שבילים, נטיית הזנב לעצמאות גדלה לממדים של נערה מתבגרת. אין הרבה רכבים במחיר הזה שיגרמו לכם להרגיש נהגי ראלי. אמנם, לא תמיד תהיו מהירים במיוחד - אבל האוטו ייזרק מפנייה לפנייה בלי להתבלבל. ההגה, מצידו, לא מצטיין. הוא קל מדי וחסר כל היזון חוזר. חסרון? אולי, אבל ברגע שתיקחו את הסיבוב "על הצד" החיוך כבר יעלה.
עובר?זה נכון של-XV יש הנעה כפולה קבועה, וזה גם נכון שיש לו מרווח גחון עצום - אבל ליכולות כאלו בשטח לא ציפינו מאימפרזה מוגבהת. גם כשמסתיימים השבילים ומתחילות ההצלבות והטיפוסים המסולעים, ה-XV ממשיך לנסוע בלי פחד. כל ג'יפון אחר ברמת המחיר הזאת היה עושה במכנסיים במקומות אליהם נכנסו עם הסובארו, או לחלופין קורע את הגחון. איזה כיף. אמנם, לא מדובר בפאג'רו מסוקס; לסובארו אין הילוך כוח או מספיק כוח, אבל גם כאן השלם גדול מסך חלקיו. מהלך המתלה לא ארוך, כוח המנוע לא שופע ועדיין הסובארו הזה מצליח לתקל פעם אחר פעם קטעי שביל שהיו מביכים ג'יפים גדולים וחזקים יותר.
שלם > סך החלקיםבסובארו XV נתקלנו בפעם הראשונה במבחן השוואתי מול ג'יפונים אחרים. במרבית הסעיפים הוא לא בלט לטובה, אבל באופן שקשה להסביר רוב הבוחנים טענו שזה הרכב שאיתו הם היו חוזרים הביתה. הסובארו הוא שלם שגדול בהרבה מסך חלקיו. מה שהופך אותו לכזה, הוא החופש שהרכב מעניק לנהג. שטח, כביש, לבד, עם המשפחה, לטיול אופניים בשבת או לחנייה מול בית הקפה. כלי שרת למצב רוחו של הנהג. ברמת המחיר הזאת, אין אף כלי רכב שמגדיר את המונח "לייף סטייל" בצורה טובה יותר. כך שגם אם בסופו של יום לא מדובר ברכב הטוב ביותר שייצרה סובארו, עדיין מדובר בסובארו הכי סובארו שהיא ייצרה. וזו מחמאה ענקית.
לדגמי סובארו בישראל - סובארו
פורסם לראשונה ב- 09.08.12
למאמר זה התפרסמו 4 תגובות