נכון למועד כתיבת המבחן, סיאט לאון נמכרת במחיר של 120,000 שקל. זה לא מחיר מיוחד עבור מכונית משפחתית: גם פורד פוקוס, טויוטה קורולה וכל המשפחתיות האחרות נמכרות במחיר דומה,אלא שבמחיר הזה ניתן לקבל את הלאון עם מנוע טורבו בנפח 1,800 סמ"ק שמייצר 160 כוחות סוס - וזה כבר משהו שאין לאף אחת אחרת. בימים כתיקונם עולה הלאון 150 אלף שקל בגרסה הזו, או 140 אלף כפי שמופיע במחירון הנוכחי - אך בסיאט, למרבה המזל, אין הרבה ימים כתיקונם. במסגרת מבצעים שונים נמכרת סיאט לאון במחירי כסאח, ולנו רק נותר להסתער על הבאסטה של סיאט ולחטוף אחת למבחן לפני שייגמר המלאי.
סיאט לאון, 1.8 ליטר טורבו-בנזין, 160 כ"ס, החל מ-119,900 שקל
יתרונות
חסרונות
מנוע חזק
איכות חומרים בינונית
תא נוסעים מרווח, תא מטען גדול
לא ספורטיבית
מחיר ביחס לביצועים
מיושנת ביחס למתחרות
סיאט לאון - עיצוב
סיאט לאון, כאמור, היא לא מכונית חדשה. היא הושקה בשנת 2005 והיא מבוססת על פולקסווגן גולף מהדור החמישי, כאשר כיום כבר מצפים בתעשיית הרכב לבואו של הדור השביעי לבית גולף. בזכות מתיחות הפנים שעברה הלאון במהלך השנים היא מצליחה להסתיר היטב את סימני הגיל והצלוליטיס. קו המותניים מחמיא ומחטב את הגזרה שלה, והידיות הנסתרות של הדלתות האחוריות משוות לה מראה ספורטיבי וצעיר. גם תא הנוסעים נראה טוב בזכות בחירת צבעים עדכנית ולוח שעונים בסגנון ספורטיבי (המילה הזו עוד תחזור לא מעט פעמים בהמשך), כשבמרכזו של הלוח נמצא שעון סל"ד גדול ומעורר תיאבון שפונה אל מרכז תשומת הלב של הנהג.
סיאט לאון - אבזור
רשימת האבזור של סיאט לאון עשירה ביחס לקטגוריה, והיא אחידה בכל הגרסאות – כולל ה-1.2 הבסיסית. מחוץ למכונית תוכלו למצוא חישוקים קלים ("מגנזיום") בקוטר 16 אינץ', פנסי ערפל קדמים, חיישני לחץ אוויר בצמיגים ומראות צד עם קיפול חשמלי. כניסה פנימה לתוך הרכב תגלה גם בקרת אקלים מפוצלת, מערכת שמע עם חיבורי USB ו-8 רמקולים, הגה מצופה עור וגם בקרת שיוט. רכב המבחן צויד בנוסף בחלון שמש בגג ובמערכת מולטימדיה הכוללת מסך מגע, GPS ודיבורית בלוטוס'. לא מעט בשביל מכונית שעולה 120,000 שקל, לא המון בשביל מכונית של 150 אלף.
העיצוב של הלאון ספורטיבי ונעים לעין, אבל כבר לא הכי מודרני / צילומים: יתיר דוידוביץ
סיאט לאון - תא נוסעים ומרווח
הלאון אמנם משדרת "ספורטיביות" ופונה לקהל צעיר, אבל חשוב לזכור שמדובר קודם כל במכונית משפחתית – וככזו היא עושה עבודה לא רעה בכלל. תא המטען גדול ביחס למשפחתית בתצורת האצ'בק, אם כי פתח ההטענה שלו גבוה למדי. מרווח הפנים מצוין מלפנים וגם מאחור, למעט מרווח הרגליים של הנוסע האמצעי מאחור שמוגבל על ידי מנהרת הינע גבוהה. המושבים הקדמיים אוחזים היטב ומעניקים תמיכה צידית טובה מאוד והנהג יוכל בקלות להגיע לתנוחת ישיבה נכונה ונוחה. התלונות העיקריות בנוגע לתא הנוסעים של הלאון מופנות כלפי איכות החומרים וההרכבה, שלא מיישרת קו עם הסטנדרטים המחמירים של פולקסווגן גולף. החלק העליון של הקונסולה המרכזית וגם ההגה והמושבים מרגישים איכותיים ומוצקים, אבל חלקי פלסטיק אחרים מרגישים דקים ולא נעימים למגע. ברכב המבחן שעבר כ-20 אלף ק"מ נצפתה התרופפות של חיבורים שונים.
סיאט לאון - מנוע וביצועים
כאמור, לקחנו את הלאון למבחן בגרסת ה-1.8 טורבו עם תיבת הילוכים DSG. מדובר בגרסה מהירה במיוחד: הספק המנוע עומד על 160 כ"ס והתאוצה ל-100 קמ"ש אורכת 7.8 שניות בלבד. מעבר למספרים, מדובר באמת במכונית מהירה. יש לה שפע של כוח לתאוצות, עקיפות ביניים וטיסות טרנס-אטלנטיות בגובה נמוך. תיבת ההילוכים היא רובוטית עם שני מצמדים, אבל בגרסה הזו לא מורגשת הרובוטיקה: שילוב המנוע-תיבה חלק ונינוח, ולמעט השתהות קלה בזינוק בעליה התיבה פעלה ללא דופי.
סיאט לאון - נוחות והתנהגות כביש
אבל אחרי כל המחמאות, מי שיצפה מהלאון לביצועים של מכונית ספורט עלול להתאכזב. בסל"ד גבוה המנוע מאבד מכושר הנשימה שלו וקצב ההתקדמות נפגע. ביחס למכוניות משפחתיות מהשורה מדובר במכונית מהנה למדי, בעיקר בזכות שלדה טובה וכניסה נחושה של החרטום לעיקולים - אך התחושה היא של מכונית מנותקת שלא מערבת את הנהג במעשה הנהיגה. מערכת ה-XDS מדמה דיפרנציאל מוגבל החלקה ומתקנת תת היגוי במטרה לסייע לרכב לשמור על קו הפניה המתוכנן. זה יעיל מאוד, אבל חולי הגה ירגישו שלוקחים להם את העבודה. הבלמים מצוינים ולא דעכו גם תחת עומס, אם כי הדוושה ספוגית וחסרת תחושה. נדמה לפעמים שהלאון היא מכונית מצוינת, כל עוד ממצים 80% מהיכולות שלה; כשמנסים לסחוט ממנה את ה-20% הנותרים, מגלים שזו בסך הכל מכונית משפחתית.
אם נישאר על אותם 80%, שאצל מרבית הנהגים הם הרבה יותר מ-100 האחוזים הנדרשים ממכונית, נגלה שהלאון היא בסך הכל מכונית נוחה ונעימה לנסיעה. בשיוט בין עירוני היא כמעט מושלמת, והחסרונות שלה מתגלים בעיקר בעיר – שם מהלך המתלה הראשוני נוקשה מעט ולא משכך מספיק את תחלואי הכביש. חסרון נוסף בתמרון עירוני הוא שדה הראיה המוגבל, בעיקר בנסיעה לאחור.
סיאט לאון - סיכום
במחיר המחירון של סיאט לאון, שנע בין 140 ל-150 אלף שקל, יש מכוניות שמשתלם יותר לקנות. משפחתיות חזקות כמו פורד פוקוס 2.0 ליטר או סיטרואן C4 טורבו יהיו עדיפות מבחינת הטכנולוגיה, הנוחות והליטוש הכללי, ואילו מכוניות ספורטיביות כמו פולקסווגן שירוקו או אופל קורסה OPC יהיו עדיפות לחובבי נהיגה. אבל מי מתייחס למחירי המחירון של סיאט? אם יש לכם 120,000 שקל ואתם מחפשים משפחתית חזקה, מהנה וגם שימושית, סיאט לאון היא בחירה נהדרת - ואל תפספסו את המבצעים.
כל הכבוד ל I-CAR על מבחן הוידאו המעולה.
כן יירבו! נגעתם בכל הפינות והנושאים החשובים באופן המקצועי והמעניין ביותר. אם התגעגעתי למבחני הרכב המצולמים של טל שביט ז"ל, אזי מילאתם במעט את החוסר הנ"ל. המשיכו כך.
כל סרטון ציפיתי לשמוע ראש של מנוע טורבו 160 כ"ס??? זה לא רכב משפחתי עם לא פלסטיק נעים וכמות מקומות יחסון לבקבוקים. חשוב ביותר ביצועים של רכב GTI במחיר הקיים.אבל גדול להציג דגמים בסירטונים.
געגועים רבים ל 1.4 ידנית שהחזקתי מספר שנים- מודל 2011עם 125 סוסים, רכב מאוד מהנה, מנוע אמין עם שרשרת ולא רצועה- הרבה כיף ברכב! היום כבר לא מייצרים כאלה וחבל.