ההברקה של סיטרואן, הקקטוס, עשויה להיות הכרטיס שלו לחיי נצח. לפחות בינתיים... "יש סיטרואן אמיתית" אמרו עליה ובעקבותיה הופך סיטרואן את המותג כולו לדגמי רכב בטעמו של הקקטוס המבריק. העיצוב הצעצועי-רובוטריקי, התבנית הרבועה עם הפינות הקמורות ותא הנוסעים הפשוט-לעיניים אבל מרווח ונעים ויותר מקורץ לבלוטות הנוסטלגיה שלנו.
בעקבות הקקטוס, מין מיקרוואן-קרוסאובר, הגיעה מכונית הסופרמיני סיטרואן C3 אחרי מהפך קקטוסי משלה, וזכתה אצלנו ואצל אחרים לתשבוחות על העיצוב, המרחב, הנוחות והאופי. כעת הגיע רכב הפנאי הקטן, סיטרואן C3 איירקרוס, רכב חשוב ביותר בעידן הפנאי התחרותי, עם עיצוב שאינו משאיר מקום לתהיות - רוח הקקטוס פועמת בו.
עיצוב
אפילו בעידן הפנאי, שבו כמעט כל יצרן יוצא מהתבניות המשפחתיות ומעצב כלי רכב שמיועדים למשוך את העיניים, נדיר למצוא כלי רכב שמושכים כל כך הרבה תשומת לב כמו סיטרואן C3 איירקרוס. הוא לא רק מושך תשומת לב, אלא מעלה חיוך מכמה שהוא מתוק.
האיירקרוס נראה כמו אוטו צעצוע, במובן הטוב של המילה, כאילו מישהו עיצב אותו בשביל להחזיק אותו ביד ולהשתעשע. יש את גלגלי הקומיקס, הפנסים המקושקשים מאחור, הפסים האדומים על החלונות האחוריים בסגנון משקפי שמש משנות השמונים וקוביות בסגנון שריון של צב על הפגושים. אפילו קשקשו עליו בטוש אדום, לפחות כך זה נראה בגרסת ה"שיין" ועם חבילת הצביעה, וזה יצא מקסים
גם בפנים העיצוב שמח יחסית, אם כי מעט אפרורי, מלבד מסגרות הקישוט האדומות בגרסת המבחן. התחושה היא כי תא הנוסעים נגזר גם הוא מהעיצוב המוצלח של סיטרואן קקטוס, בסגנון הפשוט, המרווח והנוסטלגי.
הצד הסופר-מודרני נמצא במאמץ לחמוק ככל האפשר משימוש בכפתורים פיזיים וכך נדרשת הפעלה נרחבת של מערכות הרכב דרך מסך המגע, אפילו את פעולת המזגן. לעתים קשה לאתר מיד את הכפתור המבוקש ועל כן כפתור פיזי היה עשוי להיות יעיל יותר.
תא הנוסעים
בכל גרסאות C3 איירקרוס יש בלימה אוטונומית במצבי חירום וגם התרעות על סטייה מנתיב. בגרסת השיין ישנה מראה מתכהה נגד סנוור ומצלמת חניה '360 מעלות' עילית. באף גרסה אין התרעת רכב בשטח מת, היגוי אקטיבי או בקרת שיוט שומרת מרחק.
נוסעים בממדים הגיוניים מדווחים כי המושבים הקדמיים ב-C3 איירקרוס הם בין היותר נוחים שהם פגשו, מין איזון מוצלח מאוד בין כורסה נעימה ונוחה ובין מושב שאוחז בך בנוחות תוך כדי תנועה. לבעלי גוף גדול יותר הוא לא בהכרח יהיה נוח ותומך היטב.
אזור המושבים האחוריים משתנה בין גרסת הבסיס ובין גרסת השיין המאובזרת יותר. בגרסת הבסיס הסביבה פשוטה יחסית. בשיין ישנם לא מעט סידורים וארגונים אפשריים: ישנם כיסי אחסון בגב המושבים הקדמיים, משענת שאפשר לשלוף בין המושבים ובה מותקנים מחזיקי כוסות, אפשרות להטיית זווית גב הנוסעים וגם מסילות שעליהן אפשר 'להסיע' את המושבים בנפרד קדימה ואחורה, כדי לבחור בין יותר מרחב לנוסעים או יותר למטען. אגב, גם כשהמושב משוך אחורה כדי להגדיל למקסימום את המרחב לנוסעים, אין הרבה מקום לרגליים לנוסעים מבוגרים, אבל מרווח הראש מעולה. בכל הגרסאות חלונות הצד הגדולים מעניקים תחושה אוורירית ונעימה במושבים האחוריים.
איכות החומרים וההרכבה אינם ברמה הגבוהה של העיצוב. היינו שמחים למצוא יותר תאי אחסון שימושיים סביב הנהג והנוסעים ומחזיק הכוסות האחד שנגיש ליושבים מלפנים נמצא במקום אחורי מדי ולא מאוד נגיש.
תא המטען אינו ענק, אבל הוא בנוי באופן קובייתי ונגיש מאוד. יש בו רצפה שאפשר לקבע אותה בשני גבהים לפי הרצון והצורך ואפשרות נוחה לתלות שקיות סופרמרקט. התאורה ממוקמת באופן טוב, שאינה מוסתרת בקלות בידי ציוד כשצריך אותה.
נוחות נסיעה
בתמרון בעיר נהנה הנהג מעמדת נהיגה גבוהה ומדויקת ומהגה שקל לסובב אותו במהירויות ותמרונים עירוניים איטיים. קורות הצד הקדמיות מפריעות לשדה הראייה, אבל לאחור הראות טובה.
ברוב המצבים העירוניים, האיירקרוס הוא רכב נוח בהחלט. הוא מרסן היטב את תנאי הכביש המורכבים שהעיר הישראלית (ולא רק) מורגלת בהם. בכל זאת, אם מגיעים מהר מדי לפס האטה, או שנוסעים קצת מהר מדי על שיבושים, בעיקר אם מנסים גם לסובב מעט את ההגה תוך כדי, אז נוסעי הרכב מרגישים מין טלטולים שכאלה.
בנסיעה מהירה יותר, בקצב בינעירוני, אותן טלטלות מורגשות הרבה פחות. כן מורגשים רעשי דרך ורוח, אבל רמת הנוחות הכללית גבוהה בהחלט, ו-C3 איירקרוס הוא קרוסאובר שאפשר לנסוע עמו בקלות נסיעות ממושכות, בלי להתעייף יותר מדי.
מנוע ותיבת הילוכים
אנחנו אף פעם לא מתלוננים לעשות סיבוב באחד מכלי הרכב שבהם מותקנים מנועי הטורבו-3 צילינדרים של פיז'ו-סיטרואן. הוא מותקן גם פה, בגרסה שמייצרת 110 כ"ס וכרגיל, מדובר במנוע מצוין. הוא לא מושלם, קצת מחוספס והצליל שלו מייצר תחושה שלא מסגירה את הכוח האמיתי שלו, אבל 1.2 הליטרים שבנפח שלו מספיקים כדי להדהיר את ה-C3 איירקרוס בקלות ובמהירות.
תיבת ההילוכים האוטומטית היא במבנה הקלאסי, לא גיר רציף ולא רובוטי. העברות ההילוכים של התיבה חלקות ונעימות ולרוב כמעט שלא מרגישים את הפעולה שלה. עם זאת, לעתים היא מגיבה מעט לאט מדי, בעיקר בתחילת תנועה מעצירה מוחלטת.
במהלך המבחן, שלא היה מאוד מאמץ, עמדה צריכת הדלק על סביבת 12 ק"מ לליטר, נתון ממוצע לסוג כלי הרכב הזה.
התנהגות כביש
התנהגות כביש ספורטיבית, מדויקת וטובה היא נחלתם הכמעט בלעדית של רכבי הכביש שאינם "קרוסאוברים". C3 איירקרוס אינו יוצא מהכלל הזה. אם מנסים לדחוק אותו לקצות יכולת האחיזה של הצמיגים, הם ישאירו אותו בנחישות ובבטחון על האספלט, אבל הגוף ירכון לצדדים, או קדימה-אחורה, באופן מורגש. חוויות ספורטיביות – לא; נסיעה משפחתית בטיחותית מאוד – כן.
סיכום
ימים יגידו אם סיטרואן יזכה, בזכות הקקטוס ומשפחתו, לחיי נצח. מצד אחד סיטרואן C3 איירקרוס הולך על בטוח בהרבה מאפיינים בו: הוא קצת מיקרוואן (מיניוואן קטן), קצת רכב פנאי וקצת מכונית משפחתית, אבל קטנה ועירונית (אם כי היינו שמחים לשדרוג איכות החומרים וההרכבה, וכן להרחבת מספר תאי האחסון ומחזיקי הכוסות). מצד שני הוא זוכה להמון אופי, עיצוב מושך עין ומשובב נפש שיוצר עניין וחיוך בסביבה שלו. אותו דבר שבאמת מקרב אותו לחיי נצח. אה, כן. וקחו אותו עם הצבעים הכי עזים שאתם יכולים.
לדגמי סיטרואן בישראל - סיטרואן
למאמר זה התפרסמו 5 תגובות