סובארו השיקה בקול תרועה לפני כשנתיים את רכב הפנאי-שטח סובארו XV. בשנתיים הראשונות המכירות לא הרקיעו שחקים, וזאת בלשון המעטה. ב-2013 נמכרו פחות מ-350 מכוניות, ב-2012 קצת יותר מ-400. סובארו חשבה וחשבה והחליטה להוזיל מעט את הרכב ולשווק אותו עם מנוע בנפח 1.6 ליטר. המהלך הוכיח את עצמו כמשתלם, וב-5 החודשים שחלפו מאז ירידת המחיר ועד למועד פרסום הכתבה, נמכרו בישראל למעלה מ-800 מכוניות מדגם ה-XV.
הגרסה שנבחנת כאן מצויידת בתיבת הילוכים ידנית - ומוזילה את המחיר אף יותר. בנוסף לחמשת ההילוכים, מצוידת הסובארו שלנו בהנעה כפולה קבועה ואפילו בהילוך כח, מה שהופך אותה לפריט ייחודי בנוף הג'יפונים הישראלי. האם זו הגרסה המשתלמת ביותר של סובארו XV?
עיצוב
העיצוב החיצוני זהה לגרסאות היקרות יותר של סובארו XV. זו לא מכונית מסובבת ראשים, אבל עם פסי אורך מוכספים, פנסי ערפל קדמיים, חישוקי 17" ממגנזיום ובתי גלגלים מודגשים היא בהחלט נראית טוב (ולא נראית כאחותה היותר גבוהה של האימפרזה). העיצוב הפנימי מעט פשוט מדי.
תא הנוסעים
את הפירוט המלא תוכלו למצוא במבחן הקודם שערכנו לסובארו XV, אז כאן נקצר ונשתדל להתמקד בעיקר. ובכן, הכסאות של ה-XV לא רעים, אך חסרה תמיכה (שלא לדבר על תמיכה מתכוונת) בגב התחתון. איכות החומרים טובה מאוד ולא נשמעו רעשים או קרקושים גם בעת נסיעה בשטח. איכות חומרי הדיפון טובה, גם כאשר יורדים למטה לחלקים הפחות נראים. חבל רק שההגה נראה כלקוח מסובארו FF (שהמבוגרים בינינו ודאי זוכרים היטב).
בגרסה זו רשימת ציוד סבירה. מערכת המולטימדיה טובה, אך היא מוצעת בתוספת תשלום של 4,000 שקל (והיינו שמחים אם היבואן היה מציע אותה כסטנדרט). היא כוללת מצלמת רוורס, חיבור בלוטות', חיבור מובנה ל-iPod ודומיו, כאשר חלק מהאפשרויות ניתנות לכיוון גם מגלגל ההגה. תפעול המערכת נוח מאוד ואינטואיטיבי.
בכל דגמי ה-XV יש כיוון לגובה ולעומק של גלגל ההגה, המאפשר עם כיוון הכסא מציאת תנוחת נהיגה טובה לכל נהג. בתא הנוסעים שני שקעי 12V, מחשב דרך לא רע עם תפעול במקלות דקיקים, שכיום נראים מיושנים.
המרווח הפנימי טוב, וגם בשורה השניה לא חסר מקום לראש או לרגליים. המושבים לשני מבוגרים נוחים, אך לשלולה מבוגרים בריאי בשר יהיה צפוף. תא המטען גדול ושימושי. בתא ישנם ווי תליה והוא מכוסה בכיסוי נגלל נוח. המושבים האחוריים מתקפלים היטב ויוצרים משטח העמסה נדיב שיאכלס בקלות שני זוגות אופניים.
תצטרכו להאמין לנו - הגרסה הידנית נראית אותו דבר מבפנים...נוחות נסיעה
נוחות הנסיעה בסובארו XV טובה מאוד ברוב תנאי השטח, לרבות בדרכים מהירות. יכולת ספיגת המהמורות בדרך כלל מרשימה. רמת הרעש סבירה לגמרי, כאשר רעשי רוח וצמיגים במהירויות חוקיות ומעבר לכך אינם מטרידים.
אבל, השטח הוא השטח שלה. ה-XV פשוט אוהבת לרדת מהכביש הסלול, וכדאי להתייחס לכך גם בסעיף נוחות הנסיעה. בשבילים היא יכולה לנסוע מהר מאוד ובנוחות טובה מאוד, למעט נטיה לסגור את מהלך המתלה מוקדם מהצפוי בבורות וחריצים.
מנוע ותיבת הילוכים
המנוע, בנפח של 1,600 סמ"ק, מפיק 114 כ"ס ומגיע לשיאו ב-5,600 סל"ד. המומנט לא מרשים (15.3 קג"מ) והוא מגיע לשיאו רק ב-4,000 סל"ד גבוהים. למרות זאת, בדגם הידני, עם משחק נכון של הילוכים ה-XV תעשה מה שתידרש. ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש אורכת אמנם 13.1 שניות (נתוני יצרן) אבל האצות ביניים, בהילוך הנכון, סבירות לגמרי. ידית ההילוכים מדוייקת אך לא רהוטה.
צריכת הדלק היתה בהחלט סבירה. בתום 600 ק"מ נהיגה הצריכה הכוללת היתה כמעט 11 ק"מ לליטר. המדובר בנהיגה שכללה קטעי נהיגה קשים, הררים וכ-100 ק"מ בשטח. בשימוש יום-יומי רגיל ולא נחפז ה-XV הידני יצרוך כ-13 ק"מ לליטר, בהחלט סביר. בשטח הוא צרך כ-8 ק"מ לליטר - נתון מרשים.
התנהגות כביש
סובארו XV מציג אחיזת כביש מעולה. הג'יפון שומר על יציבות טובה מאוד בכל תנאי הדרך. ההגה מתוגבר חשמלית, והוא אמנם קצת מעורפל אך יחד עם השלדה המעולה הוא בהחלט יסיע את הג'יפון לאן שתבחרו. ההנעה הכפולה מתפקדת כדבק המצמיד את הרכב לכביש וכמעט אי אפשר להגיע לאובדן אחיזה. כאשר מחליפים את ההילוכים בצורה חכמה, ניתן להתקדם בקצב מהיר מאוד ובטוח מאוד גם בכבישים מאתגרים. השלדה בהחלט יכולה לשאת יותר כח, ומעניין לבדוק את בהקשר הזה את ה-XV הידני עם מנוע ה-2 ליטר.
יכולת שטח
מרווח הגחון בכל הדגמים עומד על 22 ס"מ. נשמע מעט? ממש לא. לא היו לנו ציפיות למצוא רכב שטח קשוח שיעלה בקלילות את המעלות הקשים בנגב, אבל בהחלט הופתענו לטובה מיכולתו של ה-XV הידני בשטח. באמצעות הילוך הכח, יחד עם דיפרנציאל מרכזי מוגבל החלקה, יביא אתכם הג'יפון החביב עמוק לתוך שטחים טכניים. לקחנו את ה-XV לשטחיים בוציים וגם שם הוא ממש לא נבהל. בדיונות הוא ריחף בקלילות ולמעט קפיצות במקומות עתירי חריצי רוחב עמוקים ותכופים, הוא עשה זאת בצורה נעימה ונחושה.
עדיין נדגיש כי צריך להיזהר עם ה-XV בשטח. זה לא ג'יפ קשוח הממוגן מכל עבריו. זויות הגישה והנטישה טובות ביחס לג'יפונים, אבל הן אינן כבירות ובסופן מחכה פלסטיקה שבירה. למרות זאת, מדובר בהפתעה טובה ונעימה בשטח.
סיכום
עוד לפני שסובארו XV הידני מצטיין בשטח, חשוב לומר כי הוא הוא מתחרה ראוי לג'יפונים הקטנים מחוץ לשטח - אם כי מי שלא יורד מהכביש ימצא חלופות זולות יותר בגרסאות הידניות, שנמכרות סביב ה-100,000 שקל אצל חלק מהמתחרים. בשטח, לעומת זאת, סובארו XV הוא רכב המהווה קטגוריה בפני עצמו. אין כיום בארץ רכב עם יכולות שטח כאלו ברמת מחירים שכזו, לפחות עד לחידוש השיווק של סוזוקי ג'ימני.
לדגמי סובארו בישראל -
סובארו
למאמר זה התפרסמו 6 תגובות