גרסת חמישה המקומות של סיטרואן C4 פיקאסו היא משהו שנעדר מהנוף הישראלי לא מעט זמן. מיניוואן במידות חיצוניות של משפחתית רגילה פחות או יותר, במחיר מעט יותר גבוה ועם חמישה מושבים, למי שעדיין לא הספיק להביא לאוויר העולם את הילד הרביעי.
פעם, היריבה הגדולה ביותר של הפיקאסו, רנו סניק, הייתה מחזה נפוץ למדי במחוזותינו. אבל היום, נראה שכולם שכחו את האח הפחות סקסי של הג'יפון הארצישראלי המצוי. המיניוואן חמישה מקומות נותר מחזה נדיר שלא באמת מושך אף אחד כי מצד אחד "מה יגידו השכנים?" ומצד שני התפיסה היא שג'יפון נותן בדיוק את אותה שימושיות. או שמא?
את המבחן הפעם התחלתי קצת אחרת, משיחת טלפון לאחותי, שמשפחתה (להלן: קהל היעד) מרגישה כאילו נוצרה בשביל מטרה אחת ויחידה - למלא את תא הנוסעים של מכונית כמו הפיקאסו של סיטרואן. היות ואותה אחותי היא הבעלים המאוד מאושרים של אותה היריבה של הפיקאסו, היא לא התנגדה יותר מדי.
סיטרואן C4 פיקאסו היא מכונית שמעוצבת בצורה שמדגישה יותר מכל דבר אחר את המושג "עיצוב מוכוון מטרה". בגדול, מדובר בקופסה עם גלגלים - מכסה מנוע קצרצר, סרחי עודף קטנטנים ולא הרבה קימורים או קווי מתאר במרכב עצמו.
אבל בכל הנוגע לירידה לפרטים, נראה שסיטרואן החליטו לתת לא מעט חופש יצירתי לצוות העיצוב. התוצאה היא שלושה זוגות פנסים מלפנים שנמצאים בתוך חזית שמשאירה הרבה מאוד רושם, קורה A מפוצלת לשתי קורות דקיקות (מה שגם משפר פלאים את שדה הראיה בפניות ובכלל) ועיצוב כללי שקשה מאוד להישאר אדיש אליו, לא משנה אם אתם מחבבים אותו או לא מצליחים לעכל אותו.
תא הנוסעים
תא הנוסעים, לפחות עד מאחורי שורת המושבים השניה, זהה לחלוטין לזה שבגרסת שבעה המושבים, ה-C4 גרנד פיקאסו. הווה אומר דשבורד ענקי עם לוח מחוונים דיגיטלי במרכזו, שמשה עצומה עם פטנט סוככי השמש המתכווננים שהופכים אותה לגדולה אפילו יותר, מרכז שליטה שמרוכז במערכת המולטימדיה וחמישה מושבים נפרדים.
ממושב הנהג, יש הרגשה של נהיגה באוקווריום, וזה נאמר בצורה החיובית ביותר שאפשר. השמשה העצומה, הישיבה הגבוהה, אותה קורת A מפוצלת וחלונות צד גדולים, כולם תורמים לכך ששדה הראיה לכל כיוון אפשרי הוא ללא רבב. גם השגחה על הצאצאים אפשרית בקלות בזכות מראה פנורמית קטנה שמותקנת מעל המראה המרכזית.
ואם כבר דיברנו על צאצאים, אז שלושה מהם, אפילו במושבי בטיחות, נבלעים בלי שום בעיה בתוך שלושת המושבים הנפרדים של הפיקאסו. אם אתם צריכים עוד הוכחה לכך, סיטרואן מספקת אותה בצורת שלושה עיגוני ISOFIX בשורה האחורית. במבחן שלנו אמנם לא הצלחנו למצוא שלושה מושבי בטיחות בגודל מלא, אבל שניים כאלה ובוסטר הצלחנו להכניס ולעגן בלי להתאמץ.
כשהם כבר יושבים שם, הילדים נהנים משפע פריטי אבזור שיקלו על החיים שלהם (וכתוצאה מכך גם על שלכם) לאין שיעור. וילונות נגללים בחלונות הצד, תאי אחסון ברצפה, מגשים בגב המושבים הקדמיים, פתחי מיזוג הממוקמים על קורות B (לפני הדלתות) שיקררו את שני הנוסעים בצדדים ולא רק את הברכיים של זה שבאמצע, שני שקעי טעינה - אחד בקונסולה המרכזית ואחד מאחורי המושב השמאלי, נורות, ווים ועוד.
רשימת האבזור של סיטרואן C4 פיקאסו סבירה בהחלט, וזה עוד לפני שלקחנו בחשבון את מחירו - בין 135 ל-140 אלף שקלים (בתלות בקיום מבצעים), שמקביל למחירה של משפחתית סטנדרטית או גרסת בסיס של ג'יפון. היא כוללת מערכת מולטימדיה עליה נרחיב עוד רגע, דיבורית, שליטה מההגה, בקרת שיוט, בקרת אקלים מפוצלת, כפתור הנעה, בלם יד חשמלי, מערכת מובילאיי, מערכת עצור וסע לדימום המנוע בעמידה ועוד.
אחד החסרונות הגדולים ביותר של סיטרואן C4 פיקאסו, ולמעשה של כל דגמי הדור האחרון של פיג'ו-סיטרואן, הוא מערכת המולטימדיה. או ליתר דיוק העובדה שבשביל לקבל עיצוב תא נוסעים נקי ומינימליסטי, הם נאלצו להכניס לתוכה את השליטה על מערכות שמוטב שהיו מקבלו פקדים ייעודיים, כמו למשל - ובעיקר - מערכת המיזוג. מה שאומר שבינכם לבין הטמפרטורה המיוחלת, לא פעם יעמדו כמה וכמה מסכים שתצטרכו לצלוח.
מעבר לכך המערכת עצמה סבירה, המסך איכותי, השמע טוב למדי והיא גם יודעת להציג שמות אנשי קשר בעברית. רק שלפעמים היא מגיבה לאט או דורשת עוד נגיעה אסרטיבית יותר כדי לעשות את מה שרציתם.
תא המטען של ה-C4 פיקאסו, על 630 הליטרים שלו, נראה במבט ראשון ענקי. אבל למרבה הפתעתי דווקא את קהל היעד הוא לא מאוד הרשים, וחלקם אפילו התעקש שהוא מרגיש קטן יותר מזה של הסניק שלהם (דור שני). כמקובל בקטגוריה, אפשר להסיט את המושבים האחוריים קדימה כדי להגדיל את הנפח עוד יותר וכמובן שווים לתליית שקיות, טבעות עיגון ושלל פתרונות אחסון וקיבוע אחרים ממש לא חסר.
נוחות נסיעה
בניגוד למצופה, וגם למוניטין של סיטרואן לייצור מכוניות נוחות להפליא, ה-C4 פיקאסו מרגישה מעט עסוקה במהלך הנסיעה, והעלתה טענות כלפי הנוחות גם כשנהגתי בה לבד וגם כשהיא הייתה מלאה בקהל היעד. בתחילה החשד היה לחץ אוויר גבוה מדי בצמיגים, שאמנם התברר כנכון ושיפר מעט את המצב, אך עדיין לא הפך אותה לנוחה מאוד.
המצב מורגש בעיקר בכבישים עירוניים, שם בורות ושיבושים חדים עוברים בצורה מורגשת יותר מהרצוי והפיקאסו מרבה לספר לישבנים של הנוסעים על תוואי הדרך. מחוץ לעיר המצב משתפר משמעותית, אך גם שם היא התקשתה לבודד שיבושים רציניים או כמה כאלה ברצף.
בניגוד מוחלט, בידוד הרעשים מצוין ונשמעו רק מעט רעשי כביש בנסיעה על כבישים באיכות סלילה ירודה. בידוד רעשי הרוח מעולה וגם במהירויות שיוט לא הייתה לילדים שום בעיה לשמוע את הריכולים של אמא על ההיא מהמשרד ליד.
מנוע ותיבת הילוכים
על שינוע הפיקאסו אחראי אחד המנועים הוותיקים יותר של קונצרן פיג'ו סיטרואן. מדובר על אותו מנוע 1.6 ליטר מוגדש טורבו שפותח בשלהי העשור הקודם בשיתוף עם ב.מ.וו, אלא שכאן הוא מגיע בגרסת היורו6 שלו, שמגדילה את ההספק ל-165 כ"ס (156 כ"ס בגרסה הקודמת) אך המומנט נותר ללא שינוי - 24.4 קג"מ.
אל המנוע משודכת תיבת הילוכים אוטומטית עם שישה הילוכים, וגם היא, כמו תיבת ההילוכים שמשודכת למנועי ה-1.2 ליטר, מגיעה מבית חברת אייסין היפנית.
יחידת ההנעה של הפיקאסו עובדת מצוין כמעט תמיד. בכל שלב ובכל סל"ד יש די והותר כוח שמגיע לגלגלים באופן גמיש וזמין, והעברות ההילוכים חלקות ונעימות. המכונית מאיצה יפה מאוד גם תחת עומס כבד (רכב מלא באנשים וציוד) ואין שום בעיה לצאת לעקיפות גם במהירויות גבוהות.
דבר אחד הפריע לי במהלך המבחן, והוא פעולתה הגסה מאוד של מערכת העצור וסע שמדוממת את המנוע בעצירות. באופן כללי, אני חסיד די גדול של המערכת הזו ודואג להשאיר אותה מופעלת בכל רכב מבחן, שכן היא מציקה רק לעיתים רחוקות מאוד. אולם ב-C4 פיקאסו מצאתי את עצמי מכבה אותה כמעט בכל כניסה לרכב. מאידך, יש לציין כי קהל היעד לא העלה כל תלונות לגבי אופי פעולתה, כך שיכול להיות שלא לכולם היא תפריע.
צריכת הדלק בסוף המבחן עמדה על 12.5 ק"מ לליטר בתנאים לא קשים. ברכב שיבלה את רוב זמנו בתנועה עירונית, לא מן הנמנע שתראו נתונים פחות טובים.
התנהגות כביש
למכונית שכל ייעודה בחיים הוא לשנע משפחה קשה מאוד להציב רף גבוה בכל הנוגע לציפיות מהתנהגות, והמצב בשטח די מאשש את זה. אם אתם חובבי נהיגה הארדקוריסטים, כנראה שתפטרו את ההגה של הפיקאסו כאילם וקל מדי, את בולמי הזעזועים כרכים מדי ואת ההתנהגות באופן כללי כרופסת וצמיגית.
אבל רובם המוחלט של הקונים, ובכללם קהל היעד, ימצאו אחיזה גבוהה בתנאי יומיום, עם התנהגות צפויה ובטוחה מאוד. ואם - כמו שאמר אלברט איינשטיין פעם - לא נשפוט דג לפי היכולות שלו לטפס על עצים, הרי שאופי ההתנהגות של ה-C4 פיקאסו הוא בדיוק מה שהוא צריך להיות - צפוי, נעים ובטיחותי.
סיכום
נדיר שאני מתאר לעצמי איך יראה הסיכום של מבחן דרכים עוד לפני שפתחתי את הדלת של מכונית כזו או אחרת, אני תמיד משאיר להן את האפשרות להפתיע אותי - לטובה או לרעה. אבל עם סיטרואן C4 פיקאסו, זה בדיוק מה שקרה. הוא ענה על הציפיות - הן שלי כ"בוחן" והן של קהל היעד כ... ובכן, קהל יעד, בצורה מדויקת ומדוקדקת. ולא רק זו, אלא שהוא גם הצליח להתעלות על חלק מהציפיות.
הוא מרווח ושימושי להפליא, עשיר באין ספור תאי אחסון, נוח להעמסה (של ציוד ובני אדם), חסכוני, חזק, ובאופן כללי הוא כל מה שמשפחה עם שלושה ילדים יכולה לרצות. לא בערך, לא כמעט, הכל.
ולסיכום, אלמוג בן ה-10 החליט שגם מגיע ציון: "עשר מתוך עשר".
לדגמי סיטרואן בישראל -
סיטרואן
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות