סיטרואן חמקה מהתמודדות ישירה בקטגוריית המשפחתיות המסורתית במשך 4 שנים. הדור השני של ה-C4 סיים את חייו ב-2017 כשבמקביל ולאחריו הוצעו אלטרנטיבות מוגבהות כגון הקקטוס או ה-C3 איירקרוס. אך שתי אלה היוו למעשה אלטרנטיבה מעט שונה במובן המשפחתי של העניין.
סיטרואן C4 החדשה, בהתאם לרוח הייחודיות שחזרה לאפיין את המותג בשנים האחרונות, גם היא רחוקה מלהיות משפחתית מסורתית (עיין ערך טויוטה קורולה או פולקסווגן גולף). היא אולי תתעתע בצופה שמתלבט אם הוא מתבונן במתחרה של טויוטה C-HR, אולי פורד פוקוס בגרסת האקטיב או מאזדה CX-30 וקיה אקסיד. למעשה, היא מתחרה גם בהן - אבל בשורה התחתונה זו המכונית המשפחתית של סיטרואן. מתוך שלוש גרסאות ההנעה המוצעות כיום, חשמלית, דיזל ובנזין, נותרה לנו רק האחרונה שטרם נבחנה.
ניכר שכשניגשו בסיטרואן לתכנן את המשפחתית החדשה שלהם, קיבלו שם החלטה לשים את יהבם ותעוזתם באגף העיצוב. זה ראוי להתייחסות כי אחרי הכל מדובר ברכב שאמור לפנות ללקוחות המיינסטרים, וברור שעם עיצוב דרמטי ואוונגרדי הם לוקחים בחשבון שהמשפחתית הזו לא תתאים לכל אחד. מצד שני, גישה כזו יכולה לצייד את המותג בנשק שיאפשר לו להתמודד מול מתחרים ששמו את רוב השקעתם על קרן העיצוב (למשל C-HR).
ה-C4 מושכת הרבה תשומת לב מהסביבה. נכון שהיא נדירה כרגע במחוזותינו, אבל אין ספק שהעיצוב הדרמטי מכל זווית וחתימת תאורות הלד מלפנים ומאחור זועקים לתשומת לב. אולי המעצבים פזלו לעבר עולם היוקרה, שם יש מבחר רכבי פנאי-קופה מרשימים למראה. סיטרואן עשו אחד משלהם.
הגישה העיצובית נמשכת גם אל תא הנוסעים אך באווירה מתונה ואלגנטית יותר. הקווים ישרים והעיצוב נקי, הצבעים הכהים שולטים כאן עם נגיעות אדומות. שילוב סוגי החומרים והגוונים מיושם בטוב טעם. המושבים המשלבים ריפוד עור ובד, וישנם ברכב תיפורים נאים ועיטורים ייחודיים, כגון פס אופנתי-דקורטיבי בדלתות או תאורת אווירה. מסך המולטימדיה המרכזי גדול (10 אינץ') ומרשים בעיצובו ובגרפיקה הנקיה שלו. איכות החומרים מרשימה באיזורים הגבוהים של תא הנוסעים, כאשר בחלקים הנמוכים הפלסטיקה קשיחה ופשוטה יותר ובסך הכל איכות ההרכבה טובה מאוד.
תא הנוסעים
המושבים הקדמיים ב-C4 נוחים במיוחד, רחבי מידות, רכים אך תומכים היטב היכן שצריך. הגישה לברזי הכיוונון של זווית המושב וכרית התמיכה לגב התחתון פחות נוחה במיקום ובתפעול. תנוחת הנהיגה טובה, הנדסת האנוש השתפרה אך עדיין לא מושלמת.
אין כאן פאולים משמעותיים, אבל נדרשת עקומת למידה מסוימת עד להשתלטות על המערכות השונות. למשל, מינון שמירת מרחק מהרכב שמלפנים בתפעול בקרת השיוט האדפטיבית אינו אינטואיטיבי. מצד שני, צעד מבורך הוא תפעול כפול של מערכת בקרת האקלים, הן מהמסך המרכזי והן מהקונסולה עם הכפתורים הפיזיים. תא הנוסעים פרקטי ומציע מגוון נאה של תאי איחסון ושקעי USB (בשני פורמטים) ואף מעמד ייחודי לטאבלט עבור הנוסע שליד הנהג.
בהיבט האבזור, שלוש גרסאות המנוע מציעות רמת אבזור די זהה. המשמעות היא שבגרסת הבנזין הזולה (משמעותית) בין השלוש, יחס התמורה למחיר משתפר מאוד. נציין אביזרים ראויים לכך כגון קישוריות Android Auto ו- Apple CarPlay, בקרת שיוט אדפטיבית, ריפוד משולב עור, פנסי לד מלפנים ומאחור, חישוקי 18 אינץ', חיישני חניה היקפיים, מצלמת חנייה לאחור שמדמה תצוגת מבט-על, לוח מחוונים דיגיטלי (אבל צנוע מידות), תצוגה עילית צבעונית מרשימה (מפצה על צניעות צג המחוונים הדיגיטלי), כניסה והנעה ללא מפתח (הנעילה ופתיחת נעילת הדלתות מתבצעת גם ללא מגע עם ידית הדלת), בלם יד חשמלי ועוד.
בהיבט הבטיחות ה-C4 מקבלת ציון של 4 כוכבים בלבד במבחני הריסוק, אך צריך לציין שהמבחן האירופי בוצע עם ציוד בטיחות חלקי - כאשר לישראל מגיע הרכב עם מלוא האביזרים הנדרשים. המפרט הבטיחותי כאן כולל בלימת חירום אוטונומית, תיקון סטיה מנתיב, התרעה על זיהוי רכב ב"שטח מת" ומערכת זיהוי תמרורים המאפשרת הגבלת מהירות בהתאם לשילוט המזוהה.
