חידה לגולשי iCar הנאמנים: כמה דגמי מכוניות שונים מוכר סוזוקי בין קבוצת הקטנות העירוניות לבין רכבי הפנאי הקטנים? התשובה היא – יושבים? – שבעה. לא שבע גרסאות אבזור וכאלה, שבעה דגמים שונים. שנתחיל? סוזוקי סלריו העירונית הקטנטנה, איגניס הג'יפונית הקולית, סוויפט, הסופרמיני הקטנה שעמנו פה, בלנו, סופרמיני קצת יותר גדולה, ג'ימני – קטן קטן אבל רכב שטח אמיתי, ויטרה שהוא ג'יפון באופי משפחתי וסוזוקי קרוסאובר שהיא מכונית משפחתית בסגנון ג'יפון... חתיכת מגוון.
נכון לכתיבת שורות אלו, שלושה מהדגמים האלה, איגניס, סוויפט ובאלנו אוטומטיים, נמצאים פחות או יותר בעשירייה שבין 85 ל-95 אלף שקלים. המקום של הסוויפט ביניהם צריך בירור, ממדי השלושה די דומים – הבלנו קצת יותר גדולה והאיגניס קצת יותר גבוה. לאיגניס יכולת שטח, הבלנו, אההמממ... קצת יותר גדולה.
כעת מגיע דור חדש לסוויפט, בלי להפוך לקרוסאובר או לגדול משמעותית. החידושים המרכזיים בו – שימוש בשלדה החדשה של הקבוצה (עם שני האחים שהזכרנו הרגע), שהיא קלה הרבה יותר מבעבר, ושדרוג משמעותי בתחום האבזור.
עיצוב
בהתחלה קצת קשה להבחין בשינוי בעיצוב בין הדור הקודם לחדש, אבל כשמסתכלים, ההבדלים ברורים – חזית עגלגלה ומודרנית ומעין גשר כהה אחורי, בין החלון הצדי אחורי ובין השמשה האחורית, שמסתדרים עם אופנת העיצוב ה"מרחף" של הגג מעל לקבינה. העיצוב אינו קובע סטנדרטים חדשים בתחום, אבל הוא נעים ועדכני.
לגבי העיצוב בתוך תא הנוסעים, לא כל הבוחנים הסכימו. חלק ממש אהבו אותו ואחרים ראו בו מעט מיושן, אבל כך או כך, הוא צעיר, נעים לשהייה ואינו נופל מהמקובל. עם זאת, התא משדר אווירה מיושנת, פחות בשל העיצוב ויותר בגלל חומרי דיפון פלסטיים שקצת אבד עליהם הכלח וגימור לא מלוטש. אבל התלונות הן רק בתחושות, אפשר להניח שהפלסטיקה הפשוטה הזו תחזיק מעמד לאורך שנים.
תא הנוסעים
יותר תשבחות מקבלת הנדסת האנוש: קל להתמצא בסוויפט. החוגות, הכפתורים והשעונים הגדולים מקלים את הפעלת הרכיבים והאביזרים השונים, גם תוך כדי תנועה. הם גם מספקים "שקט בעיניים", ערך מבורך בסביבת נהיגה.
הסוויפט נמכרת כיום ברמת גימור אחת בלבד, GLX. ברמת אביזרי הבטיחות היא אינה מרשימה: הותקנה כאן מערכת עדכנית של מובילאיי, שכוללת זיהוי תמרורים, סטייה מהנתיב ושמירת מרחק מהרכב לפנים, אבל אין כאן את מערכות הבטיחות המתקדמות שהותקנו בסוויפט באירופה וזיכו אותה בדירוג בטיחות טוב.
בתחום אביזרי הפינוק, הסוויפט דווקא מעשירה. נכון לכתיבת שורות אלו, כל המכוניות שנמכרות מצוידות ללא תוספת תשלום במערכת מולטימדיה שפותחה בישראל בידי אנשי "שייקה אביזרים". המערכת הזו מצוידת במסך 8 אינץ' ברזולוציה גבוהה עם פריטים מקובלים יותר ומקובלים פחות: לצד דיבורית, מולטימדיה, מצלמת נסיעה לאחור ומערכת ניווט ווייז, יש בה קישוריות לשליטה מרחוק בידי אנשי סוזוקי והרכיב המקורי ביותר (שלטענתם גם רשמו עליו פטנט) – מסך שמדמה את לוח המחוונים על כל הנוריות שעשויות להידלק בו – לחיצה על הנורה חושפת מיד באיזה סוג של התראה מדובר. לייק.
אבזור נוסף בסוויפט – מערכת בקרת שיוט (לא אדפטיבית), בקרת אקלים, מראות מתקפלות ומחשב דרך שכולל כל מיני תצוגות משעשעות על עוצמת כוח ה-G בהאצות או פניות, רמת המומנט והכוח שבשימוש והכוונות וסטטיסטיקה על צריכת הדלק ונהיגה חסכונית.
מושבי הנהג והנוסע טובים. למרות שהתחושה שהם מעניקים בעיצוב ובחומרים היא פשוטה, הם תומכים היטב וגם נוחים, בעיקר למי שממדי הגוף שלו אינם מהגדולים. גם תנוחת הנהיגה מצוינת ואפשר להשיג עמדת שליטה טובה מאוד בהם.
