לסיטרואן ישנו קו עיצובי ברור מאוד כיום, שמחבר בין כל הדגמים העדכניים של המותג - מה-C3 ועד לברלינגו. זהו עיצוב חריג בנוף: פנסי החזית מסודרים בשתי קומות, הגריל גדול למדי, בתחתית הדלתות ישנו פס שחור עם קוביות והקורה האחורית מושחרת גם היא ויוצרת מעין גג "צף". אהבנו את העובדה ששילובי הצבעים המקוריים מוצעים כבר בגרסת הבסיס, ומעניקים זריקת רעננות לרכב; אהבנו גם את החישוקים הנאים, מסגרת הכרום לחלונות ופסי הגגון.
כל אלו יוצרים רכב שהוא אולי פחות יוקרתי-ספורטיבי לעומת ה-3008 של פיג'ו, וגם לא בדיוק פונה לכיוון הג'יפי הקשוח שנפוץ כיום, אבל בעינינו זו פשוט מכונית מתוקה. כיף להסתכל עליה.
גם מבפנים ממשיך העיצוב המקורי, עם קונסולה גבוהה בין המושבים, ידית הילוכים קטנטנה באווירת גיימינג ונגיעות מקוריות בדמותם של צבעים או חומרים שונים ברחבי הרכב. משעמם לא יהיה פה.
תא הנוסעים
העיצוב המקורי של סיטרואן C5 איירקרוס מצליח לחפות על איכות חומרים בסיסית למדי. הפלסטיקים הקשיחים בדלתות לא מייצרים תחושה של רכב פשוט, אלא דווקא להיפך.
לוח המחוונים הוירטואלי היפהפה (רק ברמת האבזור הבכירה) מעניק תחושה יוקרתית ומתקדמת, אם כי לא תמיד קל למצוא בו את המידע הנחוץ; כך גם לגבי בקרת השיוט האדפטיבית שמתופעלת מצביר כפתורים שמתחבא מאחורי ההגה. והדברים נכונים גם בנוגע למולטימדיה (דוברת עברית, מסך "8). את פס הכפתורים שיש בפיג'ו מחליף כאן פס כפתורי מגע חלק שדורש הסטת מבט ממושכת מהכביש, ואילו בתוך המסך עצמו נדרש מעבר בין תפריטים שונים על מנת לכוון את המיזוג. היבואנית מציעה מערכת הפעלה מקומית בתשלום נוסף, שמעניקה ניווט של וייז ומדריכי הפעלה שימושיים, אך משתלטת על חיבור ה-USB מלפנים.
רשימת האבזור של האיירקרוס נדיבה במיוחד: גרסת ה-Feel כוללת בין היתר בקרת אקלים מפוצלת עם פתחים מאחור, חיישני חניה מלפנים ומאחור, מצלמת רוורס עם פיצ'ר מקורי של "מבט על", חיישני גשם ותאורה, מראות מתקפלות חשמלית ובלם יד חשמלי.
גרסת ה-Shine Pack דורשת אמנם תוספת נכבדת למחיר (20-26 אלף שקלים), אך משדרגת את המפרט עם מצלמה קדמית, חניה אוטומטית, מושבים משולבי עור עם דיפון משודרג, כניסה והנעה ללא מפתח, לוח מחוונים דיגיטלי, גג שמש פנוראמי, תאורת לד מבפנים ומבחוץ, מראה נגד סנוור, תא מטען חשמלי עם פתיחה בהושטת רגל וטעינה אלחוטית לסלולארי.
מפרט הבטיחות מרשים לא פחות, ובגרסת הכניסה הוא עדיף על זה של הפיג'ו המקבילה. האיירקרוס מציע בלימת חירום אוטונומית עם זיהוי הולכי רגל, תיקון סטיה מנתיב שעבד היטב בנסיעת המבחן, ניטור שטחים מתים במראות, זיהוי תמרורים, אורות גבוהים אוטומטיים והתראת עייפות. הגרסה הבכירה כוללת גם בקרת שיוט אדפטיבית, שכמו ב-DS7 מאפשרת בחירה של מיקום הרכב בתוך שטח הנתיב.
מהבחינה הפרקטית, זו אחת המכוניות המבריקות בסגמנט רכבי הפנאי. מסביב לנהג ישנם תאי אחסון רבים, כולל תא גדול לסלולארי עם משטח נגד החלקה ושקעי טעינה וגם תא עצום בין המושבים שכולל תאורה וקירור.
אבל את השוס שמרה סיטרואן למושב האחורי, שם ישנם 3 מושבים נפרדים - ממש כמו במיניוואנים. כל אחד מהמושבים נע על מסילה למרחק של 15 ס"מ, מתקפל בנפרד וגם מאפשר לכוונן את זווית משענת הגב. המשמעות: ניתן להכניס לרכב 3 כסאות בטיחות בלי שום בעיה, דבר שלא יכול לקרות כמעט באף רכב אחר בכזו קלות. היושבים מאחור יהנו גם משדה ראיה רחב ומרצפה שטוחה.
קחו בחשבון שהפרדת המושבים גבתה מחיר: במקום הסידור המקובל של שני מושבים גדולים ומושב אמצעי צפוף, יש כאן 3 מושבים שווים בגודלם. המשמעות היא ששני המושבים הקיצוניים יהיו קטנים יותר ונוחים פחות ביחס למקובל ברוב רכבי הפנאי והמשפחתיות. אם אתם מסיעים 4 מבוגרים, כנראה שלאלו מאחור יהיה נוח יותר דווקא בפיג'ו 3008, למשל.
תא המטען של סיטרואן C5 איירקרוס מציג נתוני נפח פנטסטיים: 580 ליטרים במצב הרגיל או 720 ליטרים כאשר המושבים מוסטים קדימה. בפועל זהו אכן תא מטען גדול מאוד, אם כי לא באופן חריג ביחס לקטגוריה. יש לו מבנה רבוע ושימושי, תאים קטנים בצדדים וגם מדף המאפשר את הגבהת הרצפה ויצירת גובה אחיד. אגב, בדיוק כמו ב-3008, הנפח הענק מושג בדרך פשוטה מאוד: המדף האחורי ממוקם גבוה יותר ביחס לרכבים אחרים.
נוחות נסיעה
בסיטרואן מבטיחים רמת נוחות יוצאת דופן, ולא מהססים להשתמש בביטוי המחייב "שטיח מעופף". הדרך להשגת הנוחות הזו עוברת במושבים עם מספר שכבות של חומרי ספיגה מוקצפים, שמשות בזיגוג כפול (רק בגרסה הבכירה) ובולמי זעזועים מתקדמים הכוללים בולם קטן נוסף בתוכם.
בפועל מדובר בהחלט במכונית נוחה מאוד, אחת הנוחות בקבוצתה ללא ספק. הסיטרואן סופגת את רוב השיבושים בצורה מוצלחת, מרככת את פני הכביש ושומרת בדרך כלל על ריסון גוף מוצלח. על חלק מהשיבושים שפגשנו - למשל פסי האטה גדולים - הספיגה היתה מעוררת השתאות. לא פעם פלטנו קריאת "וואו" בלתי רצונית. במקומות אחרים, למשל על רצף שיבושים חדים או על בורות ביוב בולטים, הורגש זעזוע קל בתא הנוסעים, אם כי לא באופן קיצוני. באופן מעט מפתיע, גרסת הדיזל הרגישה קשיחה ומרוסנת יותר מגרסת הבנזין. זו האחרונה היתה רכה ונעימה יותר בתנועה עירונית.
את המושבים עצמם פחות אהבנו, על אף השימוש בטכנולוגיה המתקדמת. הם קטנים יחסית, בסיסם קצר והתמיכה בצידי הגוף מוגבלת; אבל צריך גם לקחת בחשבון שנוחות המושב היא עניין סובייקטיבי.
בידוד הרעשים מצוין, בעיקר בגרסת הבנזין. רעשי רוח כמעט ולא קיימים, רעשי הכביש מינוריים, ורק בגרסת הדיזל מרגישים בצליל המנוע. יש לציין כי נהגנו בגרסת האבזור הבכירה עם הבידוד המשופר בשמשות.
מנוע ותיבת הילוכים
סיטרואן C5 איירקרוס משווק עם שתי יחידות הנעה, שתיהן מוכרת מה-3008. גרסת הדיזל מציעה הספק של 130 כ"ס ומומנט של 30.6 קג"מ מנפח של 1.5 ליטרים, בעוד גרסת הטורבו-בנזין מייצרת 180 כ"ס ו-25.5 קג"מ מנפח של 1.6 ליטרים. לשתיהן הנעה קדמית ותיבת 8 הילוכים אוטומטית.
גרסת הדיזל נעימה מאוד לשימוש יומיומי. היא חלקה ויעילה, מספקת מומנט נדיב שמחפה על ההספק הנמוך יחסית ומתמודדת בקלות עם טיפוס בעליות. כאמור, צליל המנוע מורגש, אך לא באופן משמעותי במיוחד. יחד עם תיבת 8 ההילוכים הכוח זורם בצורה ליניארית ונעימה מאוד. מצד שני, הורגש מחסור ב"כוח מתפרץ", מה שבא לידי ביטוי בעיקר ביציאה מהמקום ובעקיפות מאומצות. גם חווית הביצועים, אותו דחף נעים בגב, לא ממש מורגשת כאן.
גרסת הטורבו-בנזין מצליחה בכל המקומות בהן הדיזל מתקשה. זהו מנוע חדש, שדרוג משמעותי לעומת מנוע ה-165 כ"ס המוכר. הפעולה שלו שקטה מאוד, חלקה להפליא ומאוזנת, ובעיקר הביצועים מרשימים במיוחד. ה-C5 איירקרוס מזנקת בנחישות ועוקפת בלי שום בעיה, והתיבה מגיבה במהירות לפקודת הדוושה.
ההבדלים בין המנועים מעולם לא היו ברורים יותר: הדיזל חלקה ונעימה, פחות מצטיינת בביצועים אבל זולה יותר לרכישה וגם חסכונית יותר בדלק (כ-16.5 ק"מ לליטר). הבנזין מציגה ביצועים עדיפים משמעותית, אבל היא יקרה וגם פחות חסכונית (כ-11 ק"מ לליטר).
אם אתם שמים את השיקול הכלכלי בראש סדר העדיפויות ומוכנים לוותר קצת על הביצועים, קחו את הדיזל. אם אתם מעוניינים לשלם מעט יותר במטרה ליהנות מביצועים מצוינים, קחו את הבנזין.
התנהגות כביש
לנוחות הנסיעה המצוינת יש כמובן מחיר: הסיטרואן מפגינה רכינת מרכב משמעותית בעיקולים, מה שהופך אותה לפחות ספורטיבית באופיה - במיוחד לעומת פיג'ו 3008 הדינאמית. גם ההגה פחות מדויק ומהיר בהשוואה לזה של בת-הדוד. עם זאת, ל-C5 איירקרוס יש אחיזת כביש טובה מאוד שמאפשרת לשמור על קצב נסיעה מהיר מבלי לאבד את תחושת הבטחון.
סיכום
כמו בימים הטובים של סיטרואן, ה-C5 איירקרוס מציגה תעוזה וחשיבה מקורית. יש לה עיצוב יוצא דופן, מושב אחורי ייחודי שיתאים במיוחד ל-3 נוסעים, תא מטען גדול ונוחות נסיעה מרשימה. בנוסף היא נהנית מרשימת אבזור נדיבה ויחידות הנעה מצוינות, וגם המחיר מציב אותה במרכז קטגוריית הפנאי.
כמובן, יש לה גם כמה חסרונות: העיצוב פחות יוקרתי מזה של הפיג'ו, המושב האחורי יהיה פחות נוח לשני נוסעים וגם התנהגות הכביש לא מבריקה. לטעמנו, החסרונות האלו מתגמדים לעומת היתרונות המרשימים שלה. אם אתם מחפשים רכב פנאי למשפחה, ובמיוחד אם יש לכם 3 ילדים שצריכים להתמקם במושב האחורי, אנחנו בהחלט ממליצים לכם לבדוק את סיטרואן C5 איירקרוס.
לצפייה בכל דגמי סיטרואן בישראל
פורסם לראשונה ב- 04.06.19
למאמר זה התפרסמו 10 תגובות