מבנה תא הנוסעים מצ'פר את מימד האורך אך מזניח מעט את מימד הרוחב - תולדה של השימוש בפלטפורמת הרכבים הקטנים של הקונצרן. המשמעות היא ספסל אחורי שמעניק מרווח ברכיים מצוין, אך כשזה נוגע לשלושה נוסעים, מרווח הכתפיים פחות טוב. למרות עיצוב דמוי הקופה החיצוני המרהיב והגג המשתפל מטה בחלק האחורי, בשני צידי הספסל אין פגיעה במרווח הראש, אפילו עבור גבוהים. היושב במרכז לעומת זאת מפסיד בכל היבט. במרכז הספסל האחורי הגג יורד נמוך אל פדחתו, תעלה חוצה בין רגליו ומרווח הכתפיים כפי שצוין, לא וואו. פתחי אוורור אחוריים מוסיפים לאיכות החיים בספסל האחורי. תא המטען פרקטי במבנהו, נגיש ומציע נפח אחסון חביב של 380 ליטרים.
נוחות נסיעה
פרק נוחות הנסיעה מוכיח סופית - סיטרואן חוזרת למקורות. המשפחתית החדשה של סיטרואן היא מהנוחות ביותר בקטגוריה. זה קורה בזכות שימוש במערכת המתלים המתקדמת שכוללת בולמי זעזועים פרוגרסיביים. חשוב לציין שזו לא נוחות שמתבטאת ברכות מוגזמת ויש כאן שילוב מוצלח בין רכות לריסון. בעיר התחושה היא רכה וסופגת, וככל שנדרש יותר עומק פעולה, כך הריסון בא לידי ביטוי. כל באמפ או בור ביוב אכזרי ובכל מהירות, נספגים באדישות נעימה, פעולת המתלה שקטה והכל יחד מייצר סימפוניה עירונית שקטה והרמונית.
גם מחוץ לעיר השקט נשמר בתא הנוסעים, למעט מאמצי מנוע או מהירויות גבוהות של ממש - אז חודרים רעשי רוח מכיוון בתי המראות, אבל עבודת המתלים השקטה ואיטום מצוין של שאר רעשי הנסיעה מייצרים גם מחוץ לעיר נסיעה שקטה, נינוחה ונעימה. הרכות הבסיסית באה לידי ביטוי במעט נדנוד מורגש לעיתים רחוקות תחת רצף שיבושים אכזרי יותר, אבל גם זה נכתב פשוט כי אנחנו מתעקשים להתקטנן.
מנוע ותיבת הילוכים
השוני בין הגרסה הנבחנת כאן לשתי הגרסאות המקבילות הוא מערכת ההנעה. נכון להיום, יש לומר, זו הגרסה הנורמטיבית או לפחות המסורתית בין שלוש גרסאות המנוע. יש כאן את אותו מנוע בנזין מוגדש המשרת את כלל מותגי הקבוצה. 1.2 ליטרים, 3 צילינדרים והספק של 130 כוח סוס (זהה אגב להספק של גרסת הדיזל). מומנט מכובד של 23.4 קג"מ מגיע כבר ב-1,750 סל"ד. התיבה המוצמדת למנוע היא אוטומטית-פלנטרית עם 8 הילוכים.
זו מערכת הנעה מעודנת ונעימה בדרך כלל למעט בעמידה ברמזור, אז מורגשות רעידות מסוימות בתא הנוסעים. הביצועים טובים גם בעיר וגם מחוצה לה. בורר מצבי הנהיגה מאפשר למצות היטב את פוטנציאל מערכת ההנעה כשהוא מוגדר למצב ספורט. אין תלונות לגבי הביצועים, למעט סיטואציות מסוימות מחוץ לעיר, כאשר פקודת קיק דאון מקבלת תגובה מושהית לעתים ותיבת ההילוכים מגיבה באיטיות. בסופו של מבחן התקבל נתון צריכת דלק ממוצע של 12.8 ק"מ לליטר - לא רע.
התנהגות כביש
בדרך כלל במשוואה של נוחות מול דינאמיות, תכונה אחת באה על חשבון השניה. היצרניות פיג'ו וסיטרואן בלטו מאז ומתמיד ביכולתן ליצור תמהיל מוצלח בין שתי התכונות המנוגדות, כשפיג'ו נוטה לכיוון הדינאמי וסיטרואן לנוחות. ה-C4 החדשה, עם כל הנוחות והרכות שהיא יודעת להעניק, מצליחה להישאר מספיק מרוסנת כדי לספק תחושה בטוחה ונשלטת. קורטוב של הנאה מתקבל בזכות השלדה התגובתית. ההגה בעל משקל טוב אמנם, אך הוא גם אילם למדי וכן זוויות הגלגול מורגשות - אלה מונעים את האפשרות להפיק הנאה של ממש.
סיכום
אז סיטרואן is back. ה-C4 מצליחה להעניק חוויה דומה לזו של ה-C5 איירקרוס, הגדולה והיקרה ממנה, עם ההבדלים המתבקשים במימדים ובמפרט. רמת הנוחות מציבה אתגר לכל משפחתית מתחרה, רשימת האבזור נדיבה והעיצוב לא מוותר על תשומת לבם של עוברי האורח. עם זאת, כמשפחתית יש לה חסרונות במישור הפרקטי, בעיקר בכל מה שנוגע ליכולת לאכלס שלישיית נוסעים מאחור. האם המעבר לעולם הג'יפונים מהווה יתרון או דווקא להיפך? את זה רק הזמן יגיד.
לצפייה בכל דגמי סיטרואן בישראל
למאמר זה התפרסמו 1 תגובות