עד כה, סיטרואן C5 הייתה מכונית המנהלים העצלה בישראל. לאחר שקיבלה מנוע וגיר חדשים, יצא יתיר דוידוביץ לבדוק מה השתנה
מאת: יתיר דוידוביץ
פורסם 24.03.11
חלמתי חלום. לא חלום מקורי במיוחד, אלא אחד שעוסקים בו די הרבה בחוגים להסטוריה. מה היה קורה אילו גרמניה היתה מנצחת את מלחמת העולם השנייה. בבוקר, למזלי, הקצתי מהחלום לקול צלצול השעון ויכולתי לנשום שוב לרווחה. לאחר מספר ימים הזדמן לי לנהוג בסיטרואן C5 עם מנוע ה-1.6 טורבו. לחרדתי, הבנתי שגם בסיטרואן מישהו חלם את אותו החלום, אבל במקרה שלו ככל הנראה השעון המעורר לא עבד. אחרת איך אפשר להסביר שתחת ידה האוונגרדית של סיטרואן יצא רכב כל כך גרמני?
לעמוד הדגם בקטלוג iCar: סיטרואן C5
סיטרואן C5, מנוע 1.6 טורבו-בנזין, 156 כ"ס, החל מ-160,000 שקל |
יתרונות | חסרונות |
נוחות ללא תחרות | בידוד רעשים לקוי |
צריכת דלק נמוכה | התנהגות כביש משעממת |
תא נוסעים איכותי ומרווח | |
מבחן דרכים לסיטרואן C5 כבר ערכנו בעבר. מה השתנה מאז? המנוע ותיבת ההילוכים. על מה שלא השתנה לא נכביר במלים. נתמקד ביחידת ההנעה החדשה, אבל גם בעניין לא פתור שיש לי עם המכונית. איפה נגמר הגבול הצרפתי ואיפה מתחילה הריבונות הגרמנית? סיטרואן C5 מביטה אלי במבט רציני ומיושב. כולה קווים חדים ונקיים. אם הייתי צריך לתת לה שם, "הלגה" היה מיד קופץ לראש. היא יפיפיה, ללא ספק. החזית מרהיבה בזכות שני הפסים הבוהקים שיוצרים יחד את סמל החברה. בפרופיל קווי המותניים העגלגלים מעט ממתנים את הרושם הפרוסי, אך הזנב ממהר להחזיר את הרושם הזה בעזרת מראה חסון וגבוה המסתייע בספויילר קטן ומפוסל.
סיטרואן C5. אותה הנוחות, ביצועים משופרים / צילומים: יתיר דוידוביץ, יח"צ
אני נכנס פנימה בהדרת כבוד ומתיישב ליד ההגה. מבט חטוף מסביב ואני נאלץ לצאת לבדוק שוב של מי הסמל בחזית הרכב. אם מבחוץ הרכב נראה קצת כמו אאודי, בחלק הפנימי הרכב האוטו כבר מרגיש אאודי לחלוטין, בעיקר לטובה. העיצוב של בקרת האקלים נראה כאילו נשלף מאודי A6 היוצאת. בכלל, העיצוב הפנימי נותן תחושה יוקרתית ממה שציפיתי. איכות החומרים אף היא ללא רבב. החלטתי לבצע מבחן-סיטרואניות. ראשית בדקתי האם ניתן לאתר את מתג הספורט, ואכן הוא היה שם, מצאתי אותו אחרי פחות מחמש שניות. המשכתי וחיפשתי. תאורה פנימית, ממש כמו ברכב נורמלי. להוריד שתי מעלות בבקרת האקלים, שום בעיה. אפילו את מתג פתיחת החלונות מצאתי בעזרת חוש המישוש בלבד, ללא צורך להתכופף ולחפש אותו אי שם בתחתית הדלת, ממש אינגולשטאט. אמנם פה ושם מתחבאים כפתורים משונים אבל היי, גם ב i-Drive של ב.מ.וו עדיין קשה לבצע חלק מהפעולות.
סממנים לכך שחברה צרפתית עדין עומדת מאחורי הטכנוקרטית שבה אני נוהג ניתן למצוא במערכת השמע. היא לא ממש נוחה לתפעול, בגלל מיקומה הנמוך ובגלל הכפתורים הקטנים. גם ההגה עם הטבור הקבוע, ואין סוף הכפתורים שעליו, ניצב אל מול פני הנהג לאורך כל הדרך. כמו בא להזכיר שלא משנה לאן תסתכל, ברגע שתיישר מבטך – תדע שאתה נוהג בסיטרואן.
ככל שהנסיעה מתארכת אני מתרווח במושב ומתחיל לאתר עוד ועוד ניצנים למרד צרפתי. המושב עטוי העור, בגרסה היקרה בלבד, נוח לישיבה ממושכת ומספק תמיכה מעולה לגוף. גם הנוסע לצידו של הנהג והנוסעים מאחור נהנים מתנאים דומים למדי. נוחות הנסיעה מצביעה באופן ברור על המקורות הגנטיים של סיטרואן C5. עם המתלים ההידרו-פניאומטיים, נוחות הנסיעה הינה כמעט ללא תחרות בקטגוריה ומעטים השיבושים שיצליחו להפריע את מנוחת הנוסעים.
הרכב התייצב למבחן, בדיוק בשעה היעודה יש לומר, עם מנוע שמיישר קו עם האופנה החדשה בעולם הרכב . 1.6 ליטר טורבו-בנזין עם 156 כוחות סוס ו-24.4 קג"מ. המנוע טוב, אבל לא מצויין כמו שאומרת הפרסומת. הוא מאפשר כוח זמין כבר מסל"ד נמוך ומושך בצורה החלטית עד לסל"ד גבוה. בסל"ד גבוה הוא קצת מאבד חשק, כמו כל בני מינו המוגדשים, ובפני עצמו הוא מייצר יותר מדי רעש. המנוע מנוצל נכונה על ידי תיבת ההילוכים אוטומטית בת שישה הילוכים. לעומת מנוע ה-2.0 ליטר הקודם ותיבתו הפלגמטית והמיושנת, מדובר בקפיצת מדרגה של ממש. למרות זאת, ביחס למנועים המעולים של המתחרות (אופל אינסיגניה, פורד מונדאו טורבו ופולקסווגן פאסאט) הוא עדין משתרך מעט מאחור. צריכת הדלק, יש לציין, מצויינת גם ביחס למתחרות. בתנאי המבחן המאומצים הסיטרואן הסתפקה בליטר אחד לכל תשעה ק"מ לערך. התנהגות הכביש לא השתנתה, בניגוד ליחידת ההנעה, וזה מאוד מצער, כי למרות האחיזה הגבוהה הסיטרואן מסרבת בתקיפות לשתף או לרגש את הנהג. בתחום הזה הצרפתים בוודאי לא הושפעו מהיושבים בצידו השני של קו מז'ינו.
בסופו של יום הלכתי לישון קצת מבולבל. לא הצלחתי להחליט האם היא באמת גרמנית כמו שמספרים המראה והעיצוב או שהיא צרפתית כמו שמדווח הגב שלי לאחר המבחן. בחלום באותו הלילה בא לקראתי אדם בעל שפם דק. על ראשו הוא חבש כובע ברט ועל כתפו היה תלוי תת-מקלע. במבטא צרפתי כבד הוא לחש: "אל דאגה, אנחנו נגרש אותם. אתה תראה. יום יבוא, בעלות הברית ינחתו בנורמנדי, דה-גול יהיה הנשיא ואתה שוב לא תצליח למצוא את המתג לחלון." לדגמי סיטרואן בישראל – סיטרואן
פורסם לראשונה ב- 24.03.11
למאמר זה התפרסמו 2 תגובות