המושבים האחוריים טובים גם הם. למרות שהסוויפט היא אחת ממכוניות הסופרמיני הקטנות ביותר (אם לא הקטנה שבהן), המרווח במושב האחורי מספק והותר לשני מבוגרים. גם שלושה נערים יוכלו להסתדר כאן היטב. משטח המושב שטוח יחסית, דבר שמקל על התקנת מושבי בטיחות. למרות שהוא שטוח, נוחות הישיבה בו אינה נפגעת. מה שמעט פחות הלהיב אותנו היא הגישה למושב האחורי – המיפתח אינו נפתח מספיק והגישה מעט מסורבלת, לכניסת מבוגרים ולחגירת ילדים במושבי בטיחות.
תא המטען, בנפח של 242 ליטר בלבד, הוא הקטן בקטגוריה (מלבד זה של מיצובישי ספייס סטאר), קטן אפילו מכמה מתחרים בסגמנט מכוניות המיני העירוניות. הוא גם מעט עמוק, עם רף העמסה גבוה. למרות כל התלונות, הוא שמיש וסביר לשימוש יומיומי – אבל היינו ממליצים לבדוק באופן פרטני, אם אתה רוצים למשל להוביל עגלות או מזוודות, איך הבגאז' מתמודד איתן.
נוחות נסיעה
ממדי הסוויפט הצנועים משתלבים עם שטח חלונות גדול וכך המכונית קלה מאוד לנהיגה ושליטה בעיר. לפעמים ישנה בכל זאת בעיית ראות בהשתלבות, בשל הקורות האחוריות העבות – המקום שבו עוצב הגשר המרחף ההוא שדיברנו עליו. ההיגוי הקליל ותנוחת הנהיגה הטובה מסייעים גם הם לקלות הנהיגה בסוזוקי הזו בעיר.
סוזוקי סוויפט היא מכונית נוחה בסך הכל. בתנאי נסיעה עירונית היא תהיה נוחה בדרך כלל, גם על פסי האטה רגילים ועל כביש לא מושלם. היא כן תטלטל את הנוסעים על אספלט שבור, פתחי בורות בולטים או פסי האטה אלימים.
כשהמהירות גוברת והכבישים הופכים בינעירוניים, נוחות הנסיעה משתפרת: הסוויפט קלילה, אבל אינה מיטלטלת מדי ונוח בהחלט לנסוע בה למרחק גדול מדי פעם, למשל בסופי שבוע להורים. במהירויות גבוהות הבידוד מרעשים אינו אידיאלי ונוכחת תהודה בתוך תא הנוסעים.
מנוע ותיבת הילוכים
לסוזוקי יש הרבה דגמים, אבל מעט מערכות הנעה, לפחות כך ההיצע בישראל. בדומה לבלנו ולאיגניס, גם הסוויפט מוצעת עם מנוע ה-1,200 סמ"ק, 90 כ"ס. הנתון הזה נשמע נמוך, אבל חשוב לזכור שבמעבר לדור החדש, המכונית נפטרה מעשרות קילוגרמים מיותרים והיא קלה מאוד – כ-900 ק"ג. היות שכך, מספיק מנוע חלש יותר כדי לקחת את המרכב הקל ממקום למקום. ובאמת, המנוע אינו מהחזקים, אבל המכונית נמרצת ואינה מתקשה כלל לשמור על קצב תנועה מהיר.
את המנוע אפשר לקבל עם שתי תיבות הילוכים, ידנית בת חמש מהירויות ואוטומטית רציפה. מכונית המבחן צוידה בגיר האוטומטי. ישנה מעט השהייה בפעולת המנוע ביציאה מהמקום, ועל כן אין הרבה דרמות כשהאור הופך ירוק, אבל תוך כדי תנועה הוא מתפעל את כוח המנוע ביעילות והמכונית שומרת על קצב.
צריכת הדלק במהלך המבחן היתה סביב 13 ק"מ לליטר.
התנהגות כביש
באופן מסורתי, סוזוקי סוויפט היא מכונית ספורטיבית ומהנה לנהיגה, יחסית לקבוצה שלה. הדור החדש אפילו משפר את המעמד, בזכות הפחתת המשקל המשמעותית. ההיגוי, שהוא קליל בעיר, מתגלה כנעים לפעולה במהירויות גבוהות יותר, וקל להבין דרכו מה עושים השלדה והגלגלים. אחיזת הכביש גבוהה יחסית, רכינות המרכב אינן מוחשיות והמכונית מספקת שילוב טוב בין בטיחות ובין קלילות וספורטיביות.
סיכום
המגוון הרחב של דגמי סוזוקי מסוגל להתאים לכל לקוח טבעי של החברה הזו את התצורה האהובה עליו. תחסכו, למשל, כמה וכמה אלפי שקלים אם תבחרו לרכוש את האיגניס, ג'יפון שמבוסס על אותה פלטפורמה ומשתמש באותה מערכת הנעה, אבל הוא גבוה יותר, מעוצב באופן בלתי שגרתי וגם מציע מרחב פנים דומה. וכבר אמר המשורר "למה לא סיפרת שאחותך יפה ממך".
הסוויפט פונה ללקוחות מסורתיים יותר של המותג, עם מרחב פנים טוב, מנוע, שלדה והתנהגות קלילים ואפשר להעריך שגם עם הערכים המוכרים של המותג – אמינות וסחירות.
לדגמי סוזוקי בישראל -
סוזוקי פורסם לראשונה ב- 19.07.17
למאמר זה התפרסמו 5 תגובות