כמו בלונדינים עם עיניים כחולות, רוכשי המכוניות המשפחתיות הקומפקטיות הם זן הולך ונעלם. לפחות כשבודקים את האחוז שלהם באוכלוסיית רוכשי המכוניות. לא שאין הצדקה למכוניות כאלה, יש לא מעט דווקא, אבל מפולת הקרוסאוברים ורכבי הפנאי המבריקים מקשה להסתכל על החיים באופן רציונלי לגמרי.
לרבים מאלו שרוכשים מכוניות משפחתיות קומפקטיות יש פינה חמה בלב לסובארו. עוד זוכרים להם את השליטה המוחלטת בשוק הישראלי (שהסתיימה לפני חצי יובל), ואת האמינות, והסחירות, ואת הניצוץ הספורטיבי שהפגינו דגמי הטורבו האימתניים.
למרות ההיסטוריה בישראל, סובארו - כמו מאזדה ומיצובישי - הוא יצרן קטן שעושה כל מה שהוא יכול להיות רלוונטי גם לצד ענקי יפן, קוריאה, אמריקה ואירופה. הדרך עוברת, בין היתר, בטכנולוגיה עצמאית ייחודית. אצל סובארו מדובר בעיקר בשני מאפיינים: אפשרות לרכוש כל דגם בגרסת הנעה לכל הגלגלים ומנועים שבנויים בתצורת "בוקסר", כלומר - מנועים שטוחים (כמו אצל פורשה, למשל). טכנולוגיה נוספת שסובארו אוהב להשתמש בה היא תיבת ההילוכים האוטומטית-רציפה, כלומר, מצב שבו לכאורה ישנם אינסוף הילוכים.
ההנעה לכל הגלגלים נועדה לשפר את האחיזה בתנאים בעייתיים - בדרך כלל בשטח, אבל אצל סובארו ואחרים - גם בתנאים של בוץ, שלג וקרח. הגיר הרציף - לשפר את ניצול כוח המנוע ולחסוך בדלק.
סובארו אימפרזה החדשה כוללת את שלושת אלה, ואיתם היא מתחרה בפלח הקומפקטיות, מול מאזדה 3, סקודה אוקטביה וכ-ל שאר החברים.
עיצוב
בזמן שאנחנו כותבים את הכתבה, האימפרזה מוצעת בשתי גרסאות: ארבע דלתות (סדאן) וחמש דלתות (הצ'באק). עיצוב הוא עניין של טעם, וכותב שורות אלו אינו מתלהב מעיצוב הרכב, מלבד החלק הכי קדמי, המחוטב והאלגנטי, כמו רבים משאר דגמי סובארו העדכניים. הפרופורציות של ההצ'באק יותר מוצלחות לטעמי מהסדאן ובלי ספק, הצבע האדום של מכונית המבחן מושך הרבה תשומת לב.
תא הנוסעים
העיצוב בפנים כולל לא מעט עומס מול פני הנהג, בין היתר בשל שלושת המסכים השונים, שמציגים לעתים את אותו מידע. המסך המרוחק מהנהג נחמד מאוד וכולל כמה תצוגות ייחודיות, כמו שיפוע הנסיעה ומצב אחיזת הכביש.
איכות תא הנוסעים לא לגמרי אחידה, אבל לצד כמה פלסטיקים בתחושה מיושנת-משהו ישנם חומרים איכותיים ממש ונעימים למגע, ורמת ההרכבה ברחבי התא מצוינת.
רמות הגימור לא שונות מהותית זו מזו. שתיהן לא כוללות מערכות בטיחות מודרניות כמו בלימה אוטונומית או בקרת שיוט מסתגלת, אבל הן כוללות 7 כריות אוויר, מולטימדיה עם התאמה לאנדרואיד אוטו ולאפל קאר פליי, דיבורית בלוטות', פנסי ערפל, בקרת אקלים מפוצלת וגלגלים קלים. ב-RX יש גם העברת הילוכים מההגה, גלגלים גדולים יותר וגם כיסוי לא המטען ומשענת בין המושבים האחוריים.
הזכרנו את המושבים האחוריים, והם מרווחים ונוחים, והגישה הטובה אליהם מקלה על מי שחוגרים ילדים במושבי בטיחות.
למרות שהאימפרזה הצ'באק היא אחת הארוכות בקטגוריה, תא המטען שלה הוא מהקטנים - 310 ליטר בלבד. אולי אם הגלגל הרזרבי היה קומפקטי היה שם יותר מקום, אבל אפשר לפחות ליהנות מגלגל בגודל מלא. הסדאן מציעה 460 ליטר מאחורה.
נוחות נסיעה
סובארו אימפרזה היא מכונית נוחה מאוד. וזה גם סוג של מסורת בסובארו. המתלים שלה מרככים כל פגם, גם את הגדולים ביותר. לפעמים הם אפילו מרככים טיפה יותר מדי, עם קצת טלטלה שאפשר היה לרסן יותר. אבל נוח לנסוע איתה ולמרות שמרגישים כשמגיעים לבורות את פסי האטה אלימים, היא מחליקה אותם בנעימים.
מחוץ לעיר רמת הנוחות הזו נשמרת, אם כי כאן נשמעים לא מעט רעשים, בין מהמנוע במאמץ ובין מהמתלים והכביש.
מנוע ותיבת הילוכים
האימפרזה סדאן מגיעה עם מנוע 1,600 סמ"ק שמייצר 114 כ"ס וההצ'באק - עם 2,000 סמ"ק ו-156 כ"ס. מכונית המבחן כללה את המנוע הגדול יותר. הוא לא מאוד חזק, וגם די מחוספס באופי שלו, אבל הוא נותן לא מעט מומנט בריא כשצריך להאיץ אותו. זאת בין היתר בזכות תיבת ההילוכים האוטומטית הרציפה, שעושה עבודה מעולה ברוב הסיטואציות. היא מזכירה מאוד לרוב פעולה של תיבת הילוכים רגילה, עם מספר מוגבל של הילוכים, וזו בהחלט מחמאה. לעתים, בהאצות חזקות היא מעט סרבנית, אבל ברוב המקרים היא משלימה היטב את המנוע ומנצלת את הכוח שלו היטב.
צריכת הדלק של סובארו אימפרזה עמדה במהלך המבחן על 11 ק"מ לליטר.
התנהגות כביש
המנוע השטוח וההנעה לכל הגלגלים לא בהכרח יהיו מורגשים בנסיעה יומיומית בתנאים ישראליים. הרגשנו דווקא לא מעט רכינה של הגוף וההגה לא היה מדויק במיוחד. עם זאת, אחיזת הכביש מופתית וקל מאוד להחזיר את המכונית למקומה אם בכל זאת הגענו למצב הקיצוני של איבוד אחיזה. ישנה תחושה בטיחותית מאוד באופי שבו סובארו אימפרזה מתנהלת. ספורטיבית לא, בטיחותית ומשפחתית - מאוד.
סיכום
גם סובארו הוא קצת כמו בלונדיני עם עיניים כחולות - כזה שנושא טכנולוגיה ייחודית משלו. אבל דווקא הטכנולוגיה הייחודית הזו לא ממש באה לידי ביטוי מבריק מדי באימפרזה. ההנעה לכל הגלגלים אינה מעניקה יתרונות בנהיגה יומיומית ומנוע הבוקסר, שלו אופי פעולה ייחודי ונחמד, אינו מעניק ביצועים או יציבות מיוחדים. דווקא הטכנולוגיה הנוספת של הגיר הרציף מעניקה יכולת מרשימה של ניצול מעולה של המנוע עם אופי פעולה כייפי.
בסופו של דבר סובארו אימפרזה היא מתחרה לגיטימית בתחום המשפחתי קומפקטי, למרות שהייתה שם לצד ענקיות כמו טויוטה, פולקסווגן ויונדאי-קיה. היא מציעה מרווח טוב, התנהגות בטיחותית מאוד, אבזור נאה ורמת נוחות מצוינת.
לדגמי סובארו בישראל - סובארו
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות