החלוקה המסורתית של המכוניות לקטגוריות השונות הולכת ומיטשטשת. המכוניות המשפחתיות מתחרות בג'יפונים הקטנים, הג'יפונים הגדולים יותר - במיניוואנים, ומכוניות המיני - בסופר מיני. כך, למשל, סוזוקי אלטו וקיה פיקנטו משתייכות שתיהן לקטגוריית מכוניות המיני - אך הפיקנטו לא ממש מתחרה באלטו, שכן פער המחירים ביניהן עומד על כמעט 15,000 שקל; הפיקנטו הפופולארית מתחרה למעשה במכוניות סופר מיני כמו מיצובישי ספייס סטאר וניסאן מיקרה, וכולן עולות סביב ה-80,000 שקלים. אל טווח המחירים הפופולארי הזה הצטרפו לאחרונה מתחרות מעניינות מקטגוריות נוספות, כמו שברולט סוניק סדאן וסיאט איביזה AM5, בגרסה עם מנוע טורבו ותיבת הילוכים אוטומטית-רובוטית כפולת מצמדים.
אז מי את, סיאט איביזה AM5? ומה הסיבה לירידה הדרמטית במחיר?
בפתיחת הדברים צריך לציין שהאיביזה איננה מכונית חדשה, בלשון המעטה. הדור הנוכחי שלה הגיע לישראל כבר ב-2009, ואחותה לפלטפורמה סקודה פאביה כבר הוצגה בדור חדש שיגיע אלינו בקרוב - ואילו האיביזה עצמה תוחלף קרוב לוודאי בדור חדש במהלך השנה הקרובה.
עיצוב
כמעט בכל רחוב ישראלי תוכלו למצוא סיאט איביזה אחת לפחות, כך שאין לנו הרבה מה לחדש לכם בסעיף העיצוב. הסופר מיני הספרדיה נראית שמרנית אך גם צעירה, וצבע הבורדו של מכונית המבחן בהחלט הלם אותה. עם זאת, גרסת ה-AM5 המוזלת מגיעה בצבע לבן בלבד, וכל צבע אחר ידרוש תוספת תשלום.
בגרסת ה-AM5 לא תקבלו חישוקים קלים, והמראות הן שחורות בלבד, מה שמקנה תחושה מעט פשוטה. עיצוב הפנים אפרורי, אך כמה הברקות כמו חיפוי מעוגל ללוח המחוונים, שני גווני צבע לכסאות ולדשבורד ופתחי מיזוג עגולים, משפרים במעט את התחושה.
תא הנוסעים
איכות החומרים והפלסטיקה באיביזה מזכירים לנו את הדורות הראשונים שלה, אלו שקדמו לעידן פולקסווגן. המשטחים קשים ומחוספסים, לא נעימים למגע, ואפילו משענת היד שעל דלת הנהג לא מצופה בד. עם זאת, ההרכבה עושה רושם טוב מאוד, והעסק נראה מוצק - ונסיון העבר מלמד שהאיביזה מרגישה כך גם לאחר קילומטרים רבים.
סביב הנהג פזורים לא מעט תאי אחסון. שני מחזיקי כוסות קיימים מלפנים ואחד נוסף מאחור, תא לארנק ולסלולארי ממוקם מתחת ליחידת המיזוג (ההתקן המופיע בצילום נמכר בתשלום נוסף), ותא הכפפות פשוט ענק.
רשימת האבזור בגרסת ה-AM5 דלילה מאוד, ובכך נופלת האיביזה ממתחרות כמו מיצובישי ספייס סטאר או קיה פיקנטו. יש אמנם 4 חלונות חשמל וגם מראות חשמל וחיבור AUX, ואפילו חיישני לחץ אוויר כלולים במפרט - אך מנגד חסרים פריטים בסיסיים כמו מחשב דרך, שליטה מההגה על מערכת השמע וזוג כריות אוויר להשלמת השישיה המתבקשת. מערכת המולטימדיה של מכונית ההדגמה מצורפת בתשלום נוסף, והיא לא מהמוצלחות שפגשנו - על אף שהיא דוברת עברית.
תנוחת הנהיגה טובה מאוד, וקל להתמקם בפוזיציה הנכונה מול ההגה. המושבים קשים במידה ותומכים, ומימין לנהג נהנה הנוסע ממרווח רגליים טוב, בזכות תעלה עמוקה מתחת לתא הכפפות.
מאחור תמצאו מרווח שעדיף על מרבית מכוניות המיני, אך ממש לא כזה שמתבלט ביחס לקטגוריית הסופר מיני. המרווח לברכיים סביר בלבד, המרווח לראש מצומצם בשל הגג שמשתפל מוקדם לאחור, ובסיס המושב אמנם ארוך - אך הספסל זקוף מדי וקשה. הגג הנמוך גם יקשה על הוצאה והכנסה של ילדים מכסאות הבטיחות.
תא המטען מציע נפח טוב וזווית העמסה נוחה, אם כי סף ההטענה גבוה יחסית והרצפה נמוכה - מה שיקשה על שליפת חפצים גדולים.
נוחות נסיעה
כיול המתלים של סיאט איביזה הוא "גרמני" קלאסי, עם נוקשות נוכחת וריסון מצוין של המרכב. המחיר הוא בספיגה לא מושלמת של פגמים קטנים, אך לאורך זמן התחושה היא של יציבות ובטחון. המתלים הנוקשים מסירים חששות מפני כניסה לבורות או עליה על פסי האטה במהירות גבוהה יחסית, וה"בום" המצופה במקרים כאלו - מגיע לעיתים נדירות בלבד.
מחוץ לעיר הנוחות הופכת מטובה למצוינת, ביחס למכונית סופר מיני, וזו אחת מהמכוניות שיהיה נעים להעביר בה נהיגה ממושכת.
בידוד הרעשים מצוין, כאשר רעש המנוע כמעט לא מורגש, ורעשי רוח חודרים בסביבות ה-90 קמ"ש ומתגברים משמעותית מ-110 קמ"ש וצפונה.
מנוע ותיבת הילוכים
יחידת ההנעה של סיאט איביזה AM5 מוכרת לנו היטב, אבל נדמה שבכל רכב היא מופיעה בוריאציה מעט שונה, והשיפור במשך הזמן בהחלט ניכר. למקרה שפספסתם: מדובר במנוע טורבו-בנזין בנפח 1,200 סמ"ק, עם הספק של 105 כ"ס ומומנט גבוה של כ-17.8 קג"מ שמופיע כבר בסל"ד נמוך יחסית.
התרגלנו לאהוב את המנוע הזה, וגם כעת הביקורת עליו לא שונה מהותית. כבר אין לו דחף וכוח מתפרץ כמו בעבר; הוא עבר עידון וריסון בשנים האחרונות, וכעת הוא מציע פעולה ליניארית וחלקה, עם ביצועים טובים רוב הזמן ומוצלחים מאוד כאשר רומסים את הדוושה הימנית. התחושה היא יותר בוגרת ופחות "ביצועיסטית", מה שאולי יאכזב חלק מרוכשי האיביזה - אך יהיה נעים לקהלים חדשים, ודאי לכאלו שהגיעו מעולם של מנועי 1,600 סמ"ק סטנדרטיים.
תיבת ה-DSG, הלא היא רובוטית כפולת מצמדים בעלת 7 הילוכים, נוהגת להטריד מדי פעם בעיר עם רעידות קלות (אך כבר ללא חבטות), ובעיקר עם פעולה מהוססת בתמרוני חניה. העברתם מ-D ל-P, או להיפך? חכו שניה וחצי, צפו לדרדור קל (אם עזבתם את הבלם), ורק אז ההילוך ישתלב. מחוץ לעיר התיבה פועלת היטב, עם סל"ד שיוט נמוך ונעים, מצב ספורט רגיש לתגובות דוושה וזריז למדי, והחלפות הילוכים מהירות.
צריכת הדלק, במבחן שכלל כ-350 ק"מ של נהיגה עירונית, בין עירונית וגם כמה קטעים מאומצים, עמדה על 12.9 ק"מ לליטר. נתון מצוין.
התנהגות כביש
סיאט איביזה אמנם נהנית מתדמית צעירה ומביצועים טובים, אך היא לא מפגינה כישורים ספורטיביים יוצאי דופן. בצדדים החיוביים ניתן למנות אחיזת כביש טובה מאוד, היגוי צפוי ומערכת אלקטרונית שמדמה נעילת דיפרנציאל קדמי ומונעת תת היגוי, כך שמי שלא מחפש אקשן - ימצא פה מכונית בטוחה מאוד.
מצד שני, האיביזה חסרת רגש או תקשורת, לא מדויקת מספיק וקצת רוכנת, ועל זנב שמח אין בכלל טעם לדבר. מבחינה זו, היא רחוקה שנות אור מפורד פיאסטה או סוזוקי סוויפט, למשל.
סיכום
סיאט איביזה AM5 היא משב רוח מרענן בזירת ה"80,000 שקל", והברקה צרכנית מרשימה של היבואנית צ'מפיון מוטורס. היא אמנם נופלת בסעיפי האבזור, המרווח מאחור והאחריות (רק שנתיים, למכונית עם טכנולוגיה מורכבת של מנוע טורבו ותיבת DSG), אך גם מבלי לערוך מבחן השוואתי - ניתן לומר שהיא מרגישה "יותר אוטו" ממכוניות קטנות אחרות שתוכלו להשיג במחיר דומה.
האיביזה גדולה, חזקה, נוחה ומרגישה בוגרת ואיכותית מאוד, למרות גילה המתקדם. אם מסירים את המעטפת ומתמקדים בתכל'ס - מקבלים חבילה מאוד מוצלחת במחיר אטרקטיבי.
לדגמי סיאט בישראל -
סיאט
למאמר זה התפרסמו 7 תגובות