הדור החדש של סובארו פורסטר ממשיך להתרחק מהרוח של הפורסטר המקורי. הפורסטר ההוא, שהגיע אלינו בסוף שנות התשעים, היה המשך ישיר להצלחה של סובארו במירוצי הראלי באותן שנים - ולמעשה הוא היה גרסת שטח לסובארו אימפרזה, עם בונוס בדמותה של יכולת שבילים מעולה וכמובן עם מנועי טורבו עוצמתיים. כיום הקשר בין הפורסטר לאימפרזה קלוש עד לא קיים. הפורסטר של 2013 הוא רכב פנאי גבוה ומסוגנן, גדול ויש שיאמרו גם מגושם, ובטח לא כזה שמשרה רוח ספורטיבית. את מקומו של הפורסטר ההוא ירש סובארו XV. אז מה בכל זאת יש לפורסטר החדש להציע?
סובארו פורסטר, בנזין 2.0, גיר רציף, 150 כ"ס, החל מ-189,900 שקל |
יתרונות | חסרונות |
תא נוסעים מרווח ושימושי | ביצועים פושרים |
צריכת דלק נמוכה | יכולות דינאמיות בינוניות |
יכולת שטח גבוהה | מחיר רכישה יקר |
סובארו פורסטר. עכבר בעיר, נמר בכפר / צילומים: עומר דוידיעיצוב וסגנוןכאמור, סובארו פורסטר הוא רכב גדול למדי. זה ניכר במימדים החיצוניים, שצמחו לעומת הדגם שקדם לו, אבל זו בעיקר התחושה של רכב גדול. אולי בגלל הזכרונות מהפורסטר של אז. העיצוב, כמו בדגמי סובארו אחרים כיום, לא מיוחד ולא מנסה להרשים. הקווים פשוטים מאוד, והפורסטר לא נראה חדש כפי שהוא. גם מבפנים נשמרת האווירה העניינית, עם צביעה שחורה וקווים פשוטים שמשדרים פונקציונאליות ולא סקסיות. הכי DL שיש.
תא הנוסעיםהעיצוב של הפורסטר הוקרב על מזבח השימושיות, ובתחום האחרון הסובארו מצטיין. הנדסת האנוש טובה מאוד, הכפתורים השונים נגישים וברורים ויש לא מעט תאי אחסון שימושיים שמפוזרים בחלל הרכב. האבזור לא רע בסך הכל, אבל יש כמה פאשלות משמעותיות בגרסת הבסיס (צלחות פלסטיק ברכב של 190 אלף שקל?!). הגרסה הבכירה פותרת את מרבית הבעיות בתחום הזה ומעניקה שפע של אביזרים, אבל ספק אם ניתן להמליץ עליה במחיר הנוכחי.
תנוחת הישיבה בפורסטר כמעט מושלמת, עם שדה ראיה פנטסטי לכל הכיוונים בזכות כסא גבוה וקו חלונות נמוך. נהגים שונים שהתיישבו מאחורי ההגה מצאו מיד את התנוחה האהובה. המרווח לשני נוסעים מלפנים מצויין כצפוי, וגם המושב האחורי לא אכזב עם שפע של מקום בכל המימדים. 3 מבוגרים יתמקמו שם בנחת, וכך גם לגבי כסאות בטיחות מסוגים שונים. תא המטען גדול מאוד, וקיפול המושבים מתבצע בנוחות ובקלילות ומאפשר לנצל את החלל העצום של הרכב לטובת שינוע חפצים גדולים בעת הצורך.
נוחות נסיעההפורסטר (וזה אולי רמז לפרק הדינאמי של המבחן) הוא רכב רך מאוד. הכיול המרוכך של המתלים נובע מהעובדה שסובארו פונה כיום לשוק האמריקאי, והעובדה הזו מועילה גם לתפקודו של הפורסטר בערי ישראל. בורות קטנים וגדולים, חריצים בכביש וגם פסי האטה יספגו בנינוחות מתחת לגלגליו של הפורסטר, שיגיב בנדנוד קל לכל היותר וישמור על שלווה יחסית בתא הנוסעים. מאידך, על הכבישים המהירים הוא מתנדנד יתר על המידה, וסובל מחוסר ריסון מופגן. כל שינוי באספלט או במהירות הנסיעה יורגש היטב, ואנחנו עדיין לא מדברים על נהיגה הררית - ספורטיבית.
מנוע ותיבת הילוכיםלסובארו פורסטר יש מנוע בוקסר כמו לכל סובארו אחרת, ובמקרה הזה מדובר במנוע 2,000 סמ"ק בהספק של 150 כוחות סוס. זה לא הרבה עבור רכב בגודל הזה, ובמקרה של הפורסטר זה מרגיש עוד פחות טוב ממה שזה נשמע. התאוצה הראשונית עוד סבירה, והמנוע גם מאפשר להגיע למהירות גבוהה בלי בעיות מיוחדות; אבל כשרוצים מהפורסטר קצת יותר, ממש מעט יותר, נתקלים בעייפות בלתי מוסברת. תאוצות הביניים איטיות במיוחד, ודורשות סחיטה של דוושת הגז בכל עקיפה קלה.
אחת הסיבות לכך היא תיבת ההילוכים הרציפה, שמציבה את המנוע בתחום הלא יעיל שלו. לא בטוח שהיא האשמה, שכן לא היינו רוצים לנסוע באופן קבוע בסל"ד של 4,000 ומעלה - אבל כאשר רוצים לקבל את הכוח התיבה מגיבה בהססנות, מקבלת החלטות לאט מדי ומייצרת רעש מתכתי וצורם. חשוב לציין שבנסיעה עירונית השילוב של המנוע והגיר דווקא פועל היטב, ומזכיר מכוניות יפניות של פעם. הרכב מרגיש נמרץ, מגיב היטב ללחיצה הראשונית על הדוושה ומתרוצץ בזריזות בין הרמזורים.
תיבת ההילוכים הרציפה תורמת לצריכת דלק טובה, ויחד עם מערכת "עצור וסע" שפועלת ביעילות התקבל נתון של 9.8 ק"מ לליטר בתנאי מבחן לא קלים שכללו גם נסיעת שטח מאומצת.
התנהגות כבישהמרחק מהפורסטר של פעם לא היה גדול יותר באף סעיף. סובארו פורסטר החדש הוא רכב בעל מרכז כובד גבוה, רך מאוד ולא מתקשר עם הנהג בשום דרך שהיא. בכבישים מפותלים זה אומר שתצטרכו לשמור על קצב נמוך יותר מכפי שהורגלתם במכונית הפרטית, ואם הסעיף הזה חשוב לכם בצורה כלשהי - קחו את ה-XV, שמציג התנהגות עדיפה באופן משמעותי.
יכולת שטחבירידה מהכביש הפורסטר זורח. על שבילים הוא מפגין נוחות עילאית, ומגהץ היטב בורות וחריצים מכל הסוגים. צריך לנסוע מאוד מהר וליפול לבור מאוד עמוק עד שמגיעים למצב של סגירת מתלה וחבטה, כאשר עד לנקודה הזו ספק אם תרגישו שבכלל ירדתם מהכביש. מהלך המתלה ארוך (גם לעומת ה-XV האתלט) ומאפשר לפורסטר להתמודד בכבוד עם הצלבות. מערכת ההנעה הכפולה מתוחכמת, ומנסה לפצות על אובדן אחיזה ולדמות פעולה של נעילות דיפרנציאל. בהתחלה היא עוד מצליחה, אבל ככל שתתקדמו במעלה השטח תגלו שזה עדיין לא פאג'רו. זו לא נעילה אמיתית, רחוק מכך - ובלי מומנט של מנוע דיזל הסובארו מתקשה להתקדם כאשר האחיזה גבולית. צמיגי הכביש מקשים אף הם על הטיפוס, אך צריך לזכור שמדובר בג'יפון עם שלדה אחודה - וככזה, הפורסטר הוא רכב שטח פשוט נהדר. ככל הנראה הטוב מסוגו.
סיכוםלקוח שמעוניין לרכוש רכב פנאי שישב "גבוה מעל הכביש" ולא נזקק ליכולת שטח כלשהי, יכול להסתפק בכלים הזולים יותר בקבוצה שיעשו עבודה מצוינת - בין אם מדובר במאזדה CX5, מיצובישי אאוטלנדר או קיה ספורטז'. 165 אלף שקל, פחות או יותר, זה המחיר שנדרש כיום עבור ג'יפון מוצלח. כפולי ההנעה כמו טויוטה ראב 4, פורד קוגה והונדה CRV לא מצדיקים את התמחור הגבוה, שכן אין להם יכולת שטח של ממש. סובארו פורסטר, לעומתם, מצדיק כל שקל שתשלמו עליו מעבר למחיר הבסיס של 165 אלף שקל. לפורסטר החדש יש צריכת דלק נמוכה, תא נוסעים מרווח ובעיקר יכולת שטח נהדרת - ונדמה שיחד עם ה-XV וההגרנד ויטארה של סוזוקי, הפורסטר הוא מהכלים הבודדים שיקחו את המשפחה שלכם לטיול בשטח במחיר שנמוך מ-200 אלף שקל.
לדגמי סובארו בישראל - סובארו
פורסם לראשונה ב- 16.06.13
למאמר זה התפרסמו 5 תגובות