אתם זוכרים את השם סיאט טולדו? עד לפני זמן לא רב היא הייתה גרסת הסדאן של סיאט לאון. הדורות הראשונים שלה נמכרו בישראל, והדור השני אפילו זכה להצלחה סבירה. אבל אז הגיע הדור השלישי, שזכה לעיצוב מעניין, אם להיות עדינים. הדור החדש של הטולדו נפרד מהלאון. הוא הפך לאח תאום של סקודה ראפיד, המשפחתית המוזלת של סקודה (חברה אחות בקונצרן פולקסווגן). משפחתיות מוזלות הן אותן מכוניות שמציעות מרווח ושימושיות של מכוניות גדולות יחסית אך המכלולים שלהן פשוטים, ועלות יצורן זולה. מכיוון שהביקוש במערב אירופה למכוניות כאלו נמוך, הן מכוונות בעיקר לשווקים מתפתחים כמו רוסיה, טורקיה וכן... גם לישראל.
לעמוד הדגם בקטלוג iCar: סיאט טולדו
סיאט טולדו, טורבו-בנזין 1.4 ליטר, 122 כ"ס, 117,900 שקל (במבצעים - 108,900 שקל) |
יתרונות | חסרונות |
תא נוסעים מרווח | נוחות נסיעה בעיר |
אבזור | איכות חומרים |
ביצועי מנוע | התנהגות כביש |
עיצובסיאט טולדו נראית, ובכן, כמו סקודה ראפיד. ההבדלים החזותיים קטנטנים ונוגעים בעיקר לעיצוב החזית. המראה די מוצלח וקל להתבלבל ולחשוב שמדובר במכונית הגדולה ממה שהיא וממחירה. מצד שני לא מדובר באחת המכוניות המשובבות ומהנות למראה. העיצוב פונקציונאלי, נקי ולא מתחכם.
תא נוסעיםתא הנוסעים מצליח להפתיע לטובה בזכות גוונים בהירים. בניגוד לגוון השחור, הגוון הבהיר לא מרגיש כמו מוצר שמיועד לקיבוצניקים שיורידו אותו לגד"ש. איכות החומרים לא מתעלה ובמרבית תא הנוסעים הפלסטיקים נוקשים ומחוספסים. הגרסה עם מסך המגע מרגישה, כמובן, איכותית - אך מדובר באבזור בתוספת תשלום.
האבזור הבסיסי בטולדו יכול להפתיע. לטולדו גרסת אבזור אחת, Style, אך היא מגיעה במפרט התואם את הגרסה המאובזרת של סקודה ראפיד. האבזור כולל בין היתר מערכת שמע מקורית עם שליטה מההגה, חיבור AUX, בקרת אקלים מפוצלת, פנסי ערפל וחישוקים קלים. רכב המבחן הגיע עם מסך המגע האופציונאלי שכולל בנוסף דיבורית בלוטות' ומצלמת רוורס. בניגוד לראפיד, שגרסת הבסיס שלה מאובזרת פחות ממשפחתית ממוצעת, הלאון יכולה להישיר מבט למשפחתיות יקרות יותר בסעיף זה.
בסיס הגלגלים של הטולדו נמתח לאורך של 260.2 ס"מ. האורך קצר ממרבית המשפחתיות אבל תכנון נכון מקנה מרווח טוב לנוסעים. במושבים הקדמיים ישנו מקום מספק ותנוחת הישיבה טובה. המושב האחורי מציע מרווח רגלים טוב (אם כי לא מעולה) ומרווח הראש מוצלח. את מגבלות הפלטפורמה של המשפחתית המוזלת מגלים כשמנסים להושיב שלושה מבוגרים זה לצד זה. הפלטפורמה של הטולדו מבוססת על פלטפורמה מוארכת של מכוניות סופר-מיני ולכן היא אולי ארוכה אך לא רחבה דיה להושבת השלושה. גם תעלת הינע גדולה יכולה להפריע לרגלי הנוסע האמצעי. תא המטען, 530 ליטר, גדול בהשוואה למרבית המכוניות בשוק, כולל משפחתיות סדאן וסטיישן. כמו בכל סקודה, תא המטען נפתח יחד עם השמשה האחורית מה שהופך אותו לשימושי במיוחד.
לסיכום סעיף תא הנוסעים - משפחה בעלת שלושה ילדים או ארבעה מבוגרים תוכל להסתדר עם הטולדו ללא כל חשש. מבחינת המרווח ומבחינת שטח ההטענה היא תספיק לכל דורש.
נוחות נסיעהכאמור, הטולדו והראפיד בנויות על אותו בסיס אחד לאחד. לאור הנתון הזה לא ציפינו שהטולדו תהיה נוחה משמעותית מאחותה. ואכן, הספרדיה לא נוחה בהרבה מהצ'כית .אבל בכל זאת היא יותר נוחה. בתוך העיר, שם הסקודה מרגישה מאוד נוקשה, הטולדו מצליחה להעביר את המהמורות באופן קצת יותר מעודן. גם ההתמודדות שלה עם פסי האטה טובה במקצת. אך הפערים אינם משמעותיים וגם במקרה הזה מדובר במכונית שאינה מצטינת בנסיעה עירונית.
יציאה מהעיר משפרת את המצב אם כי גם שם מפגשים עם מהמורות לא יהיה חוויה שתספרו עליה לחברים. מצד שני, בידוד הרעשים די טוב גם מצד הרוח וגם מצד הכביש. רעשי המנוע נעלמים אבל את הסיבות לכך תמצאו בסעיף הבא.
מנוע ותיבת הילוכיםשאלת המנוע של הטולדו היא שאלה מרתקת. מדוע חשבו בקונצרן להציע רק שילוב של מנוע טורבו בנפח 1.4 ליטר (122 כוחות סוס) עם תיבה אוטומטית בזמן שכל המשפחתיות האחרות שלהם מציעות שילוב עם מנוע טורבו קטן יותר בנפח 1.2 ליטר (105 כ"ס)? המנוע הקטן מצליח לנייד מכוניות כבדות בהרבה בקצב מהיר מהמתחרות אז מדוע צריך במכונית הזולה והפשוטה יותר לשים מנוע כל כך חזק? אבל מי אנחנו שנתלונן. מנוע הטורבו מספק ביצועים מצויינים וקצב ההתקדמות של הטולדו הוא בהחלט מהטובים שניתן למצוא בקטגוריה, וקל וחומר בהתחשב במחיר. המנוע משודך לתיבת ה-DSG הרובוטית כפולת המצמדים. התיבה בעלת 7 הילוכים ומאפשרת שיוט בסל"ד נמוך במיוחד. העובדה שההילוכים לא ארוכים הופכת את יחידת ההנעה לגמישה במיוחד וכפועל יוצא גם השקט נשמר היטב. צריכת הדלק לא רעה וכל עוד תשמרו על קצב רגוע המנוע יספק צריכת דלק טובה מאוד (כ-10.7 ק"מ לליטר בתנאי מבחן מאוד מאומצים). מי שיחליט לדרבן את המנוע יתר על המידה ישלם את המחיר בתחנת הדלק.
התנהגות כבישהטולדו, ממש כמו האחות התאומה, מציגה התנהגות כביש סבירה למדי. התחושה הכללית היא די בטוחה. אל תצפו למכונית מהנה לנהיגה, הטולדו רחוקה מכך, אבל היא בהחלט כלי מוצלח מאוד לכיסוי מרחקים ארוכים. הנטייה הבסיסית היא לתת היגוי מוחשי שיכול להחריף לאור המומנט הרב של המנוע. ההגה מדוייק אך הוא לא מספק כל משוב.
סיכוםסיאט טולדו מציגה חבילה מאוד מעניינת. היתרונות הגדולים שלה אל מול הקטגוריה נובעים מיחידת ההנעה המוצלחת (יתרון אל מול פיג'ו 301 ויונדאי 25i), מהמרווח בתא הנוסעים (ביחס ליונדאי i25) ובסעיף האבזור (אל מול הראפיד). מול מכוניות משפחתיות מציגה הטולדו יתרון משמעותי במחיר הרכישה אך נופלת באיכות הכוללת. מי שמוכן להתפשר על איכות הרכב בתמורה לשימושיות גבוהה או יכולות גמיעת כבישים מוצלחת יכול בהחלט לעשות דרכו אל אולם התצוגה של סיאט.
לדגמי סיאט בישראל -
סיאט
פורסם לראשונה ב- 04.11.13
למאמר זה התפרסמו 8 תגובות