אחרי שלא מעט מיניוואנים נטשו את השוק המקומי ורובם הוחלפו ברכבי פנאי בכלל, תחום רכבי הפנאי הגדולים באמת, עם 7 או 8 מקומות ישיבה, מקבל אצלנו חיזוק משמעותי בתקופה האחרונה.
הקטגוריה הזו נפוצה בעיקר בארה"ב ומשם מגיע אלינו שברולט טראוורס הוותיק, פורד אקספלורר החדש, טויוטה היילנדר שנחת לאחרונה ובקרוב גם יונדאי פאליסייד העצום.
גם סובארו מתחילה לשווק בישראל בימים אלו רכב פנאי גדול, גדול מאוד, וכמותם גם הוא מיוצר בצפון אמריקה. שם הוא מוכר כ"אסנט", אבל בשאר העולם קוראים לו "איוולטיס". יצאנו לבדוק מה מצפה לו ולנו בקטגוריה המתרחבת, תרתי משמע.
עיצוב
העיצוב החיצוני מזכיר קצת פורסטר, אבל בענק. כמה ענק? לשכן לצידי יש קודיאק, שנראה פתאום קטנטן ליד היפני השחור. הדמיון לאח הקטן נמצא בעיקר בפנסים הקדמיים ובגריל המשושה. גם קו החלונות מזכיר אותו.
מבפנים האיוולטיס הוא כמעט העתק של הפורסטר עם המסך העליון לתצוגת הרדיו, X-Mode, מחשב דרך ועוד, מערכת המולטימדיה במרכז עם פתחי המיזוג האנכיים לצידה וההגה המוכר. בכל מקרה העיצוב החיצוני והפנימי יותר פרקטי ופחות מסובב ראשים.
תא הנוסעים
המושבים הקדמיים רחבים ונוחים. לטעמי הכיסא לא יורד מספיק למטה אך עדיין נותר מרווח ראש מספק למרות הגג הפנורמי. תנוחת הישיבה גבוהה מאוד, שולטת, ורואים את כל מכסה המנוע עד קצה הרכב. שדה הראיה מצוין, בעיקר לפנים.
הכניסה לשורה השניה נוחה, הדלת גדולה והמפתח רחב. המושבים רחבים ונוחים וגם כאן יש המון מקום כולל לא מעט פינוקים שינעימו את האווירה - כמו שליטה על בקרת האקלים ופתחי מיזוג בתקרה עם תאורה נפרדת, חימום במושבים, שקעי USB ושקע חשמלי רגיל (בחיבור אמריקאי), וילונות צד ולא מעט מחזיקי כוסות כולל אחד בחלקה העליון של הדלת. מיקום חכם ונוח.
כדי להיכנס לשורה השלישית מושכים מנוף קטן במושבי השורה השניה, שמיד מתקפלים וזזים קדימה. גם מבוגר יצליח להיכנס בנוחות יחסית. בשורה השלישית יש מספיק מקום לשני מבוגרים וילד ביניהם. משענות הגב ניתנות לכוונון, אך המושב יחסית נמוך. כדי לצאת בקלות דאגו גם לידית בראש מושבי השורה השניה.
בשתי הגרסאות של האיוולטיס יש המון המון אבזור. ב-Limited יש כניסה והנעה ללא מפתח, מסך מולטימדיה 9 אינץ' כולל קישוריות אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי ומערכת שמע מצויינת של "הרמן קרדון" עם 14 רמקולים, בלם יד חשמלי כולל פונקציית "אוטו הולד", גלגל הגה מחומם עם מנופי שליטה על תיבת ההילוכים, תאורת לד מלאה עוקבת פניה, בקרת אקלים מפוצלת ל-3 איזורים, גג פנוראמי, מושבי עור עם כוונון חשמלי, זכרונות וחימום, חימום גם במושבים הקיצוניים בשורה השניה, חיישני ומצלמת רוורס וחישוקי 20 אינץ'.
גרסת ה-Luxury מוסיפה על כל העושר הזה גם אוורור במושבים הקדמיים, חיישן גשם, מצלמה קדמית, מראות צד מתקפלות, תאורת אווירה, ומראה מרכזית מבוססת מצלמה שבערך מצמצמת כל שטח מת. בגרסה זו ישנם רק 7 מושבים, כאשר בשורה השניה יש שני כיסאות קפטן מפנקים.
גם תחום הבטיחות עשיר ונמצא באיוולטיס 7 כריות אוויר, בלימת חירום אוטונומית כולל זיהוי הולכי רגל ודו-גלגלי, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת סטייה מנתיב עם היגוי אקטיבי ושמירה על מרכז הנתיב, התרעת רכב בשטח מת, התרעת תנועה חוצה מאחור, בלימה אוטונומית בנסיעה לאחור, מעבר אוטומטי לאורות גבוהים והתרעת תחילת תנועה של רכב מלפנים.
מספר פעמים במהלך המבחן, בזמן שבקרת השיוט פעלה, המערכת לשמירת נתיב ניסתה להזיז אותנו לנתיב אחר שלא היה פנוי, אולי בשל קושי בזיהוי הנתיב. נזכיר כי למרות כל המערכות, תמיד צריך להיות עם עיניים על הכביש וידיים על ההגה.
הנדסת האנוש טובה בדרך כלל, למרות ריבוי המסכים. לעומת הפורסטר או ה-XV בו את המסך העליון מתפעלים גם כן מההגה, באיוולטיס הכפתורים עברו אל מתחת למסך עצמו, כשאת מחשב הדרך מתפעלים מכמה כפתורים מאחורי ההגה ואת המולטימדיה במגע.
איכות החומרים גבוהה עם דיפוני עור בכל מקום, גומי עבה בדשבורד ואפילו הפלסטיקה מרגישה טוב. איכות ההרכבה קצת פחות, אבל בסוף התחושה איכותית.
ואחרי שהעמסנו 7-8 אנשים, איפה מאחסנים את כל הציוד? אז תאי אחסון לא חסר כאן ומחזיקי כוסות יש למכביר כשכל נוסע יוכל לקחת לדרך שתיה קרה וחמה ועוד ישאר מקום לפזר כמה בקבוקים נוספים.
לתא המטען נפח של 498 ליטרים עד גובה התקרה, ואם נקפל את מושבי השורה השלישית נקבל 1,331 ליטרים וזה בהחלט נפח מכובד מאוד. בתא המטען עצמו תמצאו תאי אחסון מתחת לרצפה, כולל מקום ייעודי למדף הנגלל. לחובתו נציין סף העמסה גבוה מאוד.
נוחות נסיעה
סובארו איוולטיס מפגין רמת נוחות עירונית טובה מאוד. הוא מצליח לספוג היטב סוגים שונים של שיבושים עירוניים למרות חישוקי 20 אינץ'. אחרי מעבר פס האטה ישנו נדנוד קל, אבל נעים.
מנגד, מימדי הענק מכבידים על יכולת התמרון שלו. בחלק ממקומות החניה נדרשנו לתמרון ארוך, וברחובות צפופים לא קל לעבור איתו.
בנסיעה בין-עירונית הנוחות הטובה נשמרת ויחד עם בידוד רעשים טוב מאוד (שיוט ב-90-100 קמ"ש מתנהל ב-1,500 סל"ד בלבד) מתקבלת איכות נסיעה גבוהה.
מנוע ותיבת הילוכים
סובארו איוולטיס מצויד במנוע טורבו-בנזין בנפח 2.4 ליטרים, בתצורת בוקסר כמובן. ההספק עומד על 260 כ"ס ונתון המומנט המרבי של 38.3 קג"מ, מה שמאפשר נתון האצה רשמי ל-60 מייל/שעה (כ-97 קמ"ש) ב-7.4 שניות.
אל המנוע משודכת תיבה רציפה ולזכותה נציין שבכל התנהלות סבירה היא לא רועשת כמו ברכבים אחרים, ורק תחת מאמץ גבוה נשמע קולה.
גם מעבר לדפי הנתונים התחושה זריזה וקלילה יחסית. המנוע מרגיש בשרני ואינו מתקשה להזיז את האיוולטיס בכל סיטואציה. ישנה השהייה קלה בקיק-דאון, אך ביחס למשקל של מעל 2 טון, הביצועים טובים גם בעיר וגם בכביש המהיר.
צריכת הדלק במהלך המבחן עמדה על 8.7 ק"מ לליטר. יש מחיר לביצועים ולמשקל.
התנהגות כביש
מבחינה דינאמית ה-SUV הענק לא מרגיש ספורטיבי בשום צורה, אבל הוא בהחלט מרגיש בטוח מאוד, בעיקר בזכות ההנעה הכפולה. תחושת הביטחון נשמרת גם בסיבובים למרות רכינה מורגשת אך סבירה לרכבים בגודל הזה.
שטח
אז בסופו של יום אנחנו ברכב פנאי של סובארו, עם הנעה כפולה ומערכת X-Mode – אז איך הוא בשטח? ובכן, לא תמצאו כאן את היכולות המוכרת של סובארו XV או פורסטר, שכן מהלך המתלה פה קצר יותר, הצמיגים הענקיים פגיעים יחסית וזוויות המרכב לא אידיאליות. מצד שני נסיעת שבילים מתנהלת בנוחות וגם אתגרי אחיזה קלים עוברים תחת ידיה של מערכת ה-X-Mode שמסייעת להתמודד עם משטחים בעלי אחיזה נמוכה.
סיכום
סובארו הוא מותג יפני, אבל האיוולטיס תוכנן ומיוצר באמריקה וככזה הוא יודע לעשות כמה דברים בצורה נפלאה – הוא מרווח ושימושי, נוח לנסיעה בכביש ובשביל, חזק, בטיחותי ומאובזר היטב. הוא אמנם לא חסכוני במיוחד, לא מיועד לנסיעות שטח מאתגרות והתמרון העירוני דורש הסתגלות – אבל זה לא משהו חריג בקטגורית הרכבים הענקיים האלו.
אז אם אתם מחפשים רכב ענק למשפחה שידע להנעים את זמנם של הנוסעים בו - סובארו איוולטיס הוא רכב שכדאי מאוד לבדוק. אם הוא נכנס לכם בתקציב, כמובן...
לצפייה בכל דגמי סובארו בישראל
פורסם לראשונה ב- 26.11.20
למאמר זה התפרסמו 3 תגובות